Gå til innhold

Psykisk nedkjørt selv etter 115 dager uten alkohol

Nowayback

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt meg unna alkohol i lengre tid for psyken sin del. Men det virker ikke som om det hjelper veldig. Snart 4 måneder uten.

Føler ikke mindre på stress, negative tanker eller angst fordi jeg kuttet alkoholen. Nå har jeg i 2 strake uker følt meg virkelig psykisk nedkjørt. Når jeg er alene sitter jeg mye og holder ansiktet i hendene. Og bare tenker. Og det blir tankekjør.

Skuffet over at alkoholen har lite/ingenting å si. Den gir meg iallefall positivitet der og da. Blir heller ikke kvitt fysiske plager som hodepine og konstant hjertebank.

Hvorfor har ikke alkokutt noen effekt? Jeg kan jo like godt bare drikke, da jeg får positive opplevelser av det.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DelvisPresley skrev (4 minutter siden):

Jeg har holdt meg unna alkohol i lengre tid for psyken sin del. Men det virker ikke som om det hjelper veldig. Snart 4 måneder uten.

Føler ikke mindre på stress, negative tanker eller angst fordi jeg kuttet alkoholen. Nå har jeg i 2 strake uker følt meg virkelig psykisk nedkjørt. Når jeg er alene sitter jeg mye og holder ansiktet i hendene. Og bare tenker. Og det blir tankekjør.

Skuffet over at alkoholen har lite/ingenting å si. Den gir meg iallefall positivitet der og da. Blir heller ikke kvitt fysiske plager som hodepine og konstant hjertebank.

Hvorfor har ikke alkokutt noen effekt? Jeg kan jo like godt bare drikke, da jeg får positive opplevelser av det.

Psykolog og hjelp er kanskje det du trenger heller enn alkohol? 

Anonymkode: 77b0b...1d4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos lege og spesialist (psykolog, psykiater) for lidelsene dine? Virkelig gått gjennom tingene? Det finnes medisiner. Jeg vet ikke om du tar noen allerede, eller om det er forsøkt og forkastet?

Holder du deg unna alkohol så skåner du i det minste kroppen for alle skadene den påfører deg, som skrumplever, flere typer kreft og hjernecelledød. Bare for å nevne noe. Men tenk på det, hver dag du klarer å holde deg unna alkoholen, er en sunnere dag for kroppen din.

Håper du får hjelp som fungerer, og ikke i form av "å pisse i buksa for å holde varmen" (drikke alkohol). God bedring! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke drikk. Har du noe oppfølging? Si i fra til dem eller gå til fastlegen din og si at du må få psykisk hjelp fordi du sliter med å holde deg edru, pga det psykiske blir høyere belastning. Jeg var selv edru i mange uker og har sprukket av samme grunn, for noen uker siden og drikker mye nå. Du vil ikke dit jeg er nå..det kan jeg love deg.

Anonymkode: 3cad2...bee

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde jo ikke psykiske problemer fordi du drakk alkohol. De psykiske vanskene ble kanskje forverret av alkohol, men alkoholen lagde dem ikke. 

Du må få deg hjelp

Anonymkode: 8bb97...310

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Kjempebra jobba så langt! Det er utfordrende å være i den fasen hvor man har slutta men hvor det fortsatt ikke er lang nok tid til at psyken er reparert. Man kan ikke forvente drastisk endring i livet av å kutte ut rusmidler om man ikke gjør andre grep for å virkelig endre livet sitt. Har du fortsatt samme hverdag og liv som når du drakk? Da er det på tide å prøve noe nytt og endre livet og hverdagen sin. 

Anonymkode: 861e7...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra.

Har du bra næringsrikt kosthold? Får du i deg nok vann om dagen, ca 1,5L utenom matinntaket.

Gjør du noe fysisk trening, gjerne bare en gåtur på 30min+ hver dag. Du må ut av tankekjøret, bryte ut av det...gjøre noe. Bruke tiden på noe annet. Ikke sitt for mye innendørs å kvern tanker. Snakke med andre også er viktig.

Vært hos fastlegen?

Anonymkode: 0175b...254

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde du vel mer problemer enn bare alkohol. Nå har du tatt alkohol ut som faktor, og det kan bli lettere å få hjelp med alt det andre. Ta kontakt med legen din. Og ikke begynn med alkohol nå, det løser absolutt ingen problemer for deg.

Anonymkode: 7838f...a87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hadde du et alkoholproblem.

Anonymkode: ce1d8...d00

Nei, ikke i form av alvorlig avhengighet. Men jeg har drukket av gammel vane ca hver helg frem til 2020.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (2 timer siden):

Men hvis det ikke er alkoholen som er årsak til stress, negative tanker osv, så vil det jo ikke bli bedre bare fordi du nå ikke drikker. 

Har du snakket med legen om dette, har du prøvd psykolog?

Det at du har følt deg psykisk nedkjørt de 2 siste ukene kan være mørketiden. Har du prøvd lysterapi lampe?

Anonymkode: 1c81e...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (21 minutter siden):

Nei, ikke i form av alvorlig avhengighet. Men jeg har drukket av gammel vane ca hver helg frem til 2020.

Men da var du jo ikke alkoholiker, langt i fra. Hvorfor skulle det bety noe å kutte ut alkohol da? 

Har du lest om disse nyfrelste avholdsfolka kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da var du jo ikke alkoholiker, langt i fra. Hvorfor skulle det bety noe å kutte ut alkohol da? 

Har du lest om disse nyfrelste avholdsfolka kanskje?

Det har negative effekter på helsa uansett. Og jeg følte at det forsterket stress, angst ++.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høyt blodtrykk? Det føler man seg sliten av.

Anonymkode: 2abf6...6df

Nei, det er helt normalt sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært som har holdt deg unna alkohol så lenge. Ikke gi deg! Selv om du ikke merker bedring enda, vil det kunne gi deg det senere. Og det blir iallefall ikke noe bedre med alkohol.

Jeg tror du hadde hatt veldig godt av nr 1: snakke med noen. Hvertfall lege, men også gjerne en venn eller noen andre du kan dele tankene dine med. 

Nr 2: finn på noe å fylle hverdagene med! Det kan være alt fra trening, gåturer, lære deg et nytt språk, puslespill eller you name it. Det er såå viktig å gjøre noe for å gi hjernen litt pause. Vi alle kjenner nok på en litt større grad av depping i mørketiden. Men dersom man sliter litt med psyken fra før er det desto viktigere med en hobby eller noe å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du spurt om før. Les de gamle trådene dine, for rådene du fikk der gjelder ennå. Du har dessuten sagt det mange ganger at du føler deg verre i periodene hvor du drikker, så for min del er det ikke tvil om at å holde seg borte fra alkohol er positivt for deg. Men nei, du blir ikke frisk av depresjon og angst og evt. andre sykdommer du kanskje har hatt i 15-20 år ved å la være å drikke alkohol. Det som gjelder da er terapi og prøve ut medisiner.

Anonymkode: 7b914...6ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette har du spurt om før. Les de gamle trådene dine, for rådene du fikk der gjelder ennå. Du har dessuten sagt det mange ganger at du føler deg verre i periodene hvor du drikker, så for min del er det ikke tvil om at å holde seg borte fra alkohol er positivt for deg. Men nei, du blir ikke frisk av depresjon og angst og evt. andre sykdommer du kanskje har hatt i 15-20 år ved å la være å drikke alkohol. Det som gjelder da er terapi og prøve ut medisiner.

Anonymkode: 7b914...6ae

Ja, jeg har skrevet en del i "vi som sliter med alkoholkonsumet" (eller noe i den duren) en del. Hvis det er der du mener. Om ikke så forveksler du meg kanskje med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt rådet til de som sier du skal snakke med noen. 

Det kan hjelpe deg å sortere hvilke tanker og følelser som er normale, og som du må lære deg bedre teknikker for å håndtere (enn å drikke), og eventuelt om det er tanker/følelser som krever mer intensiv graving og jobbing med.

Prat med noen! Det kan løse opp i tankekjør å få andres innspill, når en er gått seg fast i gamle mønstre!

Veldig stolt av at du har klart å holde deg unna alkoholen - det er første steget. Nå må du ta det neste 😊

Anonymkode: 7e4e1...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt dokumentert at alkoholbruk kan føre til både angst og depresjon. Alkohol ødelegger søvnen din, bl a får du ikke REM-søvn. Hvordan sover du? Det kan ta mange måneder før kutt av alkohol merkes skikkelig. For mange så mye som 6-12 mnd. Så hold ut. Å begynne å drikke igjen løser i hvertfall ikke noe.

Anonymkode: 73334...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er godt dokumentert at alkoholbruk kan føre til både angst og depresjon. Alkohol ødelegger søvnen din, bl a får du ikke REM-søvn. Hvordan sover du? Det kan ta mange måneder før kutt av alkohol merkes skikkelig. For mange så mye som 6-12 mnd. Så hold ut. Å begynne å drikke igjen løser i hvertfall ikke noe.

Anonymkode: 73334...d12

Jeg sover 6 timer i ukedagene, maks. 8-9 timer i helgene.

6-12 måneder klarer jeg ikke. I jula, påska og på sommeren klarer jeg ikke la være å drikke. Da blir ting fryktelig kjedelig. Jeg har fokus på å kutte mest mulig, men så lenge jeg ikke har ting som motiverer meg for å slutte helt klarer jeg det ikke.

Jeg har ingen tro på av avholdenhet i flere måneder til hadde hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...