Gå til innhold

Borderline/emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Emosjonell manipulasjon er ofte ikke bevisst. Det er egne følelser som kommer til uttrykk og som gjør at den andre lett møter følelsene og ikke kravene som kommer med de. 

Anonymkode: 68f7c...bb4

Om det ikke er bevisst så er det heller ikke manipulasjon. Har du noen eksempler på slike "krav"?

Anonymkode: 75e9e...0ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man ha denne diagnosen uten å skade seg selv, ha tanker om å ta sitt eget liv eller ha hallusinasjoner ? 
Symptomene har jeg tatt fra denne siden: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse?page=2

De andre symptomene som beskrevet i artikkelen stemmer ganske godt, nærmest 100 prosent score vil jeg påstå. 
i tillegg til et svært stort bekreftelsesbehov, veldig selvsentrert er bare meg og meg selv som gjelder. Og man føler seg ofte litt «brukt» eller lurt av denne personen. 

Anonymkode: 3335f...641

Å diagnostisere er utfordrende selv for den behandler personen går til. Ut fra kun noen punkter så kan mange diagnoser passe nesten hvem som helst. 

Glem å diagnostisere folk du kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring er at folk med eufp ofte ikke er i stand til å reflektere over eller ha innsikt i at de tenker i svart/hvitt. De mangler altså selvinnsikten og det er et mønster som er dypt forankret i hvordan de forholder seg til verden.

Du beskriver en hel del trekk ved diagnosen, men spørsmålet er kanskje mer hvilken evne man har til fungering. Jobb, studier, relasjoner osv.

Personen selv ser ikke dette, men jeg ser det siden jeg får høre om hvor fantastisk kjæresten er ene dagen og neste dag er alt helt mørkt og svart. 
Personen er mye sykmeldt fra jobb og jeg vet at personen ikke er godt likt. Prøver å framstå som veldig flink og viktig, men det skinner gjennom at det er mye usikkerhet som gjør det. 
Relasjoner til venner fungerer jo ikke da oppførselen er slik at flere tar avstand, personen blir fryktelig lei seg og forstår ikke noe. Bytter på å skjelle dem ut eller være veldig veldig lei seg. «Kan ikke forstå at jeg har gjort noe» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det ikke er bevisst så er det heller ikke manipulasjon. Har du noen eksempler på slike "krav"?

Hvis du går fra meg så er livet mitt over. 

Du ringte meg ikke på fredag, så nå vet jeg du ikke elsker meg og jeg måtte roe meg ned med selvskading. 

Du er det eneste som får meg til å føle meg bra 

Anonymkode: dbc0c...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (2 minutter siden):

Å diagnostisere er utfordrende selv for den behandler personen går til. Ut fra kun noen punkter så kan mange diagnoser passe nesten hvem som helst. 

Glem å diagnostisere folk du kjenner.

Jeg var bare nysgjerrig på om man kan ha diagnosen uten disse symptomene. Jeg før ikke gjort noe fra eller til uansett hvilken diagnose det er snakk om. Jeg får ikke gjort noen skade eller gjort noe til det bedre heller. Har alt forsøkt å få personen til å oppsøke hjelp. Noe personen gjør, men ser ikke selv de trekke e vi a det ser. Så får andre diagnoser, men som ikke samsvarer med det jeg skriver her. Personen selv mener det er angst og depresjon. Noe det sikkert er, men vi rundt ser at det er noe(mye) mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ok. 

Det er så klart ikke meg selv, hvorfor skulle jeg lurt meg selv? jeg har ingen fordeler eller intensjoner om å gi noen noe diagnose jeg er bare nysgjerrig da mye på akkurat denne stemmer , men ikke helt. 

intense humørsvingninger: Personen er glad og så deprimert og det svinger time for time iblant. 

Følelser for andre endres raskt: Kjæresten er fantastisk og den fiiineste og beste. Så dagen etter er kjæresten manipulerende og personen skal flytte ut. 

Personen føler seg ofte sviktet av andre: Venner tar avstand  på grunn av oppførselen. Noen har fortalt hvorfor og da føler personen at de misforstår eller er urimelige. 

personen  kjeder seg lett.

Selvbilde: Personen framstår svært usikker på seg selv og har et svært dårlig selvbilde samtidig  som at det virker noen ganger som at vedkommende har et svært godt selvbilde også. Selvbildet endres raskt ut fra hvor mye bekreftelser personen får. Livet er dritt fordi personen ikke fikk mange likes i sosiale medier eller fantastisk en liten stund når mennesker rundt har respondert slik personen ønsker. 

Personen har et svart/hvitt syn på forhold: kjærlighetsforholdet er helt fantastisk eller helt jævlig. Slik et det med andre ting også. Humør går opp og ned. Livet er aldri i midten det er enten bra eller så sveves det på rosa skyer. 

Personen reagerer ofte upassende på ting som skjer. Gråter for alt eller stikker av. 

Personen svært impulsiv. Ting som skjer er sjeldent planlagt, selv om det er ting andre ellers tar høyde for og planlegger ut fra. Økonomi er foreksempel  vanskelig, men i stedet for å innse at man har rotet det til selv var det kjæresten sin feil eller « jeg kan da ikke leve på så lite penger , nav sin feil»  
Personen stikker ofte av fra konfrontasjoner , men kommer tilbake og da er alt bra igjen. 

Man vet aldri hvor man har personen. Da meninger endres ut fra hvem man er sammen med som en usikker tenåring. 

Har ingen skrupler med å fortelle hvor fælt kjæresten har oppført seg for å høste sympati  når personen selv har oppført seg minst like jævlig. Ofte er det slik at jeg oppfatter at kjæresten har handlet helt riktig når jeg får innblikk i hele historien.  jeg stoler derfor aldri på at det som fortelles er helt sant. Ofte blir historiene dramatiske, kjæresten låste meg inne! Og så viser det seg at de har krangla og kjæresten skulle låse opp døra, men mistet nøkkelen eller noe slikt. Så tar jeg personen sin side, men egentlig var det bare for oppmerksomheten eller for å få sympati? Så jeg føler meg lurt. 

Keg har ofte blitt spurt om å møtes fpr å ta en kaffe, men det er alltid en baktanke. Skal på date og trenger å ha noen i bakhånd eller andre ting. 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige! 

Hvor gammel er denne personen? Er vedkommende interessert i å få hjelp?

En med borderline vil ofte kjenne på at de følelsesmessige svingningene blir for mye, all usikkerheten og tomheten blir for mye, at livet nesten ikke er til å holde ut. 

Anonymkode: dcb32...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Personen selv ser ikke dette, men jeg ser det siden jeg får høre om hvor fantastisk kjæresten er ene dagen og neste dag er alt helt mørkt og svart. 
Personen er mye sykmeldt fra jobb og jeg vet at personen ikke er godt likt. Prøver å framstå som veldig flink og viktig, men det skinner gjennom at det er mye usikkerhet som gjør det. 
Relasjoner til venner fungerer jo ikke da oppførselen er slik at flere tar avstand, personen blir fryktelig lei seg og forstår ikke noe. Bytter på å skjelle dem ut eller være veldig veldig lei seg. «Kan ikke forstå at jeg har gjort noe» 

Det kan være eufp eller det kan være noe helt annet. Personen må ta kontakt med lege og bli henvist for utredning og eventuell oppfølging.

Man kan lese seg til hva som helst på internett av diagnoser og tilpasse det man leser slik at det stemmer med det bildet man har eller ønsker å ha.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EUPF og jeg er ikke suicidal. Husk dog at det å skade seg kan man gjøre på mange måter. Alt fra selvskading, promiskuøs oppførsel, kjøre for fort, drikke/ruse seg.

Det er mange måter å ødelegge livet sitt på.

Hvis du føler deg brukt av en så er det likegyldig hvorvidt de har pf eller ikke. Du må bare verne deg selv og din egen helse. 

Anonymkode: 48210...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er denne personen? Er vedkommende interessert i å få hjelp?

En med borderline vil ofte kjenne på at de følelsesmessige svingningene blir for mye, all usikkerheten og tomheten blir for mye, at livet nesten ikke er til å holde ut. 

Det kjenner jeg ikke igjen at personen føler på. 

En viktig detalj er at personen er 40 og dermed er mye av oppførselen ikke helt aldersadekvat. Det kan minne om en trassig  og usikker tenåring med forventninger til livet som ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være eufp eller det kan være noe helt annet. Personen må ta kontakt med lege og bli henvist for utredning og eventuell oppfølging.

Man kan lese seg til hva som helst på internett av diagnoser og tilpasse det man leser slik at det stemmer med det bildet man har eller ønsker å ha.

Absolutt. Og jeg har derfor ikke snakket med noen om diagnose. Helt til jeg snakket med noen som kjenner personen enda bedre enn meg som sa nøyaktig de samme tingene jeg gjorde. Ramset opp alle «symptomer» slik jeg har sett det i lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du går fra meg så er livet mitt over. 

Du ringte meg ikke på fredag, så nå vet jeg du ikke elsker meg og jeg måtte roe meg ned med selvskading. 

Du er det eneste som får meg til å føle meg bra 

For noen med eufp så mener de det eller når følelsene tar overhånd så føles det som om verden går under. Ja, det er voldsomt og usunt, men det er fortsatt ikke manipulasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan gå å si at nå har jeg funnet ut hva som feiler deg. Jeg kan tenke for meg selv at kanskje har du denne diagnosen og prøve å få personen utredet. Hva galt får jeg gjort annet enn å fundere på hvilken diagnose som gjelder her? Det forandrer ingenting? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

For noen med eufp så mener de det eller når følelsene tar overhånd så føles det som om verden går under. Ja, det er voldsomt og usunt, men det er fortsatt ikke manipulasjon.

Jo, det er det. 

Hvis partneren ikke kan gå fra personen selv om hen egentlig vil det, så er det manipulasjon. At det ikke er med vilje er noe annet. 

Kontrollering, styring mot ens vilje, manipulasjon... Går ut på det samme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kjenner jeg ikke igjen at personen føler på. 

En viktig detalj er at personen er 40 og dermed er mye av oppførselen ikke helt aldersadekvat. Det kan minne om en trassig  og usikker tenåring med forventninger til livet som ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Borderline bruker å flate litt ut med åra. 

Sikker på at personen er syk og ikke bare en litt umoden, selvopptatt, ureflektert dramaqueen?

Nå satt jeg det bare på spissen. Du vet best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan gå å si at nå har jeg funnet ut hva som feiler deg. Jeg kan tenke for meg selv at kanskje har du denne diagnosen og prøve å få personen utredet. Hva galt får jeg gjort annet enn å fundere på hvilken diagnose som gjelder her? Det forandrer ingenting? 

Hvorfor skal du blande deg inn i hva en 40 åring gjør? Ærlig talt ts!

Anonymkode: c7bb0...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du blande deg inn i hva en 40 åring gjør? Ærlig talt ts!

Blander jeg meg inn da? 
Personen selv bruker meg til å fortelle om problemer, utfordringer og ønsker mine tilbakemeldinger. Ønsker å treffes. I perioder blir det for mye og jeg har da trukket meg tilbake, da med flere oppringinger, meldinger og diverse. Plutselig slettet seg fra sosiale media «for  ingen liker meg likevel»  og drama når jeg ikke bryr meg nevneverdig om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg trekker meg tilbake for dette gikk ikke helt slik jeg trodde. 
Men opprinnelig spørsmål var om man kan ha diagnosen uten de symptomene? Og det ser det ut til at dere er uenige i om man kan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke klar til å utlevere egne opplevelser i dag, jeg fikk litt for mange minner opp akkurat nå. Beklager at jeg ikke klarer sette ord på det akkurat nå.

Her står det litt om dynamikken ved "emotional blackmail" https://www.psychologytoday.com/us/blog/toxic-relationships/201704/are-you-being-manipulated

Her er en podcast med medforfatter av "walking on eggshells" som vokste opp med en BPD mor https://sisterscrackingup.libsyn.com/feel-like-youre-walking-on-eggshells-bestselling-author-randi-kreger-on-the-borderline-personality-disordered-person-in-your-life

Anonymkode: 68f7c...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror jeg trekker meg tilbake for dette gikk ikke helt slik jeg trodde. 
Men opprinnelig spørsmål var om man kan ha diagnosen uten de symptomene? Og det ser det ut til at dere er uenige i om man kan? 

Hva trodde du tråden skulle bli da? Alle var enig med deg hvor håpløs denne personen var og ikke noe mer? Bekreftelse på ditt syn av personen.

Blander jeg meg inn da? 
Personen selv bruker meg til å fortelle om problemer, utfordringer og ønsker mine tilbakemeldinger. Ønsker å treffes. I perioder blir det for mye og jeg har da trukket meg tilbake, da med flere oppringinger, meldinger og diverse. Plutselig slettet seg fra sosiale media «for  ingen liker meg likevel»  og drama når jeg ikke bryr meg nevneverdig om det. 

Du burde vise denne tråden til henne og så vil personen skjønne at du er giftig og ikke noe å samle på. Du sykelig opptatt av denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det er det. 

Hvis partneren ikke kan gå fra personen selv om hen egentlig vil det, så er det manipulasjon. At det ikke er med vilje er noe annet. 

Kontrollering, styring mot ens vilje, manipulasjon... Går ut på det samme 

"* Manipulasjon er en bevisst og kynisk strategi, som er krevende og som gjør at manipulatoren hele tiden må være på vakt for å unngå å bli avslørt."

https://www.nettavisen.no/manipulasjon/grehte-nordhelle/isolasjon/lar-du-deg-manipulere/s/12-95-2703528

Jeg mener folk med bpd ikke har sosial kompetanse nok til å manipulere fordi de har problemer med å regulere følelsene. Å presentere folk med eufp som sosiopater stemmer ikkke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...