AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Venter første barnet nå i januar 💙 Dere som har hatt (eller venter) vinterbaby, har dere noen gode råd? Tips? Eller generelt tips og råd til en førstegangsmamma? Alt fra utstyr du ikke hadde klart deg uten, til ting man burde tenke på? Hvordan utnytte ventetiden best mulig? Anonymkode: 2b38e...a8f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Mitt beste tips er å bli hardhudet og ikke ta imot tips fra alle. Alle mødre og babyer er totalt ulike; og du gjør deg selv en tjeneste ved å heller bli kjent med deg selv som mamma, og barnet ditt, fremfor å prøve tilegne dere alt som andre har erfart og gjort Anonymkode: 6991c...443 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 Utstyr man ikke hadde klart seg uten er SÅ forskjellig fra mamma til mamma og baby til baby. For vår del var bæresele fint. Anonymkode: b3c27...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Alle barn og mødre er forskjellige: Det jeg kunne ønske jeg var flinkere til var å ta imot hjelp. Har du noen i nærheten som ønsker å hjelpe til ofte: la dem slippe til. Så lenge det ikke er farlig: la dem erfare ting selv. Min eldste var veldig vanskelig å få til å sove. Allerede etter en uke begynte vi å måtte jobbe hardt for søvn på dagtid. Resultatet var overtrøtt baby som hylte og hvertfall ikke fikk sove. De rundt oss mente vi var hysteriske og skjønte ikke poenget med å få en våken fornøyd baby til å sove. Først da jeg var lei av masingen og lot dem få det som de ville(når jeg visste de ville være på besøk lenge nok til å erfare konsekvensen) og hadde gjentatt det et par ganger, sluttet de å mase, og skjønte hvorfor vi var «hysteriske». Etter det fikk vi mye god avlastning uten at jeg trengte å gå rundt å grue meg til å få igjen en overtrøtt baby. Her måtte de erfare det selv, og det tror jeg går igjen for mange som har et bilde av hvordan ting skal gjøres. Ellers hadde jeg ikke overlevd uten bæretøy til eldste, men det er veldig individuelt. Brukte det knapt til yngste svøpetepper eller andre tepper i passe størrelse til svøping var gull verdt for yngste. Eldste hata det. Og til slutt: stol på deg selv som mamma! Jeg var veldig usikker, men hadde en super helsesøster som fikk meg til å stole på meg selv. Da gikk alt så mye bedre. Fikk en del ekstra timer. Anonymkode: 91f6e...303 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 Lær det babyspråket, det er temmelig universelt de første månedene. Google det. Og sov når baby sover om mulig. La det flyte i huset og sov 🥰 Og ta opp med mannen at i permisjonen er jobben din baby, ikke hus og han. Og når han kommer hjem, er dere like ansvarlig om baby og hus og hjem. Anonymkode: af9eb...78d 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 Man trenger myyyyye mindre utstyr enn man tror. Mitt beste tips er at butikkene er åpne etter fødsel også, og selv om du handler på nett er leveringstiden kort 😁 Gråter baby? Sjekk om noe gjør vondt. Sulten? Overtrøtt? Varm? Kald? Luft i magen? Var det ingen av de? Da prøver du å bære baby ut på verandaen/hagen/åpne ett vindu og stå ved det, i 1-5 minutter. Funket ikke frisk-luft-trikset? Da prøver du å bade/dusje baby. Etterfulgt av tilby mat, og legge dere til å sove sammen. En ting til, kan du unngå det, så IKKE bruk white/brown noise maskin. Dersom baby blir avhengig så kan det bli tøft om baby plutselig må sove uten. Anonymkode: efa2d...38f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 Vær masse alene dere tre som familie. Drit i hva andre sier (jada, selvfølgelig innen rimelighetens grenser). Bare nikk og smil og la rådene rulle forbi før du gjør som du selv vil. Prioriter tid til å få til amming og mas på helsepersonell om dette dersom det er utfordrende. Ellers er ull stort sett gull og alt kan kjøpes etterhvert. Anonymkode: 64f4d...7fd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt beste tips er å bli hardhudet og ikke ta imot tips fra alle. Alle mødre og babyer er totalt ulike; og du gjør deg selv en tjeneste ved å heller bli kjent med deg selv som mamma, og barnet ditt, fremfor å prøve tilegne dere alt som andre har erfart og gjort Anonymkode: 6991c...443 Skriver under på denne. Alle rundt deg vil komme med kommentarer og tips om alt mulig. Ikke stol blindt på alt de forteller. Ellers skulle jeg virkelig selv ønsket at jeg visste at det tar noen dager før morsmelken kommer ordentlig i gang. Amming er ikke lett, og det er helt i orden om en ikke får det til i det hele tatt eller om en må pumpe, eller kanskje bruke ammeskjold, evt. erststning. Baby kommer til å bli like fint menneske uansett. Jeg sliter nemlig selv med ammingen, og både bruker ammeskjold, pumper og av og til gir erstatning. Men føler at familien min gjør opplevelsen tyngre enn den bør være. På en side sier de at det er helt ok å ikke få til ammingen ordentlig og at jeg må gjøre det som er best for meg og baby. Samtidig føler jeg omtrent de ber meg om å «suck it up» for amming skal visst gjøre helt jævlig vondt etter deres mening (noe det absolutt ikke skal). Det er viktig at mor også har det bra, da har også baby det bedre ❤️ Anonymkode: 9d036...8de 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 Sov når du kan, ikke ha så mye planer og ambisjoner, amming er fint om det funker - og virkelig ikke verdens undergang om det ikke gjør det, det blir folk av de fleste. Anonymkode: d3888...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Skriver under på denne. Alle rundt deg vil komme med kommentarer og tips om alt mulig. Ikke stol blindt på alt de forteller. Ellers skulle jeg virkelig selv ønsket at jeg visste at det tar noen dager før morsmelken kommer ordentlig i gang. Amming er ikke lett, og det er helt i orden om en ikke får det til i det hele tatt eller om en må pumpe, eller kanskje bruke ammeskjold, evt. erststning. Baby kommer til å bli like fint menneske uansett. Jeg sliter nemlig selv med ammingen, og både bruker ammeskjold, pumper og av og til gir erstatning. Men føler at familien min gjør opplevelsen tyngre enn den bør være. På en side sier de at det er helt ok å ikke få til ammingen ordentlig og at jeg må gjøre det som er best for meg og baby. Samtidig føler jeg omtrent de ber meg om å «suck it up» for amming skal visst gjøre helt jævlig vondt etter deres mening (noe det absolutt ikke skal). Det er viktig at mor også har det bra, da har også baby det bedre ❤️ Anonymkode: 9d036...8de Jeg ammet ikke selv, men jeg ble også overrasket over at det tok så lang tid før melken kom. Det er det få som forteller! Tror det var på dag 4-5 i mitt tilfelle. Og signerer sistnevnte Anonymkode: 6991c...443
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 Stol på dere selv som foreldre. Ikke hør på alt det ekspertene sier, stol på deres egen intuisjon. Slipp til far, ikke heng over han og kontroller hvordan ting blir gjort. Så lenge barnet får dekt alle sine behov og vel så det, spiller det ingen rolle om han gjør ting litt anderledes enn deg. Anonymkode: 19af1...997 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 Det var gull verdt at jeg hadde laget mye mat og frøset ned. Vær forberedt på at første tiden kan bli beintøff med litt søvn og en baby som henger fast i deg 24/7 Vær forberedt på at ammingen kam bli vanskelig og ikke ta det som et stort nederlag om det ikke går Ikke vær redd for å spørre om hjelp Dra på babyting så tidlig som mulig. Babysang, svømming etc. Babyen liker det mest sannsynlig og du får kommet deg ut og treffe andre mødre/babyer Anonymkode: 7e2bb...783 1
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Venter første barnet nå i januar 💙 Dere som har hatt (eller venter) vinterbaby, har dere noen gode råd? Tips? Eller generelt tips og råd til en førstegangsmamma? Alt fra utstyr du ikke hadde klart deg uten, til ting man burde tenke på? Hvordan utnytte ventetiden best mulig? Anonymkode: 2b38e...a8f Mitt eneste tips er å ligge langt unna forum, og hvertfall kvinneguiden. Det florerer med så mye panikk her, folk tror baby blir handicappet hvis du bare ser på Brie feks, eller at sushi er krise. Husk Norges anbefalinger, er ikke en fasit. Andre land har helt andre anbefalinger, og det blir folk av dem også.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 Mitt beste råd må være å se på alt av råd som noe en kan prøve hvis det føles rett. Men det er ikke sikkert at det passer i det hele tatt, selv om det var helt rett og veldig viktig for andre. Bare i denne tråden har jeg sett flere råd som ikke funket for oss. Men som åpenbart er veldig gode for andre, ellers ville de ikke bli gitt her Anonymkode: 5c001...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 Mitt beste tips er å stole på deg selv. Dere foreldre gjør det dere mener er best for deres barn Drit i alle råd, tips, kritikk som kommer fra besteforeldre, onkler, tanter, barselgruppe, venner. La mye gå inn det ene øret og ut det andre Og IKKE la dere presse til å gjøre noe dere ikke er komfortable med. Det være seg barnevakt, leggemetoder, påkledning +++ Og dere vil bli sammenlignet med andre så dere da feks fremstår «hysteriske». Gi faen i det og stå stødig i deres valg som foreldre Anonymkode: 73863...d4d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Skrevet 10. desember 2023 Stol på instinktene dine. Du kjenner ditt barn best. Spør helsestasjonen eller legen om råd før forum. La far være med masse helt fra start. Del på nettene. Har dere familie rundt dere, ville jeg latt barnet bli tidlig kjent med dem også. Plutselig trenger du avlastning. Da er det godt å ha trygge folk rundt seg. Utstyr er vanskelig å anbefale. Der må dere føle dere fram. Jeg trodde vi skulle samsove, men det ville ikke min baby 😅. Vi fant raskt en bedside crib på finn.no. Da ble hun fornøyd. Gratulerer så masse 💙 Anonymkode: d7481...5da 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #17 Skrevet 10. desember 2023 48 minutter siden, Jentamedtekopp said: Mitt eneste tips er å ligge langt unna forum, og hvertfall kvinneguiden. Det florerer med så mye panikk her, folk tror baby blir handicappet hvis du bare ser på Brie feks, eller at sushi er krise. Husk Norges anbefalinger, er ikke en fasit. Andre land har helt andre anbefalinger, og det blir folk av dem også. Ikke glem at barnet ditt alltid ender med en diagnose, uansett trådtema. Første svar i halvparten, og konklusjonen til minst 80% av trådene. Anonymkode: 6991c...443 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #18 Skrevet 10. desember 2023 Herlighet, jeg ble rett og slett rørt til tårer av at så mange har tatt seg tid til å skrive i tråden. Og så mange fine råd, hjelpes. Tusen takk💜 Anonymkode: 2b38e...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #19 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Venter første barnet nå i januar 💙 Dere som har hatt (eller venter) vinterbaby, har dere noen gode råd? Tips? Eller generelt tips og råd til en førstegangsmamma? Alt fra utstyr du ikke hadde klart deg uten, til ting man burde tenke på? Hvordan utnytte ventetiden best mulig? Anonymkode: 2b38e...a8f Bilstol og bilstolpose. Vi trengte ikke så mye de første månedene, vi sov stort sett hele tiden😅 generelt tips: det går bra. Du kommer til å lære og få egne erfaringer. Barnet ditt elsker deg uansett. 💕 lykke til. Anonymkode: f9167...08a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #20 Skrevet 10. desember 2023 Og ps. Hvis du sliter med å få melk, er det ikke nødvendig å våkne midt på natta for pumping eller amming. Det er det jeg angrer mest på. 😅 Anonymkode: f9167...08a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå