Gå til innhold

Hvor lenge holde seg før graviditetstest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Erfarne testere: Hvor lenge må man holde seg før man tar en graviditetstest? Har lest flere timer, stemmer det?

Var på do før jeg dro på butikken i går. Kjøpte tester, og tok en da jeg kom hjem (kanskje 15 min tok turen). Testen ble negativ. Er 15 dpo, men da burde kanskje testen blitt postiv uansett hvor lenge siden jeg hadde vært på do?

Noen som vet? Har tenkt å vente til i morgen med å teste på nytt.

Anonymkode: fc712...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hedda-78 skrev (13 minutter siden):

På morgenurin i morgen vil du nok få riktig resultat, ja.

Så du tenker at negativ test i går kan ha vært falsk negativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (12 minutter siden):

Om du er 15 dpo burde du fått positive uansett. Er du sikker på eggløsning 

Ok, er det helt sikkert? Er ganske sikker på eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Så du tenker at negativ test i går kan ha vært falsk negativ?

Nei, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Nei, det tror jeg ikke.

Okay, så du mener at den burde vært positiv uansett hvor kort det hadde vært siden forrige dobesøk? At det ikke spiller noen rolle rundt 15dpo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite. Ikke tenk mer på dette, ta testen i morgen som planlagt, så trenger du ikke grunne mer på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ok, er det helt sikkert? Er ganske sikker på eggløsning.

Ja. Om du hadde eggløsning 14 dager siden burde du fått mens eller positive test nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Okay, så du mener at den burde vært positiv uansett hvor kort det hadde vært siden forrige dobesøk? At det ikke spiller noen rolle rundt 15dpo?

Ja, 15 dpo er vel så å si mensdag? Så sent skal testen i hovedsak være positiv selv på kveldsurin om man er gravid.

Anonymkode: 65f9f...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Erfarne testere: Hvor lenge må man holde seg før man tar en graviditetstest? Har lest flere timer, stemmer det?

Var på do før jeg dro på butikken i går. Kjøpte tester, og tok en da jeg kom hjem (kanskje 15 min tok turen). Testen ble negativ. Er 15 dpo, men da burde kanskje testen blitt postiv uansett hvor lenge siden jeg hadde vært på do?

Holde seg - 4t bør man holde seg sa fertilitetslegen min, men er mye ulikt rundt det. Morgen urin funker best for mange, for meg selv har kveldsurin gitt best og sterkest svar. 

Anonymkode: c54b0...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, 15 dpo er vel så å si mensdag? Så sent skal testen i hovedsak være positiv selv på kveldsurin om man er gravid.

Anonymkode: 65f9f...e59

Ja, det stemmer. Kanskje jeg formulerte meg uklart i HI, men jeg spurte om test tatt veldig kort tid etter forrige dobesøk (ca 15 min) er til å stole på, eller om det kan være falsk negativ? Selv rundt 15dpo?

Var veldig ivrig og burde selvsagt ventet lenger, men tester igjen i morgen før jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Holde seg - 4t bør man holde seg sa fertilitetslegen min, men er mye ulikt rundt det. Morgen urin funker best for mange, for meg selv har kveldsurin gitt best og sterkest svar. 

Kan da en test tatt på urin kun ca 15 min etter forrige dobesøk (selv ved 15dpo), vise falsk negativ? Eller klamrer jeg meg bare til et halmstrå her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan da en test tatt på urin kun ca 15 min etter forrige dobesøk (selv ved 15dpo), vise falsk negativ? Eller klamrer jeg meg bare til et halmstrå her?

Jeg tror nok oddsen er stor for at du klamrer deg til halmstrå.  15 dpo så vil de fleste (ikke alle) få positiv test både på morgen og kvelds urin. Men finnes unntak til en hver ting når det kommer til kropp og graviditet. 

Ta en i morgen tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

15 dpo hadde den hvert positiv uansett hvis du hadde hvert gravid. 

Kunne ta tester nesten like etter jeg hadde hvert på do å fortsatt fikk jeg knall positiv test etter IKM (ikke kommet mens).

Anonymkode: 51d12...c97

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15dpo burde den vært positiv uansett, men om du bommet med EL gjetting med 3 dager, så er det mulig at den var falsk negativt. 

Jeg skulle ta great hos legen en gang (ca 16dpo), og hadde tisset rett før legetimen. Måtte drikke masse vann forbi det hele tatt kunne og den var likevel tydelig positiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker
Sofakona skrev (På 10.12.2023 den 17.17):

Om du er 15 dpo burde du fått positive uansett. Er du sikker på eggløsning 

Gjelder dette styrken også? Om man er noen dager over IKM, og tester etter å ha holdt seg i f.eks. 1-2 timer, vil streken være like sterk som om du holder deg i rundt fire timer? Eller spiller det ingen rolle etter IKM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HeleneHS skrev (På 11.12.2023 den 10.56):

15dpo burde den vært positiv uansett, men om du bommet med EL gjetting med 3 dager, så er det mulig at den var falsk negativt. 

Jeg skulle ta great hos legen en gang (ca 16dpo), og hadde tisset rett før legetimen. Måtte drikke masse vann forbi det hele tatt kunne og den var likevel tydelig positiv..

Sorry at jeg spør deg også: Kan streken på en positiv graviditetstest bli svakere eller sterkere også etter IKM avhengig av hvor lenge man har holdt seg eller hvor mye du drakk før du tok testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Sorry at jeg spør deg også: Kan streken på en positiv graviditetstest bli svakere eller sterkere også etter IKM avhengig av hvor lenge man har holdt seg eller hvor mye du drakk før du tok testen?

Ja. Det er selvfølgelig mindre hcg i urin hvis den er utvannet. Og husk at ikke alle tester har like mye fargestoff, så da også kan det være "lysere" strek. Derfor også ikke vits å teste for å se "stigning" - bare blodprøve som kan gi riktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...