Gå til innhold

Samsoving, men madrassen er myk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter første barn og ønsker å legge tilrette for trygg samsoving.
Problemet er bare at madrassen i senga vår er veldig myk og det er ikke i samsvar med trygg samsoving.. hvordan løser man dette? Senga er kun 1 år gammel, så ny seng er ikke aktuelt.. Har bedside-crip som babyen skal sove i, men det er så mange som sier at deres baby nektet å sove der og at de sovnet under amming så derfor må man uansett lage et trygt sovemiljø. 

Anonymkode: 1adbf...f6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk bare bedside. Amme og legg babyen tilbake i sin seng. Ikke noe problem med dette. 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Bruk bare bedside. Amme og legg babyen tilbake i sin seng. Ikke noe problem med dette. 

Det planla jeg og, men babyen min hadde andre planer. Fikk ikke gode netter før vi droppet bedside, mannen flyttet til gjesterommet og ungen i sengen min. 

Men TS, det kan jo hende du får en sovebaby. Du Jan jo planlegge bedside og heller bite i det sure eplet å kjøpe ny madrass hvis det ikke går?

Anonymkode: ab2aa...7eb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja får nok bare vente å se hvordan babyen blir😊 men er ny madrass eneste løsningen for at babyen kan sove trygt i min seng? 

Skrevet

Hadde samme problemstilling, kjøpte ny seng. Tok bare ikke sjansen på noe annet. 

Anonymkode: 1c8ec...ee8

• Liker 1
Skrevet

Kjøp tempur overmadrass 

Anonymkode: a4d41...23e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja får nok bare vente å se hvordan babyen blir😊 men er ny madrass eneste løsningen for at babyen kan sove trygt i min seng? 

Tryggeste er at den sover i bedside. Den sover jo så og si rett ved siden av deg..men du kan ikke rulle over

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja. 

Anonymkode: afe2c...bb3

Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Tryggeste er at den sover i bedside. Den sover jo så og si rett ved siden av deg..men du kan ikke rulle over

Ja, så redd for å rulle over babyen. Men hører og leser at de fleste samsover iløpet av babytiden uansett fordi de sovner med baby uten at det var planlagt. Derfor ønsker jeg å skape et tryggest mulig sovemiljø slik at om jeg skulle sovne under amming på natten så vil det fremdeles være trygt. 
Men da er det rett og slett ny madrass som er svaret kan det virke som. 
takk for alle svar:-)

• Liker 1
Skrevet

Ikke samsov på myk madrass!

Vi hadde det med eldstemann, og det var IKKE trygt å samsove. Problemet med myk madrass, er at når du ligger på den, synker du godt ned i madrassen, slik at madrassen blir presset nedover under deg, og det blir en markant "nedoverbakke" ned mot kroppen din. Dette gjør at babyen kan rulle over på magen, og bli liggende med fjeset ned i madrassen/klemt inn mot kroppen din. Dette skjedde hver gang jeg prøvde å amme liggende, og demonstrerte soleklart hvorfor samsoving på den madrassen hadde vært uforsvarlig og farlig. Jeg turte ikke amme liggende i frykt for å sovne sånn. 

Vi kjøpte ny madrass før andremann kom, ene og alene for å kunne samsove og amme liggende i sengen. 

Anonymkode: 4b66e...7ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan kanskje teste med en skikkelig fast overmadrass, hvis det finnes?

Anonymkode: 579f4...857

Skrevet
Sofakona skrev (På 10.12.2023 den 17.18):

Dette har jeg prøvd, med to unger! Gikk aldri med førstemann, og gikk de første 2mnd med andremann.

Vi har også myk madrass, har irritert meg gjennom 2 unger nå men løsningen kan jo være å bytte ut overmadrassen. Vi har ligget i gjestesengen et par ganger og den har memoryskum, mye fastere og ungen ligger ikke i noe nedoverbakke selv om du ligger ved siden av. Tror vi kjøpte den på jysk til 2000kr, de har ofte salg!

Anonymkode: 08110...eb2

Skrevet

Angrer så på at jeg ikke tenkte på dette når vi kjøpte senga🙈 men man lærer så lenge man lever hehe. Dette er første barnet vårt og det kommer forhåpentligvis søsken etterhvert, så får nok bare investere i ny madrass🙃😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Angrer så på at jeg ikke tenkte på dette når vi kjøpte senga🙈 men man lærer så lenge man lever hehe. Dette er første barnet vårt og det kommer forhåpentligvis søsken etterhvert, så får nok bare investere i ny madrass🙃😅 

Bruk sidecrib først...velig dumt å kjøpe en dyr ny madrass om barnet ligger fint ved siden av dere. Og etterhvert vil den jo ligge i sprinkelseng 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også satset på å få det til å funke med bedside crib. Tror mange «gir opp» litt fort fordi det er minste motstands vei i en slitsom tid (og veldig forståelig altså). Vi hadde samme situasjon som dere, så kunne rett og slett ikke ha babyen sovende i sengen, og måtte bare få det til å funke med bedside. Tok vel en måneds tid før hun godtok det uten mye (!) opp og ned og byssing/amming i det uendelige. Men er ganske overbevist om at det var verdt det fordi hun nå sover tryggere og mindre avbrutt av å ligge i bedside, enn om hun var oppi sengen med oss. Og blir lettere når hun skal over på eget rom etterhvert. 

Anonymkode: 75b55...522

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...