AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Mulig jeg er gammeldags, men jeg begynner å bli frustrert over folk som ikke takker når man gir dem gaver. Jeg har gitt gaver til venners barn og ikke fått takk av hverken foreldre eller barn. Jeg deler kostnadene med samboer til gaver til hans barn 50/50, men med mindre jeg er der når de åpner gaven takker ikke de heller. Kjenner at jeg ikke har lyst til å gi gaver lenger. Sånn som økonomien har blitt nå, koster det mye mer enn det smaker og jeg vil heller bruke pengene mine på noe annet. Det er jo så vidt de strekker til for tida… andre som opplever det samme? Anonymkode: a3524...9ce 2 1 2
exictence Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Ja, synes ikke det er noe hyggelig å gi gaver til dem som ikke takker 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 Ja, kona har sluttet å gi til sine søskens barn pga dette.. Anonymkode: 27126...2dc 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Ja, jeg har også sluttet å gi dem som aldri takker. Problemet er jo at det er du som da blir sett på som frekk Anonymkode: a3524...9ce 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Mulig jeg er gammeldags, men jeg begynner å bli frustrert over folk som ikke takker når man gir dem gaver. Jeg har gitt gaver til venners barn og ikke fått takk av hverken foreldre eller barn. Jeg deler kostnadene med samboer til gaver til hans barn 50/50, men med mindre jeg er der når de åpner gaven takker ikke de heller. Kjenner at jeg ikke har lyst til å gi gaver lenger. Sånn som økonomien har blitt nå, koster det mye mer enn det smaker og jeg vil heller bruke pengene mine på noe annet. Det er jo så vidt de strekker til for tida… andre som opplever det samme? Anonymkode: a3524...9ce Du begynner å bli fustrert over folk som ikkje takker, og deler den futrasjonen med deg, men når sluttet folk å takke ? Tidligere var det vanleg å takke for maten, og takke for gaver ein fekk, og det handlet om å vise takknemlighet, og god gammeldags folkeskikk. Så kan ein undre seg over hva som ligg til grunn for denne holdningsendringen ? Anonymkode: a5e12...899
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 Vær så snill og takk, to uttrykk som snart er borte. Jeg måtte faktisk be en voksen mann si takk for en gave jeg ga ham, frister å si at det blir siste gang. Anonymkode: 96839...53a 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 mulig noen venter med å takke til etter at de har åpnet pakka, ergo etter jula? Anonymkode: cf621...1a8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): mulig noen venter med å takke til etter at de har åpnet pakka, ergo etter jula? Anonymkode: cf621...1a8 Dette er ikke bare i år. Derfor jeg vurderer å kutte gavee Anonymkode: a3524...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 Nå ein strekker ut en hånd vederlagsfritt til noen som trenger hjelp i nøden så forventer ein få en takk tilbake eller en igjenngjeldelse. Ein opplever moitivasjonsvikt om "takk for hjelpen sist" uteblir Anonymkode: a5e12...899
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 Gjelder ikke bare gaver og barn. Jeg har voksne bekjente som kontakter meg fordi de trenger opplysninger/hjelp. Alt fra å tolke nav-brev, til å lese korrektur på dokument. Tidligere syntes jeg det var hyggelig å bidra, men nå er jeg syk og orker ikke lenger. Men frekkheten kjenner ingen grenser😵💫Får fremdeles mange henvendelser fra andre. Noen er deprimerte, noen forstår ikke regelverk etc etc. Jeg er ikke orakelet i delfi, og forstår ikke alt selv🥱Men takk har sjeldent vært sagt. Drit og dra. Stenger av så godt jeg kan i dag. Anonymkode: a7df9...ebb 2 1
Peanut Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 Vel altså, Takk for at du laget en tråd om det ^^, 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 På tide at dette snakkes om. Jeg strikker og det hender rett som det er at jeg får spørsmål om å strikke genser til hunden eller klær til baby og jeg gjorde det gjerne. Men, ett sted på veien de siste 10 årene sluttet folk å si takk så nå har jeg sluttet å si ja. Anonymkode: c0156...935 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 Har noen tantebarn ( godt voksne) som kun tar kontakt for å låne penger. Som i 10-20 ganger i året. De første årene ettergav jeg dem. For så å si det var et lån. Senest 2 dager siden . Jeg sa da : dessverre ,har ikke. Jeg er alenemor. Jeg gidder ikke mer. Anonymkode: dcfed...876 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg deler kostnadene med samboer til gaver til hans barn 50/50, men med mindre jeg er der når de åpner gaven takker ikke de heller. Kjenner at jeg ikke har lyst til å gi gaver lenger. Anonymkode: a3524...9ce Hvis de takker din samboer, vil jeg si det er hans feil å ikke si det videre til deg. Anonymkode: 4ea1d...0ff 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 Har merket det samme selv. Har to tantebarn i barneskole-alder som jeg alltid kjøper gaver til bursdag og jul. Jeg bor i en annen by enn dem, men har pleid å gi gaver av betydelige summer, men hverken barna eller foreldrene sier takk. Synes det er veldig merkelig særlig når min søster er lærer og absolutt burde ha fokus på sånt Anonymkode: c4d16...924 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har merket det samme selv. Har to tantebarn i barneskole-alder som jeg alltid kjøper gaver til bursdag og jul. Jeg bor i en annen by enn dem, men har pleid å gi gaver av betydelige summer, men hverken barna eller foreldrene sier takk. Synes det er veldig merkelig særlig når min søster er lærer og absolutt burde ha fokus på sånt Anonymkode: c4d16...924 Å lære å seg å takke, og vise takknemlighet er en foreldreoppgave, og ikkje læreren sin oppgave. Idag svarer mange barn sine foreldre , og bruker ubekvemsord både overfor lærere, og foreldre. Anonymkode: a5e12...899 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 Jeg takker alltid for gaver, og barna har alltid lært å takke. Sende mld til tanter og onkler på julaften å takke for gava om vi ikke feirer sammen. Vanlig folkeskikk. Kjedelig med de som ikke takker, men tenker mer at det er de og ikke meg Anonymkode: 79349...cec
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Jeg synes også det er provoserende om ikke foreldrene takker engang. Jeg har forståelse for at barn kan være sjenerte (eller være autistiske, ha selektiv mutisme, osv), og at man faktisk ikke skal tvinge sjenerte barn til å takke. Men da bør foreldrene takke på vegne av barnet. Anonymkode: e5cc8...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Skjønner godt om små barn er sjenerte og ikke takker. Og samboeren sier jo til meg at de sa takk, men som flere (heldigvis) nevner her så tenker jeg jo at man kan sende en melding og si takk om man ikke treffes der og da og gjerne i tillegg takke når man treffer personen. Jeg er i alle fall ferdig med å gi til de som ikke takker. Da vil jeg heller bruke pengene mine på å unne meg selv noe. Anonymkode: a3524...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #20 Skrevet 12. desember 2023 Jeg gir da ikke gaver for å få takk, sier de ikke takk sp neivel, gaver får de likevel Anonymkode: 5e2b5...78f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå