Gå til innhold

Selge eller leie ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selge nå? Eller leie ut og vente med å selge til august?

Skal kjøpe ny leilighet til høsten sammen med kjæresten, og skal bo hos han frem til da.  Lurer på om jeg bør leie ut min leilighet frem til vi kjøper noe eller om jeg bare bør selge nå  (i januar/februar 2024). 

Leiligheten er en liten toroms sentralt i Oslo. Eier over halvparten av leiligheten. Antatt salgspris er 4 mill og utleie ca. 15-16.000 kr i mnd.

Hva vil lønne seg? Hva er prognosene for boligmarkedet?  

Anonymkode: b1453...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å si, men akkurat NÅ er boligmarkedet antakelig treigere enn ut over våren. Jeg personlig ville leid ut til juni og prøvd å selge i juni/juli. 

Anonymkode: 0e879...b64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal kjøpe ny leilighet til høsten sammen med kjæresten, og skal bo hos han frem til da.  Lurer på om jeg bør leie ut min leilighet frem til vi kjøper noe eller om jeg bare bør selge nå  (i januar/februar 2024). 

Leiligheten er en liten toroms sentralt i Oslo. Eier over halvparten av leiligheten. Antatt salgspris er 4 mill og utleie ca. 15-16.000 kr i mnd.

Rentene på 4 millioner er mer enn 15.000 kroner i måneden. I tillegg kommer fellesutgifter. Du vil gå ganske mange tusen kroner i måneden i minus ved å leie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde leid ut til våren. Sett om ting løsner da. Jeg gjør den samme.  Men Oslo er vel uansett ikke så utsatt når det kommer til få kjøpere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvem eier resten av leiligheten? Og hva ønsker vedkommende? Ganske vesentlig...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Betaler 11.500 kr på lånet (renter og nedbetaling). Har bare et lite lån på 1.400.000 kr. Fellesutgifter er på 2.800 kr, og strøm/varme på ca. 1000 kr. 

Om jeg selger vil jeg plassere egenkapitalen på en høyrente konto. 

Får igjen på skatten for lånerenter, men må også skatte av leieinntekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Kun jeg som eier leiligheten. Mente at jeg har lite lån på leiligheten. Lån på 1.400.000 kr og verdi på bolig er 4.000.0000 kr ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her:

Betaler 11.500 kr på lånet (renter og nedbetaling). Har bare et lite lån på 1.400.000 kr. Fellesutgifter er på 2.800 kr, og strøm/varme på ca. 1000 kr. 

Da vil du tape ca 4.000 i måneden på å leie ut, sammenlignet med å selge og sette pengene på høyrentekonto. Dette er før vedlikeholdsutgifter, og forutsetter 100% utleie hele perioden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde leid ut til jeg hadde vært sikker på at samboerskapet vil holder en stund.

Anonymkode: de867...add

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prt90 skrev (2 timer siden):

Rentene på 4 millioner er mer enn 15.000 kroner i måneden. I tillegg kommer fellesutgifter. Du vil gå ganske mange tusen kroner i måneden i minus ved å leie ut.

Øhhhh...den er verdt 4 mill og belånt med 1.4.

Anonymkode: 60a55...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prt90 skrev (21 minutter siden):

Da vil du tape ca 4.000 i måneden på å leie ut, sammenlignet med å selge og sette pengene på høyrentekonto. Dette er før vedlikeholdsutgifter, og forutsetter 100% utleie hele perioden.

Men dersom får en mye bedre salgspris i august enn nå, så vil alt dette være irrelevant... altså ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prognosene for boligmarkedet er at prisene vil gå i taket når renta synker :

Det kan bli underskudd på boliger i årene som kommer og dette vil etter hvert kunne føre til et prispress oppover spesielt i sentrale strøk, skrev SSB i en større rapport fredag.

De regner med at «boligprisene igjen vil vokse» når man ser et par år fremover.

https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-advarer-mot-perfekt-storm-vil-presse-prisene-raskt-oppover/s/5-95-1506026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke leid ut kun for ett halvårs tid. Det er mye slitasje på en bolig med inn/utflytt, i tillegg til at du aldri kan være 100% sikker på hvordan leietaker behandler boligen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Øhhhh...den er verdt 4 mill og belånt med 1.4.

Hva belåningen er spiller jo ingen rolle. Hvis du selger kan du sette 2.6 millioner på høyrentekonto og få 5% rente. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (38 minutter siden):

Men dersom får en mye bedre salgspris i august enn nå, så vil alt dette være irrelevant... altså ingen fasit.

Hvis du vil gamble på prisoppgang kan du jo like gjerne investere pengene på børsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med skatt hvis jeg har over 2 mill på sparekonto i 6 mnd. For så å få lån igjen på slutten av året. Vil jeg da måtte betale formueskatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det med skatt hvis jeg har over 2 mill på sparekonto i 6 mnd. For så å få lån igjen på slutten av året. Vil jeg da måtte betale formueskatt? 

Det er hva som er på konto 31.12 som avgjør det.

Anonymkode: de867...add

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prt90 skrev (3 timer siden):

Hvis du vil gamble på prisoppgang kan du jo like gjerne investere pengene på børsen. 

Gambler ikke nødvendigvis på en prisoppgang, men at markedet akkurat nå kanskje ikke er så bra for salg og at det kan være lurt å vente noen måneder. Og da leie ut som ts foreslår. 

Å investere penger kortsiktig på børs er vel ikke akkurat det første rådet som bør gis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS her:

Så regnestykket ditt er altså (gitt at leietaker tegner eget strømabo: 
Leieinntekt: 15 000
lån: -11 500
Skatt: -3300
Fellesutgifter: -2800

Du sitter da igjen med 2600 kr i utgifter ved å leie ut. 
Du vil nok kunne føre opp litt av fellesutgiftene på fradrag, men hvor mye kommer an på hvordan fellesutgiftene er fordelt. 
Du bør også beholde forsikring på boligen, i tilfelle leietaker ikke har dette i orden, og for å få dekket eventuelle skader leietaker påfører boligen. 

Hvor mye høyere pris kan du få om ett halvt år, og vil det dekke kostnadene du har hver måned på leiligheten, og det som eventuelt må fikses før salg når ukjente har bodd der? 

Anonymkode: f4e85...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...