Gå til innhold

Er jeg sær som synes det ufattelig frekt å åpne skap og skuffer når man er gjest i et annet sitt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør meg helt målløs når jeg ser slikt. Men kanskje jeg er sær som synes slikt er frekt?

Anonymkode: d2de2...6d8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer sn på hva slags besøk. Overnatter man, vil det normalt være ok å åpne skap på kjøkkenet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes også det. Hvem er det som gjør dette hos deg? Og hvilke skap? Hvis det er kjøkkenskapet over vasken for å hente seg et glass så er det noe annet enn å åpne et skap med noe man ikke vet hva inneholder et annet sted vil jeg si.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes rommet hvor skapet åpnes har noe å si. Tenker at å åpne skap på badet, kjøkkenet eller i gangen ikke er spesielt frekt, det må man nesten regne med. Men hadde syntes det var mer frekt på soverom/arbeidsrom.

Anonymkode: 92675...879

• Liker 1
Skrevet

Det er ubehøvlet oppførsel. Hvis du trenger noe, spør om du kan hente deg et glass vann eller hva du nå enn ser etter.  Mor har hjemmesykepleie og hun klikker når disse pleierne styrer på og roter i alle skuffer og skap. Hvis de trenger en saks, kan de ikke bare spørre henne? Hun vil jo svare du finner en i øverste skuff til venstre. 

Anonymkode: 99857...7db

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det spørs litt hva slags gjest det er. Om gjesten overnatter er det mer ok å åpne enkelte skap/skuffer. Kanskje de så etter noe på badet eller ville ha noe å spise?

Men å gå gjennom skuffer og skap der det ikke er en naturlig forklaring er frekt. Da kan man egentlig spørre om man trenger noe.

Anonymkode: 8480d...a9f

• Liker 2
Skrevet

Min ex-svigerinne åpnet kjøkkenskap og begynte å vaske og rydde 🙈

Anonymkode: 68298...298

Skrevet

Hvis det er for å snoke er det superfrekt og mangel på folkeskikk. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

😂 Herregud, jeg hadde klikka! Herregud for et kvinnemenneske!

Men for å svare; nei jeg synes ikke du, ts er sær. Det er helt i orden å synes at folk som begynner å snoke i skap og skuffer hjemme hos andre er frekke.

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Send henne hit!

Anonymkode: 6f499...795

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på hvem gjesten er og hvilke skap det er. 

Anonymkode: daca6...d2c

Skrevet

Litt avhengig av situasjonen og hvor nære man er. Er man på besøk hos gode venner og det er lagt opp til at man skal lage mat sammen f.eks er det naturlig at den som ikke er kjent på kjøkkenet leter litt i skuffer og skap litt. Man kan selvfølgelig spørre for hver enkelt ting gjennom hele middagslagingseansen, men de fleste vil vel synes det blir fryktelig masete...? Jeg tenker det er høflig i en sånn situasjon å si "føl deg som hjemme" så det blir enklere for alle. De fleste kjøkken er ganske logisk og lette å finne frem i. Generelt setter jeg pris på at folk tar seg til rette på kjøkkenet mitt, men ville vurdert relasjonen jeg har og situasjonen før jeg bare gikk og hentet noe i andres kjøkken. En over forteller om hjemmesykepleie som bare tar seg til rette, det synes jeg ikke er greit når brukeren er i stand til å informere. Da må man i så fall ha gått til brukeren mye og blitt kjent og fått beskjed om at det er greit. Igjen, litt relasjon. 

Skap i andre rom enn kjøkken ser jeg generelt ingen grunn til at noen skal titte i uten å bli henvist av den som  bor der, men finnes helt sikkert eksempler hvor det hadde vært innafor oppførsel det også.

Anonymkode: dd0ba...d25

• Liker 3
Skrevet

Opplevde at en mor som var innom for å hente datteren som var på besøk hos min datter åpnet kjøkkenskap uten grunn og tittet inn. Hun prøvde også å gå inn dører til rom med lukket dør. Utrolig frekt!

Verste var imidlertid barnets bestemor (altså skapåpnerens mor) som skulle hente barnebarnet. Hun sto plutselig inne i stua! Hadde aldri sett dama før, men vi hadde (visstnok) ikke hørt at hun ringte på, så da gikk hun inn terrassedøra siden inngangsdøra var låst. Hva med å åpne døra og rope hei eller bruke telefonen å ringe? Var veldig sjokkert over mangelen på folkeskikk i den familien.

Anonymkode: f3739...61d

• Liker 6
Skrevet

Kommer an på. Om noen jeg ikke kjenner så godt hadde begynt å romstere helt random i kjøkkenskapene mine hadde jeg nok syntes det var rart, men har jo ikke noe hemmelig der akkurat. For meg selv er nok terskelen høy for å gå i skapene til noen, unntak er veldig nære venner/venninner. Men ta min bestekompis som jeg lett kunne gått i skapene til(og jeg vet han ikke ville brydd seg), så har jo han forlovet seg med ei dame jeg dessverre ikke kjenner så godt. De bor jo sammen så av respekt for henne så går jeg jo ikke i skapene uten å isåfall spørre først.

Bestevenninna mi og jeg pleier å lage middag sammen, vi kjenner jo hverandre godt, og når vi skal kokkelere sammen så faller det seg ganske naturlig at man går i skuffer og skap. Vi er oftest hos henne av praktiske årsaker og jeg sverger jeg vet bedre hvor hun har ting på kjøkkenet enn hun selv :fnise: 

Anonymkode: f9b5b...e5c

• Liker 1
Skrevet

Det er jo litt moro da! Man lærer og kjenne eieren av skapet ved å se inni . Og jeg elsker å betrakter folk . Av og til lærer jeg å kjenne dem, andre ganger skriver jeg dem inn i en novelle på grunnlag av hva jeg ser. 

Anonymkode: cc16a...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo litt moro da! Man lærer og kjenne eieren av skapet ved å se inni . Og jeg elsker å betrakter folk . Av og til lærer jeg å kjenne dem, andre ganger skriver jeg dem inn i en novelle på grunnlag av hva jeg ser. 

Anonymkode: cc16a...ece

Hvis det lå en gigant dildo der vil sikkert eieren være anonym i novellen😂

Anonymkode: df470...6bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Opplevde at en mor som var innom for å hente datteren som var på besøk hos min datter åpnet kjøkkenskap uten grunn og tittet inn. Hun prøvde også å gå inn dører til rom med lukket dør. Utrolig frekt!

Verste var imidlertid barnets bestemor (altså skapåpnerens mor) som skulle hente barnebarnet. Hun sto plutselig inne i stua! Hadde aldri sett dama før, men vi hadde (visstnok) ikke hørt at hun ringte på, så da gikk hun inn terrassedøra siden inngangsdøra var låst. Hva med å åpne døra og rope hei eller bruke telefonen å ringe? Var veldig sjokkert over mangelen på folkeskikk i den familien.

Anonymkode: f3739...61d

Høres ut som naboen min 😆😅 hun ringer ikke åå en gang, bare går gjennom veranda og inn på stua 😅 vurderer å bygge igjen der hun kommer seg inn 

Anonymkode: 406ce...e1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det er sært og frekt, men med noen unntak. Er man familie eller veldig nære er det normalt å kunne hente seg et glass eller tallerken i kjøkkenskapene, samme gjelder om man overnatter. Andre skuffer og skap kan man holde seg unna. 

Anonymkode: 936d2...da5

Skrevet

Jeg reagerer overhode ikke om noen åpner kjøkkenskap for å ta seg ett glass vann, eller for å finne søppelbøtte. 
Samme om det åpnes skap på badet fordi det er tomt for toalettpapir. 
Hvis man kjenner hverandre, så synes jeg det er greit åpne skap på badet for å finne tampong eller lignende dersom det behovet oppstår. 
Vannglass og søppelbøtte er i stor grad i samme skap i nesten alle boliger. Selv om jeg er ett av unntakene som ikke har skap med glass overvasken, og heller ikke søppel under vasken :hihi:

Skap og skuffer i alle andre rom er fullstendig uaktuelt, og heldigvis har jeg ikke opplevd at noen har gjort det siden jeg var på tenåringsfester for 20 år siden. De fleste skjønner at det er frekt og viser manglende folkeskikk. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er bare koslig når besøket mitt føler seg hjemme og f.eks henter seg ett glass vann eller setter igang med kaffekoking (om vi skulle ha kaffe). Nå har jeg stort sett kun nære venninner og familie på besøk. Om jeg mot formodning skulle ha besøk av mindre kjent sort ville jeg kanskje reagert mer negativt. Å gå gjennom andre skuffer og skap (for inspeksjon?) uten å spørre eller avklare på forhånd ville jeg stusset på og spurt hva de lette etter. Om noen vil låne ett par sokker e.l bør de spørre, ikke gå å forsyne seg 😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...