AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Det er så slitsomt. Jeg er redd for å gå ut. Kanskje det skjer innbrudd når jeg er ute. Redd for å reise på ferie. Kanskje det skjer lekkasje eller brann når jeg er borte. Redd for å ha sex med en ny mann. Kanskje han smitter meg med noe, selv når vi bruker kondom. Lista er lang. Noen som kjenner seg igjen? Er dette vanlig? Anonymkode: 71bd4...7f9 3 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Jeg tenkte slik hele tiden før. Så måtte jeg bare gjøre ting og tenke "fuck it skjer det så skjer det". Og vet du hva? Ting skjedde, men det var aldri så farlig eller skummelt som det jeg hadde sett for meg i hodet mitt, det var folk til å støtte og hjelpe meg, og jeg klarte meg også kjempefint. Mye bedre enn jeg trodde. Anonymkode: e1a77...dad 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 Ja, jeg hadde det sånn før. Ble nesten helt frisk av kognitiv terapi, synes det er synd at jeg ikke prøvde det for mange år siden. Da hadde jeg vært spart for mye ubehag. Anbefaler det på det sterkeste. Eller ta en kikk på appen Tankevirus. Anonymkode: 6e394...2d8 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenkte slik hele tiden før. Så måtte jeg bare gjøre ting og tenke "fuck it skjer det så skjer det". Og vet du hva? Ting skjedde, men det var aldri så farlig eller skummelt som det jeg hadde sett for meg i hodet mitt, det var folk til å støtte og hjelpe meg, og jeg klarte meg også kjempefint. Mye bedre enn jeg trodde. Anonymkode: e1a77...dad Hjalp det kanskje fordi du hadde folk...? Jeg er helt alene Anonymkode: 71bd4...7f9 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjalp det kanskje fordi du hadde folk...? Jeg er helt alene Anonymkode: 71bd4...7f9 Jeg hadde ikke folk som i folk, det skulle jeg understreket, det jeg mente var at skjedde noe med bilen så ringte jeg FALK, eller rørlegger hjemme, eller sånne ting. Beklager Jeg gjorde det jeg kunne for å legge opp til at det skulle være trygt, så måtte jeg stole på at jeg fiksa det om det skjedde noe. Det innebærer å kunne ta noen telefoner og be om hjelp feks. Selv forbipasserende stiller opp og. Anonymkode: e1a77...dad 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 Dette er IKKE vanlig. Få hjelp Anonymkode: 4f075...b0b 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde ikke folk som i folk, det skulle jeg understreket, det jeg mente var at skjedde noe med bilen så ringte jeg FALK, eller rørlegger hjemme, eller sånne ting. Beklager Jeg gjorde det jeg kunne for å legge opp til at det skulle være trygt, så måtte jeg stole på at jeg fiksa det om det skjedde noe. Det innebærer å kunne ta noen telefoner og be om hjelp feks. Selv forbipasserende stiller opp og. Anonymkode: e1a77...dad Du mener at jeg bør tenke at uansett hva som skjer, så er jeg i stand til å fikse det? Så det er bare å drite i denne frykten? Anonymkode: 71bd4...7f9 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener at jeg bør tenke at uansett hva som skjer, så er jeg i stand til å fikse det? Så det er bare å drite i denne frykten? Anonymkode: 71bd4...7f9 Ja, faktisk, fordi den er helt lammende og så stor i hodet vårt, men hadde noe skjedd i realiteten så hadde du klart å fikse det mye bedre enn du føler du hadde. Fordi det er angst, og den er irrasjonell. Dra ut en tur, ta deg litt tid hjemme og sjekk at det ikke står noe brannfarlig på osv, gå deg ei runde og kom tilbake, og se at ingenting skjedde. Start med små steg. Anonymkode: e1a77...dad 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, faktisk, fordi den er helt lammende og så stor i hodet vårt, men hadde noe skjedd i realiteten så hadde du klart å fikse det mye bedre enn du føler du hadde. Fordi det er angst, og den er irrasjonell. Dra ut en tur, ta deg litt tid hjemme og sjekk at det ikke står noe brannfarlig på osv, gå deg ei runde og kom tilbake, og se at ingenting skjedde. Start med små steg. Anonymkode: e1a77...dad Var du ikke redd for å slutte å være redd, hvis du skjønner? 😀 Jeg føler at frykt og angst er så vanlige følelser for meg at jeg nesten ikke vet hvordan det er å leve uten dem Anonymkode: 71bd4...7f9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var du ikke redd for å slutte å være redd, hvis du skjønner? 😀 Jeg føler at frykt og angst er så vanlige følelser for meg at jeg nesten ikke vet hvordan det er å leve uten dem Anonymkode: 71bd4...7f9 Skjønner hva du mener! Jo, det verste var at når jeg sluttet å være redd for de tingene vi snakker om her, fikk jeg angst for noe annet 🤪 da innså jeg at jeg nok var avhengig av å ha angst eller noe, og det var egentlig fint, for nå vet jo det at jeg får angst for ett eller annet plutselig og kan roe meg selv med med verktøy og teknikker. Men det har tatt tid og startet med små skritt, og jeg sier ikke at det blir slik hos deg. Kanskje du med tiden bare gjør ting og glemmer helt at du var redd for de tidligere ☺️ Anonymkode: e1a77...dad
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 Tenk om det IKKE skjer. Katastrofetenking er ikke produktivt. Du har så mange problemer som aldri har blitt noe av. Drit i dem og ta de reelle når de kommer. Anonymkode: 1b1e8...276 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Var du ikke redd for å slutte å være redd, hvis du skjønner? 😀 Jeg føler at frykt og angst er så vanlige følelser for meg at jeg nesten ikke vet hvordan det er å leve uten dem Anonymkode: 71bd4...7f9 Mange tror at det å være redd er en beskyttelse. At hvis man bare bekymrer seg nok så vil man unngå at fæle ting skjer. Slik er det jo ikke... Anonymkode: 6e394...2d8 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 Nei, aldri!! Søk hjelp!! Anonymkode: c3782...2ee 1 1
Molly 4.5 år Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 Forferdelig vondt å ha det slik. Oppsøk hjelp/ lege/ psykolog/ psyatrisk sykepleier/ eventuelt medisiner. Har selv angst som er helt forferdelig. Kan ikke lese , se på tv , være ute blant mange folk , kan ikke gå på besøk , sliter med spisingen ved siden av. Har nå begynt på den 3 antidepressiva og har store håp at den skal hjelpe meg godt mot angsten etter den værste oppstartfasen er over. Går også til psyatrisk sykepleier 1 gang i uka. Har blitt litt bedre men angsten hemmer meg fortsatt for mye i hverdagen. Derfor prøver vi ut en ny type nå. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 Molly 4.5 år skrev (44 minutter siden): Forferdelig vondt å ha det slik. Oppsøk hjelp/ lege/ psykolog/ psyatrisk sykepleier/ eventuelt medisiner. Har selv angst som er helt forferdelig. Kan ikke lese , se på tv , være ute blant mange folk , kan ikke gå på besøk , sliter med spisingen ved siden av. Har nå begynt på den 3 antidepressiva og har store håp at den skal hjelpe meg godt mot angsten etter den værste oppstartfasen er over. Går også til psyatrisk sykepleier 1 gang i uka. Har blitt litt bedre men angsten hemmer meg fortsatt for mye i hverdagen. Derfor prøver vi ut en ny type nå. Hvorfor kan du ikke lese eller se på TV? Hva tror du kommer til å skje? Anonymkode: 71bd4...7f9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 Flere som kjenner seg igjen? Anonymkode: 71bd4...7f9
Carrot Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 Tja, jeg kjører ikke uforsvarlig fordi det kan skje en ulykke, ikke tar jeg sjanser i fjellet heller fordi jeg ikke ønsker at røde kors skal redde meg osv.. Noen slike "kanskje" er vurdering av risiko og ganske normale greier mens andre ikke er det - de som begrenser livet ditt, er ikke. som å ikke tørre dra på butikken i fall noen bryter seg inn.. Det ene er normalt det andre er ubegrunnet redsel - det er viktig å kunne skille mellom de tenker jeg.. Når det kommer til sex i dagens samfunn tenker jeg at å ikke ha sex før man kjenner den andre godt nok til at en slik vurdering er noenlunde legitim er helt greit, men å aldri ha sex av frykt for noe som er ubegrunnet er ikke.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Carrot skrev (2 timer siden): Tja, jeg kjører ikke uforsvarlig fordi det kan skje en ulykke, ikke tar jeg sjanser i fjellet heller fordi jeg ikke ønsker at røde kors skal redde meg osv.. Noen slike "kanskje" er vurdering av risiko og ganske normale greier mens andre ikke er det - de som begrenser livet ditt, er ikke. som å ikke tørre dra på butikken i fall noen bryter seg inn.. Det ene er normalt det andre er ubegrunnet redsel - det er viktig å kunne skille mellom de tenker jeg.. Når det kommer til sex i dagens samfunn tenker jeg at å ikke ha sex før man kjenner den andre godt nok til at en slik vurdering er noenlunde legitim er helt greit, men å aldri ha sex av frykt for noe som er ubegrunnet er ikke.. Hvordan vet man at redselen er ubegrunnet? Anonymkode: 71bd4...7f9 1
Carrot Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan vet man at redselen er ubegrunnet? Anonymkode: 71bd4...7f9 hvor sansynlig er det at dette du er redd for faktisk skjer? Innbrudd for eksempel - hvor stor sansynlighet er det for at de velger akkurat ditt hus basert på antall inbrudd som har skjedd i ditt nabolag? Selv om man er redd for innbrudd vil det å tenke på sansynlighet og fakta ofte kunne hjelpe deg til å innse at frykten din ikke er rasjonell. Ulykker i trrafikken for eksempel har mye større sansynlighet enn innbrudd.. ergo er man mer forsiktig når man ferdes i trafikken, og man kan installere alarm hjemme og fjerne noe av utryggheten..
Chiubi Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 Det kan være et sunnhetstegn. Jeg hopper f.eks ikke fallskjerm fordi jeg er redd for å få en hard landing. Jeg har brudd i ryggen fra før, og tar ikke sjansen på å havne i rullestol. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå