AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Har en 13-åring som ikke spiser med mindre hun blir servert. Hun har i lengre tid hoppet over frokost, men har da med en god porsjon til lunsj. Har prøvd å akseptere at hun ikke er frokost-menneske. Men i helgene når vi begge har fri, spiser hun frokost - hvis jeg lager. Jeg lager også middag hver dag, men jeg jobber turnus, så de dagene jeg jobber sent, har jeg enten laget ferdig noe eller kjøpt noe hun kan lage selv. (Pizza, pasta/pytt i panne, Fjordland). Men nå i det siste GIDDER hun ikke å lage mat. Hun har også slitt med svimmelhet i det siste, og jeg knytter dette til dårlig matinntak. Jeg vet hun er lei av brød f.eks, så jeg har kjøpt inn alt hun vil ha av andre ting til å spise hjemme og til å lage god matboks, men spiser fortsatt lite. Jeg har ikke mulighet til å kontrollere alle måltidene hennes, da vi ikke er sammen på f.eks morgenen, og forventer liksom at en 13-åring ikke skal "sulte foran brødfjøla". Hva kan jeg gjøre bedre her? Anonymkode: dbf41...ea5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Tror du hun har spiseforstyrrelse, eller bare er lat eller lite interessert i mat? Jeg var lite interessert i mat som ungdom/ung voksen. Spiste aldri frokost, og ofte kun middag. Gikk helt fint det 🙃. Men viktig å drikke nok. Du har rett i at en 13-åring bør kunne passe på måltider selv. Spiser hun frukt i løpet av dagen? Yoghurt? Tror du hun kjøper seg noe ute? Er hun med deg når du lager mat, slik at hun kanskje blir litt mer interessert i matlaging? Anonymkode: c7b71...170 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror du hun har spiseforstyrrelse, eller bare er lat eller lite interessert i mat? Jeg var lite interessert i mat som ungdom/ung voksen. Spiste aldri frokost, og ofte kun middag. Gikk helt fint det 🙃. Men viktig å drikke nok. Du har rett i at en 13-åring bør kunne passe på måltider selv. Spiser hun frukt i løpet av dagen? Yoghurt? Tror du hun kjøper seg noe ute? Er hun med deg når du lager mat, slik at hun kanskje blir litt mer interessert i matlaging? Anonymkode: c7b71...170 Mistenker ikke spiseforstyrrelse, tror hun bare er lat. Jeg var vel også sånn, men jeg kjente jo på sult og da spiste jeg noe. På hennes alder spiste jeg vel ganske mye og.. Idag har jeg jobbet sent, og hun har ikke spist siden frokost! Sier selv at hun ikke gadd å lage mat OG var ikke sulten.. Hva kan jeg gjøre for å få ungen til å spise?? Hun hadde flere enkle alternativer, som innebar å enten varme i mikro/steke i ovn. Anonymkode: dbf41...ea5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå