Gå til innhold

Grazax erfaringer? Allergivaksinasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter generelt med utmattelse pga kontrolls ptsd, men har nå startet på grazax for noen mnd siden. Siden føles hver morgen ut som ett togkræsj, og energien begynner ikke komme før på kvelden når ny pille skal taes. Noen med erfaringer? Hva kan evt lege gjøre? Må jeg slutte? 

Anonymkode: c5a00...482

Skrevet (endret)

Hei! 
Jeg brukte intulazax i 12 dager før jeg måtte slutte. Jeg hovnet opp i halve ansiktet, halve tunga, og følte meg rett og slett kjørt hver eneste dag. Fortsatt sliter jeg med overaktive spyttkjertler som hovner opp hver gang jeg spiser. Har også overproduksjon av spytt, som igjen fører til at kjertlene eser ut. I løpet av de 12 dagene har jeg følt meg syk og konstant trøtt 

Endret av Gakkepus
Skrevet

Jeg slet med det samme som den over. Kunne ikke gå på det lenger enn noen måneder. 

Anonymkode: 9b934...f78

Skrevet

Bump

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg startet på Grazax i november. De første 2 ukene var et helvete, men jeg ble fortalt at bivirkningene var verst da og at det bare var å holde ut. 

2,5 mnd senere opplever jeg fortsatt store bivirkninger. 

Jeg tok nettopp nå dagens pille, og umiddelbart får jeg halsbrann og følelse av at spiserøret mitt er fullt og jeg får lyst til å kaste opp på grunn av dette (uten å være kvalm) 

Det kommer og går krampevis og gir seg gradvis, er nesten kvitt bivirkningene når jeg må ta ny tablett. I tillegg får jeg allergisymptomer slik som rennende nese, nysing og kløe. 

Jeg tar heller den måneden eller 2 med tett nese og rennende nese enn å gå 3 år med disse bivirkningene som jeg nå opplever. 

Da tror jeg at jeg kommer til å ødelegge spiserøret mitt pga magesyre. 

Du må høre med legen din om du kan prøve annen medisin og rett og slett vurdere om du synes plagene du har nå er verdt det sett opp i mot allergiplagene du får i sesongen. 

Skrevet
On 12/10/2023 at 1:23 PM, Gakkepus said:

Hei! 
Jeg brukte intulazax i 12 dager før jeg måtte slutte. Jeg hovnet opp i halve ansiktet, halve tunga, og følte meg rett og slett kjørt hver eneste dag. Fortsatt sliter jeg med overaktive spyttkjertler som hovner opp hver gang jeg spiser. Har også overproduksjon av spytt, som igjen fører til at kjertlene eser ut. I løpet av de 12 dagene har jeg følt meg syk og konstant trøtt 

Kan komme med ny oppdatering; 

jeg ble oppfordret til å fortsette. Har fortsatt bivirkninger som tidligere nevnt, men ikke like sterke. Nyser mye, får lett utslett i ansiktet, og reagerer på forskjellige ting. Det som har gitt seg er overaktive spyttkjertler. Nå kan jeg spise uten at det hovner opp. Jeg takler alt som ikke er forbundet med hals/tunge. 

Skrevet

Jeg slet med det samme som flere over. Klør, hovnet opp i tunge/ansikt. Men tross det så funket selve medisinen veldig godt for meg. kjente ikke så mye til allergien ila sommeren, men bivirkningene gjorde at jeg ikke orket å gå på det mer. 

Anonymkode: 6592d...d85

Skrevet

Kan oppdatere litt selv. Bivirkningene har blitt mye mindre, og nå er det bare kjedelig å ta de 😂Men føler meg ikke som at jeg har blitt truffet av ett tog lengre. Dere som sliter med bivirkninger. Er dere flinke til å ikke svelge det ene minuttet, deretter skylle munnen godt etterpå? Jeg skyller munnen i rundt 2 minutter etterpå. Aldri fått noe plager rundt der jeg legger den altså munn/hals 

Skrevet
4 hours ago, Gina86 said:

Jeg startet på Grazax i november. De første 2 ukene var et helvete, men jeg ble fortalt at bivirkningene var verst da og at det bare var å holde ut. 

2,5 mnd senere opplever jeg fortsatt store bivirkninger. 

Jeg tok nettopp nå dagens pille, og umiddelbart får jeg halsbrann og følelse av at spiserøret mitt er fullt og jeg får lyst til å kaste opp på grunn av dette (uten å være kvalm) 

Det kommer og går krampevis og gir seg gradvis, er nesten kvitt bivirkningene når jeg må ta ny tablett. I tillegg får jeg allergisymptomer slik som rennende nese, nysing og kløe. 

Jeg tar heller den måneden eller 2 med tett nese og rennende nese enn å gå 3 år med disse bivirkningene som jeg nå opplever. 

Da tror jeg at jeg kommer til å ødelegge spiserøret mitt pga magesyre. 

Du må høre med legen din om du kan prøve annen medisin og rett og slett vurdere om du synes plagene du har nå er verdt det sett opp i mot allergiplagene du får i sesongen. 

Jeg konkluderte også med at pollensesongen er bedre enn kløe i halsen hver dag. Holdt på endel måneder før jeg gav opp.

Anonymkode: c8aea...64f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan oppdatere litt selv. Bivirkningene har blitt mye mindre, og nå er det bare kjedelig å ta de 😂Men føler meg ikke som at jeg har blitt truffet av ett tog lengre. Dere som sliter med bivirkninger. Er dere flinke til å ikke svelge det ene minuttet, deretter skylle munnen godt etterpå? Jeg skyller munnen i rundt 2 minutter etterpå. Aldri fått noe plager rundt der jeg legger den altså munn/hals 

Ja, følger instruksene. Har ingen bivirkninger der tabletten legges eller i munnen. 

• 3 måneder senere...
Skrevet

Oppdatering: brukt grazax og intulazax siden desember 23. Merker svært lite til pollen for øyeblikket. Er ute nesten hver dag, og livet hittil er utrolig bra. Tør nesten ikke å glede meg over hvor bra det er. De siste åra har jeg tilbrakt sommeren innendørs.. 

Gjest issoras
Skrevet
17 hours ago, Gakkepus said:

Oppdatering: brukt grazax og intulazax siden desember 23. Merker svært lite til pollen for øyeblikket. Er ute nesten hver dag, og livet hittil er utrolig bra. Tør nesten ikke å glede meg over hvor bra det er. De siste åra har jeg tilbrakt sommeren innendørs.. 

Grazax gjorde at jeg fikk et nytt liv om sommeren. 7 år siden jeg avsluttet behandling. Jeg har aldri reagert særlig på bjørk, men i år er bjørka ekstrem og jeg har vært skikkelig dårlig de siste ukene. Så at du ikke har merket noe hittil er jo et veldig bra tegn! 

Skrevet
9 hours ago, issoras said:

Grazax gjorde at jeg fikk et nytt liv om sommeren. 7 år siden jeg avsluttet behandling. Jeg har aldri reagert særlig på bjørk, men i år er bjørka ekstrem og jeg har vært skikkelig dårlig de siste ukene. Så at du ikke har merket noe hittil er jo et veldig bra tegn! 

Jeg reagerer veldig på bjørk. Bor i innlandet, og det er mye spredning allerede, men har minimale plager - enn så lenge. Fortsatt forsiktig, men våger meg ut hver dag. 
Godt å høre at grazax ga deg et nytt liv! Det er håp 🤞

AnonymBruker
Skrevet

Grazax ga meg ingen bivirkninger. Var helt fantastisk i 4 år, med null allergisymptomer. Fikk dessverre tilbakefall. Hvis det blir like ille i år som i fjor, så starter jeg ny vaksinering (fått godkjenning av lege til nytt forsøk). Anbefales å prøve! 

Anonymkode: fbf01...726

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...