Gå til innhold

Når flyttet barna hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når flytter ungdommen hjemmefra for tiden? Tenker da spesielt på de som bor i de litt større byene i landet? Evt du som nylig flyttet hjemmefra, hvor gammel var du? Er det forskjell på gutter og jenter?

Anonymkode: 7dfd9...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen fasit på det. En enorm variasjon. Noen flytter når de er 16, andre er over 30 år. 

Anonymkode: ed6a2...ea1

• Liker 1
Skrevet

Flytta hjemmefra da jeg var 15 år. Fikk nok av å bo 50/50. Fikk meg hybel og krevde barnebidrag fra begge foreldrene mine. Tror de da angra på at de hadde vært så jævla opptatt av egne rettigheter og ikke gadd å høre på meg 

Anonymkode: ab8d0...534

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når flytter ungdommen hjemmefra for tiden? Tenker da spesielt på de som bor i de litt større byene i landet? Evt du som nylig flyttet hjemmefra, hvor gammel var du? Er det forskjell på gutter og jenter?

Anonymkode: 7dfd9...bde

For vår del når det passet for dem, vi trives godt med ungdommene. Ene flyttet etter lærlingetid da han fant seg partner på andre siden av landet. 

Andre ungdommen flyttet når hun fant seg partner, hen var da 21 år og hadde fast jobb.

Etter vgs og læretid var fullført var regelen her at de betalte for mat og strøm, vasket klærne sine selv og bidro hjemme - egentlig som i et kollektiv. 

Anonymkode: ee0d1...c5a

• Nyttig 1
Skrevet

Vi bor i en storby og har god plass hjemme. Våre 3 barn bodde derfor hjemme til de var ferdig med sin utdannelse (23-24 år) og hadde fått seg jobb.  De sparte mye penger på det. De bidro selvsagt i husarbeid og kjøpte den maten de ville ha. Det var ingen ekstra belastning for oss foreldre. Egentlig var det veldig kjekt å ha dem hjemme etter at de ble studenter. Senere så har de flyttet ut og inn noen ganger alle 3 av forskjellige grunner, men nå er de forlengst etablert med egne familier.

Anonymkode: f323e...447

• Liker 1
Skrevet

22 åringen bor hjemme ennå. Studerer i byen her og jobber litt ved siden av.

Har vil gjerne flytte, men venter til han er ferdig med studiene 

Anonymkode: d6581...49c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fra Bergen og flyttet til Oslo for å studere da jeg var 19 (hadde altså ett friår som ble brukt til å jobbe og tenke over hva jeg faktisk ønsket å studere). I Oslo så var studentene enten tilflyttere som meg og bodde i studenthybler eller kollektiv, men jeg bet meg merke i at veldig få av medstudentene mine var under 20 år. De som hadde foreldre i Oslo bodde hos foreldrene ut bachelorgraden for å så flytte til en annen by for master eller inn i egen leilighet (de sparte en del av å bo hos foreldre + fikk selvfølgelig noe hjelp).

Tror ikke at jeg har møtt en eneste student fra Oslo som flyttet ut fra foreldrene som 18/19/20/21/22-åringer for å bo i kollektiv i samme by. Unntaket var et par som fikk leilighet veldig tidlig av foreldrene, men disse hadde uansett usedvanlig god økonomi. 

Jeg er 26 år, så det er ikke altfor lenge siden jeg studerte. Bosatte meg også i Oslo etter studiene og det virker veldig som dette fremdeles praktiseres. 

Anonymkode: b6fe1...d7f

• Liker 2
Skrevet

Fra tettsted i nord. Jeg flyttet da jeg var 18,5 år for å begynne på universitet i nærmeste by. Flyttet videre til Oslo for å studere da jeg var 19,5 år. Barnet mitt flyttet ut da han var 19 år. Førstegangstjeneste og studier på andre siden av landet.

Anonymkode: 8c123...039

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet selv da jeg var 17, søstrene mine da de var 19 og 18.

Jeg flyttet for å gå en linje på vgs som ikke fantes der jeg bodde.

Har nå en 16 åring som går første år yrkesfag, jeg tror han blir boende hjemme til etter lærlingetid, hvis han får plass i nærheten.

Anonymkode: 23e7a...c37

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet når jeg var 17 år. Flyttet sammen med kjæresten. Flyttet hjem når jeg var 20 og flyttet når jeg var 21 år for godt. Mine barn flyttet nå dem var 16 og 20 år. Hun på 16 for å gå skole. Hun på 20 flyttet sammen med kjæresten sin. Hun kom 16 kom hjem når hun var 18. Bor fortsatt hjem men ønsker å flytte siden hun har kjent på å bo alene og elsket det. Så hun snakker om å flytte til neste år. Da er hun 19. 

Anonymkode: 7afc3...427

• Liker 1
Skrevet

16 år med første og 18 med andre :) 

Anonymkode: 3482b...c88

• Liker 1
Skrevet

Min flyttet 2 mnd før 18 års dagen

Anonymkode: 3172f...cfe

• Liker 1
Skrevet

De to eldste flyttet ut da de begynte å studere. Nå er de ferdigutdannet, har faste jobber og egne leiligheter. Vi bor i Oslo.

Anonymkode: 7fa42...dbf

• Liker 1
Skrevet

Flytta ut ett år etter videregående. Bodde første året med studier hjemme. 

Anonymkode: 533cd...e44

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...