Gå til innhold

Samlivsbrudd med barn involvert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer det? Jeg, mor, kunne tenke meg å ta med meg barnet og flytte. Helst i går. Dere som har vært igjennom det, hvordan fungerer det rent juridisk? Kan man bare stikke?

Anonymkode: 6dab2...0b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ønsker du å flytte vekk fra far til barna?

• Liker 1
Skrevet

Uansett hvor galt det gjøres virker det ikke som om det får konsekvenser for mor uansett, men det er vel greiest å gjøre det på en ryddig måte for ungens skyld. Minst mulig krangling, og husk at advokater er dyrt. 

Anonymkode: 11d90...18d

Skrevet
Hmmm1 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ønsker du å flytte vekk fra far til barna?

Fordi jeg er drittlei. Han deltar aldri på noe med ungen, null engasjement. Sover hele dagen i helgene. Bruker all fritid på spill. Jeg finner på aktiviteter med barnet og møter opp der alle andre kommer som en familie alene hver gang.

I hverdagen er det jeg som leverer og henter i bhg, jeg handler, lager middag, tar oppvask, alt stell av barnet, opp med barnet hver dag (også i helgene), jeg gjør alt alene fra før og er ferdig med å være alenemor og i tillegg måtte ta hensyn til en person til mtp vask, handling etc.

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Det er veldig legitimt. Men husk selv om han er en dårlig far. Så er det du som frarøver ungene mulighet til å ha en far om du flytter langt vekk. Dette påvirker ofte unger svært negativt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg flyttet med barnet. Men far var fysisk voldelig. Han lagde stor ståhei og trakk meg for retten. Lang historie kort: Han fikk, av retten, samvær 2 timer m/tilsyn i måneden. Det gadd han ikke. 
Nå sitter han inne. Igjen. 

Anonymkode: 1f94c...cf8

Skrevet

Du kan flytte, men det er begrenset hvor langt du kan flytte hvis far vil hindre deg i å flytte langt. 

Du som mor er etter loven pålagt å sørge for at barnet har kontakt med sin far (finnes selvsagt forhold som kansellerer denne loven). 

Far har like mye han skulle sagt om barnet hvis dere har delt foreldreansvar (noe dere mest sannsynlig har), og han har rett til å se barnet og ha samvær. 

Anonymkode: 2c44e...54c

• Nyttig 2
Skrevet
Hmmm1 skrev (1 minutt siden):

Det er veldig legitimt. Men husk selv om han er en dårlig far. Så er det du som frarøver ungene mulighet til å ha en far om du flytter langt vekk. Dette påvirker ofte unger svært negativt. 

Jeg blir i nærområdet fordi barnet har sitt nettverk her. Regner jo med at far vil ha en eller annen ordning, men tenker på helt i starten, om man bare kan flytte liksom også lage et opplegg senere?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg flyttet med barnet. Men far var fysisk voldelig. Han lagde stor ståhei og trakk meg for retten. Lang historie kort: Han fikk, av retten, samvær 2 timer m/tilsyn i måneden. Det gadd han ikke. 
Nå sitter han inne. Igjen. 

Anonymkode: 1f94c...cf8

Huff, så leit å høre! Bra du kom deg ut! Vil presisere at min mann på ingen måte er voldelig eller slem. Han er bare lat og egoistisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan flytte, men det er begrenset hvor langt du kan flytte hvis far vil hindre deg i å flytte langt. 

Du som mor er etter loven pålagt å sørge for at barnet har kontakt med sin far (finnes selvsagt forhold som kansellerer denne loven). 

Far har like mye han skulle sagt om barnet hvis dere har delt foreldreansvar (noe dere mest sannsynlig har), og han har rett til å se barnet og ha samvær. 

Vi har delt. Så hva vil det si? Hvis jeg skaffer en midlertidig bopæl i dag og sier til far at «nå drar vi», kan han bestride det og rent juridisk holde barnet igjen i nåværende hjem? Jeg drar ingen steder uten barnet.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har delt. Så hva vil det si? Hvis jeg skaffer en midlertidig bopæl i dag og sier til far at «nå drar vi», kan han bestride det og rent juridisk holde barnet igjen i nåværende hjem? Jeg drar ingen steder uten barnet.

ts

Jeg vet ikke. Kanskje det er verdt å bruke 3-4000 kr for en advokattime på dette? Så vet du at du gjør ting riktig, i tilfelle det skulle bli en barnefordelingssak senere. 

Ved samlivsbrudd må dere iallefall møte på en times obligatorisk mekling på Familievernkontoret. Du kan kanskje høre med dem? 

Anonymkode: 1541d...4f0

Skrevet

Tja høres jo ut som det er på tide å ta en orat med ham i det minste. Har du prøvd det?

Anonymkode: 2a87d...ecc

Skrevet

Ingen som har nevnt at du har behov for meklingsattest ? 

For å få noe fra nav, har du behov for en meklingsattest. Om du bare flytter fra far også inviterer han inn til FVK, så er han kanskje ikke like villig til å møte opp, eller å samarbeide. 

Hold hodet kaldt! Du har vært der i en god stund allerede, du klarer litt til, for å få til en greiest mulig overgang. 

Bestill time til FVK til meklingsmøte. 

Anonymkode: 48526...c71

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som har nevnt at du har behov for meklingsattest ? 

For å få noe fra nav, har du behov for en meklingsattest. Om du bare flytter fra far også inviterer han inn til FVK, så er han kanskje ikke like villig til å møte opp, eller å samarbeide. 

Hold hodet kaldt! Du har vært der i en god stund allerede, du klarer litt til, for å få til en greiest mulig overgang. 

Bestill time til FVK til meklingsmøte. 

Anonymkode: 48526...c71

Takk, dette var nyttig! 😊 Fikk snakket med ei venninne og roet meg, så er her enda. Vi har vært i kontakt med fvk tidligere, har sendt sms til kontaktpersonen vår i dag! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er feil.

Formelt kan hun ikke flytte i det hele tatt med barnet uten fars underskrift. Men hvis de har flyttet ut av felles bolig kan hun flytte hvor hun vil med barnet.

Anonymkode: a2607...fb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er feil.

Formelt kan hun ikke flytte i det hele tatt med barnet uten fars underskrift. Men hvis de har flyttet ut av felles bolig kan hun flytte hvor hun vil med barnet.

Det kan hun absolutt ikke. 

Anonymkode: a3af3...467

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, bortimot. Har man daglig omsorg kan man flytte hvor man vil innad i Norge. Man har varslingsplikt til samværsforelder. 

Om foreldreansvaret er delt, kan man ikke flytte ut av landet uten videre.

TS: Du kan i praksis greit gjøre det som du tenker. Det er utbredt og vil ikke føre til noen omfattende vansker. Rent juridisk er regelen at du ikke kan flytte med barnet uten samtykke fra den andre forelderen. Det betyr at du ikke får endret barnets adresse i folkeregisteret (og dermed bør vurdere ikke å endre din egen heller, inntil videre) før far samtykker. Om far nekter dette, kan du likevel få barnet registrert der det faktisk bor etter seks måneder. 

Det mest ordentlige ville være å ha bolig klar, bestille time hos familievernet og deretter informere far før du flytter med barnet. Om beskrivelsen din stemmer, er det vel også lite sannsynlig at far vil sette verden på hodet for å beholde ungen alene. 

Anonymkode: c6201...bb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vis meg hvor det står at hun ikke kan.

Skrevet

Hvorfor ikke ta en prat med mannen først? Fortell han at du vil ut, hør hva han tenker i forhold til barnet og ta det derfra. Han høres ikke veldig interessert ut, så det kan jo tenkes at det er helt greit for han at du flytter med barnet. Men om du bare tar barnet og flytter uten å ta praten på forhånd maner du opp til konflikt

Anonymkode: 57603...2e6

Skrevet

Flytte med barnet. Du mener å ha barnet registrert på din adresse i folkeregisteret? For barnet vil jo i praksis ha 2 hjem med mindre far ikke skal ha samvære med overnatting.

Men snakk nå med mannen din om at du ønsker brudd. Ikke si det 2 minutter før du flytter.

Anonymkode: 5eb96...f73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...