Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Blir nesten kvalm av å se de haugene av pakker som ligger under treet hvert år. Det er for mye og mange ganger noe man ikke ønsker seg, har sans for eller trenger. Gjør heller noe hyggelig sammen og skap gode minner, men dropp gavene🤗❄️🎄

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må det være så enten/eller? Hva med å kjøpe gaver i moderasjon i stedet? 

Jeg er voksen, men elsker fortsatt både å gi og få gaver. Det er koselig. Men vi opererer også med ønskelister slik at vi vet at vi gir og får ting folk ønsker seg.

Anonymkode: ec2fc...d61

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det ønsker jeg ikke. Du får heller gjøre det selv og avtale med de du selv feirer jul med viss det er så viktig for deg og du blir kvalm av dette.

Som jeg skrev i en annen tråd 

Hvorfor så opptatt av å rakke ned på andre som kjøper gaver? 

Er det fordi du føler deg så overlegen i forhold til andre som velger å gi gaver? Er det fordi du søker samhold og du har det enklere og bedre med deg selv når du kan ha noen å rakke ned på helst sammen med andre? Er det fordi du er av den (feil)oppfatning at alle har det samme synet på gaver som du, næmlig at det er "massete, stressende, tull"? 

Så flott at du har funnet en løsning som funker for deg sammen med de resterende du skal feire med, ingenting er vel bedre enn det:) 

Men jeg liker gaver: å gi og å få. Gaver symboliserer mmyebåde for meg og for mennesker generelt. Gaver handler ikke om å maksimere pengeverdier, men er et uttrykk for omtanke. Gaven stadfester de sosiale båndene mellom oss. Ved å gi en gave sier vi at “jeg tror at du vil like dette.” Jeg viser konkret at du betyr noe for meg. Ikle bare i ord men ved å gi noe kronkret. Det er ikke en erstatning for omtanke, det sosiale, ha det godt sammen, vise nestekjærlighet, bry seg men heller en del av det. Det er ikke noe annerledes å gi en gave enn å gi et måltid: begge deler kommer av omtanke og kjærlighet.

Det er en tradisjon som jeg tenker er viktig for meg å ta vare på kanskje spesielt i det samfunnet vi har der alle kjøper det de trenger og at gaver er blitt noe vi ser på som overflødig.

Jeg hadde blitt lei meg viss jeg ikke kunne få kjøpe gaver til de som betyr noe for meg så derfor kjøper jeg julegaver og jeg synes det er koselig og jeg legger en del omtanke i hvert gavekjøp. Så jeg ser ikke på det som verken stressende eller massete.

Jeg synes det er supert at hver og en finner ut hva som er rett for seg og sin familie. Men hvert år er det de som har sluttet å kjøpe gaver som ofte ser ned på oss som liker gaveutveksling og det er jeg litt lei av. Det er ikke alle dette er et kav og stress for eller at vi er noen  materialistiske grådige mennesker som stresser rundt helt vill i blikket på jakt etter et eller annet- hva som helst bare det kan pakkes inn.

For oss er pakker viktig og koselig og en tradisjon jeg ikke ønsker å sløyfe 

Anonymkode: da18f...2fd

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Så mange voksne og barn som har alt fra før av, men det har kommet en NY modell, dyrere...og den vil de ha. 
"De ønsker seg den"...men trenger det ikke. Alle har dessuten ikke råd heller. Gaver skal en ha lyst til å gi
andre ganger enn når hele landet tvinges til det...og til en overkommelig pris. Gavestyret er ubrukelig i min verden. 

• Hjerte 1
Skrevet

Her er det ikke hauger av gaver. Det går an å gjøre begge deler, vet du. Gaver, moderasjon OG masse tid sammen❤️ 

Anonymkode: 73818...f9a

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som du bør ta en runde med dine nærmeste angående gaver.

Vi har ikke store hauger, og jeg tror ikke jeg har vært misfornøyde med en eneste gave siste 20-25 årene. Og for oss er det å gi gaver, og se gleden hos andre en del av jula, og det er for oss nettopp en hyggelig stund som både bevarer og skaper gode minner.

Og det er vanskelig finne andre aktiviteter eller noe som skaper gode minner for alle. Hvilke aktiviteter foreslår du som passer like bra til hele familien, fire generasjoner?

Anonymkode: 12dcb...281

Skrevet

Nei det ønsker jeg ikke

Anonymkode: 3f019...5ba

Gjest Jakterpåidioter
Skrevet

Nei, det blir ikke aktuelt.

Skrevet

Herlig å slippe det gave hysteriet. Kjøper til noen. Men da er det maks 200 kr til voksne i familien. Barnet mitt får gave  for flere tusen. 

Anonymkode: 7c4cf...79d

Skrevet
Rødstrupa skrev (2 timer siden):

Blir nesten kvalm av å se de haugene av pakker som ligger under treet hvert år. Det er for mye og mange ganger noe man ikke ønsker seg, har sans for eller trenger. Gjør heller noe hyggelig sammen og skap gode minner, men dropp gavene🤗❄️🎄

Jeg blir trist og provosert av generalisering rundt gaver ; " gjør noe hyggelig sammel" ; hva med de som har familie langt unna og ikke får vært sammen? " gi gaver bare til barna!"  men hva med de som er kun voksne? Skal man ikke glede hverandre da? Det er mange som klager for at de har for mange rundt seg i jula, jeg kunne gitt mye for å få noen av de gjestene. 

Anonymkode: fc310...b7e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Gjør heller noe hyggelig sammen og skap gode minner?

Synd for deg at det er en sånn pine med julegaver, men for oss er det faktisk noe hyggelig som skaper gode minner. Storkoser meg med gaveåpning i timevis. Først får ungene pakke opp alle sine (en om gangen) og så er det de voksnes tur. Kjempekoselig!

Anonymkode: c66e7...eb5

• Liker 4
Skrevet

Stoppet det for mange år siden. 

Å lage dårlige vaner for barna sine at de skal få gaver er ikke bra, dette må innføres fra starten av :) De får alt som trengs resten av året. 

Anonymkode: d66ba...9e6

Skrevet

Jeg har kuttet drastisk ned på antall gaver og pris og dessuten gitt beskjed til de nærmeste at i år ønsker jeg meg gavekort på en liten julegave til Leger uten grenser. Små barn i familien får naturligvis noe litt ekstra. 

Anonymkode: 1dd03...19f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har ikke store hauger, og jeg tror ikke jeg har vært misfornøyde med en eneste gave siste 20-25 årene. Og for oss er det å gi gaver, og se gleden hos andre en del av jula, og det er for oss nettopp en hyggelig stund som både bevarer og skaper gode minner.

Og det er vanskelig finne andre aktiviteter eller noe som skaper gode minner for alle. Hvilke aktiviteter foreslår du som passer like bra til hele familien, fire generasjoner?

Jeg har det, alle var enige, vi dropper gaver🤗

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Være sammen til noe måltider. Oppleve noe sammen, feks.teater.

Skrevet
Rødstrupa skrev (5 timer siden):

Jeg elsker gaver og elsker å se gleden og spenningen  i øynene på barna mine. 

Anonymkode: 66f86...978

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Gjør som du vil, så gjør jeg som jeg vil. Gaver må ikke være overforbruk og meningsløs utveksling av unødvendige ting man ikke trenger, det går an å gjøre det med både omtanke og moderasjon. Det trenger heller ikke være en motsetning mellom å gi gaver og å gjøre ting sammen.

• Liker 3
Skrevet
Rødstrupa skrev (5 timer siden):

I har både gaver og gjør noe hyggelig sammen , jøss tenk det da

Anonymkode: 3f019...5ba

• Liker 3
Skrevet

Tok praten i sommer med voksne. Det betyr at det blir null gaver på meg i år. Ungen får noen gaver fra familie og venner, men noen overflod er det overhodet ikke.

Her blir det gave til nevø og datter fra meg. Mens datter skal kjøpe og gi/få til noen venninner. Veldig greit å slippe å lete etter gaver.

Anonymkode: 4a99c...c1a

Skrevet
Rødstrupa skrev (13 minutter siden):

Være sammen til noe måltider. Oppleve noe sammen, feks.teater.

Vi klarer fint å både spise sammen og oppleve andre ting i tillegg til gaveåpningen. Det er ikke sånn at når man har gitt bort en gave så har man samtidig brukt opp tiden man man tilbringe med mottakeren.

Jeg setter en koselig julaften med åpning av gaver uendelig mye høyere enn en kveld på teater. 

Anonymkode: c66e7...eb5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...