Gå til innhold

Jeg trenger økonomi forklaring vedr boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har boliglån, rammelån. 23 år igjen. Om jeg betaler feks 20 000 ekstra en mnd, så utgjør det lite på renter mnd etter? Er det fordi lånet er over så mange år at innbetalingen blir "smurt ut over flere år? Ville jeg tjent på å ha kortere nedbetalingstid når jeg vet at jeg i perioder gjennom året kan betale ned mer enn forventet?

Har i dag brukt litt under 1.2 mill av rammelån med max grense 3mill. Har lånt  ca 20% av boligverdien. Har 23 år igjen på å nedbetale lånet. Har effektiv lånerente nå på 5.3%. Den øker til 5.55% i midten av januar.

Anonymkode: e62cd...deb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker ikke som om du helt forstår hva et rammelån er?

Anonymkode: 0a034...afb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har boliglån, rammelån. 23 år igjen. Om jeg betaler feks 20 000 ekstra en mnd, så utgjør det lite på renter mnd etter? Er det fordi lånet er over så mange år at innbetalingen blir "smurt ut over flere år? Ville jeg tjent på å ha kortere nedbetalingstid når jeg vet at jeg i perioder gjennom året kan betale ned mer enn forventet?

Har i dag brukt litt under 1.2 mill av rammelån med max grense 3mill. Har lånt  ca 20% av boligverdien. Har 23 år igjen på å nedbetale lånet. Har effektiv lånerente nå på 5.3%. Den øker til 5.55% i midten av januar.

Utgangspunktet er at banken skal ha sine renter pr krone pr mnd utestående. Alt annet er på en måte detaljer.

Du kan få avdragsfrihet og betale bare renter. Du kan få serielån eller annuitetslån og skyve litt på betalingsbyrden tidlig og sent. Du kan nedbetale ekstra.

20.000,- over 25 år burde bli ca 120 kr pr mnd. Er det summen du ser innbetalingen bli redusert med?

Anonymkode: 6a7af...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utgangspunktet er at banken skal ha sine renter pr krone pr mnd utestående. Alt annet er på en måte detaljer.

Du kan få avdragsfrihet og betale bare renter. Du kan få serielån eller annuitetslån og skyve litt på betalingsbyrden tidlig og sent. Du kan nedbetale ekstra.

20.000,- over 25 år burde bli ca 120 kr pr mnd. Er det summen du ser innbetalingen bli redusert med?

TS har rammelån. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS har rammelån. 

Jeg så det, men ser ikke helt relevansen for det hun spør om. Rammelån er vel først og fremst en måte å kunne øke lånesummen ved behov, feks oppussing.

Skrevet

Hvorfor fikk jeg rammelån for 5 år av gangen? 

Anonymkode: de5d9...400

Skrevet

Hva skjer når de fem årene er over? 

Anonymkode: de5d9...400

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg så det, men ser ikke helt relevansen for det hun spør om. Rammelån er vel først og fremst en måte å kunne øke lånesummen ved behov, feks oppussing.

Verken du eller TS forstår visst at de 23 årene er irrelevante for den månedlige summen. Ved et rammelån har du en kredittramne som man kan trekke på ved behov. Det eneste du må betale hver måned er renter. Du trenger altså ikke betale en krone i avdrag før den dagen hele lånet forfaller. Eller du kan betale inn når du har penger, og eventuelt ta ut igjen når du trenger.

Hvis TS har en del penger stående på andre kontoer, så kan hun sette det inn på rammelånet i steden, slik at den månedlige rentebelastningen blir lavere. Pengene kan altså likevel tas ut igjen senere, i motsetning til andre typer lån, der avdragene er innbetalt en gang for alle.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at jeg kun betaler renter for den delen av rammelån er jeg har benyttet meg av. Jeg lurte egentlig på om det ville være rimeligere å ha kortere innbetalingstid rentemessig? Jeg har 23 år nå. Uansett hvor mye jeg betaler inn på lånet, vil det bli smurt ut over 23år. Hadde jeg kortere tid ville summen av renteinnbetaling være mindre eller blir det det samme. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg forstår at jeg kun betaler renter for den delen av rammelån er jeg har benyttet meg av. Jeg lurte egentlig på om det ville være rimeligere å ha kortere innbetalingstid rentemessig? Jeg har 23 år nå. Uansett hvor mye jeg betaler inn på lånet, vil det bli smurt ut over 23år. Hadde jeg kortere tid ville summen av renteinnbetaling være mindre eller blir det det samme. Ts

Ja, så klart betaler du mindre i renter jo kortere tid du har lånet, og jo lavere restgjeld du har! Hvis  du betaler inn hele lånesummen i morgen, for eksempel, så betaler du jo ingenting i renter de neste 23 årene.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det ville antagelig være billigere å konvertere lånet til vanlig annuitetslån, siden de som regel har lavere rente. 

Og kutte ned til 36 måneder nedbetalingstid vil også redusere kostnadene. Ikke særlig rasjonelt, men... 

Gleden med rammelån er fleksibiliteten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge du betaler ned på lånet, så blit rentekostnadene lavere så klart. Jo mer avdrag du betLer inn, jo lavere rente. Enkelt forklart

Anonymkode: b426e...0a4

Skrevet

Rentene spres jo ikke over de 23 årene, de beregnes per år fra hva du til enhver tid har brukt av ramma. De 23 årene er for nedbetalingen av selve lånet. Du kan betale bare renter de neste 22 årene, men da må du betale inn 1,2 mill. + renter det siste året (ev. søke om forlengelse).

Jeg har også rammelån og setter alt av inntekt inn på det, betaler med kredittkort og betaler regningen når den kommer.

Anonymkode: 02e5e...b6c

Skrevet

Rettelse, det beregnes mye oftere enn årlig, jeg rentebelastes hvert kvartal, regner med det går en løpende beregning etter hva som betales inn/brukes.

Anonymkode: 02e5e...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...