AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Har en 8-åring (jente) som blir mer og mer krevende og intens. Hun var en rolig og «enkel» unge når hun var mindre, men blir mer og mer urolig og utagerende. Hun sliter ut hele familien, og vi opplever at andre barn (og voksen) ikke orker å være sammen med henne lenger. Det er fortvilede, men hva kan vi gjøre? Det er virker helt umulig å få henne til å forstå at hun må roe seg ned, ikke rope og skrike, slutte å rasere hus og hjem. Vi har forsøkt alle metode «i boka» uten hell. Nå er det bare kjefting dagen lang, noe som ikke gjør situasjonen bedre…. Begeret er fullt, skal ikke noe til før vi bikker over lenger. Her er hva hun har gjort så langt i dag (søndag kl. 1130). - Våkner 0630, og maser/roper på meg helt til jeg gir etter og står opp. - Løpt rundt i huset mens hun synger høyt og roper i sikkert to timer. Hun har sikkert løpt trappen mellom etasjene 30 ganger så langt i dag. - Sett hjernedødt innhold på YouTube (da sitter hun rolig), men jeg hater den typen stimuli. - Sett Snøfall mens hun hopper i sofaen, står på hodet, og river i stykker et puslespill som slenges rundt i stua. - Nektet å kle på seg (fremdeles pysjen på) - Nektet å spise opp frokosten hun selv har bestilt (har kun spist to biter brød så langt i dag) - Plaget katten (løfter den ufrivillig og kaster den i bakken) - Snakker, roper og synger og brøler helt ekstremt høyt - hele tiden. Jeg føler for å bruke hørselsvern hjemme. Innestemme eksisterer ikke. - hengt på kroppen min som jeg var et klatrestativ hele tiden, når hun ikke løper rundt i huset. Dersom hun ikke får min oppmerksomhet umiddelbart, roper hun at jeg er slem og ikke bryr meg om henne. - nekter å gå ut for å leke/få ut energi. - nekter å gre håret Hun har også i det siste fått noe slag tics, der hun plutselig brøler eller lager en høy «Donald Duck» lyd. Dette skjer kanskje 30 ganger dagen. På skolen merker de ikke noe av dette, det er hjemme hun utagerer. Noen som har opplevd liknende adferd? Hva kan der komme av? Har ikke skjedd noe som vi vet om, utover at vi voksne er helt utslitt av hjemmesituasjonen på toppen av jobb/fritidsavtiviteter/juleforberedelser/sykdom osv… Anonymkode: e0c10...1d7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Ja, opplevd mye av denne atferden, alt egentlig og mere til, bortsett fra plaging av dyr. Vansker med regulering av følelser, aktivitetsnivå, impulsivitet. Mitt barn har blant annet ADHD og Tourettes. Mange med ADHD har også tics uten å ha Tourettes, og barn uten ADHD kan også ha perioder med tics. Tenker her på din beskrivelse av lydene hun lager. Kan være det ikke er bevisst gjort og at hun ikke klarer styre det, altså vokale tics. Det hjelper IKKE å be henne la være dersom det er tics. Her er det slik at det er hjemme det kommer mest ut, for det er der barnet kjenner seg trygg. Sier selvfølgelig ikke at ditt barn har hverken ADHD, Tourettes eller tics. Men du beskriver høy aktivitet, impulsivitet, uro, vansker med selvregulering osv. Ville ordnet en time hos fastlegen og hørt om mulig henvisning til BUP for å finne ut. Anonymkode: aa5ce...2be 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Virker jo som hun slipper å gjøre ting om hun nekter? Gir dere gode beskjeder? Står dere i kravene om hun nekter? Følger dere opp beskjedene? Anonymkode: 7ba94...c75 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Hva i alle dager, dere lar ungen mishandle et uskyldig dyr og terrorisere hele familien? Dette høres jo ut som et SVÆRT undertimulert barn, hvorfor lar dere henne sitte og se på skjerm? Hun må jo UT. Hun må bevege seg og slite seg ut utendørs med masse fysisk aktivitet!! Mine unger hadde også blitt spinnville hvis de fikk sitte inne i timesvis og se på youtube. Og hadde barna mine slengt katten i bakken så hadde de blitt stengt inne på rommet sitt til neste dag. Det er så alvorlig at du risikerer anmeldelse dersom dere har besøk som observerer det. Jeg hadde glatt meldt dere til politi og barnevern. Jeg synes jeg leser om slike unger som dette hver eneste dag her inne, er ikke dere foreldre LEI av å ha det sånn? Hvorfor gjør dere ikke noe? Anonymkode: 85906...655 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 Hvem i helvete tillater en 8-åring å oppføre seg på den måte!? Du beskriver jo "før-tilstanden" i en Super Nanny episode. Ta henne med ut og få brent noe energi av. Å kle seg på, gre håret, (tildels) å spise opp er ikke frivillig. Å plage katten bør uten forbehold resultere i en tur i skammekroken. Anonymkode: 3fa09...cc8 4
Kaisada Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 11.46): Har en 8-åring (jente) som blir mer og mer krevende og intens. Hun var en rolig og «enkel» unge når hun var mindre, men blir mer og mer urolig og utagerende. Hun sliter ut hele familien, og vi opplever at andre barn (og voksen) ikke orker å være sammen med henne lenger. Det er fortvilede, men hva kan vi gjøre? Det er virker helt umulig å få henne til å forstå at hun må roe seg ned, ikke rope og skrike, slutte å rasere hus og hjem. Vi har forsøkt alle metode «i boka» uten hell. Nå er det bare kjefting dagen lang, noe som ikke gjør situasjonen bedre…. Begeret er fullt, skal ikke noe til før vi bikker over lenger. Her er hva hun har gjort så langt i dag (søndag kl. 1130). - Våkner 0630, og maser/roper på meg helt til jeg gir etter og står opp. - Løpt rundt i huset mens hun synger høyt og roper i sikkert to timer. Hun har sikkert løpt trappen mellom etasjene 30 ganger så langt i dag. - Sett hjernedødt innhold på YouTube (da sitter hun rolig), men jeg hater den typen stimuli. - Sett Snøfall mens hun hopper i sofaen, står på hodet, og river i stykker et puslespill som slenges rundt i stua. - Nektet å kle på seg (fremdeles pysjen på) - Nektet å spise opp frokosten hun selv har bestilt (har kun spist to biter brød så langt i dag) - Plaget katten (løfter den ufrivillig og kaster den i bakken) - Snakker, roper og synger og brøler helt ekstremt høyt - hele tiden. Jeg føler for å bruke hørselsvern hjemme. Innestemme eksisterer ikke. - hengt på kroppen min som jeg var et klatrestativ hele tiden, når hun ikke løper rundt i huset. Dersom hun ikke får min oppmerksomhet umiddelbart, roper hun at jeg er slem og ikke bryr meg om henne. - nekter å gå ut for å leke/få ut energi. - nekter å gre håret Hun har også i det siste fått noe slag tics, der hun plutselig brøler eller lager en høy «Donald Duck» lyd. Dette skjer kanskje 30 ganger dagen. På skolen merker de ikke noe av dette, det er hjemme hun utagerer. Noen som har opplevd liknende adferd? Hva kan der komme av? Har ikke skjedd noe som vi vet om, utover at vi voksne er helt utslitt av hjemmesituasjonen på toppen av jobb/fritidsavtiviteter/juleforberedelser/sykdom osv… Anonymkode: e0c10...1d7 Hva er det som gjør at en 8-åring har behov for å begynne med hjernedød scrolling? Dette er deres behov, ikke hennes, og hun bærer symptomene av at hun ikke blir veiledet i alderstilpasset lek/spill eller aktiviteter som utfordrer og stimulerer hennes intellekt. Hun trenger fellesskap med dere, selv om dere er slitne og ikke orker noe. Det virker utifra «loggen» over formiddagen, at dere voksne bare er observatører i hennes liv? Legg vekk skjerm når hun er hjemme. Hun trenger veiledning og aktiviteter sammen med dere. Endret 11. desember 2023 av Kaisada
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 Utsatt for noe traumatisk? For mye nettbrett? For dårlig kosthold og lite aktiviteter ute? Ta henne med ut i skog og mark. Server sunn mat og sett grenser. Vær et forbilde. Spør henne om det er noe hun vil snakke om, og ikke kjeft. Be henne fint ro ned så dere kan finne på noe sammen. Anonymkode: 1e94c...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 11.46): Har en 8-åring (jente) som blir mer og mer krevende og intens. Hun var en rolig og «enkel» unge når hun var mindre, men blir mer og mer urolig og utagerende. Hun sliter ut hele familien, og vi opplever at andre barn (og voksen) ikke orker å være sammen med henne lenger. Det er fortvilede, men hva kan vi gjøre? Det er virker helt umulig å få henne til å forstå at hun må roe seg ned, ikke rope og skrike, slutte å rasere hus og hjem. Vi har forsøkt alle metode «i boka» uten hell. Nå er det bare kjefting dagen lang, noe som ikke gjør situasjonen bedre…. Begeret er fullt, skal ikke noe til før vi bikker over lenger. Her er hva hun har gjort så langt i dag (søndag kl. 1130). - Våkner 0630, og maser/roper på meg helt til jeg gir etter og står opp. - Løpt rundt i huset mens hun synger høyt og roper i sikkert to timer. Hun har sikkert løpt trappen mellom etasjene 30 ganger så langt i dag. - Sett hjernedødt innhold på YouTube (da sitter hun rolig), men jeg hater den typen stimuli. - Sett Snøfall mens hun hopper i sofaen, står på hodet, og river i stykker et puslespill som slenges rundt i stua. - Nektet å kle på seg (fremdeles pysjen på) - Nektet å spise opp frokosten hun selv har bestilt (har kun spist to biter brød så langt i dag) - Plaget katten (løfter den ufrivillig og kaster den i bakken) - Snakker, roper og synger og brøler helt ekstremt høyt - hele tiden. Jeg føler for å bruke hørselsvern hjemme. Innestemme eksisterer ikke. - hengt på kroppen min som jeg var et klatrestativ hele tiden, når hun ikke løper rundt i huset. Dersom hun ikke får min oppmerksomhet umiddelbart, roper hun at jeg er slem og ikke bryr meg om henne. - nekter å gå ut for å leke/få ut energi. - nekter å gre håret Hun har også i det siste fått noe slag tics, der hun plutselig brøler eller lager en høy «Donald Duck» lyd. Dette skjer kanskje 30 ganger dagen. På skolen merker de ikke noe av dette, det er hjemme hun utagerer. Noen som har opplevd liknende adferd? Hva kan der komme av? Har ikke skjedd noe som vi vet om, utover at vi voksne er helt utslitt av hjemmesituasjonen på toppen av jobb/fritidsavtiviteter/juleforberedelser/sykdom osv… Anonymkode: e0c10...1d7 Ja gå til fastlegen og be fastlege henvise til BUP for utredning. Alle disse tingene du nevnte her var ting de spurte om på disse heftene vi fyllte ut på BUP nå nettopp for utredning av mulig nevroutviklingsforstyrrelse i form av en adferdsforstyrrelse. Anonymkode: 10f21...0e5 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 Kaisada skrev (40 minutter siden): Hva er det som gjør at en 8-åring har behov for å begynne med hjernedød scrolling? Dette er deres behov, ikke hennes, og hun bærer symptomene av at hun ikke blir veiledet i alderstilpasset lek/spill eller aktiviteter som utfordrer og stimulerer hennes intellekt. Hun trenger fellesskap med dere, selv om dere er slitne og ikke orker noe. Det virker utifra «loggen» over formiddagen, at dere voksne bare er observatører i hennes liv? Legg vekk skjerm når hun er hjemme. Hun trenger veiledning og aktiviteter sammen med dere. Alle disse her videoene de har på youtube som unger liker se på som mange familier har laget osv er som å regne for hjernedøde videoer. For barn med nevroutviklingsforstyrrelser kan av og til slik scrolling være eneste måten og klare å "koble av" på. En unge med sterk hyperaktivitet og adferdsvansker oppfører seg mange ganger som en villmann, problemet er at folk ikke evner og se at det er pga en tilstand og ikke foreldrenes feil. Det er ganske stygt å skrive slik som om det var deres feil. En unge som hopper og spretter flyr og klatrer og herjer og skriker og roper og kaster på katten og finner på mye galskap gjør ikke det fordi foreldrene ikke er tilstede, men fordi de er HYPER AKTIVE og har ADFERDSVANSKER!!! Det rette rådet her er at TS tar kontakt med BUP for utredning og at om det dukker opp en ADHD diagnose kan de få hjelp med medisiner som hjelper barnet å få balanse. Anonymkode: 10f21...0e5 1 2
senior Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Hva i alle dager, dere lar ungen mishandle et uskyldig dyr og terrorisere hele familien? Dette høres jo ut som et SVÆRT undertimulert barn, hvorfor lar dere henne sitte og se på skjerm? Hun må jo UT. Hun må bevege seg og slite seg ut utendørs med masse fysisk aktivitet!! Mine unger hadde også blitt spinnville hvis de fikk sitte inne i timesvis og se på youtube. Og hadde barna mine slengt katten i bakken så hadde de blitt stengt inne på rommet sitt til neste dag. Det er så alvorlig at du risikerer anmeldelse dersom dere har besøk som observerer det. Jeg hadde glatt meldt dere til politi og barnevern. Jeg synes jeg leser om slike unger som dette hver eneste dag her inne, er ikke dere foreldre LEI av å ha det sånn? Hvorfor gjør dere ikke noe? Anonymkode: 85906...655 Dette synes jeg var ett besservisser innlegg langt over streken. Særlig det med politi og barnevern. Ikke bra å få servert slik når man er i en vanskelig og fortvilet situasjon og ber om råd. Det finnes utagerende unger der dine forslag bare vill gjort saken mye verre. Men hva som er tilfelle her ligger det nok utenfor min og din mulight til å avgjøre ut fra opplysningene fra TS. Glad du ikke var moren min . . . 1 2
Kaisada Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Alle disse her videoene de har på youtube som unger liker se på som mange familier har laget osv er som å regne for hjernedøde videoer. For barn med nevroutviklingsforstyrrelser kan av og til slik scrolling være eneste måten og klare å "koble av" på. En unge med sterk hyperaktivitet og adferdsvansker oppfører seg mange ganger som en villmann, problemet er at folk ikke evner og se at det er pga en tilstand og ikke foreldrenes feil. Det er ganske stygt å skrive slik som om det var deres feil. En unge som hopper og spretter flyr og klatrer og herjer og skriker og roper og kaster på katten og finner på mye galskap gjør ikke det fordi foreldrene ikke er tilstede, men fordi de er HYPER AKTIVE og har ADFERDSVANSKER!!! Det rette rådet her er at TS tar kontakt med BUP for utredning og at om det dukker opp en ADHD diagnose kan de få hjelp med medisiner som hjelper barnet å få balanse. Anonymkode: 10f21...0e5 Har denne jenta nevroutviklingsforstyrrelser? På generelt grunnlag kan veldig mye «uønsket atferd» lukes bort ved å være tilstede og veilede, støtte og oppmuntre til positive aktiviteter som stimulerer barnet. Ikke alltid at medisiner er riktig vei, heller ikke en ADHD-diagnose.
Snublefot62 Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 Hva har dere gjort for å ta tak i dette så langt da? For jeg regner ikke med at dere har latt dette utvikle seg så langt så lenge og det første (og eneste?) tiltaket er å spørre på kg? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 Mange med tourette bruker enormt mye energi på å prøve å undertrykke tics på skolen og i sosiale settinger, for å så "ta ut" alle de undertrykte ticsene når de kommer hjem i trygge omgivelser. Få henne utredet fort som f, stakkars jente. Det du beskriver av lyder er nok vokale tics. Anonymkode: 140b1...d90 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange med tourette bruker enormt mye energi på å prøve å undertrykke tics på skolen og i sosiale settinger, for å så "ta ut" alle de undertrykte ticsene når de kommer hjem i trygge omgivelser. Få henne utredet fort som f, stakkars jente. Det du beskriver av lyder er nok vokale tics. Anonymkode: 140b1...d90 Samme skjer med de med ASD (autisme diagnoser) Begge deler er nevroutviklingsforstyrrelser. Anonymkode: 10f21...0e5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 Jeg støtter de som nevner henvisning til BUP. Du skriver ikke hvor lenge dette har vart, men det kan være en fase hun er gjennom. Begge mine barn har vært gjennom faser i 7-9 års alder, men langt ifra på like intens måte som du beskriver. Faktisk er 8 åringen fremdeles i en lignende fase, men har begynt å roe seg. Det er utestemme, underlige impulser av både lyder og handlinger. Klarer ikke å sitte stille, og søker ofte til skjerm for avkobling (hen har en time skjermtid om dagen totalt). Maser hele tiden, gjør hen også. Det er noe hen har begynt med, og ikke slik hen alltid har vært. Vi ble henvist til BUP for utredning for omtrent et år siden, men de mente det var normalt nok i den alderen, og at mange opplevde prepubertal oppførsel på den måten. Begge barna var gjennom lignende, men den yngste verre enn den eldste (derav henvisning til BUP). Noen barn opplever også tics i perioder, uten at det er tourettes eller annet. Det fikk vi beskjed om da eldste kom med rare repetitive lyder (kun hjemme, ikke på skolen og fritidsaktiviteter). Det ga seg da hen nærmet seg ti, og nå skjer det aldri lenger. Jeg støtter fremdeles de som nevner henvisning til BUP for utredning, og dette med katten synes jeg er bekymringsverdig. Lykke til! Anonymkode: c6caf...08e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 Hun har jo ikke kun problemer hjemme hvis det er slik at andre barn ikke orker å være med henne. Da har hun utfordringer på flere arenaer, noe som er et vesentlig kriterium for f.eks. en adhd-diagnose. Jeg ville bestilt time hos fastlegen med ønske om henvisning til bub. Hvis barnet har f.eks adhd er det veldig fint å vite. Det er et helt annet liv å leve med et krevende barn når man vet at utfordringer kommer av hvordan hjernen deres fungerer, og ikke er et resultat av vond vilje eller feil oppdragelse. Da kan man også justere den evige korrigeringen av barnet, som kan gi dem store problemer med selvfølelsen på sikt. Å hjelpe et barn med en diagnose til å få en best mulig hverdag krever en helt annen tilnærming enn til "vanlige" barn, siden de ikke trenger de samme tingene. Anonymkode: 3405b...12e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå