AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Høres det ut som om vi må belage oss på en diagnose etterhvert? Barnet på 3,5 år tåler ikke et nei. Hen fremstår mer frustrert enn sint og har ofte dårlig impulskontroll. Hen slår og dytter både barn og voksne ofte. Ødelegger lek for andre etc. Slåing blir utløst av helt bagatellmessig hendelser, som at hen ikke får lov til å kaste en leke i veggen eller ikke får lov til å klatre opp på benken. Så vidt jeg vet er vi ganske pedagogiske og tydelige i oppdragelsen. Har også bare fått positive tilbakemeldinger på det, så når barnets oppførsel tas opp, er det alltid fokus på at det er merkelig og uforståelig at hen oppfører seg sånn. Kan legge til at barnet ellers fremstår veldig oppegående og "med". Språket er godt. Hen har også veldig mye empati og omsorg i andre situasjoner. Noen som har erfaringer eller kjenner seg igjen? Anonymkode: f8728...ede
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Hvorfor tenker du i retning av diagnose med en gang? Høres ut som et helt vanlig barn i trassalder for meg. Er barnet slik når dere ikke er der også? Hva sier for eksempel barnehagen? Sier dere ofte nei? Har dere forsøkt avledning? Har dere bedt om hjelp? Bare stiller litt spørsmål for å prøve se helhetsbildet. Anonymkode: 7e663...b7e
Helene Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 Dette er trassalder. Ingen diagnose. Les om barn. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Barnet er 3,5 år! Slapp av med tanken om diagnose. Anonymkode: 85e04...58f 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 Helene skrev (6 minutter siden): Dette er trassalder. Ingen diagnose. Les om barn. Trassalder er det ikke noe som heter Anonymkode: 9d2f7...e6a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor tenker du i retning av diagnose med en gang? Høres ut som et helt vanlig barn i trassalder for meg. Er barnet slik når dere ikke er der også? Hva sier for eksempel barnehagen? Sier dere ofte nei? Har dere forsøkt avledning? Har dere bedt om hjelp? Bare stiller litt spørsmål for å prøve se helhetsbildet. Anonymkode: 7e663...b7e Ja, barnet er verst når vi ikke er der. Allikevel er hen krevende hjemme også. Vi sier ikke nei mer enn nødvendig og bruker avledning først. Barnet er ikke lett å "lure" og kommer kjapt tilbake til det hen egentlig drev med. Barnehagen opplever barnet som problematisk og må hele tiden skjerme andre barn, så ikke hen ødelegger lek eller deler ut et slag. Barnet er også høyt og lavt og vanskelig å fotfølge. Hen oppfører seg mye bedre med andre barn på fritiden, men det kan nok ha å gjøre med at både vi foreldrene er til stede og at det ikke er så mange barn om gangen da. Ts Anonymkode: f8728...ede
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 Dårlig impulskontroll her også, fått spesped i bhg og skal utredes videre Anonymkode: 9d2f7...e6a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 Må dere bruke ordet "nei"? Anonymkode: b3722...7f7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, barnet er verst når vi ikke er der. Allikevel er hen krevende hjemme også. Vi sier ikke nei mer enn nødvendig og bruker avledning først. Barnet er ikke lett å "lure" og kommer kjapt tilbake til det hen egentlig drev med. Barnehagen opplever barnet som problematisk og må hele tiden skjerme andre barn, så ikke hen ødelegger lek eller deler ut et slag. Barnet er også høyt og lavt og vanskelig å fotfølge. Hen oppfører seg mye bedre med andre barn på fritiden, men det kan nok ha å gjøre med at både vi foreldrene er til stede og at det ikke er så mange barn om gangen da. Ts Anonymkode: f8728...ede Da regner jeg med at det er sendt inn henvisning til ppt. Noen diagnose blir veldig sjeldent satt i barnehagealder. Anonymkode: 2e09d...f36
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da regner jeg med at det er sendt inn henvisning til ppt. Noen diagnose blir veldig sjeldent satt i barnehagealder. Anonymkode: 2e09d...f36 Det er da bare tull Anonymkode: 9d2f7...e6a
Fru Hansen Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi sier ikke nei mer enn nødvendig og bruker avledning først. Barnet er ikke lett å "lure" og kommer kjapt tilbake til det hen egentlig drev med. Når du sier det slik, er det jo fristende å si at barnet må høre «nei» oftere. Et barn på 3,5 år er gammel nok til ikke å måtte avledes fra å slå og utagere. Manglende grensesetting gir utrygge barn, de tror de er sjefen og det er et altfor stort ansvar for et lite barn. Barnet må oppleve at dere tåler alt barnet er, samtidig som dere er helt tydelige på at denne oppførselen ikke tolereres. Det skal ikke belønnes med avledning og luring, det skal få et tydelig og utvetydig nei. 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 Min eldste, nå voksen og snill, var akkurat slik. Jeg var alt for myk i begynnelsen, og det førte til mye krangling og slosskamp fra hans side. Det du må gjøre er å være streng og heve stemmen litt når han slår. For å vise at dette er alvorlig og slettes ikke greit. Hvis han ikke klarer å slutte må han i bingen sin (inngjerdet område) slik at oss andre kan få en pause. Meld han også på noe fysisk aktivitet som Kampsport eller svømming. Anonymkode: cd087...94d 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 Han må få mulighet til å få kontroll over kroppen sin (kampsport ble nevnt, men det går an å lage hinderløype også) og må skjermes fra å potensielt ødelegge relasjonen med andre barn med utbruddene sine. Spør barnehagen om de har erfaring i å bruke sosiale historier og be eventuelt om en innføring i hvordan dere kan bruke det hjemme. Og så må dere jobbe med å anerkjenne følelsene til barnet og bruke de sosiale historiene til å snakke om hva som skjedde, i etterkant når barnet er rolig. Denne jobben kan det ta lang tid å se resultater fra, så vær tålmodige. Anonymkode: a76b2...8e6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 Fru Hansen skrev (23 minutter siden): Når du sier det slik, er det jo fristende å si at barnet må høre «nei» oftere. Et barn på 3,5 år er gammel nok til ikke å måtte avledes fra å slå og utagere. Manglende grensesetting gir utrygge barn, de tror de er sjefen og det er et altfor stort ansvar for et lite barn. Barnet må oppleve at dere tåler alt barnet er, samtidig som dere er helt tydelige på at denne oppførselen ikke tolereres. Det skal ikke belønnes med avledning og luring, det skal få et tydelig og utvetydig nei. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Må dere bruke ordet "nei"? Anonymkode: b3722...7f7 Litt sprikende svar på dere to jeg siterer, men barnet får altså klart og tydelig nei ved vold og ødeleggelse/forsøk på ødeleggelse av ting. Vi prøver dog å unngå å si nei eller nekte på ting som ikke er like viktige, siden barnet allerede får mye nei og streng tilsnakk. Det er f.eks ikke alltid vi tar kampen med at det ikke er lov med brødskive i sofaen o.l. Vi bruker også ofte ordet "stopp" i stedet for nei, men jeg ser ikke helt at det skal utgjøre så stor forskjell? Det er viktig å ha et kort ord, som går fort å si, når barnet er på vei eller på gang med å gjøre noe alvorlig. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min eldste, nå voksen og snill, var akkurat slik. Jeg var alt for myk i begynnelsen, og det førte til mye krangling og slosskamp fra hans side. Det du må gjøre er å være streng og heve stemmen litt når han slår. For å vise at dette er alvorlig og slettes ikke greit. Hvis han ikke klarer å slutte må han i bingen sin (inngjerdet område) slik at oss andre kan få en pause. Meld han også på noe fysisk aktivitet som Kampsport eller svømming. Anonymkode: cd087...94d Godt å høre på en måte, men her har vi vært veldig strenge fra start. Jeg opplever særlig meg selv som mye strengere enn foreldre rundt meg, dvs jeg er alltid i forkant, mens andre foreldre lar situasjoner eskalere før de bryter inn. Nå gjør ikke deres barn så alvorlige ting som mitt, men i enkelte sammenhenger er det mitt barn som oppfører seg best fordi hen har strengest grenser. Andre barn stjeler f.eks mat i bursdager uten at foreldrene legger merke til det. Inngjerdet område er jeg usikker på om er helt greit? Vi hadde leker da hen var mindre, men den ble klatret over allerede ved 1 år, selv om den var relativt høy. Kampsport finnes ikke for den aldersgruppen her, men svømming var et godt tips. Det er jo egentlig ganske gøy for både store og små. Anonymkode: f8728...ede
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 Siste innlegget var forresten Ts. Jeg glemte bare å skrive det. Anonymkode: f8728...ede
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Skrevet 10. desember 2023 Dette må dere få bukt med asap! Det er vår jobb som foreldre å oppdra barn som oppfører seg bra rundt andre barn og voksne. Klarer man ikke det innen de er 4 år er det for sent. Dere må sette tydelige grenser og gi barnet konsekvenser. Høres ut som barnet må høre «nei» oftere! Anonymkode: c5996...fb7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #17 Skrevet 10. desember 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Ja, barnet er verst når vi ikke er der. Allikevel er hen krevende hjemme også. Vi sier ikke nei mer enn nødvendig og bruker avledning først. Barnet er ikke lett å "lure" og kommer kjapt tilbake til det hen egentlig drev med. Barnehagen opplever barnet som problematisk og må hele tiden skjerme andre barn, så ikke hen ødelegger lek eller deler ut et slag. Barnet er også høyt og lavt og vanskelig å fotfølge. Hen oppfører seg mye bedre med andre barn på fritiden, men det kan nok ha å gjøre med at både vi foreldrene er til stede og at det ikke er så mange barn om gangen da. Ts Anonymkode: f8728...ede Bruker dere faktisk avledning eller forklarer dere hvorfor ting ikke er lov, eller spør om at barnet gjør noe annet? Anonymkode: 7e663...b7e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #18 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette må dere få bukt med asap! Det er vår jobb som foreldre å oppdra barn som oppfører seg bra rundt andre barn og voksne. Klarer man ikke det innen de er 4 år er det for sent. Dere må sette tydelige grenser og gi barnet konsekvenser. Høres ut som barnet må høre «nei» oftere! Anonymkode: c5996...fb7 Herregud så mye enkle sjeler som svarer Anonymkode: 9d2f7...e6a 1
kjærring Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Høres det ut som om vi må belage oss på en diagnose etterhvert? Barnet på 3,5 år tåler ikke et nei. Hen fremstår mer frustrert enn sint og har ofte dårlig impulskontroll. Hen slår og dytter både barn og voksne ofte. Ødelegger lek for andre etc. Slåing blir utløst av helt bagatellmessig hendelser, som at hen ikke får lov til å kaste en leke i veggen eller ikke får lov til å klatre opp på benken. Så vidt jeg vet er vi ganske pedagogiske og tydelige i oppdragelsen. Har også bare fått positive tilbakemeldinger på det, så når barnets oppførsel tas opp, er det alltid fokus på at det er merkelig og uforståelig at hen oppfører seg sånn. Kan legge til at barnet ellers fremstår veldig oppegående og "med". Språket er godt. Hen har også veldig mye empati og omsorg i andre situasjoner. Noen som har erfaringer eller kjenner seg igjen? Anonymkode: f8728...ede nå tenker jeg du må roe litt ned , og heller lese litt på selvstendighetsalderen. eller den såkalte trassalderen. liker du å få høre nei om du har lyst til å gjøre noe? du sier heller ingenting om hva dere gjør, sier , tiltakt for å stoppe slåing, hvilke tiltak barnehagen har gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå