AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Del Skrevet 10. desember 2023 Det er jeg som har kontroll på økonomien i vår familie. All inntekt (min og min manns lønn) kommer inn på min konto og jeg overfører til sparing og regningskonto. Vi har to kort til brukskonto, men begge er i mitt navn. Lurer på hvordan det blir for min mann om jeg plutselig dør. Vil alle kontoer stenges ned og han er uten tilgang i lang tid? Har satt min mann opp som disponent på alle konto, vil det hjelpe? Takknemlig for svar. Anonymkode: fa3be...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Del Skrevet 10. desember 2023 Tror de blir sperret, om han bare er disponent Anonymkode: 7baa4...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 10. desember 2023 #3 Del Skrevet 10. desember 2023 Alle dine konti blir sperret, ja. Hjelper ikke å være disponent. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jeg som har kontroll på økonomien i vår familie. All inntekt (min og min manns lønn) kommer inn på min konto og jeg overfører til sparing og regningskonto. Vi har to kort til brukskonto, men begge er i mitt navn. Lurer på hvordan det blir for min mann om jeg plutselig dør. Vil alle kontoer stenges ned og han er uten tilgang i lang tid? Har satt min mann opp som disponent på alle konto, vil det hjelpe? Takknemlig for svar. Anonymkode: fa3be...2d3 Spiller ingen rolle om han er disponent eller ei. Alt av kontoer som er tilhørende deg vil stenges til en skifteattest utstedes. Det kan ta inntill 14 dager eller mer å få denne attesten. Anonymkode: 30fd4...897 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror de blir sperret, om han bare er disponent Anonymkode: 7baa4...f8f Hedda-78 skrev (5 minutter siden): Alle dine konti blir sperret, ja. Hjelper ikke å være disponent. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spiller ingen rolle om han er disponent eller ei. Alt av kontoer som er tilhørende deg vil stenges til en skifteattest utstedes. Det kan ta inntill 14 dager eller mer å få denne attesten. Anonymkode: 30fd4...897 Takk for svar. Noen tips på hvordan vi kan løse dette på best mulig måte? Anonymkode: fa3be...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 10. desember 2023 #6 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Noen tips på hvordan vi kan løse dette på best mulig måte? Anonymkode: fa3be...2d3 Kan jo begynne med at han har en konto selv, hvor hans lønn kommer inn, og et kort til den. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 10. desember 2023 #7 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Noen tips på hvordan vi kan løse dette på best mulig måte? Anonymkode: fa3be...2d3 Han må og ha en konto. Slik vi har det er at vi har felles regningskonto hvor vi fører over til, så har vi brukskonto begge har kort til som blir brukt til innkjøp. Egen lønnskonto med kort. Så hvis den ene skulle gå bort. Får vi fortsatt inn vår lønn på en konto som vi har kort på 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Del Skrevet 10. desember 2023 Regninger som kommer i ditt navn kan betales av din konto. Etter å ha lest en annen tråd her inne, så kan det være lurt å sjekke om banken du(dere) har konto i tar et gebyr for det. Da mannen min døde, så var sbanken lett å snakke med og enkel å forholde seg til. Det var ikke noe gebyr på å betale fakturaer. Sparebanken vest? i følge den andre tråden krevde 2500kr/fektura. Vet ikke om det kom noen oppdatering der, det virker ulovlig. Det hadde vært enklere om han får penger inn på en egen konto som eventuelt kan ha en automatisk overførin til din. Da står han ikke lenge uten tilgjengelige midler om noe skulle skje, han kan avslutte en automatisk overføring på dagen. Anonymkode: 47abf...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. desember 2023 #9 Del Skrevet 10. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Noen tips på hvordan vi kan løse dette på best mulig måte? Anonymkode: fa3be...2d3 La han få lønna si på egen konto. Og involver han mer i husholdningsøkonomien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Regninger som kommer i ditt navn kan betales av din konto. Etter å ha lest en annen tråd her inne, så kan det være lurt å sjekke om banken du(dere) har konto i tar et gebyr for det. Da mannen min døde, så var sbanken lett å snakke med og enkel å forholde seg til. Det var ikke noe gebyr på å betale fakturaer. Sparebanken vest? i følge den andre tråden krevde 2500kr/fektura. Vet ikke om det kom noen oppdatering der, det virker ulovlig. Det hadde vært enklere om han får penger inn på en egen konto som eventuelt kan ha en automatisk overførin til din. Da står han ikke lenge uten tilgjengelige midler om noe skulle skje, han kan avslutte en automatisk overføring på dagen. Anonymkode: 47abf...679 Banken kan ikke betale noe som helst før en skifteattest er på plass. Anonymkode: 30fd4...897 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Banken kan ikke betale noe som helst før en skifteattest er på plass. Anonymkode: 30fd4...897 Her fikk jeg betalt en regning i hans navn før skifteattesten var på plass. Det er noen år siden , men banken var klar på at regninger til han kunne scannes og betales fra hans konto. Jeg trodde det fortsatt gjaldt. Anonymkode: 47abf...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Del Skrevet 10. desember 2023 Sikkert greit å få ordnet, men tror ikke det finnes en arbeidsgiver som ikke hadde gitt forskudd på lønn på ny konto hvis ektefelle har dødd Anonymkode: ca103...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her fikk jeg betalt en regning i hans navn før skifteattesten var på plass. Det er noen år siden , men banken var klar på at regninger til han kunne scannes og betales fra hans konto. Jeg trodde det fortsatt gjaldt. Anonymkode: 47abf...679 Jeg fikk også beskjed om at man kunne betale enkelte regninger som for eksempel husleie og strøm, men når jeg faktisk kontaktet banken så ville de helst ikke gjøre det med mindre det var helt krise. Jeg måtte ta kontakt med huseier først og forklare situasjonen og be om utsettelse. Hvis det ikke hadde gått så kunne de eventuelt vurdere det. TS, du må nok regne med en 2-3 uker hvor kontoene blir stengt. De fleste vil vise forståelse når de blir kontaktet angående dødsfall og gi utsettelser på evt. regninger. Den lureste løsningen er at dere begge holder litt oversikt over økonomien sammen, slik at han ikke evt. må sette seg inn i en masse greier alene uten din hjelp. Har selv sett hvor stressende det kan være og hvor dårlig det kan gå, når noen som har null peiling på økonomi plutselig må finne ut av alt og ordne det alene. Anonymkode: 5bdb5...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. desember 2023 #14 Del Skrevet 10. desember 2023 Tenk så fantastisk for mannen da, i en ellers tragisk hendelse. Levd på lommepenger fra kona et helt liv, plutselig får han full råderett over hele familieformuen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Sikkert greit å få ordnet, men tror ikke det finnes en arbeidsgiver som ikke hadde gitt forskudd på lønn på ny konto hvis ektefelle har dødd Anonymkode: ca103...362 Jeg jobber for et stort konsern. De gir aldri forskudd på lønn, uansett årsak. Anonymkode: 766dc...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber for et stort konsern. De gir aldri forskudd på lønn, uansett årsak. Anonymkode: 766dc...57c Men det er det mange andre som gjør, heldigvis Anonymkode: 17632...69d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Del Skrevet 11. desember 2023 On 12/10/2023 at 11:31 AM, AnonymBruker said: Spiller ingen rolle om han er disponent eller ei. Alt av kontoer som er tilhørende deg vil stenges til en skifteattest utstedes. Det kan ta inntill 14 dager eller mer å få denne attesten. Anonymkode: 30fd4...897 Det tar ikke 14 dager eller mer å få skifteattesten! Mi mor døde på en lørdag, vi dro på Tinghuset og fikk den utstedes på mandagen. Kontoen ble stengt, ja, til vi fikk ordnet opp med banken. Anonymkode: a1ad4...362 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Del Skrevet 11. desember 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Banken kan ikke betale noe som helst før en skifteattest er på plass. Anonymkode: 30fd4...897 Det er helt feil. Frem til skifteattesten foreligger, kan man få betalt utgifter til gravferd og minnestund, samt faste utgifter som husleie, strøm, forsikring, Anonymkode: b68f9...71d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #19 Del Skrevet 12. desember 2023 Jeg anbefaler dere at mannen oppretter sin egen brukskonto, med tilhørende kort. Dit får han utbetalt sin lønn. Så oppretter dere en delt konto, som begge eier. Også denne med kort til hver av dere. Fra denne kontoen kan ALT felles betales. Så har du din brukskonto, tilsvarende din manns. Anonymkode: cb3b9...935 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå