Gå til innhold

Freia har ødelagt en lang tradisjon - Saus til riskrem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hele mitt liv har jeg hatt hjemmelaget riskrem til dessert på julaften  med rødsaus som lages fra Freia rødsaus pulverpose. Dette pulveret blandes med sukker og kaldt vann og gir den et raskt oppkok, dette er tradisjon og smaker fantastisk godt.

Etter jakten på dette magiske pulveret nå så har jeg lest at Freia har sluttet å produsere denne typen noe mer🥹 
Ser det selges på finn.no for 120,- pakka😂

Er det noen som vet om andre alternativer som smaker like himmelsk? 
Hver gang jeg har fått riskrem servert ute på restaurant så synes jeg at sausen i er noe god, for meg er det kun Freia sin som gjelds🎅

Alle forslag mottas med takk. 

Anonymkode: 01978...d75

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I hele mitt liv har jeg hatt hjemmelaget riskrem til dessert på julaften  med rødsaus som lages fra Freia rødsaus pulverpose. Dette pulveret blandes med sukker og kaldt vann og gir den et raskt oppkok, dette er tradisjon og smaker fantastisk godt.

Etter jakten på dette magiske pulveret nå så har jeg lest at Freia har sluttet å produsere denne typen noe mer🥹 

Hver gang jeg har fått riskrem servert ute på restaurant så synes jeg at sausen i er noe god, for meg er det kun Freia sin som gjelds🎅

Du kan lett lage dine egen av solbærsirup, vann og potetmel...mmmmm:)gjerne koke med nellikspiker og hel kanel

Anonymkode: 8e135...971

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det beste er å lage en saus fra bunnen. Basere den på jordbær, bringebær, solbær eller kirsebær eller en kombinasjon. Finnes mange oppskrifter på nett. Det viktigste er å lage den av basisvarer som aldri vil forsvinne. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De beste røde sausene er disse: 

IMG_1493.png

IMG_1492.png

IMG_1491.png

Anonymkode: 15486...375

Hvor kan jeg få kjøpt disse?

Vi bruker kirsebær i saus på riskrem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre, pulversaus er under min standard og selv foretrekker jeg rørte bær til riskrem, pulversaus vil derfor aldri bli et savn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (3 minutter siden):

Hvor kan jeg få kjøpt disse?

Vi bruker kirsebær i saus på riskrem. 

Meny og IKEA har disse.
I tillegg til de fleste dagligvareforretninger i Akershus/Østfold. 

Sjekk afb.no

Anonymkode: 15486...375

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai, pulversaus på riskremen?

Anbefaler deg å prøve en dansk variant (risalamande). Masse (ekte) vanilje, mandler, og så kirsebærsaus. Evt kan du lage jordbærsaus eller bringebærsaus (kok opp frosne bær og sukker og blend og evt sil), men rød saft og pulver er på grensen til kriminelt 🤣🤯

https://www.dr.dk/mad/opskrift/ris-lamande-al-brodrene-price

(sødmælk = helmelk)

Anonymkode: 06ff3...081

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei! Jeg bruker det pulveret til å lage rosa glasur til muffins :( men kjøp bringebær saft også koker du opp med potetmel det kommer til å smake ca det samme 

Anonymkode: ec4ab...51d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Rødsaus lages enkelt med 400g frosne bær, 100 g sukker, 1 dl kokende vann som kjøres til mos med stavmikser. Deretter siles 2 ganger gjennom en finmasket sil/dørslag. Bruk de bærene du ønsker. Jeg bruker å lage en saus med bringebær og en med jordbær. Jordbærsausen har jeg bare 50g sukker i. Verdens enkleste saus og smaker himmelsk. Jeg er ingen hysterisk mat-fra-bunnen-fanatiker, men når det kommer til rødsaus er Freia sin IKKE god, tror jeg har fått den servert en gang til mandelpudding og det er noe av det mest kunstige og ekleste jeg har smakt! Kunne til nøds erstattet min saus med husmorskole-sausen med kokt saft og potetmel, men aldri ferdigpose saus. Den er bare ikke god. Kan gjerne koke sjokoladepudding og vaniljesaus fra freia så jeg er absolutt ingen fanatiker. 

Anonymkode: f7f9b...53f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Freia sin er faktisk veldig god, skal forsøke de ferdigsausene som linkes til her. Lage helt fra bunnen gidder jeg ikke og nellik har ingenting i riskremsaus å gjøre🤪

Hvis du har fått servert freiasausen 1 gang og synes den var helt forferdelig så har du nok ikke fått den riktige freiasausen servert. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. 

Freia sin er faktisk veldig god, skal forsøke de ferdigsausene som linkes til her. Lage helt fra bunnen gidder jeg ikke og nellik har ingenting i riskremsaus å gjøre🤪

Hvis du har fått servert freiasausen 1 gang og synes den var helt forferdelig så har du nok ikke fått den riktige freiasausen servert. 

Eller så synes du Freias pulversaus er best fordi det er det du er vant til, og kanskje har vokst opp med. Man foretrekker jo gjerne det man er vant med. Og det er helt greit :) Har ingen forslag dessverre, men håper noen av forslagene her funker for deg.

Anonymkode: 33688...d86

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei, jeg som såå lenge har tenkt at jeg må kjøpe et lager i tilfelle! Enn å tukle sånn med tradisjoner!

Anonymkode: d871f...524

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er noe av dette som foreslås over sukkerfritt?

Anonymkode: a45d9...837

Selvfølgelig er det ikke det. Vil man ikke ha sukker lar man være å spise dessert og julegodt.

Anbefaler evt TINE rislunsj uten tilsatt sukker - den kan du kanskje bruke? Enkeltporsjon og smaker helt fint. Men ikke prakk det på hele selskapet.

Anonymkode: 06ff3...081

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er noe av dette som foreslås over sukkerfritt?

Anonymkode: a45d9...837

Du kan koke opp bringebær, søte med sukrin ellee annen søtning, og sile. Smaker himmelsk! 

Anonymkode: 9a2a8...a12

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp 200g frosne jordbær 100g melis og 0,5 dl vann,avkjøl og kjør i blender,tar kanskje ti min og smaker fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
tvertimot skrev (54 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre, pulversaus er under min standard og selv foretrekker jeg rørte bær til riskrem, pulversaus vil derfor aldri bli et savn.

Helt enig med TS, den var faktisk veldig god. Når det er sagt, i denne tråden var det mange god alternativer som må prøves ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...