AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Vi er en familie på 6,inkl en 2 åring og en baby. Nå har det vært sykdom i hus her en mnd i strekk! Har fått hengt opp ei julestjerne, thats it. Jeg har fått handla alle gaver. Men det er det. Huset er en slagmark. Det er så skittent, rotete at jeg aner ikke hvordan vi skal få til jul i tide her. 2 åringen smitter meg hver gang han blir syk, altså hele tiden. Jeg blir så fortvila. Samboer som er frisk løfter ikke en finger og jeg kjenner mer å mer på at jeg mister respekten for han fullstendig. ALT(!) er mitt ansvar føler jeg. År etter år har jeg sørget for alt er i orden til hver jul, vasking, handling av mat og gaver, pynting til jul, baking og aktiviteter med barna. Gjør ikke jeg noe så skjer det ingenting her. Han roter å slenger ifra seg overalt. Har prøvd å ignorere for å se om han rydder selv, men nei.. Om jeg gir faen så er det min skam om folk kommer innom å det ikke ser ut her. (Føler jeg da.) Å ja, mannen går hjemme da han er arbeidsledig for tiden. Klikker snart! Fler som kjenner seg igjen i å ha alt ansvar for å ordne alt til jul? Skjønner ikke hvorfor jeg gleder meg til advent.. Det er jo ikke noe hyggelig når det er bare stress. Anonymkode: 442a2...5f1 1 10 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Jula ER bare stress, så jeg har meldt meg ut. Gidder ikke å være med på den karusellen der lengre. Anonymkode: e26e6...679 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er en familie på 6,inkl en 2 åring og en baby. Nå har det vært sykdom i hus her en mnd i strekk! Har fått hengt opp ei julestjerne, thats it. Jeg har fått handla alle gaver. Men det er det. Huset er en slagmark. Det er så skittent, rotete at jeg aner ikke hvordan vi skal få til jul i tide her. 2 åringen smitter meg hver gang han blir syk, altså hele tiden. Jeg blir så fortvila. Samboer som er frisk løfter ikke en finger og jeg kjenner mer å mer på at jeg mister respekten for han fullstendig. ALT(!) er mitt ansvar føler jeg. År etter år har jeg sørget for alt er i orden til hver jul, vasking, handling av mat og gaver, pynting til jul, baking og aktiviteter med barna. Gjør ikke jeg noe så skjer det ingenting her. Han roter å slenger ifra seg overalt. Har prøvd å ignorere for å se om han rydder selv, men nei.. Om jeg gir faen så er det min skam om folk kommer innom å det ikke ser ut her. (Føler jeg da.) Å ja, mannen går hjemme da han er arbeidsledig for tiden. Klikker snart! Fler som kjenner seg igjen i å ha alt ansvar for å ordne alt til jul? Skjønner ikke hvorfor jeg gleder meg til advent.. Det er jo ikke noe hyggelig når det er bare stress. Anonymkode: 442a2...5f AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jula ER bare stress, så jeg har meldt meg ut. Gidder ikke å være med på den karusellen der lengre. Anonymkode: e26e6...679 Men man må jo ordne for barna da føler jeg. Men blir så drittlei av at kun den ene må ordne alt. Altså, samboer vet ikke engang hva ungene våre får til jul fra oss🤷♀️ Anonymkode: 442a2...5f1 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Bestill bare gaver på nett, ikke bak noe, og maten kan Oda levere. Det går ann å betale for vaskehjelp også. Anonymkode: fa720...3b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men man må jo ordne for barna da føler jeg. Men blir så drittlei av at kun den ene må ordne alt. Altså, samboer vet ikke engang hva ungene våre får til jul fra oss🤷♀️ Anonymkode: 442a2...5f1 Men det er altså valgfritt å delta. At noen presser seg gjennom stress og mas (og i mange tilfeller også enorm økonomisk belastning) bare fordi det er "tradisjon" er for meg helt ubegripelig. Anonymkode: e26e6...679 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 Kjenner meg igjen i alt bortsett fra at jeg ikke har mann. Sykdom i 3 uker nå, ikke kjøpt en gave, huset er ei dynge. Juleverksted, baking, teater og alt av typiske forberedelser går i dass pga helvetes influensa som aldri slipper taket. All julepynten ligger trygt i esker i boden. Hadde også gleda meg til advent, men alt amputert. Fikk såvidt kjøpt en kinderkalender til ungene på kvelden 1.des. Så føler meg mildt sagt ubrukelig ja. Når det er sagt er jeg alene med barna. Skulle jeg i tillegg hatt en (frisk) mannebaby å irritere meg over at ikke gjorde noe så vet jeg ikke hva. Høres ut som en slask. Noen sier man kan velge å ikke "være med", men man vil jo det beste for barna. Skape minner osv. Ikke ukeblad-idyll og selvsagt får man ikke vært med på alt, men pynte litt og gjøre noen koselige småting hadde vært okei. 100% medfølelse herfra 🧡 Anonymkode: c8e34...40c 8 4
Tone83 Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 Jeg tipper han ikke vet at det er så mye å gjøre. Skriv en liste og si at han må hjelpe til. Nå, ikke når det nærmer seg.. hos oss så kjøper jeg gaver til min side av slekta, han til sin. 8 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er en familie på 6,inkl en 2 åring og en baby. Nå har det vært sykdom i hus her en mnd i strekk! Har fått hengt opp ei julestjerne, thats it. Jeg har fått handla alle gaver. Men det er det. Huset er en slagmark. Det er så skittent, rotete at jeg aner ikke hvordan vi skal få til jul i tide her. 2 åringen smitter meg hver gang han blir syk, altså hele tiden. Jeg blir så fortvila. Samboer som er frisk løfter ikke en finger og jeg kjenner mer å mer på at jeg mister respekten for han fullstendig. ALT(!) er mitt ansvar føler jeg. År etter år har jeg sørget for alt er i orden til hver jul, vasking, handling av mat og gaver, pynting til jul, baking og aktiviteter med barna. Gjør ikke jeg noe så skjer det ingenting her. Han roter å slenger ifra seg overalt. Har prøvd å ignorere for å se om han rydder selv, men nei.. Om jeg gir faen så er det min skam om folk kommer innom å det ikke ser ut her. (Føler jeg da.) Å ja, mannen går hjemme da han er arbeidsledig for tiden. Klikker snart! Fler som kjenner seg igjen i å ha alt ansvar for å ordne alt til jul? Skjønner ikke hvorfor jeg gleder meg til advent.. Det er jo ikke noe hyggelig når det er bare stress. Anonymkode: 442a2...5f1 Feilen ligger i uthevet tekst. Man kan ikke forvente at en samboer som er blitt bortskjemt i årevis plutselig skal begynne å ta tak. Altfor mange kvinner tar hele ansvaret for hjem og barn fra starten av, og så blir de drittlei etter noen år når de finner ut at de har endt opp med en samboer som ikke gjør noe. Anonymkode: 40787...718 16 3
Ny Bruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 Hvor gamle er de andre to barna? Kan de ikke rydde etter seg i huset? At det er rotete når jeg er syk hadde jeg ikke brydd meg om. Mitt hus, min familie, vår jul. Vi feirer som det passer oss. 1
pinkcloud Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 Er nå jeg som er best til å organisere her i huset. Lager liste på hva som må gjøres/handles inn i en felles app, så delegerer jeg det som mannen må gjøre til han. Ellers er vi ganske rolige når det kommer til jul. Det trenger ikke være perfekt. Vi har alltid holdt på med noe oppussing rett før jul hvert år, og samme i år. Støv, rot og kaos - men setter av en dag til å få vasket, ryddet og pyntet så blir det stortsett greit. Tenker jul blir det uansett 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 Du har fått 4 barn med en latsabb, som i tillegg er arbeidsledig? Og oppdaget nå først at han ikke bidrar i heimen? Nå sier du at han skal rydde og vaske ett rom hver dag fremover. Er 13 dager til jul, så da burde han komme rundt. I tillegg skal han ha middag klar når du kommer fra jobb, ha handlet og vasket klær. Ikke si "kan du", si "du skal". Anonymkode: e1ef4...3da 11 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 Tok to åringen ut av bhg i desember. Har heldigvis ei bestemor som stiller opp. Er jo bare beskjeder om smitte, influensa, korona, omgangssyken, lus og jeg vet ikke hva. Orker ikke mer. Synes det er umenneskelig når det står på sånn med de smitteklyngene. Kombinere med begge i full jobb, masete arbeidsgivere, lite søvn, ræva form pga disse virusene sitter i så jævlig lenge, hoste og hoste. Var gjennom det helvete i fjor i desember, droppet det i år. Jeg vet jeg er heldig som kan sende ungen til bestemoren sin. Føler med deg TS. Vet hvor fælt det er. Men be lege om sykemelding og gjør så godt du kan, det krever sterk rygg dette her. Tror mange kollapser. Anonymkode: 39e3a...42b 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Bestill bare gaver på nett, ikke bak noe, og maten kan Oda levere. Det går ann å betale for vaskehjelp også. Anonymkode: fa720...3b7 Med en arbeidsledig mann? Anonymkode: cef30...215 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 Har sluttet å pynte til jul. Bare stress. Ro ned, og kast ut julegrana og gubben etter jul. Gubben din er ikke mannen din, men er blitt en del av barneflokken. Anonymkode: dead0...3b7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Med en arbeidsledig mann? Anonymkode: cef30...215 Gi han tilbake til hans forrige kone, hans mor. Anonymkode: dead0...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tok to åringen ut av bhg i desember. Har heldigvis ei bestemor som stiller opp. Er jo bare beskjeder om smitte, influensa, korona, omgangssyken, lus og jeg vet ikke hva. Orker ikke mer. Synes det er umenneskelig når det står på sånn med de smitteklyngene. Kombinere med begge i full jobb, masete arbeidsgivere, lite søvn, ræva form pga disse virusene sitter i så jævlig lenge, hoste og hoste. Var gjennom det helvete i fjor i desember, droppet det i år. Jeg vet jeg er heldig som kan sende ungen til bestemoren sin. Føler med deg TS. Vet hvor fælt det er. Men be lege om sykemelding og gjør så godt du kan, det krever sterk rygg dette her. Tror mange kollapser. Anonymkode: 39e3a...42b Så barnets bestemor må ta ut ferie for å passe ditt barn ? Da håper jeg du betalte henne godt. Anonymkode: 28d76...511
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 TS, her må faktisk DU ta deg sammen. Synes du det er greit at barna dine vokser opp til å tro at det er normalt at kvinnen i forholdet sliter seg ihjel mens mannen ikke har noe ansvar? Du må rett og slett lage et helvete for mannen din. Jeg forstår ikke alle disse damene som klager her på kvinneguiden i jula, og som ender i skillsmisse til slutt. Er det ikke bedre å ta en skikkelig oppvask og få forholdet på riktig vei igjen for barnas skyld? Du må sette deg ned med mannen og fortelle at han ikke kan oppføre seg som en ansvarsløs tenåring, han har laget fire barn og de skal ha en fin jul. I felleskap lager dere en liste over ALT som skal gjøres, og så fordeler dere rettferdig. Og sørg for at gaver til hans familie er hans ansvar. Du må KREVE at han bidrar, eller så reiser du vekk med barna og skiller deg. Slutt å godta sånn ubrukelig oppførsel fra late mannfolk, det finnes ekstremt mange normale menn der ute og man trenger ikke tviholde på bunnslammet. Anonymkode: e49ce...e23 12 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Litt tidlig å vaske til jul allerede nå? Her vaskes og pyntes det lille julaften. Skjønner ikke poenger med å stresse med det nå. Om du vasker nå må det jo vaskes igjen om to uker uansett... Anonymkode: 7971a...1d1 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Du klarte å produsere 4 barn, før du innså at han ikke bidro... Anonymkode: f1620...891
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 Hadde ikke funnet meg i en sånn mann, selv om jeg var frisk. Hva er vitsen med en partner, om man gjør alt selv allikevel? Anonymkode: 5813e...9f6 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå