Gå til innhold

Feil i nybygg som jeg måtte ordne selv, skal jeg melde pengekrav til utbygger eller garantist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg hadde alvorlige feil som gjorde at det lekker mye vann inn i leiligheten. Det var helt forferdelig og gjorde at det ble mugg i isolasjonen i veggen, som luktet helt jævlig og masse skader. Det måtte fikses med en gang selv om utbygger nektet for at det var deres feil på grunn av underleverandør? Men jeg har ikke kjøpt noe av underleverandør.

Nå vil jeg ha dekket kostnadene for umiddelbare tiltak for å stoppe skadene, og jeg ser at jeg kan sende det i første omgang gjennom forliksrådet til enten selger/utbygger, til garantisten deres eller begge? Forhåpentligvis blir vi enige sånn at det ikke koster masse i advokatutgifter i tingretten.

Slik som jeg forstår det så er selskapet jeg kjøpte fra på kontrakten solid og burde kunne betale meg erstatning, betyr det at jeg ikke skal kreve erstatning fra garantist og kun kreve dette fra utbygger/selger? Eller må jeg først kreve erstatning fra utbygger/selger, og dersom de ikke kan dekke kravet så kan jeg først da kreve erstatning fra garantist? 

Mulig at jeg burde spørre advokat om dette, men det koster fort en time bare for et enkelt spørsmål. Kanskje jeg kan ringe Huseierne?

Anonymkode: cf54e...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket med forsikringsselskapet ditt?

Ville snakket med de om dette er noe de kan hjelpe deg med også latt de tatt krangelen med utbygger.

Anonymkode: 5f024...501

Skrevet

Dette skulle vært tatt via forsikringen / klage til utbygger. Hvis det er er sameie/ Borettslag skulle det vært tat via forsikringen til sameitet/ Borettslaget. Er ikke dette gjort vil du neppe få igjen noen som helst, da utbygger tydeligvis ikke tar sitt ansvar her. 

Anonymkode: 2548a...d98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...