Gå til innhold

Føler aldri glede, vet ikke hva jeg vil selv eller føler lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg liksom helt utslitt. Klarer ikke føle glede over ting. Er bare så sliten/ trøtt hele tia. Har akkurat hatt 2 uker ferie, men føler meg like utslitt. 

Føler på en måte på mindre glede enn før. Klarer ikke glede meg til ting. Jeg er egentlig veldig glad i jul, men føler meg helt tom når jeg tenker på det. 

Går til psykolog, hun mener jeg er lett deprimert, at jeg må prøve finne ut av hva jeg vil selv. Men jeg aner ikke.. hva jeg vil, hva jeg føler.. 

Har samboer, eier hus, ingen barn. Men jeg føler at det er noe som mangler. Vet ikke helt hva, så tør jeg ikke stole på det jeg føler.. helt totalt forvirra, vet ikke hva jeg vil eller skal..

Andre som har følt på det samme? Hva hjalp deg?

Anonymkode: 5a506...55c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bare si at jeg har ingen løsning, men jeg føler det samme. Tror man bare ta tiden til hjelp!

Anonymkode: 5b5c6...dc9

• Hjerte 1
Skrevet

Samme her, har vært død innvendig det siste året. Kan vel være sånt som skjer med alderen, ikke vet jeg.

Anonymkode: beaf8...c81

• Hjerte 1
Skrevet

Man trenger mål og mening i livet. Blir selv fort deprimert og nedstemt når jeg ikke har noe å jobbe mot. Det største problemet er bare å finne ut nøyaktig hva det er når man allerede er nedstemt og ikke klarer tenke helt klart. 

Skrevet

Anbefaler boken "Frakoblet" av Johan Hari. Veldig bra!!

Anonymkode: 6d426...db7

Skrevet

Er det noe som gjør deg lykkelig i livet da? Hobbyer? Ting du har drevet med når du var liten? 

Jeg blir helt varm i hjertet om jeg gleder et lite barn feks. Kansje frivillig arbeid hadde vært noe. 

Anonymkode: 29a41...208

Skrevet

Vil bare gi min støtte, føler det samme. ❤️

Anonymkode: 166eb...cee

Skrevet

Har det dessverre på samme måte, men jeg har hatt det sånn i mange år. Fikk også beskjed fra psykolog om å finne et mål i livet, noe jeg trenger eller ønsker. Men når du ikke har peiling på hva det kan være, så er det ikke så enkelt.. Å jobbe mot et mål har jo kun noe for seg om det gir deg noe, så det hjelper ikke å bare lage seg et mål heller😏 Skulle ønske jeg hadde noen gode råd å gi deg.. Men jeg ville vurdert å bytte psykolog, du virker ikke bare "lett deprimert". Også kan depresjon være en konsekvens av andre psykiske plager, som kanskje bør undersøkes? 

Anonymkode: 73479...d9d

Skrevet

Tror det er mye i det å ha et mål. Jeg følte det aldri sånn som dette da jeg studerte. Men nå som jeg er i arbeid er det liksom ingenting konkret å jobbe mot. Jeg hadde også en hund jeg konkurrerte mye med i mange år og hadde ganske høye mål, men nå har vi oppnådd alt jeg ønsket og hun er uansett for gammel og syk til å være med på sånt lengre. Så da vet jeg jammen ikke hva jeg skal sikte mot :vetikke:

Anonymkode: beaf8...c81

Skrevet

Psykologen din sier at du må prøve å finne ut hva du vil, du sier at du aner ikke og vet ikke hva du føler. Det at du ikke vet hva du føler, det er depresjonen. Men selv om du har depresjon, så kan du gjøre den jobben det er å prøve å finne ut hva du vil. Du kan ikke bare si "vet ikke" og gi deg der.

Sett deg ned og skriv en liste over ting du har drevet med før, ting du vet du har hatt lyst til før, kanskje noen ting du aldri har prøvd før, aktiviteter du kan gjøre i nærheten der du bor? Noen av tingene er kanskje uaktuelle, men de du står igjen med kan du prøve ut, en etter en, til du kjenner at ja, dette vil jeg gjøre mer av.

Det trenger ikke være noe fancy greier, det kan være helt enkelt, bare du gjør det til et prosjekt å gå litt på jakt etter noe som kan gi mening for deg. Kanskje kjøper du deg lerret og maling og går i gang med et kunstprosjekt eller melder deg på en turgruppe (eller isbading)...

Anonymkode: 098fa...28b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Psykologen din sier at du må prøve å finne ut hva du vil, du sier at du aner ikke og vet ikke hva du føler. Det at du ikke vet hva du føler, det er depresjonen. Men selv om du har depresjon, så kan du gjøre den jobben det er å prøve å finne ut hva du vil. Du kan ikke bare si "vet ikke" og gi deg der.

Sett deg ned og skriv en liste over ting du har drevet med før, ting du vet du har hatt lyst til før, kanskje noen ting du aldri har prøvd før, aktiviteter du kan gjøre i nærheten der du bor? Noen av tingene er kanskje uaktuelle, men de du står igjen med kan du prøve ut, en etter en, til du kjenner at ja, dette vil jeg gjøre mer av.

Det trenger ikke være noe fancy greier, det kan være helt enkelt, bare du gjør det til et prosjekt å gå litt på jakt etter noe som kan gi mening for deg. Kanskje kjøper du deg lerret og maling og går i gang med et kunstprosjekt eller melder deg på en turgruppe (eller isbading)...

Jeg skal prøve å gjøre det. Vet jeg har en tendens til å gi meg når ting  lor vanskelig, som ikke akkurat hjelper meg i denne situasjonen. 

Skal prøve skrive en liste, det var lurt. Må jo bare kaste meg ut i det. Syns det er veldig slitsomt å ha det sånn, ingenting er liksom gøy lenger. Alt er bare et ork. Gleder meg til jula er ferdig, bare vil bli ferdig med ting istedenfor å kose meg med det. 

Ts

Skrevet
RC skrev (5 timer siden):

Man trenger mål og mening i livet. Blir selv fort deprimert og nedstemt når jeg ikke har noe å jobbe mot. Det største problemet er bare å finne ut nøyaktig hva det er når man allerede er nedstemt og ikke klarer tenke helt klart. 

Det er helt sant. Jeg føler jeg ikke har noe mål, at jeg står fast. Får helt panikk når jeg tenker jeg blir 36 år neste år. Blir redd jeg ikke kan få barn, at jeg har venta for lenge. Og redd for at livet aldri vil endre seg. Jeg må nok bare presse meg selv. Selv om det er vanskelig 

Skrevet

Hva hvis man er kronisk syk og ikke klarer å gjøre det man har lyst til og såvidt det som trengs for å overleve? Jeg føler meg også helt tom og vet ikke om jeg har blitt deprimert. Vil ingenting. Har glede en liten stund om jeg ser TV men snur fort når virkeligheten slår meg i ansiktet og jeg blir motløs, lei meg og frustrert. Er ikke ts

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anonymkode: fe418...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...