Snerosa Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Hei! Jeg har et enebarn med veldig mange søskenbarn. Vi har vært så heldige at vi har fått lånt store mengder klær til barnet vårt fra søskenbarna de siste årene. Noe har vi også arvet. Det som er kjedelig er at mange av disse klærne har vært veldig slitte og nærmest ubrukelige. Ikke minst helt ute av mote og utvaska og blasse i fargen. De ligger som oftest bare i skuffene og blir ikke brukt. Det har ført til at vi har brukt en god del penger på å kjøpe inn ekstra klær, og jeg har da kjøpt klær av høy kvalitet som blir pent brukt og vasket etter anvisning, i håp om at vi skal kunne selge klærne igjen etter bruk. Jeg har det litt tøft økonomisk (AAP) og lever litt fra hånd til munn. Ønsker derimot ikke at barnet mitt skal måtte ha dårlige vinterklær eller lignende av den grunn.. Nå har det kommet et nytt medlem i søskenbarnflokken, og jeg er redd de kommer til å forvente å skulle arve/låne alle de nye dyre plaggene vi har kjøpt til barnet vårt.. Da vil plaggene bli så slitt at jeg ikke får solgt de videre og kommer på den måten til å handle klær til både mitt barn og søskenbarn i 18 år.. Hva gjør jeg, og hvordan forklarer jeg til familiemedlemmer at vi evt. ikke vil arve noe og at de ikke får arve fra oss? Babyklær blir jo ikke slitt, men når de begynner å bli større blir det flekker på gensere og bukser blir slitt på knærne osv… ikke minst vinterdresser kan tåle 1 sesong brukt av 1 barn, men etter 2 sesonger er de ubrukelige. Hvis jeg ikke får solgt unna klær, så har jeg heller ikke råa til å kjøpe nytt.. Helst ikke legg ut dette på Facebook… på forhånd takk, kvinneguiden.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Bare sånn at du er klar over det, veldig mange barn bruker nesten kun arvetøy i barnehagen og det er både foreldre med god råd og de med mindre god råd så du skal ikke skjemmes over brukte klær. Ellers, send videre det du har arvet og selg det du har kjøpt. Anonymkode: f01b5...a14 11 1
jegerrinne Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 Her har ungene mer eller mindre vokst opp med brukte klær. Ene dressen unga her brukte hadde 6 barn brukt før våre barn. Og vi sendte videre klær herfra så lenge de var hele. Noe farge mister nå klær selv om de blir vasket rett er min erfaring. Noe klær har vi gjemt unna som strikketøy, siden det er klær som aldri går av mote. Jeg tenker dere får bestemme selv hva dere ønsker. Skjønner den med at når en har lite med penger ønsker en å prøve å tjene de få kronene en kan ved å selge klær som er pent. Tenker da får nå de andre bli sur evnt
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Har du blitt kvitt alt du fikk da? Gi tilbake det du fikk, hvis du fortsatt kan. Det er jo ikke alt eller ingenting. Og merket for brukte barneklær er ikke så bra. Det er noen spesielle dyre merker av klær og sko som er populære, ellers er det ikke så lett å selge noe. Da må du selge store pakker veldig billig. Uansett, søskenbarn arver etter mine barn. Men de dyreste ting, som jeg tror jeg kan selge, prøver jo jeg å selge. Resten gir jeg bort. Og ikke alt jeg får solgt heller da. Anonymkode: c5c1c...e16 6
Snerosa Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bare sånn at du er klar over det, veldig mange barn bruker nesten kun arvetøy i barnehagen og det er både foreldre med god råd og de med mindre god råd så du skal ikke skjemmes over brukte klær. Ellers, send videre det du har arvet og selg det du har kjøpt. Anonymkode: f01b5...a14 Takk for svar ☺️ skjemmes ikke over arveklær eller brukte klær nei ☺️ barnet bruker nærmest bare arvet, men som skrevet så er det noen plagg vi ble nødt til å kjøpe nytt. F.eks ull og vinterdresser, som er ekstremt dyrt.. vi gir tilbake alt vi arver/låner ☺️ men det jeg egentlig spør om er hvordan skal jeg forklare at jeg må selge de dyre plaggene til foreldra til det nye søskenbarnet?
Snerosa Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du blitt kvitt alt du fikk da? Gi tilbake det du fikk, hvis du fortsatt kan. Det er jo ikke alt eller ingenting. Og merket for brukte barneklær er ikke så bra. Det er noen spesielle dyre merker av klær og sko som er populære, ellers er det ikke så lett å selge noe. Da må du selge store pakker veldig billig. Uansett, søskenbarn arver etter mine barn. Men de dyreste ting, som jeg tror jeg kan selge, prøver jo jeg å selge. Resten gir jeg bort. Og ikke alt jeg får solgt heller da. Anonymkode: c5c1c...e16 Ja vi gir tilbake alt som er lånt/arvet ☺️ men hvordan skal jeg forklare for foreldra av søskenbarnet at vi blir nødt til å selge de dyreste plaggene på en fin måte? 1
Snerosa Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2023 jegerrinne skrev (10 minutter siden): Her har ungene mer eller mindre vokst opp med brukte klær. Ene dressen unga her brukte hadde 6 barn brukt før våre barn. Og vi sendte videre klær herfra så lenge de var hele. Noe farge mister nå klær selv om de blir vasket rett er min erfaring. Noe klær har vi gjemt unna som strikketøy, siden det er klær som aldri går av mote. Jeg tenker dere får bestemme selv hva dere ønsker. Skjønner den med at når en har lite med penger ønsker en å prøve å tjene de få kronene en kan ved å selge klær som er pent. Tenker da får nå de andre bli sur evnt Her vi bor kan det bli ekstremt kaldt. Skikkelig vinterland… så her er ordentlige vinterklær helt nødvendige. Ja de får bare bli sure tenker jeg og 😅
jegerrinne Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 Snerosa skrev (Akkurat nå): Her vi bor kan det bli ekstremt kaldt. Skikkelig vinterland… så her er ordentlige vinterklær helt nødvendige. Ja de får bare bli sure tenker jeg og 😅 Det blir det her og. Siste uka har det ligget på -18 og -23. Så om de blir surere får nå det være. En kan ikke bare ta som en selvfølge at en ska arve alt. Og hvis en ønsket seg flere barn er der og greit å kunne ha noe liggende 1
Snerosa Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2023 jegerrinne skrev (4 minutter siden): Det blir det her og. Siste uka har det ligget på -18 og -23. Så om de blir surere får nå det være. En kan ikke bare ta som en selvfølge at en ska arve alt. Og hvis en ønsket seg flere barn er der og greit å kunne ha noe liggende Ja her blir det ingen flere barn pga. sykdom… derfor AAP 🥲 så jeg tenkte at enebarnet mitt skal få det han trenger ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 Prøv heller å kjøpe arve klær på Finn som ikke er så slitt og utvasket, så slipper du å bruke mye penger på nytt, og kan da gi bort til nytt søskenbarn i flokken. du kan også selge klærne du har kjøpt uten at de trenger å vite det Anonymkode: d67ab...6b0 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 Snerosa skrev (4 timer siden): Takk for svar ☺️ skjemmes ikke over arveklær eller brukte klær nei ☺️ barnet bruker nærmest bare arvet, men som skrevet så er det noen plagg vi ble nødt til å kjøpe nytt. F.eks ull og vinterdresser, som er ekstremt dyrt.. vi gir tilbake alt vi arver/låner ☺️ men det jeg egentlig spør om er hvordan skal jeg forklare at jeg må selge de dyre plaggene til foreldra til det nye søskenbarnet? Man er da aldri nødt til å kjøpe ekstremt dyre klær. Jeg har kjøpt alt av ullklærne og vinterdresser brukt, og så solgt dem igjen når det var blitt for smått. På den måten bruker jeg veldig lite penger på klær. Anonymkode: bde19...819 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 Snerosa skrev (5 timer siden): Ja vi gir tilbake alt som er lånt/arvet ☺️ men hvordan skal jeg forklare for foreldra av søskenbarnet at vi blir nødt til å selge de dyreste plaggene på en fin måte? Du skal ikke forklare det. Du skal bare gjøre det. Anonymkode: fff67...30e 2
Helene Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 Jeg er oppvokst med å arve. Alt min storesøster hadde måtte jeg overta. Sånn er det bare noen ganger, gjenbruk.
Ny Bruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 Snerosa skrev (6 timer siden): Hei! Jeg har et enebarn med veldig mange søskenbarn. Vi har vært så heldige at vi har fått lånt store mengder klær til barnet vårt fra søskenbarna de siste årene. Noe har vi også arvet. Det som er kjedelig er at mange av disse klærne har vært veldig slitte og nærmest ubrukelige. Ikke minst helt ute av mote og utvaska og blasse i fargen. De ligger som oftest bare i skuffene og blir ikke brukt. Det har ført til at vi har brukt en god del penger på å kjøpe inn ekstra klær, og jeg har da kjøpt klær av høy kvalitet som blir pent brukt og vasket etter anvisning, i håp om at vi skal kunne selge klærne igjen etter bruk. Jeg har det litt tøft økonomisk (AAP) og lever litt fra hånd til munn. Ønsker derimot ikke at barnet mitt skal måtte ha dårlige vinterklær eller lignende av den grunn.. Nå har det kommet et nytt medlem i søskenbarnflokken, og jeg er redd de kommer til å forvente å skulle arve/låne alle de nye dyre plaggene vi har kjøpt til barnet vårt.. Da vil plaggene bli så slitt at jeg ikke får solgt de videre og kommer på den måten til å handle klær til både mitt barn og søskenbarn i 18 år.. Hva gjør jeg, og hvordan forklarer jeg til familiemedlemmer at vi evt. ikke vil arve noe og at de ikke får arve fra oss? Babyklær blir jo ikke slitt, men når de begynner å bli større blir det flekker på gensere og bukser blir slitt på knærne osv… ikke minst vinterdresser kan tåle 1 sesong brukt av 1 barn, men etter 2 sesonger er de ubrukelige. Hvis jeg ikke får solgt unna klær, så har jeg heller ikke råa til å kjøpe nytt.. Helst ikke legg ut dette på Facebook… på forhånd takk, kvinneguiden. Jeg ser gjemmon klærne i det jeg får dem, sorterer og gir videre/kaster det som ikke passer. Hvorfor legger du ubrukelige klær i skuffene?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 Men de andre har jo ikke arvet deg de dyreste plaggene selv, du har jo måttet kjøpe det selv. Bare arv videre det du har arvet, også selger du det du selv har kjøpt. Du trenger ikke si noe som helst. Får du spørsmål om Ole kan arve vinterdressen Tim hadde for to år siden, så svarer du bare at den solgte du for å kjøpe ny. Anonymkode: 3bd66...427 1 1
Thyra Skrevet 10. desember 2023 #16 Skrevet 10. desember 2023 Snerosa skrev (6 timer siden): Takk for svar ☺️ skjemmes ikke over arveklær eller brukte klær nei ☺️ barnet bruker nærmest bare arvet, men som skrevet så er det noen plagg vi ble nødt til å kjøpe nytt. F.eks ull og vinterdresser som er ekstremt dyrt.. vi gir tilbake alt vi arver/låner ☺️ men det jeg egentlig spør om er hvordan skal jeg forklare at jeg må selge de dyre plaggene til foreldra til det nye søskenbarnet? Etter min erfaring er vinterdressene fra Europris og Coop Obs helt greie. Koster 200-300 kroner.
Thyra Skrevet 10. desember 2023 #17 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du blitt kvitt alt du fikk da? Gi tilbake det du fikk, hvis du fortsatt kan. Det er jo ikke alt eller ingenting. Og merket for brukte barneklær er ikke så bra. Det er noen spesielle dyre merker av klær og sko som er populære, ellers er det ikke så lett å selge noe. Da må du selge store pakker veldig billig. Uansett, søskenbarn arver etter mine barn. Men de dyreste ting, som jeg tror jeg kan selge, prøver jo jeg å selge. Resten gir jeg bort. Og ikke alt jeg får solgt heller da. Anonymkode: c5c1c...e16 Det er også min erfaring. Ikke så lett å få solgt.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #18 Skrevet 10. desember 2023 Snerosa skrev (6 timer siden): Ja vi gir tilbake alt som er lånt/arvet ☺️ men hvordan skal jeg forklare for foreldra av søskenbarnet at vi blir nødt til å selge de dyreste plaggene på en fin måte? Hvorfor må du si det. Hvis det er sånn a5 det meste dere arver er svært slitt, så antar jeg de dyreste klærne deres også blir solgt. Jeg har arvet mye klær selv, pg gitt de videre. Noe har jeg solgt og noe er gitt. Er ekstra grei mot de som bidrar til meg da. Siden de i utgangspunktet sparer meg for mye penger Anonymkode: 5daa4...32b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #19 Skrevet 10. desember 2023 Du lever fra hånd til munn på aap og likevel kjøper du dyre klær? Det høres helt unødvendig ut når du kan arve og låne klær gratis. Sløsing heter det. Anonymkode: 0b834...2ce 2 1
Snerosa Skrevet 10. desember 2023 Forfatter #20 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du lever fra hånd til munn på aap og likevel kjøper du dyre klær? Det høres helt unødvendig ut når du kan arve og låne klær gratis. Sløsing heter det. Anonymkode: 0b834...2ce Lever litt fra hånd til munn skrev jeg ☺️ Jeg kjøper maks. 2-3 dyre plagg før hver sesong, slik som vinterdress fra bergans (på salg) vintersko og kivat-lue. Sistnevnte brukt. Setter av penger til dette hver måned ellers i året. Evt. bruker det lille jeg har av sparepenger fra før jeg gikk på AAP. Her vi bor blir det -30, så ungen må ha ordentlig uteklær. Og utenom det er resten arvetøy. Det vi arver er ofte veldig slitt og hullete, så det er vell ikke sløsing da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå