Gå til innhold

Jeg kjøper nesten ingen julegaver.Det er en befrielse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle årene har jeg stresset rundt å lurt på hva jeg skal kjøpe.Nå slipper jeg det tullet der.Vi voksne er enige å droppe hele gave tullet men barna får. Herlig 

Er det flere her som dropper gave styret.Eller er det mange som fortsatt holder på med gave maset?

Anonymkode: 0b53c...e28

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor så opptatt av å rakke ned på andre som kjøper gaver? 

Er det fordi du føler deg så overlegen i forhold til andre som velger å gi gaver? Er det fordi du søker samhold og du har det enklere og bedre med deg selv når du kan ha noen å rakke ned på helst sammen med andre? Er det fordi du er av den (feil)oppfatning at alle har det samme synet på gaver som du, næmlig at det er "massete, stressende, tull"? 

Så flott at du har funnet en løsning som funker for deg sammen med de resterende du skal feire med, ingenting er vel bedre enn det:) 

Men jeg liker gaver: å gi og å få. Gaver symboliserer mmyebåde for meg og for mennesker generelt. Gaver handler ikke om å maksimere pengeverdier, men er et uttrykk for omtanke. Gaven stadfester de sosiale båndene mellom oss. Ved å gi en gave sier vi at “jeg tror at du vil like dette.” Jeg viser konkret at du betyr noe for meg. Ikle bare i ord men ved å gi noe kronkret. Det er ikke en erstatning for omtanke, det sosiale, ha det godt sammen, vise nestekjærlighet, bry seg men heller en del av det. Det er ikke noe annerledes å gi en gave enn å gi et måltid: begge deler kommer av omtanke og kjærlighet.

Det er en tradisjon som jeg tenker er viktig for meg å ta vare på kanskje spesielt i det samfunnet vi har der alle kjøper det de trenger og at gaver er blitt noe vi ser på som overflødig.

Jeg hadde blitt lei meg viss jeg ikke kunne få kjøpe gaver til de som betyr noe for meg så derfor kjøper jeg julegaver og jeg synes det er koselig og jeg legger en del omtanke i hvert gavekjøp. Så jeg ser ikke på det som verken stressende eller massete.

Jeg synes det er supert at hver og en finner ut hva som er rett for seg og sin familie. Men hvert år er det de som har sluttet å kjøpe gaver som ofte ser ned på oss som liker gaveutveksling og det er jeg litt lei av. Det er ikke alle dette er et kav og stress for eller at vi er noen  materialistiske grådige mennesker som stresser rundt helt vill i blikket på jakt etter et eller annet- hva som helst bare det kan pakkes inn.

Anonymkode: feb9d...9f7

• Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjempefint at du har funnet en løsning som passer for deg😊

Jeg syns det er kjempegøy å handle julegaver til min nær familie og mine nærmeste venner, og ser ikke på det som noe mas. Så jeg har ingen planer om å slutte med det😊 Julegaver er kos, syns jeg iallfall! 

Anonymkode: b8329...f3a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor så opptatt av å rakke ned på andre som kjøper gaver? 

Er det fordi du føler deg så overlegen i forhold til andre som velger å gi gaver? Er det fordi du søker samhold og du har det enklere og bedre med deg selv når du kan ha noen å rakke ned på helst sammen med andre? Er det fordi du er av den (feil)oppfatning at alle har det samme synet på gaver som du, næmlig at det er "massete, stressende, tull"? 

Så flott at du har funnet en løsning som funker for deg sammen med de resterende du skal feire med, ingenting er vel bedre enn det:) 

Men jeg liker gaver: å gi og å få. Gaver symboliserer mmyebåde for meg og for mennesker generelt. Gaver handler ikke om å maksimere pengeverdier, men er et uttrykk for omtanke. Gaven stadfester de sosiale båndene mellom oss. Ved å gi en gave sier vi at “jeg tror at du vil like dette.” Jeg viser konkret at du betyr noe for meg. Ikle bare i ord men ved å gi noe kronkret. Det er ikke en erstatning for omtanke, det sosiale, ha det godt sammen, vise nestekjærlighet, bry seg men heller en del av det. Det er ikke noe annerledes å gi en gave enn å gi et måltid: begge deler kommer av omtanke og kjærlighet.

Det er en tradisjon som jeg tenker er viktig for meg å ta vare på kanskje spesielt i det samfunnet vi har der alle kjøper det de trenger og at gaver er blitt noe vi ser på som overflødig.

Jeg hadde blitt lei meg viss jeg ikke kunne få kjøpe gaver til de som betyr noe for meg så derfor kjøper jeg julegaver og jeg synes det er koselig og jeg legger en del omtanke i hvert gavekjøp. Så jeg ser ikke på det som verken stressende eller massete.

Jeg synes det er supert at hver og en finner ut hva som er rett for seg og sin familie. Men hvert år er det de som har sluttet å kjøpe gaver som ofte ser ned på oss som liker gaveutveksling og det er jeg litt lei av. Det er ikke alle dette er et kav og stress for eller at vi er noen  materialistiske grådige mennesker som stresser rundt helt vill i blikket på jakt etter et eller annet- hva som helst bare det kan pakkes inn.

Anonymkode: feb9d...9f7

Dette er såååå godt skrevet, jeg er også rimelig lei av de gavehaterne som absolutt skal dra oss inn i deres "leir" å hate gaver.
Så flott at TS har funnet sin vei for julaften, glad på deres vegne. Jeg for min del koser meg med å finne på, handle, pakke inn, og å ha en koselig julaften med gaver for både barn og voksne :)

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle årene har jeg stresset rundt å lurt på hva jeg skal kjøpe.Nå slipper jeg det tullet der.Vi voksne er enige å droppe hele gave tullet men barna får. Herlig 

Er det flere her som dropper gave styret.Eller er det mange som fortsatt holder på med gave maset?

Vi har sluttet med gaver til oss voksne og det er helt herlig. Grudde meg mer til jul før pga gavestyret. Var gøy å gi dersom en gave traff med tanke bak som viser at man kjenner personen. Men desto mer press og stresset etter om man ikke finner på noen gode ideer. Nå er det slitt på alt det stresset☺️

Anonymkode: e9de3...5e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gaven stadfester de sosiale båndene mellom oss. Ved å gi en gave sier vi at “jeg tror at du vil like dette.”

Joda, fint når det treffer en sjelden gang, men sannheten er at det for de fleste blir det ofte motsatt. Folk bommer totalt og viser heller hvor dårlig man kjenner personen. Jeg har opplevd det både av nær familie og svigerforeldre. Gir meg dyre parfymerte kremer av ulike slag når jeg gang på gang har sagt jeg er hyperallergisk og kun kan bruke et merke. Ender ellers opp med at jeg ofte får gavekort, som er kjekt det. Men da føles det som jeg får igjen gaven jeg har kjøpt i kontant😅 

Tipper vi er 50-50 hvem som elsker gaver og hvem som elsker å slippe🙃

Anonymkode: e9de3...5e7

• Nyttig 2
Skrevet

I min familie har vi også sluttet å gi gaver til de voksne, og alle trives godt med det. Frigjører tid til avslapning, baking og andre aktiviteter man heller vil bruke tiden sin på. Barna får selvsagt gaver enda, men nå er det bare to stykk igjen i «gave-alder» så det er overhode ikke stress. Faktisk koser jeg meg enda mer med å planlegge, handle og pakke inn gavene nå som det ikke er så mange. Vi voksne har alle god nok råd til å handle oss det vi måtte ønske oss selv, og i hverdagen har vi det vi trenger – så noe gaveutveksling har opplevdes som unødvendig styr. Tenker at det dessuten er på tide man roer ned materialismen i samfunnet noen gode hakk, og da er det greit p begynne med seg selv og den innerste sfæren.

Anonymkode: 8f189...245

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke gavemas. Det er koselig å kunne gi gaver til mine to bestevenniner og deres barn, jeg har ikke barn og det er en fin mulighet til å bidra. Det gir meg masse glede.

Så du mener det er ett mas, fint du slipper. Det at du lager denne tråden derimot vitner om at du ønsker mas. 

Anonymkode: e3444...9d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så ts, du liker ikke mas men må fortelle andre at du ikke liker mas sånn at du kan skape litt diskusjon om hvor masfri du er. Make sanse🙃

Det er vel bare til å ikke gi gaver det, jeg med mange synes det er hyggelig og vitner om en litt større giverglede enn "buuu huu så synd det er i meg som må kjøpe noe til andre og kanskje jeg bare får en parfyme jeg ikke liker lukten på tilbake". Men you do you. Fint du har funnet en løsning som fungerer for deg og dine.

Anonymkode: 00cd2...09c

• Liker 2
Skrevet

I min familie er det mange år siden vi sluttet å gi til tanter/onkler, søskenbarn, alle voksne i mellom, og jeg syns også det er bra. I steden for å få masse ræl som fyller skuffer og skap gjør vi heller ting sammen. F.eks har hele storfamilien på den ene siden familiejulebord sammen før jul, da spiser vi godt, prater og er sammen i mange timer. Har også kuttet ut vennegaver, går heller ut og spiser sammen fremfor å kjøpe gaver til hverandre, eller noen inviterer hjem på middag og så spleiser vi. 

Jeg bruker heller mer penger på de gavene jeg faktisk kjøper, f.eks til tantebarn. Når folk her inne kjøper for 2-300 kr pr tantebarn, så er jeg glad jeg kan kjøpe noe skikkelig til mange ganger den prisen, fremfor at det også skal være penger til onkel Rolf og kusine Trude som strengt tatt kunne vært kuttet for mange år siden. I alle fall når når folk har fått dårligere råd er det merkelig å se alle som insisterer på å kjøpe gave til kreti og pleti, samtidig som de klager på at pengene ikke strekker til. Jeg liker å gi gaver, men man er ikke mindre glad i noen bare fordi de ikke får gave til jul. Selv ønsker jeg meg ingenting i år, jeg har etter mye om og men klart å få tre ting ned på en liste. Har alt jeg trenger og vil ikke at folk skal blakke seg på meg. 

Anonymkode: 3a908...577

Skrevet (endret)

her går det i vipps. settes alltid pris på å få kjøpe det de vil. enn en gave de ikke ønsker seg. enkelt for meg.

Endret av Ænema
  • Nyttig 1
Skrevet

Jula ble så mye bedre etter at vi kuttet ut julegaver. Ikke noen barn igjen i familien. Så nyter julen på en helt annen måte nå🥰

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Ænema skrev (23 timer siden):

her går det i vipps. settes alltid pris på å få kjøpe det de vil. enn en gave de ikke ønsker seg. enkelt for meg.

Penger er lite personlig og kjedelig å gi

Anonymkode: c48c0...41c

• Liker 2
Skrevet

Gaver er bare artig å kjøpe til barn for min del

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er det nok sikkert. men jeg er ufør og de bor over hele landet. skal jeg sende gavene blir det mindre kr til gaver

Skrevet (endret)

Jeg kjøper heller ikke, kun til kjæresten og et fadderbarn

Endret av exictence
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig med deg i det, men jeg også vippser i stedet for å stresse med gavekjøping. Så får jeg bare være upersonlig og kjedelig har jeg tenkt. 

Penger og gavekort er kjedelige gaver, men bedre enn bodylotion eller andre gaver som må byttes. 

Anonymkode: 4ea3f...aa9

Skrevet

Skulle gjerne ha droppet gaver. Jeg synes det er forferdelig vanskelig å kjøpe gaver, skal liksom være personlig og gjennomtankt til hver og en, men jeg eier ikke fantasi. Jeg kjenner dem ikke godt nok til å vite nøyaktig hvilken kaffe/krem/vin/klær/bok de liker. Hadde jeg kunnet kjøpe det samme til alle, hadde jeg gladelig gjort det. Men det kan man jo ikke, da er det ikke personlig nok.

Men resten av min (sviger)familie synes det er stas å få gaver, og vil ikke slutte. Så da må jo jeg også fortsette.

Anonymkode: 0e7d8...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 3.39):

I min familie har vi også sluttet å gi gaver til de voksne, og alle trives godt med det. Frigjører tid til avslapning, baking og andre aktiviteter man heller vil bruke tiden sin på. Barna får selvsagt gaver enda, men nå er det bare to stykk igjen i «gave-alder» så det er overhode ikke stress. Faktisk koser jeg meg enda mer med å planlegge, handle og pakke inn gavene nå som det ikke er så mange. Vi voksne har alle god nok råd til å handle oss det vi måtte ønske oss selv, og i hverdagen har vi det vi trenger – så noe gaveutveksling har opplevdes som unødvendig styr. Tenker at det dessuten er på tide man roer ned materialismen i samfunnet noen gode hakk, og da er det greit p begynne med seg selv og den innerste sfæren.

Anonymkode: 8f189...245

Jeg kunne aldri funnet på å ikke gi gaver til alle barna. Ihvertfall hvis det var mine egne barn.

Anonymkode: 47f7e...240

Skrevet

Her vil jeg aldri slutte å gi gaver til min nærmeste familie. Nå gir jeg ikke gaver til venner.

Anonymkode: 47f7e...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...