Rødstrupa Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Er det slik at de barna selv blir ‘’Navere’’? Man vet jo at arv og miljø har stor påvirkning.
Julebrunost Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 (endret) Det kommer vel an på grunnen. Jeg er på AAP, men har inntil nylig vært i jobb og er høyt utdannet. Vi er det man kaller ressurssterke, så selv om vi er to foreldre på AAP nå (var i en ulykke), så merker ikke ungene det på noe annet enn at vi er mer hjemme. Alle sykehustimene, terapien etc. får de jo ikke med seg. Så om det gjør at våre to barn har større sjans for å bli navere er vel vanskelig å si. Nummer tre har et syndrom, så hun blir nok naver❤️ Endret 9. desember 2023 av Julebrunost Feiltast 1 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 Mange av de barna blir vel opplært til hvordan man snor seg gjennom systemet for å få uføretrygd, får prentet inn alt hva de har krav på fra Nav å hører sikkert gjennom hele oppveksten hvor flott det er å slippe å jobbe. Anonymkode: c14b8...54c 7 2
Mezzosoprena Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 Det korrekte svaret på dette er selvfølgelig: ja og nei.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 Hvorfor skulle de? Jeg vokste opp i fattigdom og foreldre under nav/arbeidsskontoret. Nå er jeg leder høyt oppe i en bedrift. Og tjener godt nok til at jeg klarer meg. Anonymkode: 977b9...5f9 6 2
Gjest Sunfl0wer Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange av de barna blir vel opplært til hvordan man snor seg gjennom systemet for å få uføretrygd, får prentet inn alt hva de har krav på fra Nav å hører sikkert gjennom hele oppveksten hvor flott det er å slippe å jobbe. Anonymkode: c14b8...54c Uvitenhet lenge leve🤦♂️🤦♂️🤦♂️
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 Moren min har høy utdannelse, har jobbet hardt hele livet.Begge barna hennes er uføretrygdede. Anonymkode: 88c49...90b 3
Sofakona Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Nei...jeg går på aap pga av en kronisk sykdom bare 1000 stk har i Norge...har jobbet for. Min 11 åring gleder seg til p bli 16 så han kan begynne å tjene egne penger. Nave er ikke er vegger der man er lat 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 Sunfl0wer skrev (Akkurat nå): Uvitenhet lenge leve🤦♂️🤦♂️🤦♂️ Godt vi har deg da, som vet alt... Anonymkode: c14b8...54c
Gjest Sunfl0wer Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt vi har deg da, som vet alt... Anonymkode: c14b8...54c Ikke sant😄
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 Nei Er selv ufør. Ble utsatt for bilulykke da unga var små. Begge mine ungdommer har jobbet fra 12 års alder. Når de var 14 og 15 dro de alene å jobbet på sæter med 20 melkekyr. Det har de gjort nå 3 sommere. Og eldste har fast jobb i tilleg til at han jobbet i 3 avløserlag i tilleg til faste jobben som lærling. Yngste går på skole og jobber i ferier. De færreste av vennene til unga hadde jobb når de var 12 13 år. Så og flere av de eldste gikk på videregående med hadde ikke hatt noe jobb før de startet i lære Anonymkode: 5ed41...832 3 1
Lava Anne Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 (endret) Barn av fattige foreldre har større sjanse for å bli fattige selv, så det er ikke helt ute. Det er implementert en rekke prosjekter i velferdssystemet for å forsøke å bryte det mønsteret. Får håpe det fungerer. Det får vi se etter hvert. Endret 9. desember 2023 av Lava Anne 5 3
Castor Troy Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 Rødstrupa skrev (6 minutter siden): Er det slik at de barna selv blir ‘’Navere’’? Man vet jo at arv og miljø har stor påvirkning. Noen ganger, men ikke så ofte. Mange som har skapt store formuer og har suksess i livet, kommer fra ingenting, har ofte ressurssvake foreldre. Disse menneskene har dermed god motivasjon til å bedre sin egen livssituasjon. Barn og ungdom som har det for komfortabelt, har noen ganger mindre motivasjon til å skape noe og lykkes, de har rett og slett vokst opp for godt, og mangler evnen til å "gutse" på. Finnes mange eksempler på det i øvre middelklasse blant annet. 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Forsking viser at fattigdom går i arv, når det er sagt så er det ikke gitt i det hele tatt. Mange har jobbet og stått på i mange år og har måttet trekt inn årene pga sykdom. det er dårlig gjort å snakke ned de som er for syk til å jobbe, og ymte frampå at barna deres kommer til å havne i samme uføre. Sykdom kan ramme alle når som helst. Min far har jobbet siden han var 16 år og har ikke vært borte fra jobb selv med feber. Han fikk en skade i ryggen og ble ufør i en alder av 62, han er min helt!! 💪🏼 Anonymkode: 49e5e...c40 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 Hos noen så er det nok arv og miljø, ikke i min familie. 3 av 5 er ufør. Vokste ikke opp med trygdede foreldre. Begge ble det da jeg var i midten av 20 årene. På grunn av senskader etter kreft hos begge. Jeg er ufør grunnet omsorgssvikt og overgrep (utenfor familien) i hele oppveksten. Men jeg har ikke arvet trygden etter foreldrene mine. Anonymkode: e6782...8b9 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 Statistikk og forskning viser jo at barn av uføretrygdede har særdeles mye større sjanse for å bli uføretrygdede selv. https://frifagbevegelse.no/uforetrygd-gar-i-arv-6.158.74310.9b1e4c7d26 https://www.forskning.no/samfunnsmedisin-barn-og-ungdom-arbeid/uforetrygd-gar-i-arv/1133109 https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/AdbQME/ny-studie-viser-at-ufoeretrygd-gaar-i-arv "Undersøkelsen viser at for alle barn er sannsynligheten for å bli uføretrygdet før man fyller 40 år 3 prosent for sønner og 5 prosent for døtre. For barn som har en uføretrygdetmor eller far øker sannsynligheten med hele 29 prosent for sønner og 21 prosent for døtre." Hver tiende person i Norge lever på uføretrygd. Anonymkode: 0194f...25e 7 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 Flere av dem enn andre blir det, men selvsagt ikke alle. Anonymkode: 9e6e5...c62 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forsking viser at fattigdom går i arv, når det er sagt så er det ikke gitt i det hele tatt. Mange har jobbet og stått på i mange år og har måttet trekt inn årene pga sykdom. det er dårlig gjort å snakke ned de som er for syk til å jobbe, og ymte frampå at barna deres kommer til å havne i samme uføre. Sykdom kan ramme alle når som helst. Min far har jobbet siden han var 16 år og har ikke vært borte fra jobb selv med feber. Han fikk en skade i ryggen og ble ufør i en alder av 62, han er min helt!! 💪🏼 Anonymkode: 49e5e...c40 Jeg hadde jobbet fra jeg var 16 år til jeg 31. Ble kjørt på av en trailer. Og ble ufør. Og jeg hadde ikke 7.5 times jobb. Først jobbet jeg som renholder, så 5 år som snekker. Så bonde og renholder samtidig. Men virker ofte på enkelte at alle som blir uføre ikke har jobbet. Jeg hadde nok mange flere timer en mange andre har. Husker på det meste hadde jeg 16 timer pluss. Anonymkode: 5ed41...832 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå