AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Når det var lenge siden og ikke en sak man selv direkte hadde vært preget av. Altså ikke midt i en fersk sak det er normalt å søke støtte i venner for eksempel. Hadde dere latt være å nevne det? For eksempel til en kjæreste som kom til å møte denne personen? Eller hadde dere sagt det? Anonymkode: 0f98b...2a1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Kom helt an på. Til en kjæreste ville jeg nok fortalt. Anonymkode: b7c64...01b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kom helt an på. Til en kjæreste ville jeg nok fortalt. Anonymkode: b7c64...01b Hvorfor det? Hva godt skal det føre med seg? Anonymkode: 0f98b...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Det spørs jo på omstendighetene... Er det ett veldig omtalt drap, hvor tiltalte har vært i media, men er ferdigsonet, vil jo nye personer som møter denne drapsmannen stusse på hvor h*n har den personen fra... Er det ett drap som følge av uhell/ulykke, men ferdigsonet og ikke omtalt noe særlig i media, ville jeg nok ikke sagt noe... Så omstendigheter rundt drapet, oppmerksomhet og hvordan personen er ellers ville nok hatt stor innvirkning på om jeg fortalte nye personer i livet eller ikke.. Om den som utførte handlingen er veldig nær person og fortsatt soner, vil det jo bli vanskelig å ikke fortelle spesielt ny kjæreste eller ny nær venn.. Anonymkode: 9d90d...50c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det spørs jo på omstendighetene... Er det ett veldig omtalt drap, hvor tiltalte har vært i media, men er ferdigsonet, vil jo nye personer som møter denne drapsmannen stusse på hvor h*n har den personen fra... Er det ett drap som følge av uhell/ulykke, men ferdigsonet og ikke omtalt noe særlig i media, ville jeg nok ikke sagt noe... Så omstendigheter rundt drapet, oppmerksomhet og hvordan personen er ellers ville nok hatt stor innvirkning på om jeg fortalte nye personer i livet eller ikke.. Om den som utførte handlingen er veldig nær person og fortsatt soner, vil det jo bli vanskelig å ikke fortelle spesielt ny kjæreste eller ny nær venn.. Anonymkode: 9d90d...50c Nei altså om man tar de forutsetningene i scenarioet at ingen vet om saken. La oss si det skjedde i utlandet og utenlandske medier skrev om det men at det ikke kan finnes digitalt eller mulig for noen her å vite om med mindre man får det fortalt av personens egen familie, ingen risiko for rykter eller at andre sier det og at det er lenge siden, personen ferdig sonet for over ti år siden. Anonymkode: 0f98b...2a1
AnonymBruker 42 Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 Det kommer jo selvsagt helt og holdent an på...
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 En grandtante av meg var delvis skyld i et dødsfall, hun ble først arrestert men hun slapp straff pga omstendighetene. Anonymkode: d305e...c94
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 I og med at det vil være knusende både sosialt og økonomisk sett for morderen, så er det kanskje best å ikke si noe. Men jeg syns jo at det høres ufattelig ubehagelig ut å kjenne en morder. Jeg aner jo ikke omstendighetene, men med mindre drapet skjedde i desperat nødverge, så er jeg redd for at jeg hadde vært veldig dømmende og redd. Anonymkode: 1b963...fc7 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En grandtante av meg var delvis skyld i et dødsfall, hun ble først arrestert men hun slapp straff pga omstendighetene. Anonymkode: d305e...c94 Forteller du det til andre som møter henne? F eks en kjæreste? Anonymkode: 0f98b...2a1
Amossa Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Jeg hadde fortalt det til kjæresten om de to skal møtes.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei altså om man tar de forutsetningene i scenarioet at ingen vet om saken. La oss si det skjedde i utlandet og utenlandske medier skrev om det men at det ikke kan finnes digitalt eller mulig for noen her å vite om med mindre man får det fortalt av personens egen familie, ingen risiko for rykter eller at andre sier det og at det er lenge siden, personen ferdig sonet for over ti år siden. Anonymkode: 0f98b...2a1 Hvis personen er OK og det ikke finnes den minste fare for at personen kan gjøre det samme igjen, ville jeg holdt kjeft. Hvis personen er en ubehagelig person med voldelige tendenser ville jeg fortalt. Igjen; omstendigheter.... Anonymkode: 9d90d...50c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 Jeg hadde ikke likt å måtte omgåes en som var dømt for noe så alvorlig som drap. Anonymkode: 446c2...ace
tirben Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 En i min familie drepte en ved et uhell for 25 år siden. Det er full åpenhet i familien om det. Men heller ikke noe vi snakker mye om.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 tirben skrev (5 minutter siden): En i min familie drepte en ved et uhell for 25 år siden. Det er full åpenhet i familien om det. Men heller ikke noe vi snakker mye om. Et uhell er jo noe annet. Jeg vet om en mann som ved et forferdelig uhell i tenåringsfylla tok livet av en av sine aller beste venner (fyrverkeri). Det er jo noe HELT annet enn å drepe noen med viten og vilje. Så TS, dette kommer jo helt an på omstendighetene rundt. Anonymkode: 1b963...fc7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 Kommer an på saken. Om det er overlagt drap av en partner, selvforsvar eller uhell i trafikken. Første hadde jeg ikke omgått med overhode, og ikke lagt skjul på hvorfor. Noen handlinger gir konsekvenser. Og selv om folk skal ha gjort opp sitt ved soning, så er det visse ting som jeg ikke hadde godtatt for fremtidig kontakt. Anonymkode: aba2f...134 3
Amossa Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis personen er OK og det ikke finnes den minste fare for at personen kan gjøre det samme igjen, ville jeg holdt kjeft. Hvis personen er en ubehagelig person med voldelige tendenser ville jeg fortalt. Igjen; omstendigheter.... Anonymkode: 9d90d...50c Gjentakelsesfaren for en som har tatt livet av noen, er statistisk sett svært, svært liten. De fleste som tar liv gjør det kun èn gang, og da mot en av sine nærmeste og i affekt. Skulle vedkommende fortsatt være en fare, ville personen vært i forvaring og fulgt opp av psykolog og kriminalomsorg. Vi kjenner ikke til hva som har skjedd i denne saken. TS har ikke vært påvirket i livet sitt, og skriver at det er lenge siden. Da har TS sin slektning sonet sin dom og gjort opp for seg. Synes det er stor urett at andre da skal fortsette å dømme. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 Amossa skrev (4 minutter siden): Gjentakelsesfaren for en som har tatt livet av noen, er statistisk sett svært, svært liten. De fleste som tar liv gjør det kun èn gang, og da mot en av sine nærmeste og i affekt. Skulle vedkommende fortsatt være en fare, ville personen vært i forvaring og fulgt opp av psykolog og kriminalomsorg. Vi kjenner ikke til hva som har skjedd i denne saken. TS har ikke vært påvirket i livet sitt, og skriver at det er lenge siden. Da har TS sin slektning sonet sin dom og gjort opp for seg. Synes det er stor urett at andre da skal fortsette å dømme. Da er det bare å vente på neste gang det klikker i vinkel for denne personen da... Det er gode grunner til at politiet sjekker moduskandidater når det har skjedd en alvorlig kriminell handling. Man forandrer nemlig ikke personlighet selv om man sitter i fengsel. Dødsfall ved ulykke, som f eks bilkræsj, er ekstremt annerledes enn å kvele eller knivstikke noen til døde, affekt eller ikke. Anonymkode: 1b963...fc7 2
Amossa Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da er det bare å vente på neste gang det klikker i vinkel for denne personen da... Det er gode grunner til at politiet sjekker moduskandidater når det har skjedd en alvorlig kriminell handling. Man forandrer nemlig ikke personlighet selv om man sitter i fengsel. Dødsfall ved ulykke, som f eks bilkræsj, er ekstremt annerledes enn å kvele eller knivstikke noen til døde, affekt eller ikke. Anonymkode: 1b963...fc7 Nå dramatiserer du veldig. Så vidt jeg husker var den siste massemorderen i Norge Arnfinn Nesset i 1983. Det er 40 år siden. 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 Kommer an på om den som har drept selv er åpen om det, og om vi har kontakt. Anonymkode: 19828...595
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Forteller du det til andre som møter henne? F eks en kjæreste? Anonymkode: 0f98b...2a1 Hun er død nå da. Men det er ingen hemmelighet, så om jeg snakker med noen og slike temaer kommer opp kan jeg godt fortelle hva som skjedde. Anonymkode: d305e...c94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå