Gå til innhold

Blir man like mye syk når barn nr 2 starter i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært syk kontinuerlig i et strekk siden barnet begynte i barnehagen i august, er det vanlig å bli like mye syk med barn nr 2?

Eller har man bygg opp immunforsvaret med den første?

Anonymkode: 65d56...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er veldig individuelt, både på barn og voksne. Vi har ikke vært særlig mye syke selv om barnet har vært syk her og der. 

Anonymkode: 21f91...a7e

Skrevet

Vår eldste begynte i november i fjor, og hun fikk en heftig lungebetennelse før jul. Kan ikke huske at vi voksne ble syke.

Ellers var hun litt småsyk på vinteren, men ikke mye.

I år har vi derimot vært gjennom mye, og vi som foreldre har også blitt smittet, det samme med minste på 9 måneder.

Jeg begynte å jobbe i slutten av oktober, og vi har ikke hatt en eneste uke siden da hvor ikke en av oss har vært syke. Er så lei.

Håper vi slipper en ny «herding» når yngste begynner, og håper hun har blitt herdet nok nå😅

Anonymkode: 5d7b5...6be

Skrevet

Min erfaring er nei. Heller ikke barn nummer to blir like syk, fordi hun stadig ble smittet av storebroren i fra nyfødt til barnehagestart. 

Anonymkode: 8c0a9...ac2

Skrevet

Jeg vet egentlig ikke, jeg bare tror at det er gode sjanser for at en blir i hvert fall litt mindre syk andre gang om en "fikk alt" da første barn startet i barnehage.

For meg var det imidlertid motsatt. Første barn var mye snørrete, men sjelden syk med påvirket allmenntilstand eller feber første året i barnehagen. Og jeg kan ikke huske at jeg selv var syk, så det var i hvert fall ikke så ofte at det gjorde inntrykk. Nr. to har vært veldig mye syk, ørebetennelser, halsbetennelser og omgangssyke i en evig runddans syns jeg. Og da har jeg blitt smittet av en god del av det jeg også. Jeg tror jeg hadde flere dager med feber i 2021 og 2022 enn gjennom resten av livet til sammen, sånn helt seriøst. Kanskje er noe av årsaken til at det ble slik hos oss at vi var mer mottakelige for virus etter at koronarestriksjonene var borte. Den eldste var også oftere syk den perioden enn hun var første barnehageår.

Anonymkode: e69fe...bef

Skrevet

Min erfaring at man blir mye syk i denne perioden av året. Særlig omgangssyke er jo supersmittsomt. Og forkjølelse likså. Særlig om man deler rom med barna enda.

Skrevet

Nei. Ikke hos oss.

Anonymkode: b952c...237

Skrevet

Veldig individuelt. Førstemann hos oss var nesten aldri syk, nestemann var mye syk. Vi voksne ble sjelden smittet. 

Anonymkode: ec85f...859

Skrevet

J A   !!!!!!!!!!! 🥵😳🤧

Anonymkode: d5792...1df

Skrevet

Tenker hygiene også er et stikkord også. 

Anonymkode: 67fad...d76

Skrevet

Ja!

Anonymkode: 03ae5...330

Skrevet

Mer syk nå med nr 3 enn med de 2 første til sammen 

Anonymkode: 0e03f...ab4

Skrevet

Jeg var veldig mye syk da min eldste begynte i bhg. Jeg hadde vært lite syk før det, men da fikk jeg absolutt alt og ganske voldsomt også med kraftig ørebetennelse, bihulebetennelse osv. Ble absolutt ikke så mye syk da nr to eller nr tre begynte i bhg. Tenkte jeg da hadde kjørt immunsystemet gjennom noen runder og derfor var bedre beskyttet.

Men nå sies det jo at det var ekstra mye kraftige infeksjoner forrige vinter pga post-corona. Vet ikke om noe av det samme gjør seg gjeldende denne vinteren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...