AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Vår datter har voldsom dyreallergi. Dette gjelder spesielt hund og katt som vi har merket (siden flest har dette i hus). Vi har vært på voksen-toppen på OUS og fått henne utredet og det viser seg at dette er skikkelig allergi, alvorlig eksem og astma. Hun har også nøtteallergi og fiskeallergi.Hun må ha epipenn pga fisk og nøtteallergi. Min familie har valgt å gi bort hunden sin etter at allergien hennes ble voldsom og virkelig plagsom slik at besøk og passing aldri ble en hindring. Min svigerbror derimot har vært nå, etter 3 år etter dette ble kjent, å skaffet seg hund. De sier den er allergivennlig, men alle vet jo at er man allergisk så fins det ikke allergivennlige dyr. Det har vi smertelig fått erfare tidligere.... Svigers har sagt at hunden ikke har tilgang i hus hos dem.... men nå har de endret mening og sier at vår datter må prøve å omgås hunden. Det ønsker vi virkelig ikke og både jeg og mannen har sagt klart i fra. Men i følge dem må vi prøve det ut da vi aldri vet om allergien slår ut eller ikke med akkurat denne hunden, hvis hun ikke har prøvd i følge dem.... Vi har prøvd med ulike hunderaser før. Både eksem og astma varierer fra gang til gang. Eksemet er ikke typisk atopisk og vi må inn til omfattende behandling når det slår ut.. (uten at det må være pga dyr/hund). Både lysbehandling og smøring og bading i ukesvis. Vi ønsker ikke å risikere helsen til vår datter her.. og sagt fra at da kommer vi ikke på besøk med henne... men vi er tydeligvis syyyykt vanskelige i følge dem.... Er vi urimelige? Anonymkode: 00917...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Neida. Vi måtte selv kvitte meg med dyr for å få besøk av tantunger. Slik er det med allergi. Anonymkode: a293c...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 Dere er ikke urimelige, men det eneste dere kan gjøre er å begrense kontakt og ikke komme på besøk der hunden har vært. Dere kan ikke kontrollere hva svigerbror og svigerforeldre gjør. Dere må bare fortsette å være tydelig med dem og holde barn og hund fra hverandre. Anonymkode: 53a0e...9c8 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Jeg syns det er litt vanskelig. For ingen av dere er urimelige, alt er relativt. Hvor ofte er hun på besøk? Hver dag? Hver uke? Anonymkode: 8d06f...2de 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 Et viktig poeng er at dere ikke kan nekte svigerbror å ha hund. Jeg har selv hund og jeg ville aldri gitt han bort pga noen andres allergi. MEN jeg ville passet på å ha egne klær som var adskilt fra hverdagsklær uten hundespor, og jeg ville dratt på besøk uten hund og gjort det jeg kunne. Jeg treffer familie3-4 ganger i året, hunden med meg hver dag. Anonymkode: 53a0e...9c8 5 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 TS her. Det handler ikke om hvor ofte hun er på besøk... det handler om når allergien slår ut. Det er jo vi som sitter igjen med "problemet". De mener vi må prøve. Sist hun var hjemme hos noen med hund måtte vi kjøre på med allergimedisin og astamedisin. De må gjerne ha hund det respekterer vi, men de må respektere vårt valg om at datteren vår ikke kan komme. Og det skal de krangle på... Anonymkode: 00917...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her. Det handler ikke om hvor ofte hun er på besøk... det handler om når allergien slår ut. Det er jo vi som sitter igjen med "problemet". De mener vi må prøve. Sist hun var hjemme hos noen med hund måtte vi kjøre på med allergimedisin og astamedisin. De må gjerne ha hund det respekterer vi, men de må respektere vårt valg om at datteren vår ikke kan komme. Og det skal de krangle på... Anonymkode: 00917...b7a Da må dere gjenta grensene deres og ikke gå i diskusjon. Ikke gå med på å teste ut, og gjenta det samme igjen og igjen til de hører det. Anonymkode: 53a0e...9c8 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Vi nekter ingen å ha hund. Det er selvfølgelig skuffende at så nære og gode familievenner vi omgås mye med velger det, men vi respekterer det. De er ikke problemet, det er svigers som er problemet her... de passer ungene våre en del og ungene liker seg der. Syns bare alt er vanskelig jeg.... men barnet mitt må komme først. Jeg kan ikke eksperimentere og holde på når allergien er så alvorlig, vi har litt kontroll nå 😅 Anonymkode: 00917...b7a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Det handler ikke om hvor ofte hun er på besøk... det handler om når allergien slår ut. Det er jo vi som sitter igjen med "problemet". De mener vi må prøve. Sist hun var hjemme hos noen med hund måtte vi kjøre på med allergimedisin og astamedisin. De må gjerne ha hund det respekterer vi, men de må respektere vårt valg om at datteren vår ikke kan komme. Og det skal de krangle på... Anonymkode: 00917...b7a Det handler selvfølgelig også om hvor ofte hun er på besøk. Hvorfor skulle ikke det ha betydning? Er hun der daglig, er det rart de skaffer seg hund, og jeg ville syns det var ekstra merkelig. Er hun der månedlig eller sjeldnere, så skjønner jeg de ikke setter sitt liv på pause pga allergien til noen som er der i ny og ne. Anonymkode: 8d06f...2de 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi nekter ingen å ha hund. Det er selvfølgelig skuffende at så nære og gode familievenner vi omgås mye med velger det, men vi respekterer det. De er ikke problemet, det er svigers som er problemet her... de passer ungene våre en del og ungene liker seg der. Syns bare alt er vanskelig jeg.... men barnet mitt må komme først. Jeg kan ikke eksperimentere og holde på når allergien er så alvorlig, vi har litt kontroll nå 😅 Anonymkode: 00917...b7a Men da kan de ikke passe henne i deres hus lenger. Det er konsekvensen av det du skriver, om allergien er så alvorlig at datteren ikke kan være i huset om hunden har vært der tidligere. Da må dere finne andre steder å treffes. Anonymkode: 53a0e...9c8 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 Sporer av hundeceller (hudsporer) varer opp til 5 år, det har ikke noe å på hyppighet på besøk. Vi kan godt la være å besøke svogeren min, men det er besøk hos svigerforelderene mine som er problemet, både vi og de er der ofte. Anonymkode: 00917...b7a 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men da kan de ikke passe henne i deres hus lenger. Det er konsekvensen av det du skriver, om allergien er så alvorlig at datteren ikke kan være i huset om hunden har vært der tidligere. Da må dere finne andre steder å treffes. Anonymkode: 53a0e...9c8 Ja, da må man bare finne nye måter - å passe hjemme hos barnet selv, ute eller andre steder. Anonymkode: 8d06f...2de 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Sporer av hundeceller (hudsporer) varer opp til 5 år, det har ikke noe å på hyppighet på besøk. Vi kan godt la være å besøke svogeren min, men det er besøk hos svigerforelderene mine som er problemet, både vi og de er der ofte. Anonymkode: 00917...b7a Du virker jo ikke særlig løsningsorientert og enkel å ha med å gjøre med, som ikke klarer engang svare på hvor ofte de omgås. Det er ganske relevant i mine øyne. Uansett om det er familie, så hadde jeg aldri giddet å ikke skaffe meg hund - eller nektet å få besøk av hund - for noen som er der svært lite. Kanskje svigers møter din bror og hunden oftere og ønsker å ha glede av å ha hunden på besøk. Enkelt og greit. Du får ikke gjort annet enn å stå på ditt at dere ikke vil prøve og godta situasjonen som den er. Anonymkode: 8d06f...2de 3
Carrot Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 Jeg syns ikke dere er urimelig, jeg ville stått på mitt og hverken tatt imot eller dratt på besøk. Dersom barnet må ha epipenn tilgjengelig er det alt for alvorlige konsekvenser til "teste" barnet - for himmelens skyld, noen mennesker fortjener denne: 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, da må man bare finne nye måter - å passe hjemme hos barnet selv, ute eller andre steder. Anonymkode: 8d06f...2de Så da er det ok at svigers velger hund fremfor barnebarn? Virkelig? Anonymkode: 00917...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Så da er det ok at svigers velger hund fremfor barnebarn? Virkelig? Anonymkode: 00917...b7a Jeg har ingen formening om det, hva som er riktig for dem. De ønsker tydeligvis å ha besøk av hunden, og finner glede i det. Så da er det det som gjelder. Det betyr ikke de velger en hund over barnet- de må bare omgås andre steder og på andre måter. Anonymkode: 8d06f...2de 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ingen formening om det, hva som er riktig for dem. De ønsker tydeligvis å ha besøk av hunden, og finner glede i det. Så da er det det som gjelder. Det betyr ikke de velger en hund over barnet- de må bare omgås andre steder og på andre måter. Anonymkode: 8d06f...2de Som hundeeier drar du med deg allergener fra hunden overalt, så sant de ikke kan garantere at hunden aldri har vært i nærheten av det de har på osv er dette forslaget håpløst når det kommer til alvorlig allergi som man faktisk kan dø av. Anonymkode: 13e4e...977 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Som hundeeier drar du med deg allergener fra hunden overalt, så sant de ikke kan garantere at hunden aldri har vært i nærheten av det de har på osv er dette forslaget håpløst når det kommer til alvorlig allergi som man faktisk kan dø av. Anonymkode: 13e4e...977 Så - da kan ikke barnet gå på skole, sitte på buss, gå ut i verden i det hele tatt? Anonymkode: 8d06f...2de 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du virker jo ikke særlig løsningsorientert og enkel å ha med å gjøre med, som ikke klarer engang svare på hvor ofte de omgås. Det er ganske relevant i mine øyne. Uansett om det er familie, så hadde jeg aldri giddet å ikke skaffe meg hund - eller nektet å få besøk av hund - for noen som er der svært lite. Kanskje svigers møter din bror og hunden oftere og ønsker å ha glede av å ha hunden på besøk. Enkelt og greit. Du får ikke gjort annet enn å stå på ditt at dere ikke vil prøve og godta situasjonen som den er. Anonymkode: 8d06f...2de Løsningsorientert? De omgås en god del ca 4 -10 timer hver mnd... jeg har sittet mine timer på legevakt/ sykehus, innlagt, reist til Oslo, Tromsø, på behandlingsreiser osv .... også snakker du om løsningsorientert? Det er som å servere en med cøliaki gluten når man føler for det i ny og ned for man møtes så skjeldent... Anonymkode: 00917...b7a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så - da kan ikke barnet gå på skole, sitte på buss, gå ut i verden i det hele tatt? Anonymkode: 8d06f...2de Jo, men det kommer hjem når allergi slår ut. Anonymkode: 00917...b7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå