AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Hei! Jeg ønsker egentlig å høre fra dere som ikke feirer jul (og andre typiske norske høytider), av ulike årsaker. Jehovas vitne, muslimer, jøder etc.. Hvordan synes du desember måneden er ? Synes du det er utfordrende å forklare barna hvorfor dere ikke feirer og godtar de det ? Dere som har eldre barn, har de tatt noe "skade" av det ? Skulle du ønske barnehagene og skolene kunne gjøre noe annerledes så barna ikke skulle føle på annerledeshet ? Jeg spør fordi barnehagen til min sønn har noe jeg vil synes er et usunt fokus på jul helt fra midten av november til romjul. Det er julesanger,juletrær, gavelaging, adventskalender etc hver eneste dag. Jeg vet at det er flere i barnehagen som ikke feirer jul (kanskje fire barn på de to avd som er der), men de markerer ikke de barnas høytider i det hele tatt. Jeg lurer på hvordan det vil påvirke de barna og hvordan det påvirker foreldrene. Som ansatt i barnehage ser jeg at det finnes muligheter for å tilrettelegge for å inkludere alle barn på en god måte. Julegruppe kunne jo vært en greie i en nøytral hverdag..Jeg ser hvordan skoler og barnehager praktiserer markering av jul på forskjellige måter, og jeg begynner å tenke at noen foreldre vil nok synes det er mer utfordrende enn andre mtp høytider de selv ikke feirer og barna må bli med på, og at de opplever det som vanskelig fordi det går imot egen tro og egne verdier.. Så ... De spørsmålene ovenfor og gjerne del noen erfaringer ? Anonymkode: 0dc1f...8fa 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Tja, jeg tenker at når de aller fleste i dette landet feirer jul, så er det naturlig at dette markeres både i skoler og barnehager, uten at det skal lages egne grupper for dette? Det er forresten mange foreldre med andre religioner som ikke har noe problem med at ungene deltar på dette i regi av barnehage og skole heller. Anonymkode: a5559...457 6 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 Vokste opp i et muslimsk hjem, men der vi feirer nyttårsaften på samme vis som dere feirer jul, altså med gaver, deilig mat, juletre, julenisser etc. Så merket i grunn ikke så mye forskjell. nå hat jeg barn selv og feirer juleaften med god mat, gaver, går rundt juletreet.. Nyttårsaften er nå med god mat, men uten gaver Anonymkode: ed0a0...06f 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Vi hadde en fra jehovas vitner i hår bhg, de tok ut barnet fra bhg hele desember Anonymkode: b6223...f91
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tja, jeg tenker at når de aller fleste i dette landet feirer jul, så er det naturlig at dette markeres både i skoler og barnehager, uten at det skal lages egne grupper for dette? Det er forresten mange foreldre med andre religioner som ikke har noe problem med at ungene deltar på dette i regi av barnehage og skole heller. Anonymkode: a5559...457 nei, du har helt rett i det. Det er mange foreldre som ikke har noe problem med dette, men det er også mange foreldre som synes det er utfordrende og det er de jeg ønsker å høre ifra. Jeg synes egentlig den type holdning med majoritetskultur er lite inkluderende for de som ikke er med på det og synes det bør bli mer normalisert med forskjeller, selvom det gjelder minoriteten.. De som feirer jul får jo dette i stor skala hjemme og på fritiden, og barnehagen og skolene som er en stor samling med forskjellige mennesker bør kanskje tilrettelegge mer så alle forskjellene skal få plass. Anonymkode: 0dc1f...8fa 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi hadde en fra jehovas vitner i hår bhg, de tok ut barnet fra bhg hele desember Anonymkode: b6223...f91 Forståelig nok - fordi det kræsjer jo totalt med deres religion. Synd for de som ikke har mulighet til å ta fri hele desember, og synd at de måtte ta det steget. Anonymkode: 0dc1f...8fa
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forståelig nok - fordi det kræsjer jo totalt med deres religion. Synd for de som ikke har mulighet til å ta fri hele desember, og synd at de måtte ta det steget. Anonymkode: 0dc1f...8fa Mest synd på barnet som garantert vil føle seg utenfor. Anonymkode: 1ee95...d9c 2 3
Forvirret23 Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Vår barnehage bestemte at det skulle bli religions nøytral og feiret høytider som røde og gule. For en trist desember det var for barna, og ordet jul var ikke lov å bruke. Jeg synes helt ærlig at foreldre som nekter barn å være med på feiring i barnehage og skole skaper utenforskap. Man trenger ikke å feire hjemme selv om de er med på feiring i barnehage og skole. Vi bor i norge, og dette er en av våre tradisjoner, vi feiret jul lenge før kristendommen. Nisser og mange av sangene våre har lite med kristendommen å gjøre. At vi skal slutte å ha slike feiringer for mindretallet ikke kan bli med er helt feil tenker jeg. 8 3 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 Istedet for å kjempe imot den store kraften jula kommer med her i landet hadde jeg heller forsøkt å henge med på festlighetene, men med en vri der det trengtes fordi det gikk på akkord med egen religion. Jeg tror nok dere har mye mer hell med å gjøre barna interessert i hjemmets religion om de forbinder den med glede og godhet heller enn restriksjoner og avskjerming. Hilsen ei som er gift med en mann som fikk total avsmak fra sitt hjems religion av den grunn. Anonymkode: c5dd0...971 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Forståelig nok - fordi det kræsjer jo totalt med deres religion. Synd for de som ikke har mulighet til å ta fri hele desember, og synd at de måtte ta det steget. Anonymkode: 0dc1f...8fa Tja velger de å ta de valga for små barn så må de nesten stå i det, synd for barna som ikke får velge selv. De synes forøvrig det var lettere sånn at barna ikke så alt som ble gjort Anonymkode: b6223...f91 1
Forvirret23 Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 Forvirret23 skrev (8 minutter siden): Vår barnehage bestemte at det skulle bli religions nøytral og feiret høytider som røde og gule. For en trist desember det var for barna, og ordet jul var ikke lov å bruke. Jeg synes helt ærlig at foreldre som nekter barn å være med på feiring i barnehage og skole skaper utenforskap. Man trenger ikke å feire hjemme selv om de er med på feiring i barnehage og skole. Vi bor i norge, og dette er en av våre tradisjoner, vi feiret jul lenge før kristendommen. Nisser og mange av sangene våre har lite med kristendommen å gjøre. At vi skal slutte å ha slike feiringer for mindretallet ikke kan bli med er helt feil tenker jeg. Og jeg vil bare legge til dette gjelder alt av feiringer, det er vondt å se at Tuva år på år ikke kan komme i bursdagen. Den alle snakker om på mandag, vi som foreldre har mye ansvar for at barna våre ikke skal oppleve utenforskap. Men en helt annen diskusjon. 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): nei, du har helt rett i det. Det er mange foreldre som ikke har noe problem med dette, men det er også mange foreldre som synes det er utfordrende og det er de jeg ønsker å høre ifra. Jeg synes egentlig den type holdning med majoritetskultur er lite inkluderende for de som ikke er med på det og synes det bør bli mer normalisert med forskjeller, selvom det gjelder minoriteten.. De som feirer jul får jo dette i stor skala hjemme og på fritiden, og barnehagen og skolene som er en stor samling med forskjellige mennesker bør kanskje tilrettelegge mer så alle forskjellene skal få plass. Anonymkode: 0dc1f...8fa Men hva konkret mener du barnehager og skoler skal endre, ikke gjøre juleforberedelser og ha kalender etc? Fordi et fåtall ikke feirer? Jeg hadde overhodet ikke forventet samme tilpasning om jeg flyttet til en annen kultur og mine barn ble en minoritet i forhold til rådende tradisjoner og opplegg altså. Synes det er feil tankegang. Det er vel dessuten omtrent bare Jehovas vitner som har veldig motforestillinger mot dette. Anonymkode: a5559...457 4 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Forståelig nok - fordi det kræsjer jo totalt med deres religion. Synd for de som ikke har mulighet til å ta fri hele desember, og synd at de måtte ta det steget. Anonymkode: 0dc1f...8fa Jehovas vitner begrenser barna sine noe voldsomt da ingenting skal feires, hverken bursdager eller 17 mai eller noen høytider. Barna skal helst ikke leke med noe som har med magi å gjøre heller. Anonymkode: a5559...457 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 Du har valgt å bo i Norge, da følger man landets tradisjoner. Anonymkode: a5646...10e 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 Jeg tenker at det går fint for de barna som ikke feirer jul å være med på juleforberedelsene. Hvis det er et stort problem at vi feirer jul, så er kanskje ikke Norge det beste landet å bo i, for her er starter jula så snart Halloween er over. Det er to muslimer i klassen til mitt barn. De får ikke lov å delta på Halloween-fest, men er med på julefesten. Det er ikke noe juleevangelie, kristnee sanger eller noe slikt, bare snømenn og juletre. Veldig lite Jesus-greier i skole og barnehagen nå. Hilsen ikke-kristen, men veldig glad i jul. Anonymkode: c1a5d...ae7 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Ts her igjen, ser det er noen som er kritiske til innlegget mitt og tror jeg mener at julen skal forbys, det var ikke slik innlegget var ment. Jeg tror dere forstår det om dere leser det igjen, for dere ser spørsmål til de som ikke feirer og om de synes det er utfordrende.. Hva konkret kan man gjøre? Man kan dele gruppen i to der det går an. Man kan ha julegruppe. Man kan ha juleaktiviteter som ikke bryter med religionene kanskje? Lage pynt eller bake er jo ganske uskyldig, men går det for Jehovas vitner f.eks? Barnehagen datteren min gikk i hadde de en kalender hvor de fikk et hjerte hver hvor det stod gode ord fra vennene sine, hva de er flinke til osv. De kalte det likevel ikke adventskalender, men desemberkalender. Nedtelling til ferien. Jeg synes det var veldig fint. Anonymkode: 0dc1f...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 Synes det er rimelig spesielt å ikke ha jul i barnehagen, når hele Norge, slt av butikken, reklamer, radio osv snakker om JUL. I vår barnehage feirer de eid også, enda det ikke er noen muslimske barn på vår avdeling. Synes det er fint at de lærer om de forskjellige høytidene, men jeg er helt i mot at det ikke skal feires jul. Anonymkode: b77e2...056 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jehovas vitner begrenser barna sine noe voldsomt da ingenting skal feires, hverken bursdager eller 17 mai eller noen høytider. Barna skal helst ikke leke med noe som har med magi å gjøre heller. Anonymkode: a5559...457 Da er det veldig uheldig for de barna å gå i barnehager hvor alt dette markeres.. har ikke Jehovas vitner egne barnehager? Som mor har jeg også mine restriksjoner (jeg takler ikke halloween), men synes det er så viktig å ta hensyn til barna og at de ikke skal føle utenforskap. Men hvor langt er man villig til å gå med egne prinsipper, hvordan vil de valgene man tar som forelder påvirke barna i ettertid. Er man for streng vil jo det føre til avstand fra egen religion kanskje, og lar man barna bli med på alt selvom man selv ikke vil, er det ok også ? Jeg tror det er en del spørsmål noen religiøse foreldre sitter med.. Anonymkode: 0dc1f...8fa
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her igjen, ser det er noen som er kritiske til innlegget mitt og tror jeg mener at julen skal forbys, det var ikke slik innlegget var ment. Jeg tror dere forstår det om dere leser det igjen, for dere ser spørsmål til de som ikke feirer og om de synes det er utfordrende.. Hva konkret kan man gjøre? Man kan dele gruppen i to der det går an. Man kan ha julegruppe. Man kan ha juleaktiviteter som ikke bryter med religionene kanskje? Lage pynt eller bake er jo ganske uskyldig, men går det for Jehovas vitner f.eks? Barnehagen datteren min gikk i hadde de en kalender hvor de fikk et hjerte hver hvor det stod gode ord fra vennene sine, hva de er flinke til osv. De kalte det likevel ikke adventskalender, men desemberkalender. Nedtelling til ferien. Jeg synes det var veldig fint. Anonymkode: 0dc1f...8fa Dele gruppen i to? Det er som regel svært få barn det eventuelt er snakk om, kanskje bare en, som ikke får delta på slike ting av foreldrene, tror det hadde ført til at barna følte seg enda mer utenfor. Anonymkode: a5559...457
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det veldig uheldig for de barna å gå i barnehager hvor alt dette markeres.. har ikke Jehovas vitner egne barnehager? Som mor har jeg også mine restriksjoner (jeg takler ikke halloween), men synes det er så viktig å ta hensyn til barna og at de ikke skal føle utenforskap. Men hvor langt er man villig til å gå med egne prinsipper, hvordan vil de valgene man tar som forelder påvirke barna i ettertid. Er man for streng vil jo det føre til avstand fra egen religion kanskje, og lar man barna bli med på alt selvom man selv ikke vil, er det ok også ? Jeg tror det er en del spørsmål noen religiøse foreldre sitter med.. Anonymkode: 0dc1f...8fa Nei, de har ikke egne barnehager for Jehovas vitner. Personlig synes jeg man skal la egne prinsipper vike når det fører til at barna ikke kan delta på det de aller fleste jevnaldrende deltar på. Anonymkode: a5559...457
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå