Gå til innhold

Autoimmune sykdommer = sterkt immunforsvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har seks autoimmune sykdommer, men er veldig sjelden syk av infeksjonssykdommer. Er det fordi man har sterkere immunforsvar når man har autoimmune sykdommer?

Anonymkode: c07ba...5fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ettersom jeg har forstått er det en sammenheng der. Autoimmune sykdommer kommer av et overaktivt immunforsvar. Så det er ikke egentlig positivt med «sterkt immunforsvar».

Har selv to autoimmune sykdommer. Håper jeg slipper å få flere.

Anonymkode: b071b...2b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Joda, det er jo litt sånn. Men nå må jo en del av oss med autoimmune sykdommer gå på immundempende og da får vi jo et ræva immunforsvar.

Skrevet

Min datter har en autoimmun sykdom og har sjeldent vært syk. Jeg har undret meg over det flere ganger fordi hun går på immundempende medisiner 🤔 

Skrevet

Ja. Når kroppen din ikke finner noen «inntrengere» å bekjempe så begynner den å kjempe mot sine egne.

Anonymkode: 4c01e...955

Skrevet

Har ikke lest noe forskning på det, men jeg er 40 år har aldri vært  sykemeldt fra jobb og har kun vært borte fra skolen pga sykdom 1 gang da jeg hadde influensa.  Men har hatt autoimmun sykdom. 

Anonymkode: a01d8...446

Skrevet

Nei, tvert imot er det ofte helt motsatt. Folk med autoimmune sykdommer er spesielt utsatt for smittsomme sykdommer, og havnet bl.a. på prioriteringslisten for koronavaksine. Det er heller ikke som om folk med HIV og AIDS er immune mot infeksjoner, tvert imot er det gjerne "bagatellsykdommer" de dør av, om de ikke får behandling.

Anonymkode: 9a8d3...609

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, tvert imot er det ofte helt motsatt. Folk med autoimmune sykdommer er spesielt utsatt for smittsomme sykdommer, og havnet bl.a. på prioriteringslisten for koronavaksine. Det er heller ikke som om folk med HIV og AIDS er immune mot infeksjoner, tvert imot er det gjerne "bagatellsykdommer" de dør av, om de ikke får behandling.

Anonymkode: 9a8d3...609

Der tror jeg du tar feil. Som en annen skriver lenger oppe, hvis man bruker immunsupprimerende medisiner får man dårlig immunforsvar og er på slike prioriteringslister. Jeg feks bruker ingen slike medisiner foreløpig, og er ikke prioritert, selv med mine seks autoimmune sykdommer. 

• Liker 1
Skrevet

Man har et overarbeidet immunforsvar, det er derfor man har autoimmun sykdom. Man har ikke sterkere immunforsvar, men et overaktivt immunforsvar. Det kan føre til at man oftere slipper unna infeksjoner, men betaler da samtidig prisen med kronisk sykdom. 

Anonymkode: 8a24b...8b7

• Nyttig 5
Skrevet

Flere jeg kjenner med autoimmune sykdommer og som har minst to, får også stadig infeksjonssykdommer, forkjølelser, magesjau, spysyka, lungebetennelser, bronkitt, bihulebetennelse, influensa....

Skal sies at ingen av dem heller har et optimalt kosthold, så det er nok noe der også.

Anonymkode: 08fff...df6

Skrevet

Å snakke om "sterkt" eller "svakt" immunforsvar er jo egentlig ikke særlig givende, mm. man presiserer nøyaktig hva man mener...     "Sterk" immunrespons kan f.kes være veldig bra, og veldig dårlig, alt etter hva trusselen måtte være...  

Det besteste immunsystemet er det som verken overreagerer, eller underreagerer, sånn ca...

Finnes garantert statistikk på akkurat det du spør om TS, men sånn med kun egen "logisk" gjetning - så tror jeg ikke du vil se de største forskjeller. Og om man gjøre det - så tipper jeg det heller vil gi negativt utslag for de med autoimmune sykdommer, da de gjerne går på slim-hinner/poser, hud og sånt - som igjen gjerne gjør en ekstra sårbar for infeksjoner og/eller bivirkningene av "betennelser rundt i/på kroppen" :vetikke:

• Nyttig 1
Skrevet

Høres rart ut at vi skulle være mer motstandsdyktige mot sykdom.. Jeg har cøliaki og lavt stoffskifte, og er MASSE syk. Hostet fire måneder i strekk i fjor høst, har spysyken hvert år etc. 

Anonymkode: 73d3d...387

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Kanskje det. Jeg var syk med corona 1 dag med kun litt feber. 

Skrevet

Hvordan vet du at du har det? Har du testet det?

Anonymkode: d788f...566

Spør du hvordan jeg vet at jeg har autoimmun sykdom? Via vanlig utredning og diagnostisering, selvsagt. Hvordan ellers? Hvorfor skulle jeg ellers si at jeg har autoimmun sykdom? 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet du at du har det? Har du testet det? Jeg er helt motsatt, jeg blir skam syk når jeg blir syk. Men jeg blir sjeldent syk. 

Anonymkode: d788f...566

Og du er jo ikke motsatt hvis du sjelden er syk, da er du jo akkurat lik. Jeg blir også veldig syk når jeg først blir syk. 

Skrevet
19 minutter siden, Lykkedykker said:

Kanskje det. Jeg var syk med corona 1 dag med kun litt feber. 

Hva slags autoimmun sykdom har du? 

Jeg hadde ikke feber eller hadde særlige symptomer da jeg hadde covid, og har ingen autoimmune sykdommer. 

Anonymkode: ded5b...2d8

Skrevet

Jeg har også flust av autoimmune sykdommer og synes at jeg relativt ofte blir smittet med forkjølelser, covid, influensa, osv, men jeg er ikke dårlig i mer enn en dag mens resten av familien ligger syke i opptil en uke

Anonymkode: 8a48d...733

Skrevet
snurk skrev (3 timer siden):

Min datter har en autoimmun sykdom og har sjeldent vært syk. Jeg har undret meg over det flere ganger fordi hun går på immundempende medisiner 🤔 

Samme med min mann, han har gått på immundempende i 30 år. Siste 10 årene har han hatt corona, det var hans første runde og min andre og jeg ble mye dårligere enn han.

Anonymkode: 5880d...5d6

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags autoimmun sykdom har du? 

Jeg hadde ikke feber eller hadde særlige symptomer da jeg hadde covid, og har ingen autoimmune sykdommer. 

Bekhterevs. 

Skrevet
6 minutter siden, Lykkedykker said:

Bekhterevs. 

OK :) 

Det er relativt mange som ikke har blitt særlig syke av covid, så jeg vet ikke helt om det skulle hatt en sammenheng med å ha autoimmun sykdom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...