AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 For snart tre måneder siden hadde jeg et migreneanfall som var helt ekstremt smertefullt. Jeg har vanligvis relativt mild hodepine når jeg har migrene, og så er det heller kvalme, synet og andre symptomer som er mer plagsomme. Under dette anfallet var smertene helt vanvittige, og jeg klarte ikke gå eller snakke. Etter dette har hukommelsen blitt dårligere. Jeg som vanligvis alltid husker passord og PIN, har flere ganger disse månedene måttet trykke på "Jeg har glemt passordet", noe jeg aldri har gjort før. Jeg har også begynt å surre med planlegging. Hadde nylig en planleggingssamtale om neste uke der samboer måtte gjenta flere ganger at han er opptatt på onsdag, men det festet seg ikke hos meg. Før trengte jeg aldri handlelapp i butikken, nå er jeg helt nødt til å ha det. På jobben har jeg flere ganger måttet ringe IT-avdelingen for å få hjelp med et program jeg har brukt i åtte år, men nå husker jeg ikke hvor jeg skal trykke. Jeg synes dette er skikkelig skummelt for jeg har alltid hatt veldig god hukommelse. Jeg har tatt det opp med fastlegen 2-3 ganger, men hun virker irritert over at jeg enda en gang tar opp det kraftige migreneanfallet. Hun sier at folk flest med migrene har så sterke anfall flere ganger i måneden, og at jeg må slutte å klage over at jeg hadde det én gang. Det hører også med til historien at jeg har gått ganske mange ganger (kanskje fem ganger) til fastlegen etter det anfallet fordi jeg er redd for å få det igjen og spurte om det var mulig å få en ekstra anfallsmedisin i tilfelle dette skjer igjen. Fastlegen virker veldig irritert og jeg møter ingen forståelse når jeg sier at jeg er redd. Er det noen andre som har opplevd å få dårligere hukommelse etter ekstra kraftige migreneanfall? Er det midlertidig, og hvor lenge varte det? Anonymkode: f6275...8d6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Jeg ville nok prøvd å få hjelp for migrene et annet sted. Migrene gir hjerneskade. Som regel små, og hjernen reparerer seg. Men det sier seg selv at sterke migreneanfall bør unngås.. Anonymkode: 8f317...4c0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 1. Bytt lege til en som tar migrene og deg alvorlig! 2. Ta dette alvorlig! Jeg har hatt så sterke migreneanfall at jeg ble noe susen i uker etterpå, men det har alltid gått over tror jeg, ellers lever jeg bare halvt hjernedød. Men jeg har hatt mye migrene hele livet, kjenner det kognitive er litt svekket rett og slett. Få deg hjelp. Anonymkode: d78d2...168
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Ja. Hatt par heftige status migrenosus som varte i to måneder. Det herpa hukommelse og noen iq-poeng. Men det kom seg gradvis over lengre tid. Anonymkode: f9166...4c9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 Kanskje det var et lite slag og ikke migreneanfall. Anonymkode: 09617...358 1
Helene Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 Jeg mister hukommelse. Har hatt migrene hele livet. Ikke alle rundt meg vet dette. Jeg er så lei av forklare, så jeg gidder ikke lengre. Jeg gidder ganske enkelt ikke mere. 2
snusmumrikke Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 Jeg har jevnlig slike fryktelige anfall, og dagene med de verste anfallene er ofte helt eller delvis slettet fra hukommelsen når det er over. I i perioder der jeg har kronisk migrene nesten hver dag ( i snitt 4-6 dager i uka) får jeg dårlig hukommelse en stund etterpå også, selv på dager uten migrene. Det pleier riktignok alltid å komme seg igjen, om jeg har en stund med mindre anfall. Jeg har færre voldsomme anfall nå enn før, av typen der jeg kaster opp non stop og er helt på randen av forstanden av smerter, men selv de mindre brutale anfallene kan gi kognitivt svikt, der jeg sliter med å huske ord og snakke, strever med å tenke eller konsentrere meg, samt det påvirker hukommelsen og gjør meg "dummere" enn jeg pleier å være. Det var en periode jeg ble alvorlig bekymret, fordi jeg har pleid å være ganske skarp, og plutselig skjønte jeg ikke ting like raskt og lett som vanlig, og hadde "huller" i hukommelsen på helt vanlige dager. Så ja, migrene kan absolutt påvirke hjernen i negativ forstand også etter at anfallet er over, men jeg opplever ikke at det har en varig effekt. Jeg trener så mye som jeg kan, og det hjelper på hjernehelsen, også hukommelsen. Men du, det høres rart ut at du har hukommelsesproblemer tre mnd etter ett anfall, kan det være noe annet som er årsaken? Få legen din til å henvise deg til nevrolog, og om hun ikke vil det, ta det privat. Ikke fordi jeg tror det du opplever er farlig, men det er veldig stressende å leve med en frykt for at noe kan være alvorlig galt. Og du bør jo finne ut årsaken til at hukommelsen har blitt mye verre, enten det er relatert til migrenen eller er noe annet. Jeg forstår veldig godt frykten for å få et slikt anfall igjen. Det kan være det finnes anfallsmedisin som virker på deg under de verste anfallene, men hos meg virker de ikke alltid, skjønt at det er veldig individuelt. Kommer hele tiden nye preparater, så burde vel ta meg en tur til legen igjen selv. Jogging/kondistrening er eneste forebyggende "medisin" som fungerer på meg av det jeg har prøvd, men det krever en lengre god periode for at jeg kan trene lenge nok til å få effekten, og det legger dessverre noen begrensninger. Kan jo ikke jogge med migrene. Men i bedre perioder beiner jeg på det jeg klarer, og nyter flere migrenefrie dager som gevinst. Du burde prøve forebyggende medisin om du ikke har testet det allerede, for mange virker f.eks blodtrykksmedisiner bra. Snakk med nevrolog! 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Ved nye typer anfall skal man egentlig oppsøke hjelp. Grunnen er at symptomene kan være hjerneslag/blødning. Hvis du allerede ikke fører hodepinedagbok så burde du starte. Anbefaler appen Brain Twin. Da kan du etterhvert se om det er et mønster i periodene med hodepine og migrene Anonymkode: 1d9d7...65f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå