Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, vet ikke hvor jeg skal legge ut dette. Men trenger bare lufte litt. 
Kort fortalt mistet jeg et familiemedlem i år, ung person- ulykke. Stor sorg og et vanskelig år. 
Forrige helg var jeg på julebord, der kommer det en gammel bekjent bort til meg for å slå av en prat, noe jeg synes var hyggelig helt til hun begynte å grave og spør om vi hadde fått svar på obduksjon og fra ulykkeskommisjon og gravde. Jeg sa bare at jeg ikke visste. Vil ikke dele slike opplysninger, da dette ikke er mitt. 
fra å kose meg steg uroen og angsten og jeg trodde jeg skulle svime av på et tidspunkt. Jeg begynte å snakke om andre ting for å skifte tema. I ettertid ser jeg jo at jeg skulle sagt at jeg ikke ville snakke om dette på et julebord, men der og da klarte jeg ikke si noe. 
Det var så opprivende og sårt. 

Anonymkode: 70ea5...33a

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen folkeskikk på mange her i landet dessverre. 
På så frekke og invaderende spørsmål skal man ikke svare noe som helst. Eventuelt bare : Hvorfor spør du om det?  Hvis vedkommende da svarer : Nei, jeg bare lurer. Så kan du bare si Åja.

Anonymkode: 0c8ac...654

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen folkeskikk på mange her i landet dessverre. 
På så frekke og invaderende spørsmål skal man ikke svare noe som helst. Eventuelt bare : Hvorfor spør du om det?  Hvis vedkommende da svarer : Nei, jeg bare lurer. Så kan du bare si Åja.

Anonymkode: 0c8ac...654

Det er det jeg burde sagt. Men ble så paff og uvel

• Hjerte 5
Skrevet

Det var nok ikke vondt ment fra vedkommende. Mere fra et sted der hun bryr seg tenker jeg. Folk takler sorg forskjellig og det er vanskelig å vite hva som gjelder for andre (deg). Noen ville følt det blir feil å ikke nevne det, som om de ikke har sympati med hva du har vært gjennom og vil vise at de bryr seg, mens andre ville følt det er feil å ta det opp uten at du tar det opp selv. 

Skjønner godt at det var ubehagelig for deg. Jeg syns du fikk satt en grense ved å svare at du ikke visste. For uavhengig av om du visste eller ikke så høres det ut som at du ikke ønsker at vedkommende skulle vite, og da får du satt en strek for videre spørsmål ved å si at du ikke vet. Til en annen gang er det også helt lov å si at du ikke vil snakke om det, men etter min erfaring blir folk mere nysgjerrige da og kan spørre igjen senere. 

Anonymkode: fce10...0d4

• Nyttig 4
Skrevet

Herregud, den bekjente må enten mangle sosiale antenner eller være en skikkelig sladrekjærring!! En ting er å si kondolerer. En annen ting er så spørre om resultatet etter en obduksjon!! Og på et julebord!! 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var nok ikke vondt ment fra vedkommende. Mere fra et sted der hun bryr seg tenker jeg. Folk takler sorg forskjellig og det er vanskelig å vite hva som gjelder for andre (deg). Noen ville følt det blir feil å ikke nevne det, som om de ikke har sympati med hva du har vært gjennom og vil vise at de bryr seg, mens andre ville følt det er feil å ta det opp uten at du tar det opp selv. 

Skjønner godt at det var ubehagelig for deg. Jeg syns du fikk satt en grense ved å svare at du ikke visste. For uavhengig av om du visste eller ikke så høres det ut som at du ikke ønsker at vedkommende skulle vite, og da får du satt en strek for videre spørsmål ved å si at du ikke vet. Til en annen gang er det også helt lov å si at du ikke vil snakke om det, men etter min erfaring blir folk mere nysgjerrige da og kan spørre igjen senere. 

Anonymkode: fce10...0d4

Å spørre hvordan det går, og litt generelt er jo innafor. Så kan man jo se an videre spm utifra hvordan en ser personen reagerer. Man ser jo fort om personen viker unna eller svarer ivrig. 
Å spørre om obdukjsonen er jo ekstremt. 
Det var er nært familiemedlem av meg som mistet sin nære, og til og med jeg har ikke spurt om obduksjonen da det er privat, sårt og opprivende. Ingen i familien har spurt om det. Men de har fortalt selv til de som orket å høre det. 
Da er det spesielt at «fremmede» spør. 
ja, det er klart det ligger omsorg, litt nysgjerrighet bak. Men lite empatisk

• Liker 2
Skrevet
PM75 skrev (5 minutter siden):

Herregud, den bekjente må enten mangle sosiale antenner eller være en skikkelig sladrekjærring!! En ting er å si kondolerer. En annen ting er så spørre om resultatet etter en obduksjon!! Og på et julebord!! 

Enig! Det rev meg opp. Enkelte tenker seg ikke om 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Hjelp, å spørre om noe sånt er virkelig langt utenfor hva som er sosialt akseptabelt. Moren min er en sånn som har null peiling på hva som er Ok å snakke om og kan finne på å spørre nye bekjentskaper om hvordan de friserer kjønnshåret sitt, men selv hun hadde skjønt at man ikke spør om en obduksjon. 

Anonymkode: 6650d...1d8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hjelp, å spørre om noe sånt er virkelig langt utenfor hva som er sosialt akseptabelt. Moren min er en sånn som har null peiling på hva som er Ok å snakke om og kan finne på å spørre nye bekjentskaper om hvordan de friserer kjønnshåret sitt, men selv hun hadde skjønt at man ikke spør om en obduksjon. 

Ja det var skikkelig vondt. Mangler nok antenner 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan man friserer kjønnshår er jo privat men ikke opprivende og sårende. Men mer impuls prat og mangel på bremse seg. Men sorg er ko noe en bør være svært forsiktig med. 
Satt på kafé her en dag med ei venninne, og kom da i prat med ei dame som satt ved samme bord. Hun fortalte at hun hadde mistet mannen sin for et år siden, og hvordan dette har vært for henne. Hun hadde nok behov for å snakke om det, jeg har aldri sett henne før. Men spurte likevel ikke hva han døde av eller omstendighetene rundt. Bare sa bekreftende at sorg er vondt osv. og lyttet mest. 

• Hjerte 1
Skrevet

Utrolig taktløs. Vet ikke om det er en trøst,men kanskje vedkommende var godt ned i flaska,og da brister det endel hemninger. Kan hende denne personen har noe fylleangst sånn i etterkant. Neste gang så bare kutter du sånne folk tvert av! 

Anonymkode: d2cae...fcd

Skrevet

Beklager å imot alle her. Men jeg mener det å spørre er å bry seg.

jeg forstår at det kunne oppleves vondt for deg. Likevel er det værre nesten å tie ihjel det som er trist.

Skal man bare late som ingenting liksom? Det ligger ikke i min natur hverfall.

Men klart, er lov å si at man ikke orker å snakke om det akkurat da eller noe.

Anonymkode: a6929...f98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg forstår at det kunne oppleves vondt for deg. Likevel er det værre nesten å tie ihjel det som er trist.

Men klarer du ikke tolke kroppsspråket, ansiktsuttrykk eller svar om den du spør er komfortabel i situasjonen og med spørsmålene dine? Jeg tviler sterkt på at ts har sett ut som at hun hadde kjempelyst til å snakke om dette på fest.

Det er også en del mennesker som spør og graver for å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet, og ikke av godhet og empati for andre.

Og det er stor forskjell på å spørre noen i fortrolighet på tomannshånd enn å bombardere noen med inngående spørsmål om noe trist på en tilstelning der alle i utgangspunktet er for å ha det kjekt.

Anonymkode: 45d3f...c01

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går fint an å si hei, og spørre hvordan det går. Men man spør ikke i detaljer om obduksjon o.l det gjør man bare ikke. Og spesielt ikke på en hyggekveld der folk er ute for å kose seg. 
Det handler ikke om å late som ingenting. Mine nærmeste venner spør ikke meg om dette hele tiden, det er sikkert 6 mnd siden sist de spurte, og jeg snakker om det når jeg føler for det. 
Jeg kaster meg heller ikke over folk jeg ikke kjenner på en kafé om jeg vet de har vært gjennom noe tøft, og endelig kommer seg ut på noe sosialt. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 21.01):

Enig! Det rev meg opp. Enkelte tenker seg ikke om 

Men hvis det rev deg opp må du jo si i fra! Du må ta vare på deg selv, kan ikke legge det i en bekjent sine hender. Du ser jo tydelig her at den personen ikke evner å forstå hvordan de skulle ta vare på deg og dine følelser.

Så øv deg heller på å si i fra og stå opp for deg selv. Det hjelper deg ingenting å være et offer og i ettertid svartmale denne personen. Du hadde makten her. Det er vanskelig å endre på andre uten å bruke ordene eller handlingene dine.

Anonymkode: 220b7...309

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men klarer du ikke tolke kroppsspråket, ansiktsuttrykk eller svar om den du spør er komfortabel i situasjonen og med spørsmålene dine? Jeg tviler sterkt på at ts har sett ut som at hun hadde kjempelyst til å snakke om dette på fest.

Det er også en del mennesker som spør og graver for å tilfredsstille sin egen nysgjerrighet, og ikke av godhet og empati for andre.

Og det er stor forskjell på å spørre noen i fortrolighet på tomannshånd enn å bombardere noen med inngående spørsmål om noe trist på en tilstelning der alle i utgangspunktet er for å ha det kjekt.

Anonymkode: 45d3f...c01

Enig! Når man begynner å skifte tema eller snur seg bort bør folk ta hintet. Ikke hadde vedkommende drukket heller. 
det handler om nysgjerrighet ja. Hun spurte ikke om hvordan jeg hadde det, men vikle vite det innerste som bare vi i familien vet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis det rev deg opp må du jo si i fra! Du må ta vare på deg selv, kan ikke legge det i en bekjent sine hender. Du ser jo tydelig her at den personen ikke evner å forstå hvordan de skulle ta vare på deg og dine følelser.

Så øv deg heller på å si i fra og stå opp for deg selv. Det hjelper deg ingenting å være et offer og i ettertid svartmale denne personen. Du hadde makten her. Det er vanskelig å endre på andre uten å bruke ordene eller handlingene dine.

Jeg ble ganske tatt på senga når dette kom ganske kastende på. Og høflig som jeg er prøvde jeg alle andre metoder enn å si fra. Det som er problemet. 
Men er hvertfall bedre forberedt til en annen gang jeg opplever at noen kommer brått på å spør. 
Jeg er ikke noe offer, men jeg sliter med det som jeg opplevde, og får hjelp for det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble ganske tatt på senga når dette kom ganske kastende på. Og høflig som jeg er prøvde jeg alle andre metoder enn å si fra. Det som er problemet. 
Men er hvertfall bedre forberedt til en annen gang jeg opplever at noen kommer brått på å spør. 
Jeg er ikke noe offer, men jeg sliter med det som jeg opplevde, og får hjelp for det. 

Ja, enig at det kan være et problem å være for høflig. Jeg har slitt med det samme selv. Men når det gjelder så personlige opplevelser så mener jeg at det ikke hadde vært uhøflig å sagt at dette vil jeg faktisk ikke snakke om. Føler det er en slags folkesykdom her i Norge at vi blir oppdratt til å alltid hold maska og være så "snille" utad.

Bra du får hjelp da hvis du sliter med å takle det du har gått igjennom. Håper du får det bedre ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...