AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Del Skrevet 9. desember 2023 Temaet på Snøfall 2, faren min døde av kreft for et år siden. Det jeg synes er vanskelig er ikke temaet kreft og at man kan dø, men det er vanskelig å finne ut hvordan man skal fortelle barnet hvor bestefar er nå. Jeg tror man går videre, og det blir naturlig å lede samtalen den veien. Men ingenting er bevist, så det blir «jeg tror at»… Hva har dere valgt å fortelle barna deres? Anonymkode: 587a2...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Temaet på Snøfall 2, faren min døde av kreft for et år siden. Det jeg synes er vanskelig er ikke temaet kreft og at man kan dø, men det er vanskelig å finne ut hvordan man skal fortelle barnet hvor bestefar er nå. Jeg tror man går videre, og det blir naturlig å lede samtalen den veien. Men ingenting er bevist, så det blir «jeg tror at»… Hva har dere valgt å fortelle barna deres? Anonymkode: 587a2...34c Skjønner ikke helt problemet, er vel bare å si det du tror? Vi mistet en besteforeldee da barnet var på samme alder. Husker ikke ordrett hva jeg sa, men vi snakket om at kroppen begraves i jorda, og da planter vi blomster på. At kroppen går tilbake til det store kretsløpet. Og at noen tror den som er død kommer til himmelen, det tror ikke jeg, for jeg tror ikke på guder. Men du kan finne ut hva du tror helt selv: Jeg tror at man kanskje går tilbake der man var før man ble født, eller at man ikke vet noe mer. Men jeg vet ikke. Jeg tror man har det godt. Anonymkode: 07f2b...c56 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Del Skrevet 9. desember 2023 Bestefar er død, men han lever videre i hjertene våre. Anonymkode: 844eb...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Del Skrevet 9. desember 2023 Sa de som det er da, når noen dør så fungerer ikke kroppen lenger (typ hjertet slår ikke, man puster ikke, kan ikke prate eller tenke osv), og at kroppen begraves i jorda. De har jo da også sett kiste i begravelse og vet at mennesket er oppi kisten og begraves. Evnt kremasjon da. Også kan vi snakke om at vi tenker på vedkommende i hverdagen så de er med oss i tanker og følelser. At man kan gå på graven og pynte den og tenke på de. Anonymkode: 5e52d...35f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Del Skrevet 9. desember 2023 Man sier det man tror. Her har barna mine mistet bestemoren og en liten venn i kreft. Sier det jeg tror.. at bestemor er på en god plass hvor jeg tror hun sitter å passer litt ekstra godt på alle oss hun var så glad i og at jeg vet hun passer godt på Fredrik også💙 Anonymkode: 54adc...75c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #6 Del Skrevet 9. desember 2023 Du forteller hva du tror, og kan samtidig legge til at folk tror litt forskjellig. Bare pass på å ikke bruke ord som at avdøde sover. Det kan skape både frykt for å sove selv eller frykt for å bli begravd levende. Anonymkode: 8ca3b...2e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Temaet på Snøfall 2, faren min døde av kreft for et år siden. Det jeg synes er vanskelig er ikke temaet kreft og at man kan dø, men det er vanskelig å finne ut hvordan man skal fortelle barnet hvor bestefar er nå. Jeg tror man går videre, og det blir naturlig å lede samtalen den veien. Men ingenting er bevist, så det blir «jeg tror at»… Hva har dere valgt å fortelle barna deres? Anonymkode: 587a2...34c Jeg svarte barnet mitt at noen tror at man kommer til himmelen og noen tror at man bare er borte. Så spurte jeg barnet hva barnet tror. Her var det også en 4 åring med god språkforståelse. Barnet spurte meg hva jeg trodde, jeg svarer ærlig at jeg liker å tro at man er i himmelen. Eller en slags annen verden der man møter igjen alle som har død før. Barnet likte min tro og tror det samme selv. Anonymkode: 89ca0...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Del Skrevet 9. desember 2023 Datteren min har opplevd en del dødsfall..(da hun var fire så døde bestemoren hennes), så et år senere døde hamsteren, så døde bestefaren hennes rett etter. Jeg sier at de er i himmelen hos Gud. At de har det godt og blir passet på. Anonymkode: ade0d...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Del Skrevet 9. desember 2023 Vi har snakket om at folk tror mye forskjellig, og at noen tror at man kommer til himmelen. Hun spurte hva jeg tror, og da sa jeg at jeg tror vi blir til jord, som det kan vokse blomster i. Anonymkode: 989ba...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Del Skrevet 9. desember 2023 Vi sa til våre at oldefar er død, begravet i jorden men han finnes i bilder vi ser og i hjertet vårt. Anonymkode: cf51e...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 9. desember 2023 #11 Del Skrevet 9. desember 2023 Tror du selv på himmelen forteller du at det er der han er. At han er på et veldig fint sted, og hva du enn ønsker å legge til. At han blir passet på av Jesus, og at han hjelper Jesus å passe på de som fortsatt lever. Eller noe sånt. Er du ikke-troende må du vel bare si at han ligger i jorda, og at han ikke kommer tilbake. At dere må se på de fine bildene, og snakke om hvor god han var. Sverre i begravelse | ARK Bokhandel Et farvel for alltid | Gyldendal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Del Skrevet 9. desember 2023 Tusen takk for de fine svarene🩷 Anonymkode: 587a2...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Del Skrevet 9. desember 2023 Dottera mi på 4 år spør. Eg berre svarer at eg ikkje veit. Det gjer eg ikkje heller. Anonymkode: 79542...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Del Skrevet 9. desember 2023 At de er i åndeverdenen eller i himmelen. Om man ikke tror på det selv kan det gi ungene trygghet. Så kan de finne sin egen sannhet når de blir større. Anonymkode: 0236b...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Del Skrevet 9. desember 2023 Han er oppe med stjernene og lever der og blir glad for å følge med på at vi har det bra. Barn er altfor små til å forstå konseptet døden som noe som betyr avsluttet liv og aldri kommer tilbake Anonymkode: 3d6f8...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosa Limonade Skrevet 9. desember 2023 #16 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner ikke helt problemet, er vel bare å si det du tror? Du skjønner ikke problemet? Temaet er sårt og vanskelig, sannsynligvis noe barnet til ts ikke har vært borti før. TS jeg forstår deg. Beste løsning er nok å forklare at mennesker blir borte etter et langt og godt liv. Kanskje gjøre det til en lekse om hvor viktig det er å ta vare på mennesker rundt deg og hvorfor nestekjærlighet betyr så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå