Gå til innhold

Laktoseintoleranse, vits i å utrede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker at jeg har det, er 99% sikker. Er det noe vits i å få det bekreftet av lege eller er det bare bortkastet tid? Slik jeg forstår det så finnes det ingen kurerende behandling. Det finnes piller som kan hjelpe, og de er reseptfrie. Ellers så er det bare å holde seg unna laktose... 

Anonymkode: 0d1f9...198

Skrevet

Det kan være viktig å finne ut om du ev. "bare" har laktoseintoleranse, eller om du også kanskje har melkeproteinallergi.

Symptomene kan ligne på hverandre, individuelt hvordan ulike personer reagerer og hvilke symptomer man får.

Er det melkeproteinallergi så hjelper det ikke å kutte bare laktosen. Det er dessuten mulig å ha begge deler, og da vil du i en overgang hvor du kutter ut laktose kunne føle en bedring, før du igjen får problemer.

Anonymkode: a6ba0...ad5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være viktig å finne ut om du ev. "bare" har laktoseintoleranse, eller om du også kanskje har melkeproteinallergi.

Symptomene kan ligne på hverandre, individuelt hvordan ulike personer reagerer og hvilke symptomer man får.

Er det melkeproteinallergi så hjelper det ikke å kutte bare laktosen. Det er dessuten mulig å ha begge deler, og da vil du i en overgang hvor du kutter ut laktose kunne føle en bedring, før du igjen får problemer.

Anonymkode: a6ba0...ad5

Tviler på at det er allergi. Har aldri opplevd pusteproblemer eller utslett i mitt liv. Jeg har alltid drukket minst 1 liter melk om dagen i over 30 år. 

-ts

Skrevet

Er vel bare en blodprøve man tar for å få svar på om man er laktoseintolerant eller ikke? 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at man måtte drikke laktose også tas det en blodprøve en stund etterpå. Fant da ut at det var ikke aktuelt. Jeg skal ikke sitte på et venteværelse med store magesmerter og diare. Jeg er ikke i tvil om at jeg er laktoseintolerant. 

Anonymkode: 9be52...0ea

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke vits i å gå til lege. Lev laktosefritt i to uker, før du så spiser/drikker masse laktose. Blir du bra i ukene uten og får tilbakefall ved gjenintroduksjon er du laktoseintolerant. Har det ikke noe effekt kan du jo gå til legen for videre utredning hvis det plager deg mye, da har du jo og med deg nyttig info siden du allerede har testet dette. 

Anonymkode: cfedb...9cb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke vits i å gå til lege. Lev laktosefritt i to uker, før du så spiser/drikker masse laktose. Blir du bra i ukene uten og får tilbakefall ved gjenintroduksjon er du laktoseintolerant. Har det ikke noe effekt kan du jo gå til legen for videre utredning hvis det plager deg mye, da har du jo og med deg nyttig info siden du allerede har testet dette. 

Anonymkode: cfedb...9cb

Det er nettopp slik jeg oppdaget det. Smertene, mageplagene, oppblåstheten og ikke minst all rapingen og rumlingen (de to siste er ekstrem) forsvant. Jeg er så vandt til å ha det slik, men det har blitt gradvis verre med årene. Så var jeg på hytta i 2 uker og kunne ikke drikke ren melk, fordi mengden er flaut og familien kommenterer hvert et glass. Psykologen kaller det mobbing og psykisk vold, men jeg er vandt til det. Vokst opp med det, men orket ikke alle kommentarene. Så null ren melk på litt over 2 uker og jeg hadde 0 plager. Jeg merket det en dag på hytta, da jeg drakk for mye kako med krem, ellers ingen store plager. Så kom jeg hjem og var tilbake til mine gamle vaner og det kom tilbake til fult på dagen.

Det eneste jeg er usikker på, er hvorfor mine plager, spesielt rumling og raping kommer så fort etter inntak. Det skjer innen 10 minutter. Alt jeg har lest på nett sier 30 min+ før man reagerer. Smertene og alt det andre kommer ikke før litt senere. Rumling og raping oppstår veldig raskt, men da er det ren helmelk, o'boy eller kako i betydelig mengder det er snakk om som gir reaksjon med en gang.

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mistenker at jeg har det, er 99% sikker. Er det noe vits i å få det bekreftet av lege eller er det bare bortkastet tid? Slik jeg forstår det så finnes det ingen kurerende behandling. Det finnes piller som kan hjelpe, og de er reseptfrie. Ellers så er det bare å holde seg unna laktose... 

Det kan påvises enkelt ved en blodprøve 

Skrevet

Du blir prumpete av melk?

Anonymkode: 6f207...aa3

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk beskjed om at man måtte drikke laktose også tas det en blodprøve en stund etterpå. Fant da ut at det var ikke aktuelt. Jeg skal ikke sitte på et venteværelse med store magesmerter og diare. Jeg er ikke i tvil om at jeg er laktoseintolerant. 

Det må være en feil? Det ligger i blodet, man mangler et enzym og det er gener. Man tar en enkel blodprøve. Det er uansett ikke noe spesielt med å få diagnosen; man må bare holde seg til laktosefritt. 

Anonymkode: 575ea...7dd

Skrevet
Blod skrev (2 timer siden):

Er vel bare en blodprøve man tar for å få svar på om man er laktoseintolerant eller ikke? 

Grüner skrev (46 minutter siden):

Hvis det er snakk om intoleranse? Er det allergi kan det påvises på blodprøve. Er det intoleranse er det vel "bare" å prøve å kutte ut en og en laktose-holdig vare om gangen, og se om reaksjonen blir borte når du kutter ut den tingen

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det må være en feil? Det ligger i blodet, man mangler et enzym og det er gener. Man tar en enkel blodprøve. Det er uansett ikke noe spesielt med å få diagnosen; man må bare holde seg til laktosefritt. 

Grüner skrev (49 minutter siden):

Ikke alle varianter. Noe er genetisk ja, men kan også være former som ikke er genetiske (funksjonell eller sekundær laktoseintoleranse.).

Anonymkode: 8d9a2...fba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm. Det måtte ikke jeg. Var bare en enkelt blodprøve. Ikke noe inntak av laktose i forkant. Da tror jeg ikke mange hadde orket å ta prøven nei og sitte på det venterommet og bli stuck på doen i to timer 😅

Anonymkode: a69ab...235

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe poeng i å teste hvis du vet at du er laktoseintolerant. Jeg begynte å reagere på laktose på ungdomsskolen, for ca 18 år siden. Etter noen år tok jeg det opp med lege og fikk bare beskjed om å teste meg fram på egenhånd. Først kuttet jeg melkeprodukter helt i en periode og var helt fin. Så innførte jeg laktosefrie melkeprodukter og var fortsatt helt fin. Prøvde deretter å innføre litt vanlige melkeprodukter igjen, og da kom mageplagene tilbake. Etterhvert skjønner man også hvor mye laktose man kan spise før det går galt. Jeg har visst at jeg er laktoseintolerant i 15 år, men har aldri testet meg for det. 

Anonymkode: bf8a2...c2a

• Nyttig 1
Skrevet
58 minutter siden, Grüner said:

Ikke alltid, min er påvist ved mandag ok og symptomrapportering. Blodprøvene viste ikke noe 

Anonymkode: af1bd...332

Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm. Det måtte ikke jeg. Var bare en enkelt blodprøve. Ikke noe inntak av laktose i forkant. Da tror jeg ikke mange hadde orket å ta prøven nei og sitte på det venterommet og bli stuck på doen i to timer 😅

Det finnes ulike prøver. Det vedkommende beskriver er en provokasjon test som skal vise hvordan kroppen opptar laktose. Det kan fungere for de som ikke har genetisk laktoseintoleranse 

• Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke alltid, min er påvist ved mandag ok og symptomrapportering. Blodprøvene viste ikke noe 

Men måtte du gjennom provokasjon?

Skrevet

Blodprøven er lite vits i da ikke alle slår ut på den. 
Jeg er laktoseintolerant. Blodprøven kom tilbake negativ, men det er åpenbart at jeg har det. 
Jeg tåler heldigvis litt melk, omtrent totalt et glass om dagen. Drikker aldri melk, men syns det er greit at jeg tåler mat som inneholder litt melk. 
Å eliminere matvarer fra kosten din er den enkleste måten å finne ut hva og hvor mye du tåler av matvarer. 

Anonymkode: c3c4e...a46

Skrevet
Millimani skrev (På 9.12.2023 den 20.32):

Hvis det er snakk om intoleranse? Er det allergi kan det påvises på blodprøve. Er det intoleranse er det vel "bare" å prøve å kutte ut en og en laktose-holdig vare om gangen, og se om reaksjonen blir borte når du kutter ut den tingen

Ja, jeg fikk påvist min intoleranse med en blodprøve.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 20.35):

Jeg tok den med laktose og sjekk av blodsukker. Var en trist dag for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...