AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Del Skrevet 9. desember 2023 Jeg har i mange år slitt med mage og tarm, jeg har mye vondt i magen. Er enten forstoppet eller diare, kaster opp mye. Spiser jeg kun knekkebrød så er magen egentlig ganske fin, men jeg er sulten da. Jeg har tatt gastroskopi, koloskopi, blodprøver, alt ser fint ut. Spiser jeg noe med hvetemel eller melk så blåser magen seg opp og jeg ser ut som jeg er gravid i 6 måned. Legene mener jeg har ibs, men føler det er bare noe de har satt for å vise at de ser og tror meg. Og noen ganger så har jeg dager der jeg flyr på do 10 ganger om dagen, så andre ganger kan det gå 10 dager uten å gå på do. Nå er jeg liksom overlatt til meg selv for å finne ut av dette, vet at melk og butikk brød er døden for magen, men det er noe som ikke helt stemmer likevel. Noen som kjenner seg igjen i problemene mine og har kommet frem til hva det kan være? 🙃 Anonymkode: 0afa9...80c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Del Skrevet 9. desember 2023 Dette er jo typisk IBS symptomer. Jeg har hatt mye problemer med magen og har måttet tenke selv. Det jeg har funnet ut som har hjulpet, er tilskudd av kalsium og magnesium. Viktig å bruke et preparat uten maltodextrin, da dette kan gi tarmplager. Også lurt å bruke et tilskudd som har 175 mg doser i hver kapsel, for da er det lettere å justere dosene. Jeg begynte med 350 mg av hver i noen uker, og økte til 500 mg. Etter noen uker ble avføringen min mye mer normal av regelmessig. Men det er mer til vitaminer og mineraler. B-12 og andre b-vitaminer er også viktig for fordøyelse, og flere av disse sjekkes ikke med blodprøver. Så jeg tok et b-kompleks i tillegg, som hjalp på magekramper. Med slike problemer så er næringsopptaket dårligere, og det kan ofte være behov for tilskudd pga det alene. Sjekket legen din b-12, og husker du hva du lå på? Jeg fant ut at jeg lå ganske lavt, men innenfor normalen. Det var lurt å ta tilskudd. B vitaminer er ofte noe som blir forbisett når det gjelder fordøyelse, dessvere. Utover vitaminer og mineraler, så kan tilskudd av probiotika og enzymer over en tid være nyttig. Særlig hvis du tidligere har gått på antibiotika eller annet som forstyrrer tarmbalansen. Anonymkode: 19e0c...421 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Del Skrevet 9. desember 2023 Uff, så plagsomt! Venninna mi hadde det slik du beskriver. Har du forsøkt å jobbe med tarm-floraen din? Feks: ingen sukker/melk/hvete. Drikke kombucha eller probiotika. Anonymkode: 74b19...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå