Gå til innhold

Har egentlig barnefamilier dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har masse fritidsutstyr for barnefamilier som ski, staver,skisko, akebrett, rattkjelker, skøyter, sekker,liggeunderlag,sitteunderlag, sovepose osv

Har annonse på Finn der jeg selger alt grisebillig, men ingen kom til tross for at mange hadde lagret annonsen.

Bor i en bydel med masse barnefamilier.

For å bli kvitt alt dette forandret jeg annonsen til at alt er gratis, men ingen tok kontakt utenom en som ønsket et akebrett til ukrainske barn.

Hvor er alle familiene som ikke har penger til mat, leker, ski og utstyr hen?

Har alle blitt så fisefine at de skal ha den nyeste utgaven av det som barna skal bruke?

Er det ikke godt nok å ha 10-15 år gamle ski til femåringen som skal gå på ski for første gang?

Eller et 20 år gammelt akebrett som fungerar helt fint men som ser bittelitt brukt ut?

Er det foreldrene eller barna som ikke ønsker brukte ting?

Jeg har oppdaget at den typen av folket som går for gjenbruk er ikke de som har dårlig økonomi, men de som er opptatt av miljøvern og gjenbruk, mens de som har dårlig råd önsker seg helt nye ting.

Anonymkode: 354e9...d93

• Liker 10
Skrevet

Har du tenkt på at de som ikke har penger til utstyr heller ikke har bil til å kjøre og hente? Kanskje heller ikke helse til å bære det selv (mange av de fattige er på ufør og aap). 

Her i området jeg bor er det ingenting sånt ute. Alt som er ute er alt for langt unna. Koster mye penger å reise med buss osv, og så må jeg jo gjøre av barna et sted for kan ikke ta bussen sammen med de om jeg skal få med meg alt sånt utstyr tilbake. 

Anonymkode: abcf4...c86

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Mange kommunale boliger i strøket her og et akebrett får du med på bussen 

Ts 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange kommunale boliger i strøket her og et akebrett får du med på bussen 

Ts 

Akebrett + vogn + matvarer + barna. Ting tar litt plass, og særlig om det er rushtid. Nå vet jeg ikke helt hvor du bor altså. Men her får du ikke nødvendigvis plass til alt sånt på ettermiddagene når bussene er fulle. Lettest å hente på dagtid om barna er i barnehagen feks, men da har mange som gir bort ting (forståelig nok) ikke mulighet. Kan være de som bor i de boligene allerede har fått noe utstyr og ikke trenger akkurat det du gir bort? Ikke alle står på ski lengre heller. En del av de som bor i kommunal bolig er utenlandske og kan ikke stå på ski. Så kan vel være noe av forklaringen? Jeg vet ikke. 

• Liker 4
Skrevet

Gjenbruk er jo greit, men de tingene du skal kvitte deg med er jo direkte gammelt. Skjønner godt at folk kanskje heller velger å låne sportsutstyr i kommunen eller på skolen framfor å prakke på ungene 10/ 15/ 20 år gammelt utstyr. Du må nok putte det gamle utstyret ditt i bilen og kjøre det til gjenbruksstasjonen.

Å du, selv om enkelte er fattige, så betyr ikke det at de må bruke utgammalt utstyr. Det er nesten arrogant å tilby det til folk som sliter. Mener du virkelig at fattige folk må nøye seg med smulene (gammelt utstyr) fra de rikes bord?

Nei, jeg er ikke fattig selv, og har voksne barn. 

Anonymkode: 37357...806

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Og en ting til jeg kom til å tenke på, mange av de som ikke får hentet utstyret fordi de ikke har bil eller råd til buss har heller ikke råd til å dra til områdene der man kan bruke utstyret. Ikke alle bor sånn til at de kan gå på ski. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Fattige familier bruker ikke vintersportsutstyr.

Vi har god erfaring med både salg og kjøp av slikt utstyr.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De fleste av de som har barn og lever i fattigdom er utlendinger. De går ikke på ski eller skøyter og flyr i akebakken. Derfor blir ikke tingene dine hentet.

Anonymkode: 98e5f...528

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har masse fritidsutstyr for barnefamilier som ski, staver,skisko, akebrett, rattkjelker, skøyter, sekker,liggeunderlag,sitteunderlag, sovepose osv

Har annonse på Finn der jeg selger alt grisebillig, men ingen kom til tross for at mange hadde lagret annonsen.

For å bli kvitt alt dette forandret jeg annonsen til at alt er gratis, men ingen tok kontakt utenom en som ønsket et akebrett til ukrainske barn.

Har alle blitt så fisefine at de skal ha den nyeste utgaven av det som barna skal bruke?

Er det ikke godt nok å ha 10-15 år gamle ski til femåringen som skal gå på ski for første gang?

Eller et 20 år gammelt akebrett som fungerar helt fint men som ser bittelitt brukt ut?

Jeg har oppdaget at den typen av folket som går for gjenbruk er ikke de som har dårlig økonomi, men de som er opptatt av miljøvern og gjenbruk, mens de som har dårlig råd önsker seg helt nye ting.

Jeg tror det finnes flere typer folk med dårlig råd.

En gruppe er de som faktisk har dårlig råd, ofte som følge av samlivsbrudd, tap av jobb, sykdom, uførhet og ting som skjer uten at man har helt kontroll.

Så er det en gruppe som surrer bort pengene sine. De som egentlig har bra inntekt og burde hatt penger nok, men som ikke får pengene til å strekke til fordi de må fremstå så vellykkede, med fancy bil, siste og råeste telefon, den største smart-TV'en og stor og ny bolig. Dette er ofte samme gruppe som alltid må ha nyeste skimodell, nyeste klesmote og nyeste og beste av alt til både seg selv og barna. Denne gruppa har dårlig råd fordi det er vanskelig å skaffe alt det de føler de må ha, men de kunne hatt veldig god råd ved å skru ned litt på behovet for alltid å ha det nyeste og beste, og oftere velge det som er godt nok.

Anonymkode: 3f1fd...afe

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste av de som har barn og lever i fattigdom er utlendinger. De går ikke på ski eller skøyter og flyr i akebakken. Derfor blir ikke tingene dine hentet.

Anonymkode: 98e5f...528

🙄

TS, grunnen til at ingen vil ha det er at det er utgammelt og det synes sikkert også. Det er god tilgang til brukt vintersportsutstyr på finn, billig eller gratis, som er i ok stand, så man trenger ikke kjøpe utbrukt ræl som smuldrer opp eller knekker hvis man bruker det. Jeg har kjøpt mye brukt utstyr til ungene på finn, og ser av og til noen som legger ut ting som egentlig hører hjemme på dynga. De sliter med å få solgt/gitt bort, men ting med normal stand blir solgt. 

Anonymkode: 86e4d...007

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Gjenbruk er jo greit, men de tingene du skal kvitte deg med er jo direkte gammelt. Skjønner godt at folk kanskje heller velger å låne sportsutstyr i kommunen eller på skolen framfor å prakke på ungene 10/ 15/ 20 år gammelt utstyr. Du må nok putte det gamle utstyret ditt i bilen og kjøre det til gjenbruksstasjonen.

Å du, selv om enkelte er fattige, så betyr ikke det at de må bruke utgammalt utstyr. Det er nesten arrogant å tilby det til folk som sliter. Mener du virkelig at fattige folk må nøye seg med smulene (gammelt utstyr) fra de rikes bord?

Nei, jeg er ikke fattig selv, og har voksne barn. 

Anonymkode: 37357...806

Mine barn har jo brukt det til helt nylig

Ts 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er alenemor og elsker å kjøpe brukt. Men akebrett er ikke dyrt. Trenger ikke en 20 år gammel kjelke.. Ski og annet utstyr kan man låne her i byen, fremfor å kjøpe noe som byttes ut neste år. Folk har dårlig råd, men betyr ikke at alle ønsker å hente "ræl" for det.

Anonymkode: b1ea8...dfd

• Liker 3
Skrevet

Samme her, prøvde å gi bort et golfsett til trengende familier

Anonymkode: b7d56...1f2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes du trekker helt vanvittige konklusjoner her. Ingen har svart på akkurat din annonse på Finn og det første du tenker er at det er fordi ingen barnefamilier har dårlig råd? Herregud for et menneske du er.... 

Anonymkode: b5657...c1c

• Liker 5
Skrevet

Kan være at noe av det du er for gammelt. Her fikk vi gratis ski som var brukt kun 2 vinteren, altså 2 år gammelt. Akebrett så lenge det er helt så er det ikke så nøye. Eldste kjelken var 65 år gammelt en kjelke som jeg igjen hadde fått av min far,som han og hadde brukt. Og ene akebrett de hadde var fra mannen var liten.

Noe går å bruke, men forstår ski som er over 6år blir litt gammelt i enkelte tilfeller 

Anonymkode: 7585c...ff2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her, prøvde å gi bort et golfsett til trengende familier

Anonymkode: b7d56...1f2

Ja det er jo en sport som er kjent for å ha mange med lav inntekt 😂🙈

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes du trekker helt vanvittige konklusjoner her. Ingen har svart på akkurat din annonse på Finn og det første du tenker er at det er fordi ingen barnefamilier har dårlig råd? Herregud for et menneske du er.... 

Den har ligget ute i månedsvis og en del ting er helt nytt og ligger i pakken

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange av dem her inne på kvinneforum. Folk er utrolig stygge mtp hvordan de dømmer andre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper gjerne brukt, men 15 år gamle ski og 20 år gammel akebrett er jo søppel. De skiene ville jeg ikke turt, hadde forventet å måtte slite meg ut med å smøre. 20 år gammelt akebrett tenker jeg sprekker opp fort. Selv om det er gratis, så koster det både tid og energi og hente noe dom jeg rett etterpå selv er nødt til å kjøre på dynga. 

Anonymkode: c36c6...9b1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er vel flere grunner til det, enten har de ikke barn på denne alderen, eller så bor de for langt unna. 
Jeg selger mye på den lokale fb siden vi har i kommunen. Jeg har også kjøpt mye brukt, selv om jeg har råd til nytt. 
Ting som er fint brukt og intet str er greit å kjøpe brukt. 

Anonymkode: 74e7c...349

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...