Anonymen3 Skrevet 9. desember 2023 #1 Del Skrevet 9. desember 2023 Noen flere litt godt voksne som vurderer å søke barnehagelærer heltid på OsloMet til høsten? Redd for å være den eneste godt over 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (1 minutt siden): Noen flere litt godt voksne som vurderer å søke barnehagelærer heltid på OsloMet til høsten? Redd for å være den eneste godt over 30 Du blir ikke den eneste. Men hvorfor vil du deg selv så vondt? Skal du jobbe i Oslo kommer du ikke til å holde ut lenge i yrket (bare Oslo jeg kjenner til men hører det er kjipt alle steder), så utdanningen vil jo være totalt bortkastet om få år. Du er eldre og den påkjenningen det er å jobb i bagnehage er voldsom for de fleste over 30. Ta heller noe annet som du kan bruke til flere ulike yrker. Barnehagelærer gjør at du blir stuck med bare mulighet for å jobbe i barnehage, politikerne har gjort det umulig å bruke kompetansen andre steder. Dette har de bare gjort fordi f.lærere rømmer yrket og de ville fange flest mulig i yrket. Søkertallene stuper og det er med god grunn. Bli sosionom eller ta noe annet mer generelt. Anonymkode: 49f5f...9d1 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Del Skrevet 9. desember 2023 Man løper hele dagen, det er en stor påkjenning at folk blir syke, manglende vikarer og dårlig lønn, veldig utakknemlig yrke. Anonymkode: 99a81...521 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymen3 Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man løper hele dagen, det er en stor påkjenning at folk blir syke, manglende vikarer og dårlig lønn, veldig utakknemlig yrke. Anonymkode: 99a81...521 Jeg er så lei av stillesittende jobb, så akkurat nå høres det helt perfekt ut. Har jobbet mange år i barnehage tidligere, men har det blitt verre de siste årene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymen3 Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du blir ikke den eneste. Men hvorfor vil du deg selv så vondt? Skal du jobbe i Oslo kommer du ikke til å holde ut lenge i yrket (bare Oslo jeg kjenner til men hører det er kjipt alle steder), så utdanningen vil jo være totalt bortkastet om få år. Du er eldre og den påkjenningen det er å jobb i bagnehage er voldsom for de fleste over 30. Ta heller noe annet som du kan bruke til flere ulike yrker. Barnehagelærer gjør at du blir stuck med bare mulighet for å jobbe i barnehage, politikerne har gjort det umulig å bruke kompetansen andre steder. Dette har de bare gjort fordi f.lærere rømmer yrket og de ville fange flest mulig i yrket. Søkertallene stuper og det er med god grunn. Bli sosionom eller ta noe annet mer generelt. Anonymkode: 49f5f...9d1 Hei og takk for svar. Jeg vurderer sykepleier også og skal prøve å ta opp matte. Men er usikker på om jeg klarer det når jeg ser pensum. Ellers vernepleier, men er redd jeg har for lavt snitt. Er helt i grenseland fra siste opptak. Det gjelder også for sosionom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 9. desember 2023 #6 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (47 minutter siden): Hei og takk for svar. Jeg vurderer sykepleier også og skal prøve å ta opp matte. Men er usikker på om jeg klarer det når jeg ser pensum. Ellers vernepleier, men er redd jeg har for lavt snitt. Er helt i grenseland fra siste opptak. Det gjelder også for sosionom. Sykepleie er ikke særlig vanskelig teoretisk sett. Skal kanskje litt til for å få A men å få C eller D er rimelig greit med litt jobb. Fordelen med sykepleie er alle videreutdanningene du kan ta om du blir lei akkurat der du er. Du kan til og med få kontorjobb. Men noen må jo jobbe med barna våre også. Så er jo et viktig yrke. Og du sier du har jobbet i det før og trives. Jeg syns det blir for høyt støynivå. Men noen liker det jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymen3 Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 9. desember 2023 mitch92 skrev (5 minutter siden): Sykepleie er ikke særlig vanskelig teoretisk sett. Skal kanskje litt til for å få A men å få C eller D er rimelig greit med litt jobb. Fordelen med sykepleie er alle videreutdanningene du kan ta om du blir lei akkurat der du er. Du kan til og med få kontorjobb. Men noen må jo jobbe med barna våre også. Så er jo et viktig yrke. Og du sier du har jobbet i det før og trives. Jeg syns det blir for høyt støynivå. Men noen liker det jo. Mht. pensum så er det det å ta opp matte som bekymrer meg. Redd jeg ikke klarer å få 3. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 9. desember 2023 #8 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (1 time siden): Mht. pensum så er det det å ta opp matte som bekymrer meg. Redd jeg ikke klarer å få 3. Skader ikke å ta opp å prøve? Du kan søke begge og endre prioritering fram til juni eller juli (husker ikke helt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (2 timer siden): Jeg er så lei av stillesittende jobb, så akkurat nå høres det helt perfekt ut. Har jobbet mange år i barnehage tidligere, men har det blitt verre de siste årene? Det har absolutt blitt verre de siste årene. Spesielt etter pandemien. Hvis du tar vernepleierutdanning kan du fint jobbe i barnehage i en del år, for senere å velge mellom mange andre yrker hvis du går lei. Anonymkode: 25ac2...8e4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymen3 Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har absolutt blitt verre de siste årene. Spesielt etter pandemien. Hvis du tar vernepleierutdanning kan du fint jobbe i barnehage i en del år, for senere å velge mellom mange andre yrker hvis du går lei. Anonymkode: 25ac2...8e4 Så leit, men det må vel bli en bedring? Skal også sies at jeg i såfall ser for meg å jobbe i en mindre barnehage på landet. Men det er kanskje det samme der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 9. desember 2023 #11 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (2 minutter siden): Så leit, men det må vel bli en bedring? Skal også sies at jeg i såfall ser for meg å jobbe i en mindre barnehage på landet. Men det er kanskje det samme der? Min opplevelse er at det er ulikt fra barnehage til barnehage. Jeg får siste året bhglærer deltid. Hvis jeg evner og klarer det så blir det master på meg. Det er pga helsemessige årsaker i løpet av studietiden som gjør at jeg vil se om jeg kan klare det. Hadde vært deilig med en givende jobb der jeg ikke trenger å snu på krona. Det krever sitt. Tror likevel det er verdt det på lang sikt. Ellers hadde jeg ikke holdt på. Det krever mye motivasjon og disiplin og sette seg på skolebenken igjen selv om jeg har vært glad i skole tidligere. K40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Del Skrevet 9. desember 2023 Det vil være mange over 30 der. De eldste i min klasse var over 50. (4 av 25). Men som barnehagelærer vil jeg råde deg til å finne ett annet yrke. Nei jobben vår blir ikke enklere når vi som er der snakker den ned, men yrket har endret seg etter pandemien og rammeforholdene er i mange barnehage og kommuner uholdbare. Sosionom eller vernepleier med et år med småbarnsped vil gjøre deg kvalifisert for barnehagen, men og uendelig mye annet. Anonymkode: 17457...bff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (1 time siden): Så leit, men det må vel bli en bedring? Skal også sies at jeg i såfall ser for meg å jobbe i en mindre barnehage på landet. Men det er kanskje det samme der? Det kan godt være at forholdene er annerledes i barnehager på landet. Min erfaring er fra mange forskjellige barnehager i Oslo. Anonymkode: 25ac2...8e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du blir ikke den eneste. Men hvorfor vil du deg selv så vondt? Skal du jobbe i Oslo kommer du ikke til å holde ut lenge i yrket (bare Oslo jeg kjenner til men hører det er kjipt alle steder), så utdanningen vil jo være totalt bortkastet om få år. Du er eldre og den påkjenningen det er å jobb i bagnehage er voldsom for de fleste over 30. Ta heller noe annet som du kan bruke til flere ulike yrker. Barnehagelærer gjør at du blir stuck med bare mulighet for å jobbe i barnehage, politikerne har gjort det umulig å bruke kompetansen andre steder. Dette har de bare gjort fordi f.lærere rømmer yrket og de ville fange flest mulig i yrket. Søkertallene stuper og det er med god grunn. Bli sosionom eller ta noe annet mer generelt. Anonymkode: 49f5f...9d1 Signerer denne. Jeg tok utdanningen i voksen alder. Har nå jobbet i fem år, og holder snart ikke ut mer. Det er så dårlig bemanning og så mange krav man ikke har plantid til å gjøre. Bare ikke gjør det. Det er beintøft. Anonymkode: 44ef2...d17 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (1 time siden): Så leit, men det må vel bli en bedring? Skal også sies at jeg i såfall ser for meg å jobbe i en mindre barnehage på landet. Men det er kanskje det samme der? Ja, det er det samme der. Konstant underbemanning pga sykdom og sykemeldinger (ja, man blir utbrent) Og ingen vikarer å oppdrive. Jeg jobber «på landet» Anonymkode: 44ef2...d17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Del Skrevet 9. desember 2023 mitch92 skrev (5 timer siden): Sykepleie er ikke særlig vanskelig teoretisk sett. Skal kanskje litt til for å få A men å få C eller D er rimelig greit med litt jobb. Fordelen med sykepleie er alle videreutdanningene du kan ta om du blir lei akkurat der du er. Du kan til og med få kontorjobb. Men noen må jo jobbe med barna våre også. Så er jo et viktig yrke. Og du sier du har jobbet i det før og trives. Jeg syns det blir for høyt støynivå. Men noen liker det jo. Nei- vi liker ikke støynivået. Vi jobber med det støynivået fordi det nå er for store barnegrupper, på for lite areal, med for få voksne. Så da blir det brannslukking og støy hele dagen. Kjekt for barna våre det.. not. Men, ja, ta heller sykepleien. Der har du maaaange muligheter. Bhg lærer er jo blitt helt ubrukelig. Vil en vekk (les orker ikke mer) kan ikke utdannelsen brukes til noe. Anonymkode: 44ef2...d17 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 9. desember 2023 #17 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei- vi liker ikke støynivået. Vi jobber med det støynivået fordi det nå er for store barnegrupper, på for lite areal, med for få voksne. Så da blir det brannslukking og støy hele dagen. Kjekt for barna våre det.. not. Men, ja, ta heller sykepleien. Der har du maaaange muligheter. Bhg lærer er jo blitt helt ubrukelig. Vil en vekk (les orker ikke mer) kan ikke utdannelsen brukes til noe. Anonymkode: 44ef2...d17 Ja jeg skjønner godt at det er for mye støy pga for store barnegrupper også. Jeg takler det personlig ikke. Men noen liker å jobbe i barnehage mener jeg, ikke at de liker at det er kjempemasse støy. Men at de takler det og liker jobben. Men om det blir verre og verre blir det vel færre. Vet ikke hva vi skal gjøre i framtiden om ingen vil inn i yrket lenger. Da kan jo ingen foreldre gjøre noen andre jobber heller... Hvis ikke barnehagen er åpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Del Skrevet 9. desember 2023 Litt off topic, men jeg lurer slik på hvorfor yrket er så dårlig betalt? Det sliter jo veldig fysisk og psykisk, ofte løper jeg og det har blitt litt gratisarbeid opp gjennom årene. Anonymkode: 99a81...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Del Skrevet 9. desember 2023 Begynte å jobbe i bhg rundt 2004 og ble ferdig utdannet i 2010. siden da har det bare gått nedover. Nå vidreutdanner jeg meg til spesialpedagog. Angrer på at jeg ikke valgt en annen karriere. Hadde det ikke vært for barna og det at jeg er alene med de så hadde jeg jobbet nattevakter på et lager. Ville ha tjent bedre på det enn hva jeg gjør nå. Anonymkode: 19bcb...77c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonymen3 skrev (9 timer siden): Noen flere litt godt voksne som vurderer å søke barnehagelærer heltid på OsloMet til høsten? Redd for å være den eneste godt over 30 Ikke gjør det. Du kommer til å angre, Det er elendig betalt. Krevende arbeid og det ble veldig tydelig under pandemien hvor lite pris myndighetene setter på pedagogisk personale i barnehagene. Jeg var ferdig barnehagelærer for 5 år siden og jobber ikke lenger i barnehage. Det er ikke det at det ikke er fint å jobbe med barn, men det er bare ikke verdt det. Alltid underbemannet, alltid stort press, alltid er det oss barnehagelærer som må bøye av, fordi vi syns barna fortjener det. Anonymkode: f5e5c...dff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå