Gå til innhold

Er det barna som gar blitt så mye skjørere med tiden, eller er det foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest utallige tråder de siste dagene om barnas behov for julemiddag rett etter julelunsj slik at de skal kunne legge seg omtrent når julen begynner. Og spørsmålet mitt da blir, har det mennesklige DNA endret seg så radikalt på noen tiår, eller er det dagens foreldre som er splitter pine?

Jeg har feiret jul sammen med barn hele mitt 55-årige liv, både da jeg selv var barn og da jeg hadde barn, nå som bestemor og bonusbestemor og både i egen familie og svigerfamilien. Aldri noensinne har det vært behov for å skyve middagen fram. Middagen har alltid vært etter fjøstid, og så tilpasser man seg deretter. Fjøsen har vært bebodd av bare katten de siste to årene, men vanene er der fremdeles. 

Ungene og foreldrene stortrives. Noen tar seg en ekstra lur, andre dubber litt under oppvasken og andre igjen er våkne hele dagen. Etterhvert som de blir trøtte blir de stelt og lagt på gjesterommet. Foreldrene kommer og henter dem utpå formiddagen. 

Aldri har vi hatt problemer, enda så mange ulike barn det er snakk om. Man tilpasser seg og koser seg. 

Men bestemmer man seg på forhånd for å mistrives, så blir det gjerne sånn..

Anonymkode: 6a65a...990

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller er det dere i den eldre generasjon som overdriver, generaliserer og har glemt hvordan det er å være småbarnsforelder?

I vår familie er jula først og fremst barnas høytid. Vi er en stor familie med mange barn så jul har alltid vært tilrettelagt for små barn. Aldri har vi spist julemiddag rett etter julelunsj. Vi har forsåvidt ingen spesiell julelunsj på julaften. Alle spiser når det passer seg i løpet av dagen. Middagen serveres kl 17 - ikke senere. Da har barna fått både julestrømpe og et par pakker i løpet av dagen. Barna går også fra bordet når de har spist og leker/ser julekalender på tv. Det er mye hyggeligere for alle enn at de syter og er utålmodige ved bordet.

Noen voksne begynner å åpne pakker med barna umiddelbart etter middag, mens andre voksne rydder bort, tar oppvask, setter frem dessert og kaker, kaffe osv.

De aller minste legger seg tidlig, men på denne måten rekker selv min lille på 15 mnd å få med seg både det ene og det andre før han er stuptrøtt 18:30 - hans indre klokke bryr seg nemlig ikke nevneverdig mye om det står 24.12 eller 01.12 på kalenderen.

Barna legger seg etterhvert som de blir trøtte, men alle får vært med på de  viktigste hoveddelene av julefeiringen.

Hadde vi spist middag bare så lite som 1 time senere ville de minste gått glipp av veldig mye. Men det behøver ikke å bety at vi spiser kl 13 liksom 🙄

• Liker 3
  • Nyttig 12
Skrevet

Du sier jo at barna sover der. Da er det ikke noe problem i det hele tatt, er det vel?

Anonymkode: 727b4...eab

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det, de som skriver her der de spesielle, særlig disse som er så utrolig strenge på leggetid.

Vi gjorde den feilen i fjor at vi la vår datter (da seks) til vanlig tid nyttårsaften. Det er snart skole igjen, tenkte vi, og det hadde vært fyrverkeri hele ettermiddagen, så ingen vits i å vente oppe på det. Hun ble rasende da hun fant ut at vennene hennes hadde fått være oppe til midnatt. Vi hadde snytt henne for nyttår! Og hun hadde jo et poeng også.

Jeg lurer litt på hvordan disse barna som legges kl 19.30 på julaften kommer til å ta det når de hører at andre barn får være oppe så lenge de vil den dagen. Jeg tror ikke de kommer til å være så takknemlige for at de har "blitt tatt hensyn til" og dermed har gått glipp av noe av det som gjør jula spesiell og magisk.

Anonymkode: ce1b0...574

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet

Skjønte ikke helt dette? Er man skjør hvis man overholder vanlig leggetid på julaften? Og hvorfor må du forholde deg til fjøstid hvis det kun er katten som bor der? Hvis du føler at måltidene er for tette, så kan du kanskje ta lunsjen tidligere? 

Vi spiste julemiddagen en time tidligere, altså kl 16, mens barna var mindre, da fikk vi de i seng til ca vanlig tid. Veldig lite gøy dagen derpå hvis vi ikke overholdt leggetiden, for mine er sånn at de våkner uansett halv syv og når de er overtrøtte tar leggingen evigheter. Nå er vi tilbake til å spise julemiddag til vanlig tid, kl 17. 

Anonymkode: 9e721...909

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du sier jo at barna sover der. Da er det ikke noe problem i det hele tatt, er det vel?

Anonymkode: 727b4...eab

Nei, hvilket er poenget. Man tilpasser slik at barna trives på julekvelden, å flytte hele feiringen flere timer fram for en storfamilie og kjører stram regi fordi man på død og liv skal være ferdig klokka 19 og skynder seg hjem er virkelig ikke nødvendig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke det, de som skriver her der de spesielle, særlig disse som er så utrolig strenge på leggetid.

Vi gjorde den feilen i fjor at vi la vår datter (da seks) til vanlig tid nyttårsaften. Det er snart skole igjen, tenkte vi, og det hadde vært fyrverkeri hele ettermiddagen, så ingen vits i å vente oppe på det. Hun ble rasende da hun fant ut at vennene hennes hadde fått være oppe til midnatt. Vi hadde snytt henne for nyttår! Og hun hadde jo et poeng også.

Jeg lurer litt på hvordan disse barna som legges kl 19.30 på julaften kommer til å ta det når de hører at andre barn får være oppe så lenge de vil den dagen. Jeg tror ikke de kommer til å være så takknemlige for at de har "blitt tatt hensyn til" og dermed har gått glipp av noe av det som gjør jula spesiell og magisk.

Her er det masse fyrverkeri tidlig på kvelden fordi det bor så mange barnefamilier her, så at de ikke får være oppe lenge på nyttårsaften ennå, er ikke et problem. Hva er det som skjer på julaften etter leggetid, som er så spesielt og magisk da? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har lest utallige tråder de siste dagene om barnas behov for julemiddag rett etter julelunsj slik at de skal kunne legge seg omtrent når julen begynner. Og spørsmålet mitt da blir, har det mennesklige DNA endret seg så radikalt på noen tiår, eller er det dagens foreldre som er splitter pine?

Jeg har feiret jul sammen med barn hele mitt 55-årige liv, både da jeg selv var barn og da jeg hadde barn, nå som bestemor og bonusbestemor og både i egen familie og svigerfamilien. Aldri noensinne har det vært behov for å skyve middagen fram. Middagen har alltid vært etter fjøstid, og så tilpasser man seg deretter. Fjøsen har vært bebodd av bare katten de siste to årene, men vanene er der fremdeles. 

Ungene og foreldrene stortrives. Noen tar seg en ekstra lur, andre dubber litt under oppvasken og andre igjen er våkne hele dagen. Etterhvert som de blir trøtte blir de stelt og lagt på gjesterommet. Foreldrene kommer og henter dem utpå formiddagen. 

Aldri har vi hatt problemer, enda så mange ulike barn det er snakk om. Man tilpasser seg og koser seg. 

Men bestemmer man seg på forhånd for å mistrives, så blir det gjerne sånn..

enig med deg. (og for å svare spørsmålet ditt, det er foreldre, ikke barn) Det var så gøy når jeg var liten å stå opp lenge på Julaften :)

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja de puttes i seng 18 fordi mor og far er så sliten i full jobb...

Den rytmen lager dere selv. Stakkars barn som får så liten tid med egne foreldre. Ikke rart psykiske lidelser har eksplodert. Det er de voksne som er problemet, ikke barna.

Anonymkode: 3297a...aa6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønte ikke helt dette? Er man skjør hvis man overholder vanlig leggetid på julaften? Og hvorfor må du forholde deg til fjøstid hvis det kun er katten som bor der? Hvis du føler at måltidene er for tette, så kan du kanskje ta lunsjen tidligere? 

Vi spiste julemiddagen en time tidligere, altså kl 16, mens barna var mindre, da fikk vi de i seng til ca vanlig tid. Veldig lite gøy dagen derpå hvis vi ikke overholdt leggetiden, for mine er sånn at de våkner uansett halv syv og når de er overtrøtte tar leggingen evigheter. Nå er vi tilbake til å spise julemiddag til vanlig tid, kl 17. 

Det er annet som kræsjer om man flytter middagen. Lunsjen er sammen med slekta, og flere driver fremdeles gård og spiser dermed julemiddag sent. Dermed er lunsjen kl 14. Deretter julegudstjeneste. Både jeg, mennen og ett av barna synger i kor og opptrer under gudstjenesten, så den må være med. 

Middagstiden ble lagt ut fra dette og ut fra at vi drev gård. Unger har det vært med hele tiden. Og hvorfor i all verden skal vi endre tidspunktene når ikke ett barn har mistrivdes med dem? Vi snakker ganske mange gjennom årene.

Det er det som er poenget her, barna har ikke behov for flytting på tidspunkter, det er det rigide foreldre som har.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er 25 år siden jeg var liten, men i den tiden spiste familien middag før kirketid. Det var helt perfekt både for store og små, og laget en langt mer stressfri julaften.

Med det sagt, så tilrettelegger vi nok litt i overkant mye for barn i dag på mange områder, noe som gjør at barn får en helt annen forventning til at verden skal tilpasse seg dem.

Anonymkode: dc2a4...095

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det masse fyrverkeri tidlig på kvelden fordi det bor så mange barnefamilier her, så at de ikke får være oppe lenge på nyttårsaften ennå, er ikke et problem. Hva er det som skjer på julaften etter leggetid, som er så spesielt og magisk da? 

Husker du ikke selv hvordan det var å være barn? Julekvelden var en sånn magisk kveld da vanlige regler (som sengetid) ikke galdt, det var bare kos og ingen mas. Mange nye leker, og å få leke med dem så lenge man ville. Jeg syns faktisk litt synd på barn som blir snytt for det der fordi foreldrene vil være fornuftige og legge dem tidlig så de ikke blir trøtte dagen etter. 

Det blir som å servere bare sunn, vanlig mat til jul. Sikkert fornuftig, om man ser slik på det, men det blir ikke noe minneverdig ved det.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er annet som kræsjer om man flytter middagen. Lunsjen er sammen med slekta, og flere driver fremdeles gård og spiser dermed julemiddag sent. Dermed er lunsjen kl 14. Deretter julegudstjeneste. Både jeg, mennen og ett av barna synger i kor og opptrer under gudstjenesten, så den må være med. 

Middagstiden ble lagt ut fra dette og ut fra at vi drev gård. Unger har det vært med hele tiden. Og hvorfor i all verden skal vi endre tidspunktene når ikke ett barn har mistrivdes med dem? Vi snakker ganske mange gjennom årene.

Det er det som er poenget her, barna har ikke behov for flytting på tidspunkter, det er det rigide foreldre som har.

Det er fint, men du skjønner vel at folk har forskjellig behov og at andre kan gjøre ting annerledes uten å være skjøre? Beklager altså, men jeg klarer ikke å ta dette seriøst. 

• Liker 1
Skrevet

Husker du ikke selv hvordan det var å være barn? Julekvelden var en sånn magisk kveld da vanlige regler (som sengetid) ikke galdt, det var bare kos og ingen mas. Mange nye leker, og å få leke med dem så lenge man ville. Jeg syns faktisk litt synd på barn som blir snytt for det der fordi foreldrene vil være fornuftige og legge dem tidlig så de ikke blir trøtte dagen etter. 

Det blir som å servere bare sunn, vanlig mat til jul. Sikkert fornuftig, om man ser slik på det, men det blir ikke noe minneverdig ved det.

Tja, jeg ble også ganske sur hvis jeg fikk for lite søvn så jeg tror ikke jeg ville følt det var så mye kos akkurat dagen derpå. Jeg husker faktisk ikke når jeg fikk være oppe på nyttårsaften. Jeg tenker at det er flott for barn som tåler å forskyve leggingen, men at foreldre kjenner barna best. Det er ikke sikkert det er verdt å være oppe til midnatt hvis dagen etter blir ødelagt. Her er vi mye ute og står på ski og aker første nyttårsdag, og det er mye morsommere for alle hvis man ikke er trøtt og uggen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er fint, men du skjønner vel at folk har forskjellig behov og at andre kan gjøre ting annerledes uten å være skjøre? Beklager altså, men jeg klarer ikke å ta dette seriøst. 

Det er jo tydeligvis et problem, der man beklager seg over er titalls sider lange tråder om at buhuu, ingen tar hensyn til oss og vårt meget spesielle barns leggetid. 

Svaret er såre enkelt, tilpass dere eller bli hjemme alene! Verden kretser ikke rundt en mor og hennes kontrollbehov, man kan fint lage en jul der både voksne og barn trives uten å snu opp ned på hele feiringen. Det er ikke barnet som er så rigid, i så fall hadde barn vært like rigide for 10, 20 og 50 år siden. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er foreldrene, og det er de unge foreldrene. Er et markant skille mellom unge og «modne» foreldre. Gjelder alt fra terskel til å ha barna hjemme fra barnehagen og det å sy puter under armene på barna. Merker det veldig godt på de jeg jobber med. Selvfølgelig ikke  tilstrekkelig antall for å kunne være helt statistisk korrekt, men jobber med ganske mange ulike mennesker. Tror ikke de er så forskjellige fra andre som gruppe.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo tydeligvis et problem, der man beklager seg over er titalls sider lange tråder om at buhuu, ingen tar hensyn til oss og vårt meget spesielle barns leggetid. 

Svaret er såre enkelt, tilpass dere eller bli hjemme alene! Verden kretser ikke rundt en mor og hennes kontrollbehov, man kan fint lage en jul der både voksne og barn trives uten å snu opp ned på hele feiringen. Det er ikke barnet som er så rigid, i så fall hadde barn vært like rigide for 10, 20 og 50 år siden. 

Så pass. Takknemlig for at mine foreldre og svigers foreslo å ta middagen en time før mens barna var små, og at de tenker at jula er barnas høytid, og at jeg slipper å bli bedt om å holde meg hjemme. Jeg ville vel egenlig å foretrukket å feire hjemme fremfor å måtte sitte med en inngrodd sta gjeng med egoistiske mennesker.

Jeg tror dette er en trolletråd, men dere får kose dere videre dere som biter på. 😉

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så pass. Takknemlig for at mine foreldre og svigers foreslo å ta middagen en time før mens barna var små, og at de tenker at jula er barnas høytid, og at jeg slipper å bli bedt om å holde meg hjemme. Jeg ville vel egenlig å foretrukket å feire hjemme fremfor å måtte sitte med en inngrodd sta gjeng med egoistiske mennesker.

Jeg tror dette er en trolletråd, men dere får kose dere videre dere som biter på. 😉

Det er ikke slik at middagen må flyttes for barnas skyld, og definitivt ikke slik at å spise julemiddag til vanlig tid betyr at julen ikke er på barnas premisser.

Det er det som er budskapet gjennom hele tråden, dette er et falskt premiss som har kommet inn i hodet til enkelte mødre de siste 10-15 årene. 

Jul på barnas premisser kan fint skje uten at man snur opp ned på hele feiringen. Hvorfor gar feiringen blitt som den har blitt tror du? Jo, fordi den har funket for alle generasjoner gjennom overskuelig fortid. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke slik at middagen må flyttes for barnas skyld, og definitivt ikke slik at å spise julemiddag til vanlig tid betyr at julen ikke er på barnas premisser.

Det er det som er budskapet gjennom hele tråden, dette er et falskt premiss som har kommet inn i hodet til enkelte mødre de siste 10-15 årene. 

Jul på barnas premisser kan fint skje uten at man snur opp ned på hele feiringen. Hvorfor gar feiringen blitt som den har blitt tror du? Jo, fordi den har funket for alle generasjoner gjennom overskuelig fortid. 

det stemmer jo ikke helt da.. folk feirer relativt forskjellig og noen feiringer passer en bedre enn andre. Besteforeldrene mine var oppvokst med julemiddag kl 14, jeg er oppvokst med julemiddag kl 17, men har også opplevd å få servert julemiddag kl 21 hos et annet familiemedlem. 

Anonymkode: 1d2f6...e94

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forholdsvis langt fra å spise middag en time før, til å dra hjem kl 1900. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...