AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Del Skrevet 9. desember 2023 Er det en grei førstegangshund? Er det mye sykdommer? Jeg har lest og lest, men ønsker meg andres kunnskap og. Del gjerne dere erfaringer! Anonymkode: 12ec0...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Del Skrevet 9. desember 2023 let etter en seriøs oppdretter. Kjør på. Anonymkode: 57cd9...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Del Skrevet 9. desember 2023 Det har vært mye tvilsom avl på rasen som har ført til en del dårlig gemytt, men finner du en god oppdretter så kan det absolutt være en fin hund. Du bør nok ha litt ambisjoner utover "familiehund" ettersom dette er en rase som trenger hjernetrim, spor og søk er f,eks, aktiviteter retrievere ofte setter stor pris på. Om dette er en rase som passer for deg avhenger først og fremst av hva du har tenkt å bruke den til. Anonymkode: 7d988...fbf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Del Skrevet 9. desember 2023 Jeg har inntrykk av at hovedgrunnen til at golden retriever (alle retrivere egentlig....) blir anbefalt som førstegangshund og/eller familiehund er at de jevnt over er happy hunder som tilgir feil fra eiere ganske greit, lite drama altså... Det betyr derimot ikke at de er krever mindre eller er enklere enn andre hunder, retrivere er jevnt over MYE hund og spesielt de første 2-3 årene. Ja, de lærer fort, både vaner og uvaner.De er energiske og krever mye aktivitet og hjernetrim. De blir ganske store og sterke, så jeg synes de er uegna for barn. Flotte. hunder når man legger inn arbeidet som kreves, veldig slitsomme hunder for de som ikke gjør det.... Anonymkode: f4dba...251 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 9. desember 2023 #5 Del Skrevet 9. desember 2023 Så lenge du kjøper golden retriever fra en seriøs oppdretter er det grenser for hvor mye man kan feile i oppdragelsen😂 Det er generelt (unntak finnes alltid) trygge, fine hunder, som er glade i folk og andre hunder. Man bør derfor passe på å jobbe med at man ikke alltid skal hilse, men jeg foretrekker det over hunder som er nervøse. Med en hund som liker alt og alle trenger man iallfall ikke stresse med at bikkja skal blir satt ut/redd/usikker om en unge kommer bort og gir en skikkelig bamseklem, mens med en hund som er livredd andre mennesker nok har større sjanse for å bli ødelagt/mer preget av noe sånt. Jeg har selv golden fra utstillingslinjer, hun fortjener å få litt trening fordi hun synes det er gøy, men tåler veldig fint at jeg ligger rett ut ei uke og kun får gjort nødvendig lufting også. Hun er sykt kul å trene både i rally, retrieverjakt (apportering), utstilling og alt mulig annet vi plutselig skal trene. Hun kan være med på tur i mange timer, men tåler fint kortere turer på hektiske dager. Hvis du ønsker å møte folk med golden retrievere kan du se om det er noen utstillinger i ok kjøreavstand, der er det mange hyggelige folk å prate med. Send meg gjerne en melding om du lurer på noe mer😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #6 Del Skrevet 9. desember 2023 Vet om 3 stk. 2 døde ung av sykdom, var syk hele livet. Den tredje er 4 år og alltid noe galt med den, alltid vært sykdom og en ekstrem utgift fra dag 1. Min erfaring er dårlig. Anonymkode: f4ebe...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet om 3 stk. 2 døde ung av sykdom, var syk hele livet. Den tredje er 4 år og alltid noe galt med den, alltid vært sykdom og en ekstrem utgift fra dag 1. Min erfaring er dårlig. Anonymkode: f4ebe...9bc Din "erfaring"? Fordi du "vet om" 3 stk? Anonymkode: 7d988...fbf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 9. desember 2023 #8 Del Skrevet 9. desember 2023 Hadde golden som førstegangshund og veldig glad for det. Kjøp fra en seriøs oppdretter, og sett deg inn i hva en hund trenger av fysisk og mental stimuli. Min var en fantastisk familiehund i 12 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Del Skrevet 9. desember 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Vet om 3 stk. 2 døde ung av sykdom, var syk hele livet. Den tredje er 4 år og alltid noe galt med den, alltid vært sykdom og en ekstrem utgift fra dag 1. Min erfaring er dårlig. Anonymkode: f4ebe...9bc Jeg har nå min syvende Golden retriver og de seks jeg hadde før ble 14 år, 13 år, 15 år, 15 år, 13 år og 14 år. Ingen av de hadde medfødte sykdommer, ingen av de fikk sykdommer og samtlige fikk være med oss til de ble så gamle at synet ble dårlig, nedsatt hørsel, støl og stiv, og til slutt ble livskvaliteten for dårlig så de fikk slippe. Den jeg har nå er 7 år og har ikke vært syk en dag. Anonymkode: 8fbb1...4e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 9. desember 2023 #10 Del Skrevet 9. desember 2023 Finn en oppdretter som setter helse og gemytt høyt og følger raseklubbens og NKK sine krav for avl og helsesjekker osv. Det er en god start i mine øyne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har vært mye tvilsom avl på rasen som har ført til en del dårlig gemytt, men finner du en god oppdretter så kan det absolutt være en fin hund. Du bør nok ha litt ambisjoner utover "familiehund" ettersom dette er en rase som trenger hjernetrim, spor og søk er f,eks, aktiviteter retrievere ofte setter stor pris på. Om dette er en rase som passer for deg avhenger først og fremst av hva du har tenkt å bruke den til. Anonymkode: 7d988...fbf Den vanlige golden er avlet til å ikke trenge så mye. Driver du med aktiv trening holder ikke vanlig golden, da må du ha jaktgolden. Er du heldig finner du en vanlig golden med litt futt, men det er vanskelig å finne. Så ambisjonsnivået trenger ikke være så stort om du velger fra linjer som er avlet for familiebruk. Anonymkode: be599...228 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vet om 3 stk. 2 døde ung av sykdom, var syk hele livet. Den tredje er 4 år og alltid noe galt med den, alltid vært sykdom og en ekstrem utgift fra dag 1. Min erfaring er dårlig. Anonymkode: f4ebe...9bc Og jeg vet om to stykk som levde i fjorten år uten helseproblemer. Betyr ikke at det er fasiten for alle. Anonymkode: fb62e...88e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Den vanlige golden er avlet til å ikke trenge så mye. Driver du med aktiv trening holder ikke vanlig golden, da må du ha jaktgolden. Er du heldig finner du en vanlig golden med litt futt, men det er vanskelig å finne. Så ambisjonsnivået trenger ikke være så stort om du velger fra linjer som er avlet for familiebruk. Anonymkode: be599...228 Behov betyr ikke at hunden spiser opp nabobarna dersom den ikke får det oppfylt, men at den får dårligere livskvalitet. Alle hunder fortjener å blir brukt til noe mer enn en daglig runde rundt kvartalet og en fjelltur annenhver søndag. Anonymkode: 7d988...fbf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Den vanlige golden er avlet til å ikke trenge så mye. Driver du med aktiv trening holder ikke vanlig golden, da må du ha jaktgolden. Er du heldig finner du en vanlig golden med litt futt, men det er vanskelig å finne. Så ambisjonsnivået trenger ikke være så stort om du velger fra linjer som er avlet for familiebruk. Anonymkode: be599...228 Min erfaring i goldenmiljøet er at alle hundene synes det er gøy med trening, men tåler late dager. Jeg vet om en golden som er lat, men der er eierne dumme som har latt den få alt for mye mat som har gjort den alt for tung…. Utenom den kjenner jeg hvertfall 30 stykker som fint trener 2-3 timer med forskjellige ting. Men alle tåler også rolige dager, og på trening løper de litt saktere osv enn jaktgolden Anonymkode: 549ca...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 10. desember 2023 #15 Del Skrevet 10. desember 2023 Vi har en nydelig golden som førstehund. Snill jente, ingen problemer med å være hjemme når vi er på jobb og skole, lykkelig når vi er tilbake, ELSKER folk og er veldig glad. Har vært på valpekurs, diverse treninger, prøvd blodspor. Veldig flink til sitt og bli. Kan bjeffe til hvis noen kommer brått inn døra, skal vel beskytte oss. Foruten det, veldig lite bråk og lyd. Heldigvis, orka ikke sånn liten gneldrehund. Liker å bruke nesa si, så prøver å strø utover godbiter på et jorde som hun får løpe fritt og grave opp. Liker å grave i jorda, gravde opp en mus en gang. Anbefaler golden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg har golden retriever hannhund. Fantastisk hund på mange måter, MEN har et j*vlig stort problem med han, som oppsto i 8-9 mnd alderen og som jeg til dags dato (3.5 år) ikke har klart å bli 100% kvitt. Det er at han går fort opp i stress/frustrasjon som han løser ved hopping, biting i armer, knurring (såkalt «sosial kamp» i følge enkelte). Har i løpet av den tiden jeg har slitt med dette søkt hjelp av flere ulike hundetrenere og det viser seg at dette er et ganske vanlig problem for retrievere, spesielt hannhunder. Jeg vet ikke om det er dårlig avl, dårlig oppdragelse eller begge deler, men på alle andre områder er han en relativt grei type, ingen annen problematferd. Tenker det kan være greit å nevne, for det å ha en 35 kg tung hund hengende i armen er ekstreemt kjipt i lengden. Anonymkode: 71199...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå