AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Vi bor på 62 kvm, og har to soverom. Ett til oss og ett til vår toåring, og når vi får besøk må vedkommende ta sønnen vårt sitt rom. Noe som betyr vanskelige legginger og at det er ganske unntakstilstand her. Når svigers kommer har de alltid masse egne planer, som å møte vennene sine, dra på fylla og sove lenge dagen derpå, uten noen tanke om at de kunne avlastet oss med å passe barnebarnet sitt. Når de er her lever vi seperate liv, hvor vi står opp med sønnen vår tidlig, drar på lekeplass osv., og de gjør sitt. Føles som om vi driver et gratis hotell, da vi selvsagt må stå for måltid og innkjøp, men ikke får noe tilbake. De har til og med tatt seg såpass til rette at de flere ganger har invitert vennene sine til oss. Er det urimelig å si at de ikke kan komme å sove her mer? Anonymkode: 43b5e...43a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bor på 62 kvm, og har to soverom. Ett til oss og ett til vår toåring, og når vi får besøk må vedkommende ta sønnen vårt sitt rom. Noe som betyr vanskelige legginger og at det er ganske unntakstilstand her. Når svigers kommer har de alltid masse egne planer, som å møte vennene sine, dra på fylla og sove lenge dagen derpå, uten noen tanke om at de kunne avlastet oss med å passe barnebarnet sitt. Når de er her lever vi seperate liv, hvor vi står opp med sønnen vår tidlig, drar på lekeplass osv., og de gjør sitt. Føles som om vi driver et gratis hotell, da vi selvsagt må stå for måltid og innkjøp, men ikke får noe tilbake. De har til og med tatt seg såpass til rette at de flere ganger har invitert vennene sine til oss. Er det urimelig å si at de ikke kan komme å sove her mer? Anonymkode: 43b5e...43a Hvis de hadde oppført seg pent, hadde jeg tenkt at dere sover på sønnen sitt rom, og svigers får deres, i stedet for omvendt. Men at de skal på fylla- hvis du virkelig mener det, og ikke overdriver - det hadde ikke jeg orket! Anonymkode: 92a96...cce 5 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 I motsetning til de fleste hotell har dere en person i huset som kan vekke besteforeldrene sine. Slutt å reise ut med han. Emil hadde såååå lyst å leke med bestefar og vi fikk ikke stoppa han i gå inn til dere 😄 Anonymkode: fd667...ed3 15 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis de hadde oppført seg pent, hadde jeg tenkt at dere sover på sønnen sitt rom, og svigers får deres, i stedet for omvendt. Men at de skal på fylla- hvis du virkelig mener det, og ikke overdriver - det hadde ikke jeg orket! Anonymkode: 92a96...cce Om jeg mener det, sist buste svigerfar inn på soverommet vårt i leting etter toalett, etter en fyllekule. Måtte minne han på hvor toalett er. Og dagen derpå sover de til 11-12, noe som føles som midt på dagen for småbarnsforeldre, og er ikke mottakelig for å være med barnebarnet. De har ikke et alkoholproblem, men bor til vanlig på bygda, så når de kommer til oslo så skal det festes og ut på livet. Anonymkode: 43b5e...43a 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 Kvitt deg med gjestesengen. De må bo på hotell ved besøk. Anonymkode: 22b81...840 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 De er mannen sine foreldre. Hvis han ikke vil ha besøk av foreldrene sine, så får han si det til dem. Og hvorfor skal de være barnevakt? 🤔 Uansett, så trenger ikke dere være stille bare fordi de vil sove hele formiddagen. I hjem med barn, så er det slutt på nattero kl 6-8 Anonymkode: 4684f...285 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 Grunnen til at de får sønnen vår sitt rom har med at han har 120 seng og vi 180, så når vi tre må sove sammen blir det litt vel trangt på 120. Men dere har rett. Kanskje de kan få madrasser på gulvet i stua istedet? At vi ikke tilrettelegger så veldig, og da er det ikke mulighet for å dra seg lenge dagen derpå. Kanskje hvis vi slutter å legge til rette, så vil de måtte skjerpe seg. De er her annenhver måned i 4-5 dager, noe som er langt oftere enn før vi fikk barn. Og bruker ofte barnet som påskudd for å komme, men tilbringer minimalt med tid med han, og aldri alene (slik at de faktisk avlaster oss). Anonymkode: 43b5e...43a 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Dere er 3 på 62kvm? Da får de ta inn på hotell tenker jeg, slik var det her når vi var 2 på 60kvm. Anonymkode: 896fe...419 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 Ikke tilrettelegg. Ha kjedelig pålegg og gammelt brød. Inviter noen barnet kan leke med for litt ekstra støy. Host mye. Anonymkode: 65e97...3df 6 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er mannen sine foreldre. Hvis han ikke vil ha besøk av foreldrene sine, så får han si det til dem. Og hvorfor skal de være barnevakt? 🤔 Uansett, så trenger ikke dere være stille bare fordi de vil sove hele formiddagen. I hjem med barn, så er det slutt på nattero kl 6-8 Anonymkode: 4684f...285 Ja det er helt klart han som må si ifra, om noen skal si ifra. Vi er egentlig ikke så stille, men når man har drukket sover man tungt og ettersom de sover på barnerommet hvor alle lekene er, ender vi opp med å gå ut å leke istedet. Anonymkode: 43b5e...43a
Momma Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 Enten drar de til Oslo for å besøke dere (og ikke minst barnebarnet!) og tilbringe kvalitetstid sammen med familien. Da er det greit om dere tilbyr overnatting, synes jeg. Eller så drar de til Oslo på fest og heisatur, da kan de ta inn på hotell. Jeg tror jeg hadde presentert de to alternativene omtrent ordrett slik for dem. 7
Carrot Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 Jeg er bestemor og en av mine beste venner bor like i nærheten av barnebarnet, likevel seg jeg ikke for meg å bruke tid på å besøke venner når jeg er der fordi tiden med barnebarnet er viktigere. Det betyr å legge seg tidlig og stå opp tidlig for å tilbringe tid sammen så lenge barnet er våkent, besteforeldre som ikke ser verdien av barnebarnet som vokser opp superraskt skjønner jeg meg ikke på. Jeg ville ikke tatt hensyn, jeg ville tvert imot sagt at dere er velkommen så lenge dere er her for oss, men vi er ikke et "gratishotell" - beklager. 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: De er her annenhver måned i 4-5 dager, noe som er langt oftere enn før vi fikk barn. Og bruker ofte barnet som påskudd for å komme, men tilbringer minimalt med tid med han, og aldri alene (slik at de faktisk avlaster oss). Anonymkode: 43b5e...43a Hadde aldri godtatt eller orket det. De får ta inn på hotell! Vi har leilighet i samme str, og det er for lite for 4 voksne + 1 barn. Anonymkode: 3eaaa...d23 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: (...) Kanskje de kan få madrasser på gulvet i stua istedet? At vi ikke tilrettelegger så veldig, og da er det ikke mulighet for å dra seg lenge dagen derpå. Kanskje hvis vi slutter å legge til rette, så vil de måtte skjerpe seg. De er her annenhver måned i 4-5 dager, noe som er langt oftere enn før vi fikk barn. Og bruker ofte barnet som påskudd for å komme, men tilbringer minimalt med tid med han, og aldri alene (slik at de faktisk avlaster oss). Anonymkode: 43b5e...43a Bare gjør kort prosess og slutt å ha gjesteseng, ekstra madrasser og whatnot. Overnatning foregår på hotell. Barnet på to skal ha en juniorseng (70x140cm) så han får mer gulvplass å leke på. Den kan en voksen "dessverre" ikke passe. Anonymkode: 22b81...840 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 Carrot skrev (4 minutter siden): Jeg er bestemor og en av mine beste venner bor like i nærheten av barnebarnet, likevel seg jeg ikke for meg å bruke tid på å besøke venner når jeg er der fordi tiden med barnebarnet er viktigere. Det betyr å legge seg tidlig og stå opp tidlig for å tilbringe tid sammen så lenge barnet er våkent, besteforeldre som ikke ser verdien av barnebarnet som vokser opp superraskt skjønner jeg meg ikke på. Jeg ville ikke tatt hensyn, jeg ville tvert imot sagt at dere er velkommen så lenge dere er her for oss, men vi er ikke et "gratishotell" - beklager. Jeg har barn og barnebarn som bor i et annet land. De kommer gjerne til oss fordi vi har et stort hus. Det betyr da at de gjør som svigerforeldrene til TS, de møter venner, de inviterer venner til oss, sover til langt på dag, fester og koser seg. Og jeg får masse kvalitetstid med barnebarna, hver morgen har vi flere timer vi koser oss sammen mens foreldrene sover, jeg elsker det og er gjerne et gratishotell de gangene de kommer til meg ❤️ Jeg kan ikke fatte at TS aksepterer dette, hadde lett sendt ungen inn til besteforeldrene hver eneste morgen og "tvunget" de til å våkne og delta i samvær. Kanskje de hadde sluttet rimelig fort, eller funnet seg et alternativt sted å bo. Anonymkode: 94352...d09 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Fyllekuler og ungkarsliv hører ikke hjemme i et hjem med små barn. 4-5 dager i strek? Nei nei nei. Dere er gratishotell, bare si at det gir mye trøbbel med døgnrytme og at dere ikke vil at barnet skal oppleve såpass mye fyll og fanteri. Barnet sover best på eget rom, så da blir det så. Man kan jo være ærlig på at de faktisk ikke kommer og besøker dere, men er helt uinteressert i familien og barnebarnet når de er der. Så da går det ikke. Gamle folk som er på fylla slik er noe av det mest usjarmerende jeg vet om!! Anonymkode: 85c90...7ed 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 TS her. Tusen takk for svar, dere gir oss mot til å gjøre en endring. Og spesielt fint med svar fra andre besteforeldre med et helt annet forhold til barnebarna sine. Vi føler jo livet vårt blir snudd opp-ned disse langhelgene, og jeg tåler mye kaos og unntakstilstand. Men disse besøkene gagner ikke oss eller sønnen vår, annet enn at vi alle sover dårligere og er mye mer slitne. Hadde heller satt pris på kortere kvalitetstid hvor besteforeldrene er våkne, uthvilt og mottakelige for å være med han. Anonymkode: 43b5e...43a 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 Foreslå ei eller to netter hos dere der de er sammen med barnebarnet, og så hotell i helga slik at de kan gjøre det andre. Anonymkode: f2fac...5c0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 Hvis dere overnatter gratis hos de når dere er på besøk, så tenker jeg de bør få bo hos dere også. Men dere kan ha regler. Om barnet sliter med legging eller våkner lett, kan dere si at hvis de skal overnatte må de være hjemme til f.eks kl 22. Dere våkner jo også. Det er ikke ok at de inviterer andre til dere. Mannen bør snakke med de. Jeg mener dere bør forvente at de tilbringer litt tid med barnebarnet sitt. Bryr de seg ikke? Hva med at far sier at lørdag kl 10 er det felles frokost da barnebarnet gjerne vil være med å lage til og spise med besteforeldrene sine. Ellers gjør dere som dere vil. Barnetv høyt på kl 7, barnedisko i stuen kl 9. Løping og herjing. Bruk kjøkkenmaskinen til å lage vaffelrøre el. Masse bråk! Kanskje de blir lei og tar inn på hotell. Men hvis legging er så stort problem på annet rom, så er det lov å si at i år så kan dere ikke ha overnatting. Dere skal ikke bli mer sliten av å ha besøk i tillegg til et trøtt barn og dere blir trøtt også. Har mannen søsken de kan bo hos? Anonymkode: 63bbb...ca9
Lost little girl Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 Hvis de er hos dere for å feste og ikke være med barn og barnebarn, får de ta inn på hotell. Hadde ikke orket å ha festende og bakfulle svigers, eller egne foreldre for den saks skyld, i hus med småbarn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå