Gå til innhold

Det offentlige arbeidsliv - ingen belønning for solid og trofast innsats

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier - for oss som jobber i det offentlige, legger ned stor innsats og mer eller mindre aldri er borte fra arbeid - hvilke incentiver har vi egentlig for å bli værende? 

Likhetstankegangen rår, selv om du er 20 eller 100 % på jobb, du kan gjøre en elendig innsats og makse sykelønnsordninger m.m., uten at det får konsekvenser for andre enn dine kollegaer. Men belønningen er lik. 

Det lønner seg med andre ord ikke å være en lojal og stabil arbeidstaker, det lønner seg aldri å yte det lille ekstra. Det eneste du oppnår, er mer arbeidsoppgaver - "fordi du er så dyktig". Du druknes i arbeid.

Dere som sier at jobber i det offentlige er trygge, og man har en god pensjonsordning - heh, ja, det er kanskje en trygg jobb, men pensjonen vår generasjon får, vil være elendig. Du må spare i andre former for å sikre pensjon, så det er ikke et godt argument lenger. Og lønna står som regel ikke i stil til å kunne legge av mye hver måned til spareformål. 

Andre som er lei av å være en stabil arbeidstaker, aldri oppnå noe særlig verken lønns- eller karrieremessig, mens dere ser på unnasluntrende kollegaer i det offentlige? Det er utrolig mange som ikke kjenner på noen form for ansvarsfølelse, verken overfor jobben selv eller sine kollegaer.

Selv jobber jeg innen helse.

Anonymkode: b645d...401

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som overskriften sier - for oss som jobber i det offentlige, legger ned stor innsats og mer eller mindre aldri er borte fra arbeid - hvilke incentiver har vi egentlig for å bli værende? 

Likhetstankegangen rår, selv om du er 20 eller 100 % på jobb, du kan gjøre en elendig innsats og makse sykelønnsordninger m.m., uten at det får konsekvenser for andre enn dine kollegaer. Men belønningen er lik. 

Det lønner seg med andre ord ikke å være en lojal og stabil arbeidstaker, det lønner seg aldri å yte det lille ekstra. Det eneste du oppnår, er mer arbeidsoppgaver - "fordi du er så dyktig". Du druknes i arbeid.

Dere som sier at jobber i det offentlige er trygge, og man har en god pensjonsordning - heh, ja, det er kanskje en trygg jobb, men pensjonen vår generasjon får, vil være elendig. Du må spare i andre former for å sikre pensjon, så det er ikke et godt argument lenger. Og lønna står som regel ikke i stil til å kunne legge av mye hver måned til spareformål. 

Andre som er lei av å være en stabil arbeidstaker, aldri oppnå noe særlig verken lønns- eller karrieremessig, mens dere ser på unnasluntrende kollegaer i det offentlige? Det er utrolig mange som ikke kjenner på noen form for ansvarsfølelse, verken overfor jobben selv eller sine kollegaer.

Selv jobber jeg innen helse.

Anonymkode: b645d...401

Du er tydelig endel av de 20% som yter mer enn forventet. Tegn på at du er stresset og overbelastet når du begynner å bli kynisk mot kollegaer. 

Anonymkode: 932fd...321

• Liker 1
Skrevet

Er likedan som ts og har bestemt meg for å søke meg bort fra mitt nåværende arbeidssted. Er en bærebjelke på huset, som kjenner systemene ut og inn, og får til det meste. Er lei av å bli tatt for gitt.

Anonymkode: 4da7c...be2

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler jeg får noen fordeler av å være en man kan stole på. Jeg får dekket 40 000 av studiet mitt. Nå siste semester får jeg også dekket 9 dager fri i turnus for å gå på skole. Tror ikke andre som maser egenmelding og slikt ville fått dekket det.

• Liker 6
Skrevet

Du har altså kommet til samme konklusjon som oss andre; å jobbe i det offentlige er som å jobbe i en vernet bedrift - få krav om effektivitet og man blir aldri kvitt daukjøttet. Det jobber ekstremt mange i det offentlige som aldri hadde beholdt jobben med samme innsats hos en privat arbeidsgiver. 

Anonymkode: 95670...466

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Belønningen for å gjøre en god jobb er mer jobb. Jobb akkurat så mye du må. Ikke mer. Her får alle akkurat samme lønnstillegg uansett.

Anonymkode: 5582c...fc7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har altså kommet til samme konklusjon som oss andre; å jobbe i det offentlige er som å jobbe i en vernet bedrift - få krav om effektivitet og man blir aldri kvitt daukjøttet. Det jobber ekstremt mange i det offentlige som aldri hadde beholdt jobben med samme innsats hos en privat arbeidsgiver. 

Det er ikke grønnere på den andre siden av gjerdet - i det private. Du finner unnasluntrere, snylting på andres arbeid, utbrenthet og null karrieremuligheter der også.

Jeg har sett ting som jeg faktisk ikke trodde var mulig i det private når det kommer til latskap, men når folk er beskyttet av ulike grunner så blir man ikke kvitt dem.

Anonymkode: 0c597...f51

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jobber ekstremt mange i det offentlige som aldri hadde beholdt jobben med samme innsats hos en privat arbeidsgiver. 

Dette er en myte, masse daukjøtt i privatsektor, spesielt innen ingeniører og forskning. Disse er på sitt mest produktive de 15 første åra etter utdannelse, og etter det daler det for de aller fleste.

• Liker 3
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Topsi skrev (17 timer siden):

Jeg føler jeg får noen fordeler av å være en man kan stole på. Jeg får dekket 40 000 av studiet mitt. Nå siste semester får jeg også dekket 9 dager fri i turnus for å gå på skole. Tror ikke andre som maser egenmelding og slikt ville fått dekket det.

Du får det til å høres ut som om hvis man er til å stole på får man goder, mens TS påpeker nettopp det motsatte. Selv var jeg aldri syk da jeg jobbet kommunalt, i tillegg til at jeg jobbet annenhver helg (fordi det passet meg), og fikk år etter år avslag på videreutdanning. Og jeg så det også blant assistentene, ofte ikke-norske og så utrolig arbeidsomme og flinke, men likevel ble «lufta» hvert tredje år så de ikke skulle måtte tilbys faste stillinger. Det var lovbrudd på lovbrudd i den kommunale enheten jeg jobbet, og det hadde ingenting med om folk var til å stole på, men råtten ledelse. 

Skrevet

Jeg er offentlig ansatt sykepleier. har nådd min "Max ansiennitet " og lønn følger lønnsoppgjør. Ingen individuell forhandling. 

Er ja menneske og har kapasitet. Derfor har jeg fått litt ekstraoppgaver utover stillingen min..

Men ikke mer lønn.. 

Etter 20 års ansettelse så får vi en blomsterkvast og gavekort på kjøpesenteret 500 kr. 

Jeg må velge mellom to treukersbolker når jeg skal ha sommerferie.  Jeg kan likevel få flyttet ferien om avdelingen synes det passer bedre.

Men trygg jobb, kan bytte vakt/fri med kolleger om jeg trenger det...fine kolleger og pasienter men fy fan det er et rotterace.  

Anonymkode: 2db88...182

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er en myte, masse daukjøtt i privatsektor, spesielt innen ingeniører og forskning. Disse er på sitt mest produktive de 15 første åra etter utdannelse, og etter det daler det for de aller fleste.

Min mann jobber i det private (leder) Makan til mye møter, luncher, kaffeprating, konferanser.....hjemmekontor, sene morgener.. Jeg som har et praktisk yrke skjønner ikke at prating og sending av e-post kan være "jobb"

🤣

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Gravplassene er fulle av uunnværlige folk….. Nei, du blir ikke verdsatt på jobb om du jobber 100% og 50% gratis i tillegg, men du vil bli utslitt😉 

Anonymkode: 81021...69b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Personlig opplever jeg faktisk at innsats gir resultater i form av økt lønn. Men ja, pensjonen vår kommer til å bli elendig! Før var jo liksom god pensjon en av årsakene til å holde lønna i det offentlige nede, men sånn er det ikke lenger. 2/3 av sluttlønna er en saga blott!!

Anonymkode: 458ce...0d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg jobber i det offentlige, og jeg opplever høye krav til effektivitet. Dessverre kan det være ekstremt vanskelig å bli kvitt dem du kaller daukjøtt, pga et ekstremt sterkt stillingsvern. Jeg har en kollega som har funnet på ekstremt mye tull (svært dårlig behandling av kolleger, har hatt ikke-autorisert 100% hjemmekontor i et halvt år, gjør ikke arbeidsoppgavene sine, økonomiske misligheter), og fremdeles blir hen ikke oppsagt! 🤯🤯🤯

Det som skjer da, er jo at vi som faktisk gjør jobben må jobbe enda hardere for å kompensere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mann jobber i det private (leder) Makan til mye møter, luncher, kaffeprating, konferanser.....hjemmekontor, sene morgener.. Jeg som har et praktisk yrke skjønner ikke at prating og sending av e-post kan være "jobb"

🤣

Til det siste du skriver: har det noen gang slått deg at prating og sending av e-post inngår i planleggingen av hva du og andre i praktiske yrker skal gjøre?

Anonymkode: b24f0...e61

• Liker 6
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Enig, det lønner seg ikke.

Ente opp med å ikke få forlenget vikariat i det offentlige siden nytt vikariat absolutt måtte lyses ut fordi en visstnok skal strebe etter å ikke ha folk i midlertidige stillinger. Det skulle visst bli lyst ut en fast stilling også, men prosessen dro ut så vikariatet kom først. Søkte på vikariatet, akkurat samme arbeidsoppgaver. Det er kvalifikasjonsprinsippet som gjelder, hjelper ikke å være intern. Så det kom inn en person utenfra med bedre kvalifikasjoner visstnok og vipps så er jeg på vei ut siden jeg ble innstilt som nr. 2 og nr. 1 takket ja.

Føler meg som en dørmatte som har blitt trampa på. Har gjort en god jobb, jobbet hele juli for å være behjelpelig med feriekabalen og utsatt ferie til sent i august, og dette er takken man får. Hadde det vært i det private hadde jeg nok bare fått forlenga vikariatet på flekken i stedet for å måtte gå igjennom en utlysningsprosess som potensielt kan skyve deg ut pga. kvalfikasjonsprinsippet. Man har ikke nødvendigvis bedre vern i det offentlige, iallfall ikke som midlertidig ansatt. 

Anonymkode: 6e6ef...16d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig, det lønner seg ikke.

Ente opp med å ikke få forlenget vikariat i det offentlige siden nytt vikariat absolutt måtte lyses ut fordi en visstnok skal strebe etter å ikke ha folk i midlertidige stillinger. Det skulle visst bli lyst ut en fast stilling også, men prosessen dro ut så vikariatet kom først. Søkte på vikariatet, akkurat samme arbeidsoppgaver. Det er kvalifikasjonsprinsippet som gjelder, hjelper ikke å være intern. Så det kom inn en person utenfra med bedre kvalifikasjoner visstnok og vipps så er jeg på vei ut siden jeg ble innstilt som nr. 2 og nr. 1 takket ja.

Føler meg som en dørmatte som har blitt trampa på. Har gjort en god jobb, jobbet hele juli for å være behjelpelig med feriekabalen og utsatt ferie til sent i august, og dette er takken man får. Hadde det vært i det private hadde jeg nok bare fått forlenga vikariatet på flekken i stedet for å måtte gå igjennom en utlysningsprosess som potensielt kan skyve deg ut pga. kvalfikasjonsprinsippet. Man har ikke nødvendigvis bedre vern i det offentlige, iallfall ikke som midlertidig ansatt. 

Anonymkode: 6e6ef...16d

Men det er jo sånn systemet skal fungere. Man skal ha en åpen prosess hvor man ikke trenger å ha foten innafor for å få fast stilling. Den best kvalifiserte skal få jobben. Denne gangen var det ikke deg. Men neste gang kan det være DU som kommer inn utenfra, og får jobben fordi du er best kvalifisert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobber i det offentlige, og jeg opplever høye krav til effektivitet. Dessverre kan det være ekstremt vanskelig å bli kvitt dem du kaller daukjøtt, pga et ekstremt sterkt stillingsvern. Jeg har en kollega som har funnet på ekstremt mye tull (svært dårlig behandling av kolleger, har hatt ikke-autorisert 100% hjemmekontor i et halvt år, gjør ikke arbeidsoppgavene sine, økonomiske misligheter), og fremdeles blir hen ikke oppsagt! 🤯🤯🤯

Det som skjer da, er jo at vi som faktisk gjør jobben må jobbe enda hardere for å kompensere. 

Dette er ikke noe som bare gjelder for offentlig sektor. 
Hvor mye ekstra innsats har å si, kommer helt an på stillingen og hva arbeidsgiver kan gjøre innenfor rammene.

Jeg kjenner mange i offentlig sektor som har steget i gradene grunnet innsats, og som har gode jobber med lønn i størrelsesorden 800- 1 000 000,-.

Husk at de aller fleste lavest betalte jobbene er i privat sektor.

Skrevet

Ha en administrativ jobb i det offentlige som gir mulighet for hjemmekontor og fleksitid. Jobb akkurat det du skal men ikke mer utover det. Mer frihet og fritid lønner seg ofte mer enn høy lønn også. 

Anonymkode: 5e0c8...67a

• Nyttig 1
Skrevet

Sååå enig. Er aldri vekke fra jobb. 0 fravær år etter år. Føler jeg bor på jobb. De andre kommer og går. Syke her og der + langtidssyke.

Hvorfor får ikke vi bonus for 0 fravær?? 

Anonymkode: d508e...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...