Gjest MillA666 Skrevet 9. desember 2023 #1 Skrevet 9. desember 2023 Katten min gnager på alt om vinteren. Jeg tror det er fordi han ikke får spist gress. Men jeg har sådd kattegress til han men det hjelper ikke. Jeg må legge vekk kabler til tv og alt annet. Han begynner tilogmed å gnage på meg som en liten baby som klør i tennene. Han virker så frustrert stakkars. Jeg har sånn spray til ledninger som gjør at han synes de smaker vondt men det hjelper ikke. Jeg tenker at jeg heller må finne ut hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte å ha behov for å gnage. Kanskje han sliter med å få opp hårballer. Han er langhåret. Jeg synes synd på pus og tenker at jeg må få hjelpa han på ett vis. Han har det sånn hver vinter.
Hurrahei Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Vet ikke så mye, men har selv kjøpt catnip pinner. Catnip er jo den urten de liker så godt lukten av, jeg har kjøpt små tørkede pinner/kvister fra dette. Har også kjøpt en liten bal, som er hard/tettpakket av catnip. Den gnager Luca på. Begge typer kjøpt på dyrebutikk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 Jeg har også kjøpt egne pinner som kattene liker å gnage og gni seg på. Kan hende han kjeder seg? Kattene mine er iallefall mer inne når det er masse snø ute. Er liksom ikke så mye for dem å gjøre når alt er dekket av snø. Du kan se om det hjelper å underholde katten mer i løpet av dagen? Anonymkode: 8a5f4...a54
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Jeg ville tippe at han kjeder seg? Har du prøvd å leke en del hver dag? Anonymkode: 67c18...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 Dette er jo typisk «problematferd» som dukker opp når en katt er understimulert, og det har lett for å skje om vinteren når de er mer inne og ikke får like mye stimuli. Du kan nok løse mye med å aktivisere pus mer, spesielt leke og engasjere katten noen ganger om dagen ✨ Anonymkode: 639a1...5c3
Sofakona Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 Som de andre sier..den kjeder seg. Mer lek og stimulering
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 Høres ut som katten trenger å bli lekt mere med. Den kjeder seg nå på vinteren hvor den ikke får vært ute og 'løpt fra seg'. Anonymkode: afa71...770
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Catnip er effektivt men det gjør katten ruset, og absolutt ikke noe man bør ha fri tilgang til så det ville jeg forsøkt begrense. Katter som er understimulert kan endre adferd, er katten din mer inne på denne årstiden kan det være en ide å ha klatrestativ, hyller på veggen den kan hoppe mellom (her kan du bruke catnip i begrenset omfang for å vise vei) det finnes kattekøysenger som festes på vinduet som den kan ligge i for å se ut om den ikke kan få tilgang til en vinduskarm, katteleker som stimulerer - jeg tror jeg ville forsøkt alt dette før jeg foret katten med catnip på fri basis i allefall Anonymkode: 19ba4...233
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 Kjøp kattegress på durebutikken? Anonymkode: 70014...27d
AnonymBruker 42 Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 (endret) Jeg har ikke "kjempepeiling", men har jo hatt noen katter igjennom årene... Ingen av dem var spesielt glad i vinter og snø - så når de først var inne - så gjør det bare ting de eller ville ha gjort ute under hyggeligere værforhold... Som en annen AB sa ; "de kjeder seg ", sånn snircus... Tipper jeg, da Endret 9. desember 2023 av AnonymBruker 42
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 Sjekk tennene hos veterinær. Kan være tannsmerter/knekt tann han prøver å få bukt med Anonymkode: c8c1f...3b4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 Jeg har kjøpt silverwine pinner til min, hun har helt sluttet tygge på ting etter hun fikk de. De andre pusene som ellers kun tygger på planter foretrekker også pinnene nå! Men det er selvfølge å være helt sikker på at tennene er bra først da. Anonymkode: 10a71...561
Gjest MillA666 Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 20.13): Jeg har også kjøpt egne pinner som kattene liker å gnage og gni seg på. Kan hende han kjeder seg? Kattene mine er iallefall mer inne når det er masse snø ute. Er liksom ikke så mye for dem å gjøre når alt er dekket av snø. Du kan se om det hjelper å underholde katten mer i løpet av dagen? Anonymkode: 8a5f4...a54 Ja, jeg pleier å kjøpe snacks med catnip. Sånne som dreamis ol. Men han gnager på kurver som er i treverk eller sånne tykke strå. Jeg har desverre ikke så mye tid til å leke med han siden jeg trener mye og jobber mye men jeg tar meg tid til det sånn ca tre ganger i uka. Har prøvd å kjøpe elektriske leker. Ball som lyser og ruller av seg selv men den blir han bare redd for og løper ut. For meg virker det mer som at han trenger gress siden han gnager på planter og det grønne på julepynt som skal likne på gran
Gjest MillA666 Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 20.32): Sjekk tennene hos veterinær. Kan være tannsmerter/knekt tann han prøver å få bukt med Anonymkode: c8c1f...3b4 Nei for da hadde han gjort det hele året. Dette er noe han gjør hver bonrer så fort han ikke får spist gress ute lenger.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 MillA666 skrev (På 9.12.2023 den 9.23): Katten min gnager på alt om vinteren. Jeg tror det er fordi han ikke får spist gress. Men jeg har sådd kattegress til han men det hjelper ikke. Jeg må legge vekk kabler til tv og alt annet. Han begynner tilogmed å gnage på meg som en liten baby som klør i tennene. Han virker så frustrert stakkars. Jeg har sånn spray til ledninger som gjør at han synes de smaker vondt men det hjelper ikke. Jeg tenker at jeg heller må finne ut hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte å ha behov for å gnage. Kanskje han sliter med å få opp hårballer. Han er langhåret. Jeg synes synd på pus og tenker at jeg må få hjelpa han på ett vis. Han har det sånn hver vinter. Gress = forstoppelse Anonymkode: bde13...c15
Gjest MillA666 Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gress = forstoppelse Anonymkode: bde13...c15 Hva mener du? Jeg ville heller tro at gresset er bra for fordøyelsen. Katter spiser gress for å få opp hårballer
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 MillA666 skrev (Akkurat nå): Hva mener du? Jeg ville heller tro at gresset er bra for fordøyelsen. Katter spiser gress for å få opp hårballer Hunder spiser gress fordi de har forstoppelse. Anonymkode: bde13...c15
Neket Skrevet 13. desember 2023 #18 Skrevet 13. desember 2023 Kattegresset de selger på Plantasjen er mye bedre enn det man kjøper og dyrker selv fra dyrebutikken. Du kan også kjøpe noen elefantføtter (potteplante), de varer lenge om de har et par stk å beite på og variere mellom.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 Hva med en Kong, samme som man bruker til hunder der man gjemmer en godbit sånn at katten må jobbe for å få den ut? Både lek OG snack til katten, win win Anonymkode: 083e4...d89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå