Gå til innhold

Munchausen by proxy - mistanke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem eller hvor kan jeg ta kontakt med noen når mistenker en mor som har dette? 

Har hatt en mistanke lenge nå men begynner få med tydelig bevis på at dette kan være reel situasjon hos en jeg kjenner i familien.

Hun viser sitt liv til å få barna til å få diagnoser, sier opp jobben for å bruke mye tid på dem og vil ha de innlagt bl.a og krangler mye med helsevesenet. Barna går minimalt på skole.  Hun er meget opptatt av oppnå økonomisk vinst/ goder og av å gå hjemme med barna.

Igår bekreftet hun til meg at hun har begynt å gi de egen medisin som ikke bør gies til barn.

Vet det er høy terskel for å anklage en mor for denne sykdommen.

Anonymkode: 11207...446

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar kontakt med personens fastlege, hvis du vet hvem det er, og forteller om bekymringen din, og at hun har begynt å gi barna reseptbelagt medisin som ikke er foreskrevet til dem, men til henne.

Hvis du ikke vet hvem fastlegen er, tar du kontakt med barnevernet.

Anonymkode: 9774c...a4e

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet

Barnevernet og kommunelegen.

Anonymkode: 3062d...fb4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnevernet.

Anonymkode: f7819...4a3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker barnevernet. De kan velge å gjøre videre undersøkelser som å snakke med fastlegen. 

Munchausen er en vanskelig diagnose for legene å forholde seg til. Har lest det er underdiagnostisert. Ikke rart da det man må si til pasienten er at man tror de overdriver/overdriver barnas symptomer/sykdom. Er vel verste diagnosen disse kan få. For da er det jo plutselig psykisk. 

Mulig mor bare er hypokonder eller har helseangst. Men da kan hun fp hjelp til dette. 

Anonymkode: 82426...228

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en barnevernssak.

Anonymkode: fca5e...f28

Skrevet

BV og kommunelegen. Tør du ikke det så kan du varsle politiet. Å bevist gi barna reseptbelagte medisiner som kan skade dem er mishandling og dermed en sak for politiet. 

Anonymkode: d915e...3ec

• Liker 3
Skrevet

Å gi medisiner til barn som ikke er laget for barn kan være veldig skadelig og gi varige mén. IKKE vent med å melde saken. Mener barnevern er riktigste instans her, så tar de det videre. Det haster mer å sørge for god omsorg for barna enn det formelle rundt feil legemiddelbruk.

Anonymkode: 60d7e...382

• Liker 3
Skrevet

Du sender bekymringsmelding til BV.

Anonymkode: b6721...19e

• Liker 1
Skrevet

Jeg var den første som svarte, og jeg vil forklare hvorfor jeg mener at barnevernet er 2.valg.

Det er utelukkende fordi det haster å informere legen om feil medisinbruk! 

Ved kontakt med barnevernet kan det i beste fall ta opptil 3 døgn fra meldingen blir mottatt og til legen får beskjed, i de fleste tilfeller enda flere dager, og det er alt for lang tid.  Dette må varsles allerede tidlig mandag morgen. 

Og fastlegen er forpliktet til å melde til barnevernet i slike tilfeller. 

Anonymkode: 9774c...a4e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ha ringt til legen, dvs fastlege eller kommunelege, hvis du ikke vet hvem som er fastlege, Og kontaktet bv i tillegg. Dette fordi saken kan bli liggende noen uker hvis barnevernet ikke prioriterer det. Best å sikre seg.

Anonymkode: 8338c...d66

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Politiet.

Barnevern vil bli kontaktet via dem.

Anonymkode: c0324...8c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva begrunner hun det med? Det er mange foreldre med barn med autoimmune og usynlige sykdommer, for eksempel ME som blir anklaget for muchhausen og får barnevernet på nakken for å holde barna hjemme fra skolen. Fordi det er så alvorlig sykdom at ingen ser barna på det verste, da er de så dårlige at de ligger i senga i mørkt rom i dager, uker eller måneder i strekk. Og når barna har en god dag eller god periode ser de ut som normale friske barn. 

Det at sykdommen ikke er synlig for deg betyr ikke nødvendigvis at den ikke er reell og for sykdommer som f eks ME er det mange leger som ikke hjelper så man må til nye leger hele tiden og blir så desperat etter bedring og hjelp at man kjøper anbefalte medisiner via nett ulovlig eller urtemedisin osv. 

Anonymkode: 896a1...305

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville meldt til barnevernet. Du kan også drøfte en sak anonymt hos de - de vil peke deg videre hvis andre instanser trenger denne informasjonen før barnevernet rekker å starte sine undersøkelser. 

Slike saker er ofte veldig vanskelig å komme til bunns i, så det gjelder å være så konkret som mulig: datoer, hvilke legemidler som er nevnt, hva du har observert, og hva forelder selv har fortalt. 

Anonymkode: 81315...97f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva begrunner hun det med? Det er mange foreldre med barn med autoimmune og usynlige sykdommer, for eksempel ME som blir anklaget for muchhausen og får barnevernet på nakken for å holde barna hjemme fra skolen. Fordi det er så alvorlig sykdom at ingen ser barna på det verste, da er de så dårlige at de ligger i senga i mørkt rom i dager, uker eller måneder i strekk. Og når barna har en god dag eller god periode ser de ut som normale friske barn. 

Det at sykdommen ikke er synlig for deg betyr ikke nødvendigvis at den ikke er reell og for sykdommer som f eks ME er det mange leger som ikke hjelper så man må til nye leger hele tiden og blir så desperat etter bedring og hjelp at man kjøper anbefalte medisiner via nett ulovlig eller urtemedisin osv. 

Hvis TS snakker sant så har moren gitt barna et preparat som er uegnet for barn og utskrevet til mor. Om mor har MbP eller ikke er jo en ting, men hvis barnet får medisin som kan være farlig for det har man jo en etisk plikt til å melde ifra. 

• Liker 1
Skrevet

Barnevernet. De kan undersøke saken. Dette er jo veldig alvorlig om mor på eget initiativ gir medisiner ungen ikke skal ha :o 

Anonymkode: f41bc...9dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis TS snakker sant så har moren gitt barna et preparat som er uegnet for barn og utskrevet til mor. Om mor har MbP eller ikke er jo en ting, men hvis barnet får medisin som kan være farlig for det har man jo en etisk plikt til å melde ifra. 

Har ts skrevet hvilket preparat det er snakk om?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvem eller hvor kan jeg ta kontakt med noen når mistenker en mor som har dette? 

Har hatt en mistanke lenge nå men begynner få med tydelig bevis på at dette kan være reel situasjon hos en jeg kjenner i familien.

Hun viser sitt liv til å få barna til å få diagnoser, sier opp jobben for å bruke mye tid på dem og vil ha de innlagt bl.a og krangler mye med helsevesenet. Barna går minimalt på skole.  Hun er meget opptatt av oppnå økonomisk vinst/ goder og av å gå hjemme med barna.

Igår bekreftet hun til meg at hun har begynt å gi de egen medisin som ikke bør gies til barn.

Vet det er høy terskel for å anklage en mor for denne sykdommen.

Anonymkode: 11207...446

Sa du ingenting til henne om at det kan være farlig å gi barna medisin som ikke er beregnet på dem? Og hva svarte hun isåfall?

Det er jo viktig at barna ikke får i seg skadelige medikamenter, s"om du ikke sa ifra/stoppet moren, må du jo gi beskjed til politi/lege/legevakt snarest!

Endret av anonym111111
Skrevet

Dersom du vet hvilken medisin det er og at den kan være skadelig for barn ringer du politiet. Dersom du ikke vet hva slags medisin det er ringer du barnevernsvakta som kan gi råd.

Anonymkode: ba6e8...55b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...