Gå til innhold

Vekten har stoppet helt opp, råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vekten har stoppet helt opp! Jeg har siden august gått ned 23 kg, men nå rikker ikke vekten seg. Jeg startet på 96 kg, å er nå nede i 73. Jeg vet 100% sikkert at jeg er i mye kaloriunderskudd, skal jeg kutte noe mer i kalorier så vil det være sulting. Hva kan jeg gjøre anderledes?

Anonymkode: b8c54...638

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med kjempeinnsats! Når du vet at du har et fornuftig inntak så er det bra at du ikke forsøker å gå under det.

Du har jo det (alltid like motiverende..) rådet som handler om å bevege seg og trene mer, men da trenger man jo også mer næring.

Har du sett nøye på hvor kaloriene kommer fra? Jeg har i hvert fall god nytte av å alltid (i hverdagen, man skal også kose seg med akkurat det man vil ha innimellom) velge det sunneste alternativet, det groveste brødet/knekkebrødet, skyr eller cottage cheese i stedet for yoghurt osv.

Tenke godt over hvilke matvarer som inneholder sukker, også de varene man ofte regner som nogenlunde sunne, for eksempel frokostblandinger og sylteagurk, bytte disse ut med havregryn og vanlig agurk.

Passe på å få i seg nok proteiner, i mitt tilfelle tar jeg tilskudd.

Funker for meg, ønsker deg lykke til videre!

Anonymkode: 85ba3...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slow and steady wins the race. 

Ikke gå ned mer i kalorier, hold deg til planen. Gjør som du pleier. 

Anonymkode: b5e4f...593

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer med kjempeinnsats! Når du vet at du har et fornuftig inntak så er det bra at du ikke forsøker å gå under det.

Du har jo det (alltid like motiverende..) rådet som handler om å bevege seg og trene mer, men da trenger man jo også mer næring.

Har du sett nøye på hvor kaloriene kommer fra? Jeg har i hvert fall god nytte av å alltid (i hverdagen, man skal også kose seg med akkurat det man vil ha innimellom) velge det sunneste alternativet, det groveste brødet/knekkebrødet, skyr eller cottage cheese i stedet for yoghurt osv.

Tenke godt over hvilke matvarer som inneholder sukker, også de varene man ofte regner som nogenlunde sunne, for eksempel frokostblandinger og sylteagurk, bytte disse ut med havregryn og vanlig agurk.

Passe på å få i seg nok proteiner, i mitt tilfelle tar jeg tilskudd.

Funker for meg, ønsker deg lykke til videre!

Anonymkode: 85ba3...97f

Tusen takk for svar. Dessverre har jeg ikke gjort så mye for dette selv. Jeg har vært deprimert det siste halve året, å matlysten har derfor vært deretter. Har i et halvt år nå kun spist frokost, som har bestått av et knekkebrød og litt eggerøre. Jeg ser selvfølgelig på det som positivt at jeg har gått ned i vekt, selv om det ikke har vært helt med hensikt. Jeg syns derfor det nå er demotiverende å se at vekta står stille, til tross for et så lite matinntak. Jeg går til behandling for depresjonen, så regner med matlysten kommer tilbake med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spiser så lite, så få i deg mer proteiner, du vil ikke miste for mye muskulatur og dermed  få lavere hvileforbrenning.

Anonymkode: a86d2...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Så flink du har vært. Har du mulighet for å øke aktiviteten litt? Feks gå en tur. 

Anonymkode: 6245b...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar. Dessverre har jeg ikke gjort så mye for dette selv. Jeg har vært deprimert det siste halve året, å matlysten har derfor vært deretter. Har i et halvt år nå kun spist frokost, som har bestått av et knekkebrød og litt eggerøre. Jeg ser selvfølgelig på det som positivt at jeg har gått ned i vekt, selv om det ikke har vært helt med hensikt. Jeg syns derfor det nå er demotiverende å se at vekta står stille, til tross for et så lite matinntak. Jeg går til behandling for depresjonen, så regner med matlysten kommer tilbake med tiden.

Jeg gikk ned i vekt da jeg begynte med meditasjon. Det var helt uforskyldt at det ble vektnedgang, siden jeg spiste det samme som før. 

MEN det var som om kroppen ga slipp på stress og den avslappingen var veldig gunstig for vekta. Jeg gjorde denne daglig. 

Venninna mi raste veldig ned i vekt da hun begynte å gjøre yoga. Mulig det kan ha vært noe av den samme effekten, men det blir spekualsjoner :)

Anonymkode: ed42f...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2023 at 12:44 PM, AnonymBruker said:

Siden du spiser så lite, så få i deg mer proteiner, du vil ikke miste for mye muskulatur og dermed  få lavere hvileforbrenning.

Anonymkode: a86d2...b72

Høgt proteininntak må kombinerast med styrketrening for å ha innverknad på muskeltap, men på så lavt inntak vil det nok ikkje ha så mykje å seie. Eit drastisk kaloriunderskot vil uten unntak føre til eit høgare tap av muskel- og beinmasse uansett mengde protein og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...