Gå til innhold

Enkelte apper har sluttet å fungere - (android)

MiniMjau

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel mobil (Samsung galaxy 8 ). Ja, vet den er gammel, men den fungerte fint for meg:) 

Den har altså fungert helt fint til mitt enkle bruk frem til dagen da det omtrent samtidig

-1)ble installerte fiber i huset (samme internett tilbyder og wifi) 

-2) oppdaterte til Android 9 på telefonen. 

Nå er det enkelte av appene som brått ikke vil fungere. Feks så lastes ikke epost ned lengre. Lydbok appen klarer ikke laste , Aftenposten appen lastes ikke...  så er det enkelte apper som fungerer helt fint.  Alle apper fungerer som før om jeg skrur over på mobildata eller er på Wi-Fi på jobb. 

Samtidig har mine barn (med nyere mobiler og gaming pcer ) ingen problemet på wifien vår.

Litt kjedelig og irriterende problem. 

Er det noen som har tips til feilsøking eller idé om hvor problemet kan ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er snart 7 år, Samsung er heller ikke kjent for å oppdatere telefonene sine så lenge.

Skal man ha en mobil man forventer oppdatering for etter så mange er er Aapple løsningen.

Løsningen i ditt tilfelle er å kjøpe en nyere mobil.

Anonymkode: 9b10c...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiniMjau skrev (5 timer siden):

Jeg har en gammel mobil (Samsung galaxy 8 ). Ja, vet den er gammel, men den fungerte fint for meg:) 

Den har altså fungert helt fint til mitt enkle bruk frem til dagen da det omtrent samtidig

-1)ble installerte fiber i huset (samme internett tilbyder og wifi) 

-2) oppdaterte til Android 9 på telefonen. 

Nå er det enkelte av appene som brått ikke vil fungere. Feks så lastes ikke epost ned lengre. Lydbok appen klarer ikke laste , Aftenposten appen lastes ikke...  så er det enkelte apper som fungerer helt fint.  Alle apper fungerer som før om jeg skrur over på mobildata eller er på Wi-Fi på jobb. 

Samtidig har mine barn (med nyere mobiler og gaming pcer ) ingen problemet på wifien vår.

Litt kjedelig og irriterende problem. 

Er det noen som har tips til feilsøking eller idé om hvor problemet kan ligge?

Gammel mobil har som konsekvens at en del apper slutter å fungere. Eneste løsningen er å kjøpe ny mobil eller droppe appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det lanseres oppdateringer av apper og operativsystem så tas det gjerne utgangspunkt i maskinkraften i de nyeste mobilmodeller. Din mobil som nærmer seg 8 år har ikke den samme kraften (hardware som cpu, grafikkort og minne er svakere sammenlignet med nyere modeller), dermed vil ikke nye oppdateringer som krever større kapasitet fungere. Det hjelper med andre ord ikke å slette og laste ned appene på nytt, eller skru av og på mobilen eller kakke den i bordet – for det er hardwaren som er problemet.

Anonymkode: f51b5...5f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om appene virker på mobildata, men ikke på wifi må det være noe med nettverksinnstillingene hjemme. Tipper du da har fått en ny ruter med wifi innebygd, 5GHz bånd (ikke forveksles med 5G) osv. Mulig det er trøbbel med bytting fra 5Ghz til 2,4GHz båndet på wifi i telefonen. Er det trådløse nettverket splittet i to, med to ulike navn på 2,4GHz og 5GHz? 

At mobilen er gammel veit du nok, men det er ingen god grunn til at en app skal virke på mobildata fra mobiloperatøren og ikke virke på wifi. Det har antagelig skjedd noe under oppdateringen, eller at nye sikkerhetsinnstillinger er aktivert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 12.12.2023 den 9.00):

Om appene virker på mobildata, men ikke på wifi må det være noe med nettverksinnstillingene hjemme. Tipper du da har fått en ny ruter med wifi innebygd, 5GHz bånd (ikke forveksles med 5G) osv. Mulig det er trøbbel med bytting fra 5Ghz til 2,4GHz båndet på wifi i telefonen. Er det trådløse nettverket splittet i to, med to ulike navn på 2,4GHz og 5GHz? 

At mobilen er gammel veit du nok, men det er ingen god grunn til at en app skal virke på mobildata fra mobiloperatøren og ikke virke på wifi. Det har antagelig skjedd noe under oppdateringen, eller at nye sikkerhetsinnstillinger er aktivert. 

Jeg har bare ett Wi-Fi, altså ikke splittet i 5ghz og 2.4ghz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...