Gå til innhold

Når er det virkelig kvinner blir utdanka i dating?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror min grunn til å reagere er fordi jeg ikke vil ha en mann som er 10 år eldre. Så når det sies som en  forventing må jeg bryte inn å si nei, mest for å kjempe for at ikke den tanken skal sette seg for mye som en normal, for da øker sannsynligheten at det kun er menn som er eldre som prøver seg å da blir jeg singel for alltid. 

Anonymkode: 40553...9df

Så det du beskriver er hvordan du vil ting skal være mens det jeg beskriver er hvordan de faktisk er?

Anonymkode: da071...353

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tall fra ssb viser at langt flere menn er gift med en 10 år yngre kone enn motsatt. Det finnes både biologiske og kulturelle grunner til at det kan være slik.

Hvis du ikke er enig i det så må du vel basere deg på følelser heller enn fakta 

Ja, de fleste velger noen rundt sin egen alder, ofte er mannen et par år eldre enn kvinnen.

Jeg ser ikke hvorfor dette skal være kontroversielt. Statistikken finnes og vi kan sikkert finne 100 måter å beskrive grafen med ord men ting er som de er.

Jeg mener ikke at kvinner på over 27 år er avdanket, så det er ikke et utsagn jeg behøver å forsvare.

Mange menn på 35-40 synes at det hadde vært flott med en kjæreste på 28. Det unner jeg dem. Mange kvinner på 35-40 synes at det et kjipt. Det forstår jeg godt.

Sitat

Det er fakta at generelt på landspasis er menn eldre enn sin kvinnelige partner.

dette var det jeg skrev. Jeg er enig i det jeg skrev.

Sitat

Hvis du ikke er enig i det så må du vel basere deg på følelser heller enn fakta 

Det er ikke nødvendig da jeg skrev at menn generelt er eldre enn sin partner. Hva føler du at jeg skrev?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, jeg kjenner mange kvinner som er sammen med jevnaldrende eller litt yngre menn. Mann over 55 når en kvinne er ca 50 er...litt...lav status. Vi velger annerledes når vi kan, og mange av oss kan.

Anonymkode: e18a7...8db

Noen få kan, og klart de gjør det. Samtidig er det mest vanlig at mannen går ned i alder.

Forskjellen i alder mellom kjønnene øker blant tidligere vidde mennesker i Norge. Det vil i praksis si at det er vanligere at mannen er litt eldre når han gifter seg andre gang enn for kvinner som gjør det samme. Aldersforskjellen i gjennomsnitt øker fra 2,2 år for førstegangsgifte til 4 år for andregangsgifte.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (2 minutter siden):

dette var det jeg skrev. Jeg er enig i det jeg skrev.

Det er ikke nødvendig da jeg skrev at menn generelt er eldre enn sin partner. Hva føler du at jeg skrev?

Jeg trenger ikke å føle siden jeg kan henvise til hva du skrev rett etter quoten av meg:

»Jeg er ikke enig i det.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Noen få kan, og klart de gjør det. Samtidig er det mest vanlig at mannen går ned i alder.

Forskjellen i alder mellom kjønnene øker blant tidligere vidde mennesker i Norge. Det vil i praksis si at det er vanligere at mannen er litt eldre når han gifter seg andre gang enn for kvinner som gjør det samme. Aldersforskjellen i gjennomsnitt øker fra 2,2 år for førstegangsgifte til 4 år for andregangsgifte.

Forstår dette er gjennomsnitt å da vet jeg ikke hvilke tall som drar opp i ytterkantene og hvor mamge av dem det er, menn ser på 2- 4 år opp og ned som ganske jevnaldrende. Min nåværende betatthet er 4 år eldre, så tolererer den tanken personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 timer siden):

Kvinner har en fordel tidlig i livet, mens den fordelen blir gradvis mindre etter hvert. Menn "får tilgang" på stadig flere kvinner når de kommer opp i 20-årene og inn i 30-årene, og slik holder det seg gjerne videre i livet.

Menn i den alderen peprer jo forumet her med innlegg om at de blir forbigått i dating-verdenen. Det stemmer jo ikke med det du påstår her. Skal man dømme etter hva menn skriver om "tilgangen" sin på f.eks Tinder, så blir det store flertallet oversett. Alt ifølge det som skrives her på KG. Hundre tusen ganger...

Anonymkode: 0d390...df9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår dette er gjennomsnitt å da vet jeg ikke hvilke tall som drar opp i ytterkantene og hvor mamge av dem det er, menn ser på 2- 4 år opp og ned som ganske jevnaldrende. Min nåværende betatthet er 4 år eldre, så tolererer den tanken personlig. 

Ytterkantene drar opp i begge retninger. Trenden er ganske tydelig, selv om den viktigste trenden selvsagt er at det mest vanlige er relativt jevnaldrende, men at kvinnen gjerne er litt yngre når man kommer opp i årene og gifter seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn i den alderen peprer jo forumet her med innlegg om at de blir forbigått i dating-verdenen. Det stemmer jo ikke med det du påstår her. Skal man dømme etter hva menn skriver om "tilgangen" sin på f.eks Tinder, så blir det store flertallet oversett. Alt ifølge det som skrives her på KG. Hundre tusen ganger...

Anonymkode: 0d390...df9

Dette gjelder giftemål. Jeg tror ikke du finner så mange av dem som gifter seg på nytt sitter her og klager. At en relativt stor andel menn i Norge ikke får seg dame overhodet er jo en sannhet det også, men igjen en annen diskusjon. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for menn og damer over 45 som har store/voksne barn er det svært lite interessant å møte andre single som er 5-20 år yngre med små barn eller som desperat ønsker seg barn. Det er lite attraktivt. Men man har jo de som ikke tenker med hjernen eller som ikke tenker i det hele tatt og tror en mye yngre person i den situasjonen er noe jevnaldrende misunner dem. En ung sprettrumpe gjør deg ikke lykkelig resten av livet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Ytterkantene drar opp i begge retninger. Trenden er ganske tydelig, selv om den viktigste trenden selvsagt er at det mest vanlige er relativt jevnaldrende, men at kvinnen gjerne er litt yngre når man kommer opp i årene og gifter seg på nytt.

Kommer ikke til å gifte meg en gang, tenk at noen gifter seg flere. Hvordan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

hører stadig at kvinner ikke blir utdanka før den er i slutten av 40 årene, men det stemmer ikke helt med realiteten rundt meg. Føler at kvinner blir satt til side rundt 27-32 også enda mer utestengt etter 33.

ser at de dater menn de faktisk ikke hatt sett mot retningen til. Merker også en hopp i match av menn som ellers ikke fikk match tidligere. Hva er deres syn?

ps. Vil helst ikke høre skrøner om at en kvinne på 70 får fortsatt like mye oppmerksomhet av 20 åringer. 

Anonymkode: 65ac3...da2

Hva tenker du på når du sier utdanket? Personlig så føler jeg de fleste er utdanket i dagens kultur når det kommer til dating, og vi har gått over til en hook-up kultur der ingen skal være kjærester fordi det er "skummelt" og "ekkelt". Man skal ikke binde seg, men man skal gjøre karriere og realisere seg selv. Man skal ikke snakke sammen, man skal ikke være grei med hverandre fordi det er slitsomt. Jeg har litt bredt aldersspenn på Tinder, og det er blant menn på 35-50 der de fleste har "kortvarig" eller "casual". 

Jeg må bare påpeke at som en annen sier så er det mange som opplever at det ikke er så stor tilgang på menn i 20-årene fordi at man har ikke det utseendet som menn ser etter. På samme måte som jeg tror en del menn sliter med datingen som f.eks på grunn av høyden og at mange kvinner har urealistiske forventninger til høyden. 

Anonymkode: 0f362...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva tenker du på når du sier utdanket? Personlig så føler jeg de fleste er utdanket i dagens kultur når det kommer til dating, og vi har gått over til en hook-up kultur der ingen skal være kjærester fordi det er "skummelt" og "ekkelt". Man skal ikke binde seg, men man skal gjøre karriere og realisere seg selv. Man skal ikke snakke sammen, man skal ikke være grei med hverandre fordi det er slitsomt. Jeg har litt bredt aldersspenn på Tinder, og det er blant menn på 35-50 der de fleste har "kortvarig" eller "casual". 

Jeg må bare påpeke at som en annen sier så er det mange som opplever at det ikke er så stor tilgang på menn i 20-årene fordi at man har ikke det utseendet som menn ser etter. På samme måte som jeg tror en del menn sliter med datingen som f.eks på grunn av høyden og at mange kvinner har urealistiske forventninger til høyden. 

I en tråd der kvinner synker i verdi fra midten av 20-årene og påstanden er at kvinner over 40, er avdanket, kan man ikke sette lavere krav til menn. Din høyde og ditt utseende kommer ikke til å bli vurdert engang av en sprudlende 23-åring da hun ikke kan ta deg med hjem om du mener at moren hennes er avdanka og kjærester opplever deg som skummel og ekkel.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt at menn ikke har valgmuligheter.

Litt usikker på hva du faktisk prøver å si. 

Det jeg prøvde å forklare var at på grunn av sosiale og kulturelle faktorer så vil det være vanskeligere for enn kvinne å finne en partner hun ønsker seg med økende alder, men det vil bli lettere for enn mann. 

Kanskje det kan hjelpe til med et eksempel på hvordan sosial kontekst påvirker hvilken partner vi får. 

Min far når han var singel på slutten av 90-talet, var i en nok så spesiell sosial kontekst. Der han på grunn av det ble kjent med mange fler single kvinner som var eldre enn han enn i samme alder eller yngre. Ikke uventet er han nå samboer med enn kvinne som er 9 år eldre enn han. Er også på grunn av den spesielle konteksten at hans samboer har sin master fra Berkeley. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Litt usikker på hva du faktisk prøver å si. 

Det jeg prøvde å forklare var at på grunn av sosiale og kulturelle faktorer så vil det være vanskeligere for enn kvinne å finne en partner hun ønsker seg med økende alder, men det vil bli lettere for enn mann. 

Kanskje det kan hjelpe til med et eksempel på hvordan sosial kontekst påvirker hvilken partner vi får. 

Min far når han var singel på slutten av 90-talet, var i en nok så spesiell sosial kontekst. Der han på grunn av det ble kjent med mange fler single kvinner som var eldre enn han enn i samme alder eller yngre. Ikke uventet er han nå samboer med enn kvinne som er 9 år eldre enn han. Er også på grunn av den spesielle konteksten at hans samboer har sin master fra Berkeley. 

Jeg er ikke uenig i at demografi har noe å si for hvor lett det er for single å finne en partner, men jeg er uenig i at selv om det vil være lettere for en jente med godt lynne eller en sjarmør oppi årene, er ikke en  kvinne på 40 avdanket. Muligheten er ikke null. Det at noe er mer sannsynlig betyr ikke at de andre alternativene eksisterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Helene1982 said:

I en tråd der kvinner synker i verdi fra midten av 20-årene og påstanden er at kvinner over 40, er avdanket, kan man ikke sette lavere krav til menn. Din høyde og ditt utseende kommer ikke til å bli vurdert engang av en sprudlende 23-åring da hun ikke kan ta deg med hjem om du mener at moren hennes er avdanka og kjærester opplever deg som skummel og ekkel.

Åh. Vel..  Nå er jeg kvinne over 30, og det lengste jeg har gått uten sex er 7 år. Om valgene mine er: 1) sexløs og singel 2) å nedjustere på kravene og gå i et forhold. Jeg velger da lett nummer en :) det er så ufattelig mye mer til livet enn sex og kjæreste :) 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager å skuffe deg, TS, men vi kvinner blir aldri avdanket. Utvalget av attraktive single blir selvsagt mindre med årene, men det gjelder for begge kjønn. Ingen jeg kjenner har hatt det minste problem med å finne seg en mann hvis de ønsker det.

Det eneste segmentet hvor menn kanskje kan velge og vrake er det aller eldste, da kombinasjonen av at kvinner lever lengre og har vært gift med menn som er noen år eldre gjør at det er flere enker enn enkemenn. 
Men ellers trenger du ikke bekymre deg for oss kvinner, TS. Alle som vil ha en mann, får.

Anonymkode: e63b3...3ff

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 timer siden):

Helt enig, det er et tilbakevendende tema dette på KG. Det virker som om ideen om at kvinner en dag føler seg uønsket er den eneste grunnen enkelte har for å stå opp om morgenen.

Det er mye av det her inne, ja. men det går nok litt begge veier. Er kvinner her inne som prøver å dytte menn som gruppe ned også. Like dumt begge deler. Er jo uansett mye mer tilfredsstillende å bygge mennesker opp enn å rive mennesker ned. Man sitter igjen med mye bedre selvfølelse av det også, dersom man bygger andre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ofte kan det nok være vanskeligere i 30 årene fordi flertallet er i et forhold. 

Som 40 åring så oppdaget jeg at det var overraskende lett å møte nye folk på min alder da de fleste ble skilt i 40 årene 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere blir aldri fornøyd. Har kvinnen mye sex som singel, er hun hoee og egner seg ikke til forhold. Har kvinnen vært selektiv og ikke hatt sex, egner hun seg ikke til sexliv.

Anonymkode: 3435b...41b

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...