AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #21 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her har vi to gutter på 7 og 9 år. Det har aldri vært aktuelt at minste ikke får lov til å være med på leken. Jeg satte den grensen med en gang. Når eldste har besøk nå, så er alltid yngste med. Når yngste har besøk, så er det ikke alltid gidder å bli med. men, hos dere så er det nesten for sent nå. Men, jeg hadde likevel satt grenser og sagt at alle må leke sammen. Du må derimot være mer på og steppe inn når du ser at lillesøster er åå vei inn i en uønsket adferd Storesøster har tusenvis mange venner, så ingen krise om noen i begynnelsen ikke vil leke med storesøster pga lillesøster. Jeg hadde også sendt en melding til foreldrene til drittungen og bedt de ta en prat med henne Anonymkode: 257d5...584 La søsken få ha venner i fred! Det er viktig for å utvikle vennskap. For deg er det kanskje ikke krise om Noen av søsters venner ikke vil Være med henne pga lillesøster, men for datteren din kan det være viktig. Anonymkode: f70bb...106 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #22 Del Skrevet 9. desember 2023 Kan love deg at det ikke er mer naturlig når de er 10 og 12, eller 14 og 16…. Selvsagt må lillesøster holde seg unna, og selvsagt må lillesøster oppføre seg, være grei, spørre pent om hun får være med, ikke plage dem, ikke måtte «passes», så kanskje hun får lov når visse jenter er der, andre ikke. Hun må ikke bli med til andre med mindre hun et spesifikt invitert! Anonymkode: 9932f...473 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 9. desember 2023 #23 Del Skrevet 9. desember 2023 Jeg synes storesøster må få være med vennene sine i fred. Du sier jo at de leker fint sammen ellers, så lillesøster får fortsatt mye leketid med storesøster. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #24 Del Skrevet 9. desember 2023 Jeg har jenter med 1,5 år mellom. Den eldste går siste året i barnehage, så vi venter nok mer av denne utfordringen neste år. Litt er det imidlertid allerede nå. Storesøster har noen gode venner som er året eldre, og altså har begynt på skolen. Det er først og fremst når hun har besøk av disse at de ikke vil ha med lillesøster. Da jeg fikk jente nr. to, var dette noe av det første moren min sa til meg, la storesøster slippe å "dra på" lillesøster. Moren min er eldst av to tette jenter. Og hun syntes det var både vanskelig, og til tider flaut, med krav om å inkludere søsteren. Så her gjør jeg som noen over, gir lillesøster ekstra oppmerksomhet når den eldste har vennebesøk og vil være i fred. De får altså lov å være i fred. Men de skal be om det på en pen måte, erting og ufin utestenging, som å løpe inn på rommet og slenge igjen døra foran yngste og le, eller hvisking og tisking, er totalt forbudt. Det fungerer også å snakke med snart 6-åringen om dette. At de har lov å ville leke i fred, men at det også er veldig fint å inkludere. Og om hvordan det kjennes å ikke få være med når en har veldig lyst. Samt at leken blir annerledes når lillesøster er med, og at det er lov å ønske og velge å leke bare med vennen sin noen ganger. Jeg glemte mammas ord og prøvde meg på å si at det ikke var lov å sende bort lillesøster, og bare snakke om at det er vondt å bli utestengt en periode, og det fungerte dårlig. Det var da vi fikk mer av denne ertingen og tøyset på bekostning av den yngste. Mens nå som det er rom for å si at storesøster skal få leke i fred bare med besøket sitt, og at jeg hjelper til om lillesøster følger etter dem, så blir hun ofte inkludert automatisk. Anonymkode: 7d048...5ca 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 11. desember 2023 #25 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 7.11): Jeg hadde noen venner i barndommen som var tre søsken. Det var 2 år mellom de to eldste, og så 3 år til nestemann. Hun eldste måtte alltid «dra på» han minste i mange år. Etter hvert så gikk ansvaret for dette over på nummer to. Så det tredje barnet ble alltid med på leken/passet på sine to eldste søsken. Vi som var sammen med dem synes både det var kjedelig, men også så synes vi litt synd på dem. Som aldri fikk leke alene med sine venner. Jeg synes det er en verdi i at søsken er sin egen person, og at man ikke alltid må drasse på den yngre. Anonymkode: 955eb...310 Som flerbarnsmor er jeg nøye på at de ikke skal måtte dra rundt på søsken men skape sine egne identiteter. Synes synd på de som tvinger barna sine til å passe andre søsken 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #26 Del Skrevet 11. desember 2023 Er dette et eksempel på kviga som glemte at hun hadde vært kalv ? Så klart lillesøster vil være med storesøster, hun er jo så kul, og voksen, og det skjer jo så mye gøy. MEN storesøster vil jo være sammen med sine venner, utforske sosiale relasjoner og lære seg sine egne grenser, hvem hun er og hvordan hun er sammen i sin sosiale flokk, uten å måtte være "barnevakt" og passe på seg selv og sitt språk for å tilpasse det for lillesøster. Jeg husker selv at jeg hadde en venninne som hadde en storesøster som var noen få år eldre, hun virka som veerdens kuleste person, og hennes venninner var så spennende, men vi fikk jo ikke henge med de, vi måtte finne på noe selv. Naturligvis. Anonymkode: 5492d...560 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #27 Del Skrevet 11. desember 2023 Er ikke snakk om holde utenfor men å la storesøster bli sin egen person. Å drasse rundt på lillesøster er noe ingen storesøken ønsker. De bare sier ja fordi de voksne krever det uansett hva de sier. Mine barn får leke med sine venner alene fordi de vil det selv, men de inkluderer lillesøster mer når de selv bestemmer faktisk. Det er en egoistisk tankegang at storesøster altid skal inkluderr lillesøster. Dere får finne på ting med lillesøster, mens storesøster lærer seg å sette grenser for seg selv og sine ønsker. Anonymkode: b743d...9f6 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #28 Del Skrevet 11. desember 2023 Det er ikke gøy å alltid ha med søsken, la de ha hvert sitt liv med venner. Bytt barnehage til en nærmere hvis den er for langt unna, ikke la det gå ut over storesøster iallfall. Hun er søster ikke barnepasser. Anonymkode: fa103...418 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #29 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 6.02): Storesøster har ikke valgt å få søsken, du har valgt dette. Hun har rett til å få være et individ og ikke bli prakket på seg søsteren 24/7. Det er ditt ansvar å finne noe annet for lillesøster å gjøre imens. Det er ikke gøy å være den som alltid må drasse med seg søsteren sin overalt, og det sier jeg som lillesøster som måtte bli med storesøsteren min overalt. Ikke noe gøy for henne, og hun bærte nag over dette lenge. Anonymkode: e3cd9...358 Jeg måtte også ta med meg lillesøsteren min, og det ødela relasjonen mellom oss lenge. Og ja, vi kunne leke sammen når det bare var hun og meg. Men det er klart at jeg foretrakk å være med venner, og var jeg med venner ønsket jeg selvsagt ikke å dra med meg lillesøsteren min. Så ts, du må jobbe med den klumpen du får i magen. Det er ikke storesøster sitt ansvar. Så får du hjelpe lillesøster med å møte venner (feks. invitere venner fra barnehagen hjem). Anonymkode: 906b3...d9c 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #30 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg er lillesøster, 2 år yngre enn min søster. Jeg var Viggo Venneløs. Men: det skulle jo ikke gå ut over min søster! Selvsagt skal storesøster få ha tid med vennene sine i fred! Du risikerer at vennene til storesøster ikke gidder komme på besøk til dere mer. OG du risikerer å lage et skikkelig dårlig forhold mellom storesøster og lillesøster. Anonymkode: b32dc...f79 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #31 Del Skrevet 11. desember 2023 Her er regelen at velger de å være i fellesområder som stue og i hagen, må alle få være med i leken. Men er de på sine egne rom skal de få være i fred fra søsken ☺️ Anonymkode: 336ce...58c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. desember 2023 #32 Del Skrevet 11. desember 2023 Synes i hovedsak at storesøster bør få leke med sine venner i fred. Unntak er hvis det er en bursdag, dere er ute på tur alle sammen eller lignende. Vanlig lek hjemme bør barn få lov til å ha vennene sine i fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #33 Del Skrevet 11. desember 2023 Slik har det vært siden tidenes morgen. Husker selv hvor oppgitt jeg ble når venninnen min ble tvunget å ta med seg lillesøsteren sin på leken. Eller da jeg ble det. Husker vi løp fra dem ute slik at de stod alene og grein(jada, vi var fæle unger). Lillesøsters venneløshet er ikke 7-åringen din sitt problem. Hun har egne venner og vil være alene med dem. Det er fullt forståelig. Jeg synes det er kjempebra at hun leker med lillesøster når de to er alene, det gjorde ikke jeg eller venninnene mine. Anonymkode: b28dd...a37 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kri.star Skrevet 11. desember 2023 #34 Del Skrevet 11. desember 2023 Så, da er mannen din med hver gang du skal møte dine venninner da? Selvfølgelig skal storesøster få lov å ha sine venner i fred! De er hennes venner. Ikke lillesøster sine. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #35 Del Skrevet 11. desember 2023 Husker du ikke tilbake til egen barndom? Verste jeg visste var å besøke venner der de ble tvunget til å ha med småsøsken på alt vi gjorde! 2 års aldersforskjell er faktisk litt selv om de leker fint når de er alene. (Og selv tvillinger har nok behov for å få ha egne venner ikke gjøre alt felles?) Det du kan gjøre er å iblant legge til rette for aktiviteter som du styrer som alle kan gjøre sammen når storesøster har besøk. Aktiviteter som skjer i stua. Feks maling og tegning, perler, brettspill, andre formingsaktiviteter, baking. Anonymkode: f71c3...16c 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #36 Del Skrevet 11. desember 2023 Her svarer jeg ut fra egen erfaring selv om det er en god del år siden nå. Hadde en lillesøster som var 2,5 år yngre enn meg, og som jeg alltid måtte ha med når jeg lekte med mine venner. Dette var IKKE noen god ide for å si det sånn. Det er stor forskjell når det er snakk om 2 år, og en som går på skolen må nesten få leke alene med sine venner uten å småsøsken på slep. Jeg skal helt ærlig si at jeg HATET rett og slett det å måtte ha med lillesøster på nesten alt jeg gjorde, og vi har heller ikke noe særlig godt forhold i dag (det er det sikkert mange grunner til men......). Det å ha en liten vi måtte ta hensyn til, og som hele tiden ville ha viljen sin i leken var veldig vanskelig. Så la de få ha tid sammen med egne venner uten at den andre skal være med. Anbefaler deg heller å få venner til den yngste også, sånn at hun har egne venner å være sammen med som ikke storesøster får være sammen med. Anonymkode: 54d08...f5e 3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 11. desember 2023 #37 Del Skrevet 11. desember 2023 Fullstendig forståelig, og merkelig at du reagerer på dette. Hilsen storesøster 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #38 Del Skrevet 11. desember 2023 La dem få leke med venner uten at lillesøster må henge på som et slips, værste jeg så når jeg var ung også. At storesøsken alltid måtte ha med småsøsken i lek. Ypperlig annledning for dere foreldre og bruke litt tid på lillesøster alene. Anonymkode: 22044...082 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #39 Del Skrevet 11. desember 2023 Nei, storesøster er jo ikke barnevakten til lillesøster. Så la storesøster leke med sine egne venner og interesser. Anonymkode: c9c55...d10 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #40 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 5.41): Her har vi to gutter på 7 og 9 år. Det har aldri vært aktuelt at minste ikke får lov til å være med på leken. Jeg satte den grensen med en gang. Når eldste har besøk nå, så er alltid yngste med. Når yngste har besøk, så er det ikke alltid gidder å bli med. men, hos dere så er det nesten for sent nå. Men, jeg hadde likevel satt grenser og sagt at alle må leke sammen. Du må derimot være mer på og steppe inn når du ser at lillesøster er åå vei inn i en uønsket adferd Storesøster har tusenvis mange venner, så ingen krise om noen i begynnelsen ikke vil leke med storesøster pga lillesøster. Jeg hadde også sendt en melding til foreldrene til drittungen og bedt de ta en prat med henne Anonymkode: 257d5...584 Ja, her er det viktig at storebror fungerer som barnevakt. Så mor får hvile..egentid. Anonymkode: c9c55...d10 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå