Gå til innhold

7 åringen vil ikke være med lillesøster sammen med venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er snart 7 år og lillesøster snart 5 år. De leker svært godt sammen når de er alene. Når storesøster får besøk derimot (noe hun ofte får) så får ikke lillesøster være med dem og de fryser henne ut. Det var forståelig at dette skjedde da storesøster var 4-5 år og lillesøster 2-3 år, for da skjønte hun ikke leken deres og bare ødela. Men nå har minstejenta stort sett de samme interessene som storesøster og vennene og da syns jeg det blir feil å stenge henne ute med en gang hun får besøk. Det som gjør det ekstra sårt er at lillesøster ikke har noen venner i nabolaget selv. Så hun blir fort ensom når storesøster får mye besøk og de stenger døra for henne. Storesøster har nettopp begynt på skolen og tror dette spiller en del inn. De vil være store og lillesøstre som enda går i barnehage er teite. Vennene til storesøster liker tydeligvis ikke lillesøster så godt og de har egentlig aldri vist interesse for henne. Heller ikke da hun var ‘liten og søt.

Syns dette er så vondt å være vitne til og jeg får nesten klump i magen bare ei venninne av storesøster ringer på døra. For da vet jeg den fine leken mellom søstrene er over og lillesøster må være alene. 

Hun går i en barnehage et stykke unna oss, så det er ikke like lett å organisere besøk med barnehagevenner ettermiddag heller. Ihvertfall ikke nå når kvelden kommer så tidlig og dagene går i ett nå før jul. Men vi inviterer ca en gang i måneden og hun blir inviter ca like ofte. Vår/sommer oftere.

To dillemma til som hører med: Lillesøster KAN være urimelig og viser mer umodenhet rundt leken (deling, bestemme, skriking). Det gjør vondt verre og det blir til at de dytter henne ut av rommet til slutt og holder døra igjen. Det blir en ond sirkel.

Særlig ei av venninnene blir sure om vi sier lillesøster må få bli med av og til. De har allerede bestemt seg for at da blir det ikke gøy. Og da blir det jo  som regel heller ikke det. Jeg har hørt venninne si til storesøster at det ikke er gøy å besøke henne når nesten alltid lillesøsteren må være med😔

Hva ville dere gjort? Er det ok å presse litt på for at lillesøster får være med dem? Eller må storesøster få ha vennene sine i fred og lillesøster være alene når hun har besøk.

Anonymkode: 993dd...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig. La storesøster være alene med vennene sine. 

Anonymkode: d1dd3...639

• Liker 35
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Rart å tenke på hvor stor og voksen man føler seg før man har fylt 7 år, mens de andre småungene som er litt yngre - de er barnslige, de ...

Forstår problematikken, men synes samtidig synd på lillesøster som har fått en bråmoden storesøster; det er tross alt ikke hennes valg at hun er blitt lillesøsteren her, og livet er ingen dans på roser når man er 4 år gammel.

Hadde det vært opp til meg, hadde jeg latt storesøster leke i fred i den lukkede venninnekretsen, men til gjengjeld lekt med lillesøster selv - for å vise at også hun fortjener oppmerksomhet.

Endret av - Brian
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har vi to gutter på 7 og 9 år. Det har aldri vært aktuelt at minste ikke får lov til å være med på leken. Jeg satte den grensen med en gang. Når eldste har besøk nå, så er alltid yngste med. Når yngste har besøk, så er det ikke alltid gidder å bli med. 

men, hos dere så er det nesten for sent nå. Men, jeg hadde likevel satt grenser og sagt at alle må leke sammen. Du må derimot være mer på og steppe inn når du ser at lillesøster er åå vei inn i en uønsket adferd   Storesøster har tusenvis mange venner, så ingen krise om noen i begynnelsen ikke vil leke med storesøster pga lillesøster.  Jeg hadde også sendt en melding til foreldrene til drittungen og bedt de ta en prat med henne

Anonymkode: 257d5...584

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes storesøster må få mulighet til å leke alene med sine venner. Kan dere ikke arrangere lekeavtaler for lillesøster litt oftere om dette er et så stort problem? 

Anonymkode: bc2f6...a0d

• Liker 27
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker og storesøster må få lov til å leke alene med vennene sine. Det er vanlig her jeg kommer fra. Ved å tvinge dem til å inkludere lillesøster risikerer du å ødelegge relasjonen mellom søstrene på sikt.

Anonymkode: e667c...4c3

• Liker 32
  • Nyttig 1
Skrevet

Storesøster har ikke valgt å få søsken, du har valgt dette. Hun har rett til å få være et individ og ikke bli prakket på seg søsteren 24/7. Det er ditt ansvar å finne noe annet for lillesøster å gjøre imens. Det er ikke gøy å være den som alltid må drasse med seg søsteren sin overalt, og det sier jeg som lillesøster som måtte bli med storesøsteren min overalt. Ikke noe gøy for henne, og hun bærte nag over dette lenge.

Anonymkode: e3cd9...358

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis du fortsetter å tvinge lillesøster på storesøster når hun har venner på besøk risikerer du at storesøster snart ikke har venner hun heller. 

Anonymkode: a608c...19b

• Liker 27
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Her har vi to gutter på 7 og 9 år. Det har aldri vært aktuelt at minste ikke får lov til å være med på leken. Jeg satte den grensen med en gang. Når eldste har besøk nå, så er alltid yngste med. Når yngste har besøk, så er det ikke alltid gidder å bli med. 

men, hos dere så er det nesten for sent nå. Men, jeg hadde likevel satt grenser og sagt at alle må leke sammen. Du må derimot være mer på og steppe inn når du ser at lillesøster er åå vei inn i en uønsket adferd   Storesøster har tusenvis mange venner, så ingen krise om noen i begynnelsen ikke vil leke med storesøster pga lillesøster.  Jeg hadde også sendt en melding til foreldrene til drittungen og bedt de ta en prat med henne

Anonymkode: 257d5...584

Hvorfor ser du ikke at storebror m få lov til å ha sine venner i fred fra sine søsken?

• Liker 35
  • Nyttig 9
Skrevet

Lillesøster trenger jo ikke stå igjen alene, hun har deg og pappaen sin. Dere skal være der for henne, ikke storesøster. 

Anonymkode: 0bce4...50c

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde noen venner i barndommen som var tre søsken. Det var 2 år mellom de to eldste, og så 3 år til nestemann. Hun eldste måtte alltid «dra på» han minste i mange år. Etter hvert så gikk ansvaret for dette over på nummer to. Så det tredje barnet ble alltid med på leken/passet på sine to eldste søsken. Vi som var sammen med dem synes både det var kjedelig, men også så synes vi litt synd på dem. Som aldri fikk leke alene med sine venner. Jeg synes det er en verdi i at søsken er sin egen person, og at man ikke alltid må drasse på den yngre. 

Anonymkode: 955eb...310

• Liker 4
  • Nyttig 14
Skrevet

Jeg har to tette jenter, de er litt større nå og har egne venner. Men når de var mindre så fikk ofte lillesøster være med å leke, men det var gjerne etter skolestart, når de var 6 og 8, men det var ikke et krav fra oss. Men noe storesøster og venninner ble enige om. Det er i utgangspunktet ganske forskjell når en er 5 og storesøster 6-7 og skolejente, med tanke på lek og oppførsel. Så her må du faktisk la ungene styre selv. Lillesøster blir ikke ensom eller alene av den grunn, da må hun klare leke litt for seg selv, hun sosialiseres med venner i barnehagen, og kan ikke forvente eller dere kreve at lillesøster f¨r være med, plutselig gidder ikke vennenen av eldste komme nettop fordi søsteren må være med. Barn er egne individer og må få styre og bestemme dette selv. 

Min yngste fikk ofte skryt av andre foreldre fordi hun var flink å inkludere yngre søsken når hun var på besøk, det falt veldig naturlig for henne, så de fikk delta på mye av leken og det gjorde venne besøkene så mye enklere for alle parter.

Din yngste vil også komme dit at hun får egne venninner ved skolestart, Enn så lenge får dere forklare for lillesøster at det blir sånn når søster får besøk, og spesielt når du sier hvordan søsteren kan oppføre seg i lek. Da er det veldig forståelig at de ikke ønsker ha hun med, og der ser en godt forskjellen i alder. Dette må dere godta ellers sittter det to søstre uten andre venner enn hverandre

Anonymkode: 5ca3c...cc7

• Liker 5
Skrevet

Barna mine har hatt noen sånne venner opp igjennom som alltid må ha en lillebror/søster på slep. Jeg mistenker at det skyldes at foreldrene vil ha fri, mer enn at barna leker så godt sammen. Jeg føler heller ikke for å være barnevakt for småsøsken til mine barns venner fordi foreldrene vil ha dem ut av huset. I tillegg tror jeg ikke det er bra for forholdet mellom søsken på sikt.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er snart 7 år og lillesøster snart 5 år. De leker svært godt sammen når de er alene. Når storesøster får besøk derimot (noe hun ofte får) så får ikke lillesøster være med dem og de fryser henne ut. Det var forståelig at dette skjedde da storesøster var 4-5 år og lillesøster 2-3 år, for da skjønte hun ikke leken deres og bare ødela. Men nå har minstejenta stort sett de samme interessene som storesøster og vennene og da syns jeg det blir feil å stenge henne ute med en gang hun får besøk. Det som gjør det ekstra sårt er at lillesøster ikke har noen venner i nabolaget selv. Så hun blir fort ensom når storesøster får mye besøk og de stenger døra for henne. Storesøster har nettopp begynt på skolen og tror dette spiller en del inn. De vil være store og lillesøstre som enda går i barnehage er teite. Vennene til storesøster liker tydeligvis ikke lillesøster så godt og de har egentlig aldri vist interesse for henne. Heller ikke da hun var ‘liten og søt.

Syns dette er så vondt å være vitne til og jeg får nesten klump i magen bare ei venninne av storesøster ringer på døra. For da vet jeg den fine leken mellom søstrene er over og lillesøster må være alene. 

Hun går i en barnehage et stykke unna oss, så det er ikke like lett å organisere besøk med barnehagevenner ettermiddag heller. Ihvertfall ikke nå når kvelden kommer så tidlig og dagene går i ett nå før jul. Men vi inviterer ca en gang i måneden og hun blir inviter ca like ofte. Vår/sommer oftere.

To dillemma til som hører med: Lillesøster KAN være urimelig og viser mer umodenhet rundt leken (deling, bestemme, skriking). Det gjør vondt verre og det blir til at de dytter henne ut av rommet til slutt og holder døra igjen. Det blir en ond sirkel.

Særlig ei av venninnene blir sure om vi sier lillesøster må få bli med av og til. De har allerede bestemt seg for at da blir det ikke gøy. Og da blir det jo  som regel heller ikke det. Jeg har hørt venninne si til storesøster at det ikke er gøy å besøke henne når nesten alltid lillesøsteren må være med😔

Hva ville dere gjort? Er det ok å presse litt på for at lillesøster får være med dem? Eller må storesøster få ha vennene sine i fred og lillesøster være alene når hun har besøk.

Her hjemme så  hadde vi en regel, som alle nye lærte seg ganske fort.  Innenfor vår port der stenges ingen ute. Men det krever også at man følger med litt og korrigerer litt dårlig oppførsel på den minste , for det skal jo ikke være fritt frem å plage de store heller. 

To dominerende barn på besøk, de tålte ikke få høre det, de kom aldri igjen

Anonymkode: 7dc90...886

• Liker 1
Skrevet

Er du enebarn eller lillesøster selv, ts? Det virker slik, siden du ikke ser problemet fra storesøsters side her. Jeg var den storesøsteren som alltid måtte ha med lillesøster fordi hun ikke hadde så mange egne venner. Det var ikke særlig morsomt for noen av mine venner at vi alltid måtte tilpasse leken til et 3-5 år yngre barn. Man blir lei av det etter hvert, og det lager begrensninger for den eldste (ikke sykle, ikke spill eller leker med kompliserte regler, ikke konkurranser siden lillesøster alltid ville tape osv). Så la storesøster være alene med vennene sine nå. Om noen år blir nok lillesøster også inkludert siden de er så tette i alder og vil få felles venner etter hvert.

Anonymkode: 679fc...31c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke tving dem til å leke sammen. Da gjør du bare vondt værre, datteren din blir bitter og skal ihvertfall ikke leke med henne på eget initiativ om du tvinger de sammen. 

Dette går seg til når de blir eldre

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Her hjemme så  hadde vi en regel, som alle nye lærte seg ganske fort.  Innenfor vår port der stenges ingen ute. Men det krever også at man følger med litt og korrigerer litt dårlig oppførsel på den minste , for det skal jo ikke være fritt frem å plage de store heller. 

To dominerende barn på besøk, de tålte ikke få høre det, de kom aldri igjen

Anonymkode: 7dc90...886

Stakkars unga dine

Anonymkode: 987d8...8aa

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde en venninne i barndommen som alltid måtte ha med lillesøsteren som var to år yngre. Var utrolig kjedelig og det gjorde jo at vi ikke alltid orket å være med hjem til henne. 

Anonymkode: bb28b...182

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

La storesøster få være i fred med sine venner.

Hilsen storesøster som ofte måtte dra på småsøsken og hatet det.

Anonymkode: 51676...77a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...