Gå til innhold

Halv skatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har alltid trodd at man skulle få halv skatt på desember lønningen(jobber i kommunen), men ser på tidligere lønnsslipper at jeg aldri har fått det(ikke fått det i november isteden for heller). Tidligere var jeg ikke fast ansatt, så tenkte at det kanskje var derfor, men har hatt fast stilling i snart 3 år nå, men har fortsatt ikke fått halv skatt. Lurer på om noen har opplevd det samme? Hva skal jeg gjøre om jeg ikke får halv skatt i år heller?

Anonymkode: 20f67...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva står det på skattekortet ditt da? 

Anonymkode: 16e6b...f04

Hva mener du? Skal det stå at det trekkes halv skatt? Jeg har blitt trekt samme skattetrekk som resten av året. Det står ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du? Skal det stå at det trekkes halv skatt? Jeg har blitt trekt samme skattetrekk som resten av året. Det står ingenting.

Er det beløpet som er likt som de andre månedene eller er det skattetrekket? For på min lønnsslipp står samme skattetrekksprosent (evt samme tabellnummer), men skattetrekksbeløpet er halvert.

Halv skatt har ikke noe med fast ansettelse å gjøre, alle får det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halv skatt i desember er en illusjon så hvilken måned du fikk det i spiller ingen rolle.

Du betaler mer skatt de andre 10 månedene for å få null skatt i juni og halv skatt i desember. 

Slapp av uansett hva som et betalt når er det total skatt som teller. 

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke se på prosenten, du må se på faktisk trukket skatt-beløpet. 

Anonymkode: 2956f...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som det blir sagt her så står den oppgitte prosenten på trekket likt som de andre månedene, men det blir bare trukket det halve.

Men som det også sies her så er det bare skattetrekket som er halvt, man får ikke faktisk halv skatt, så egentlig spiller det ingen rolle om man får dette halve skattetrekket eller ikke.

Anonymkode: daf0c...313

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Som det blir sagt her så står den oppgitte prosenten på trekket likt som de andre månedene, men det blir bare trukket det halve.

Men som det også sies her så er det bare skattetrekket som er halvt, man får ikke faktisk halv skatt, så egentlig spiller det ingen rolle om man får dette halve skattetrekket eller ikke.

Skattetrekket er bare ujevnt fordelt, istedenfor å være lavere gjennom hele året :) forstå det den som kan, skjønner ikke hvorfor. Mindre penger resten av året, mer penger i nov/des. 

Og beløpet som skal betales inn i skattetrekk er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har betalt for mye skatt, så får du det tilbakebetalt på skatteoppgjøret. Du mister ikke disse pengene.

Anonymkode: e28ad...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Skattetrekket er bare ujevnt fordelt, istedenfor å være lavere gjennom hele året :) forstå det den som kan, skjønner ikke hvorfor. Mindre penger resten av året, mer penger i nov/des. 

Og beløpet som skal betales inn i skattetrekk er det samme.

Ja, det er jo det jeg sier, at det halvt skattetrekk i november eller desember. Det er jo ikke  noe mystisk, det er jo bare bestemt av myndighetene for at folk skal ha litt ekstra til jul fordi mange er så dårlige på å legge til side penger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er jo det jeg sier, at det halvt skattetrekk i november eller desember. Det er jo ikke  noe mystisk, det er jo bare bestemt av myndighetene for at folk skal ha litt ekstra til jul fordi mange er så dårlige på å legge til side penger selv.

Det var jo akkurat det jeg mente…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva skal jeg gjøre om jeg ikke får halv skatt i år heller?

Altså har du sett på skattekortet ditt at skatten er lik som på alle andre måneder, altså det trukne beløpet? 

Isåfall hadde jeg snakket med lønningskontoret. 

Anonymkode: 5cefe...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLi skrev (6 timer siden):

Er det beløpet som er likt som de andre månedene eller er det skattetrekket? For på min lønnsslipp står samme skattetrekksprosent (evt samme tabellnummer), men skattetrekksbeløpet er halvert.

Halv skatt har ikke noe med fast ansettelse å gjøre, alle får det. 

Beløpet er aldri likt hver måned, da jeg jobber ofte ekstra i tillegg. Skattetrekksbeløpet har heller ikke vært halvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Altså har du sett på skattekortet ditt at skatten er lik som på alle andre måneder, altså det trukne beløpet? 

Isåfall hadde jeg snakket med lønningskontoret. 

Anonymkode: 5cefe...308

Jeg jobber alltid ekstra, så det er ikke likt hver måned, men jeg har regnet ut og sett at jeg ikke har blitt trekt mindre. 
Ja, jeg får vel ta meg en telefon til lønningskontoret.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre nevner får man ikke halv skatt i november/desember. Man har kun halvt skattetrekk. Og juni/juli når folk sier det er skattefritt så stemmer ikke det heller, det er bare trekkfritt.

Den totale skatten man skal betale fordeles altså på 10,5 måneder.

Mange arbeidsgivere tilbyr og fult skattetrekk disse månedene for de som ønsker det, og dermed redusere risikoen for baksmell året etter. Har man betalt for mye får man det uansett igjen uavhengig av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare fast lønn som trekkes halv skatt hos oss som har både fastlønn og overtid, så jeg vet ikke hva som skjer hvis alt er variabelt? Uansett er det som de andre sier bare et trekk, skatten man betaler til slutt er den samme.

Anonymkode: 85803...9a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo bare fast lønn som trekkes halv skatt hos oss som har både fastlønn og overtid, så jeg vet ikke hva som skjer hvis alt er variabelt? Uansett er det som de andre sier bare et trekk, skatten man betaler til slutt er den samme.

Anonymkode: 85803...9a8

I den ene jobben min har jeg kun ekstravakter, så svært variabel inntekt der. Har alltid halvt skattetrekk i desember i den jobben.

TS, kan du ikke legge ut en anonymisert versjon av lønnsslippene dine for november og desember, så kan vi nok løse mysteriet for deg tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...