anonymsøster Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 (endret) Hei kvinneguiden! Første gang jeg skriver her, selv om jeg har fulgt med i mange år. Og før jeg forteller så vil jeg bare tydeliggjøre at det er ikke meningen å virke verken bortskjemt eller misfornøyd med hva jeg får. Veldig takknemlig for alt jeg har og vet at flere millioner mennesker har det en milliard ganger verre enn meg. Men det er for å lufte frustrasjon, kanskje få råd og eventuelt for å gjøre noen av dere bevisste på det selv så dere unngår å gjøre det samme. Jeg er en 22 år gammel jente/kvinne som har flyttet hjemmefra for å studere og jeg har to yngre brødre. Jeg har alltid vært veldig ansvarlig og selvstendig så tenker at flere skjønner og kjenner seg igjen i hvordan man får mye ansvar veldig fort og ikke blir satt pris på i likhet til hvordan mine brødre mottar ros, hvis de skulle feks gjort samme oppgave. jeg har alltid vært glad i å gi gaver, og kan lenge planlegge å gi en perfekt tilpasset gave. Jeg synes det er gøy, og som storesøster så har jeg alltid gitt foreldrene våres gaver fra alle barna. Nevneverdig er at første året jeg hadde flyttet hjemmefra og kom hjem for å feire jul med gave til foreldrene mine så hadde jeg bare skrevet mitt navn på kortet og fikk en: «du kunne jo lata som om brødrene dine var med på det i det minste» fra mamma og pappa. Etter hvert som besteforeldrene våres ble eldre (vi har 3 igjen) så ble jeg spurt av mammas foreldre om jeg kunne fikse gave fra de til m&p så ville de vippse og bestemte meg for å si ifra til farfar om at jeg kunne gjøre det for han og. De var veldig takknemlige for det. MEN nå har det tatt helt overhånd da pappa ber meg kjøpe gave fra han til mamma og vice versa, jeg må kjøpe for besteforeldrene mine og jeg må kjøpe fra meg selv. I tillegg så har jeg alltid gitt foreldrene mine ønskeliste på mail med links, (har alltid vært veldig klar på at jeg ikke forventer alt men at det gir de flere alternativer å velge mellom så de kan velge hva de liker ut ifra hva jeg ønsker meg) men nå fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig å sende links men at de vippser meg en sum nå så kan jeg bestille det jeg ønsker. Så hvis jeg skal ha noe å pakke opp i år må jeg pakke inn egne gaver som jeg har bestilt for å legge under treet selv. Imens de får masse forskjellige ting som jeg vet de ønsker seg men de ikke vet hva er. Jeg har sagt det til dem at jeg synes jula allerede blir litt trist når jeg vet hva alle andre rundt meg får (og hva jeg selv får egt) men nå blir jeg bare helt paff kjenner jeg. Det virker ikke som om de bryr seg, og fikk beskjed om at jeg er heldig som kan velge hva jeg skal få til jul. Jeg har alltid vært glad i overraskelser og spenning og synes det er gøy å følge med på hva andre får. Men nå synes jeg jula kommer til å bli utrolig kjedelig og ikke minst kjip ettersom jeg føler de ikke bryr seg om mine følelser. Er jeg veldig urimelig? Jeg vet jo at de jobber og har sitt, men det har jo jeg og. Er fulltidsstudent og jobber deltidsjobb så jeg stresser jo selv. vurderer også å bare beholde summen og ikke bestille noe så de kan se at jeg ikke får noen pakker om jeg ikke ordner det selv. Men redd det ikke får noe effekt og at jeg til slutt føler meg dum som sitter der uten noe å pakke opp når jeg selv skulle ordnet for det i teorien. takk for meg! Endret 8. desember 2023 av anonymsøster 18
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #2 Skrevet 8. desember 2023 Du må øve på selvhevdelse. Just say no. Anonymkode: 0fa0d...26b 14 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #3 Skrevet 8. desember 2023 Vil råde deg til å skrive ned på forhånd hva du ønsker å få frem, og så ringe og ta en prat med dine foreldre og forklare det for dem. Si at du ikke mener å være utakknemlig, men når du ordner nesten alle gavene, så mister du mye av den spenningen som du liker ved jula. De kan i det minste selv kjøpe gave til deg.. Og i januar gir du beskjed om at alle får ordne gaver selv neste jul. Lykke til! Anonymkode: 259b4...578 9 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Skrevet 8. desember 2023 Så slutt med det! Har selv gitt mine søsken beskjed om at dem selv må kjøpe gaver til våre nieser og nevøer. De ble furt, men så gikk det over. Anonymkode: 1519c...ece 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #5 Skrevet 8. desember 2023 Her må du øve deg på å si nei, for dessverre blir du utnyttet ved at du sier ja til sånne ting. Hvorfor skal du kjøpe gave til foreldrene dine fra foreldrene dine? Høres jo helt vilt ut. Det hjelper ikke at du ikke kjøper gave til deg selv (da vil de bare tenke at du ønsket deg penger i år). Du har nødt til å si i fra om dine ønsker og behov. Anonymkode: 3face...a3b 6 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 Ditt syn på gaver er ikke mer rett en noen andres. 3 hours ago, anonymsøster said: Jeg har alltid vært veldig ansvarlig og selvstendig så tenker at flere skjønner og kjenner seg igjen i hvordan man får mye ansvar veldig fort og ikke blir satt pris på i likhet til hvordan mine brødre mottar ros, hvis de skulle feks gjort samme oppgave. Ja, det er urettferdig. Men du dyrker urettferdigheten. Du oppsøker situasjonene. 3 hours ago, anonymsøster said: jeg har alltid vært glad i å gi gaver, og kan lenge planlegge å gi en perfekt tilpasset gave. Det betyr ikke at alle andre har det på samme måte. Ut fra hva du forteller er du den eneste i familien. Det får du ikke endret på. Du kan overdynge familien med en million perfekte gaver, det gjør dem ikke på magisk vis glad i å gi gaver selv. 3 hours ago, anonymsøster said: som storesøster så har jeg alltid gitt foreldrene våres gaver fra alle barna. Nevneverdig er at første året jeg hadde flyttet hjemmefra og kom hjem for å feire jul med gave til foreldrene mine så hadde jeg bare skrevet mitt navn på kortet og fikk en: «du kunne jo lata som om brødrene dine var med på det i det minste» fra mamma og pappa. Så vet du hva det betyr for dem. Bare at forholde seg til det og justere innsatsen deretter. 3 hours ago, anonymsøster said: [Fikser gaver for alle] Du forventer anerkjennelse fordi du synes du har vært superflink og gjort en ekstrem viktig jobb med såkalt perfekte gaver til hele familien. Men de legger ikke samme verdi i det som deg, og det må du bare akseptere. 3 hours ago, anonymsøster said: Jeg har sagt det til dem at jeg synes jula allerede blir litt trist når jeg vet hva alle andre rundt meg får (og hva jeg selv får egt) men nå blir jeg bare helt paff kjenner jeg. Det virker ikke som om de bryr seg, og fikk beskjed om at jeg er heldig som kan velge hva jeg skal få til jul. De bryr seg ikke om det samme som deg. Igjen, det må du bare akseptere. 3 hours ago, anonymsøster said: Jeg har alltid vært glad i overraskelser og spenning og synes det er gøy å følge med på hva andre får. Så må du slutte å kjøpe alle gavene selv. 3 hours ago, anonymsøster said: Men nå synes jeg jula kommer til å bli utrolig kjedelig og ikke minst kjip ettersom jeg føler de ikke bryr seg om mine følelser. Du har selv oppsøkt problemet. 3 hours ago, anonymsøster said: Er jeg veldig urimelig? Jeg vet jo at de jobber og har sitt, men det har jo jeg og. Er fulltidsstudent og jobber deltidsjobb så jeg stresser jo selv. Det er hva det er. De synes ikke det er viktig du får en overraskelse å pakke opp julaften. Gave får du. 3 hours ago, anonymsøster said: vurderer også å bare beholde summen og ikke bestille noe så de kan se at jeg ikke får noen pakker om jeg ikke ordner det selv. Men redd det ikke får noe effekt og at jeg til slutt føler meg dum som sitter der uten noe å pakke opp når jeg selv skulle ordnet for det i teorien. Igjen, for dem er det likegyldig om du har noe fysisk å pakke opp på julaften, som du ikke vet hva er. Du har fått gave i følge deres definisjon av gave. Anonymkode: a9459...f77 3 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 anonymsøster skrev (4 timer siden): Hei kvinneguiden! Første gang jeg skriver her, selv om jeg har fulgt med i mange år. Og før jeg forteller så vil jeg bare tydeliggjøre at det er ikke meningen å virke verken bortskjemt eller misfornøyd med hva jeg får. Veldig takknemlig for alt jeg har og vet at flere millioner mennesker har det en milliard ganger verre enn meg. Men det er for å lufte frustrasjon, kanskje få råd og eventuelt for å gjøre noen av dere bevisste på det selv så dere unngår å gjøre det samme. Jeg er en 22 år gammel jente/kvinne som har flyttet hjemmefra for å studere og jeg har to yngre brødre. Jeg har alltid vært veldig ansvarlig og selvstendig så tenker at flere skjønner og kjenner seg igjen i hvordan man får mye ansvar veldig fort og ikke blir satt pris på i likhet til hvordan mine brødre mottar ros, hvis de skulle feks gjort samme oppgave. jeg har alltid vært glad i å gi gaver, og kan lenge planlegge å gi en perfekt tilpasset gave. Jeg synes det er gøy, og som storesøster så har jeg alltid gitt foreldrene våres gaver fra alle barna. Nevneverdig er at første året jeg hadde flyttet hjemmefra og kom hjem for å feire jul med gave til foreldrene mine så hadde jeg bare skrevet mitt navn på kortet og fikk en: «du kunne jo lata som om brødrene dine var med på det i det minste» fra mamma og pappa. Etter hvert som besteforeldrene våres ble eldre (vi har 3 igjen) så ble jeg spurt av mammas foreldre om jeg kunne fikse gave fra de til m&p så ville de vippse og bestemte meg for å si ifra til farfar om at jeg kunne gjøre det for han og. De var veldig takknemlige for det. MEN nå har det tatt helt overhånd da pappa ber meg kjøpe gave fra han til mamma og vice versa, jeg må kjøpe for besteforeldrene mine og jeg må kjøpe fra meg selv. I tillegg så har jeg alltid gitt foreldrene mine ønskeliste på mail med links, (har alltid vært veldig klar på at jeg ikke forventer alt men at det gir de flere alternativer å velge mellom så de kan velge hva de liker ut ifra hva jeg ønsker meg) men nå fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig å sende links men at de vippser meg en sum nå så kan jeg bestille det jeg ønsker. Så hvis jeg skal ha noe å pakke opp i år må jeg pakke inn egne gaver som jeg har bestilt for å legge under treet selv. Imens de får masse forskjellige ting som jeg vet de ønsker seg men de ikke vet hva er. Jeg har sagt det til dem at jeg synes jula allerede blir litt trist når jeg vet hva alle andre rundt meg får (og hva jeg selv får egt) men nå blir jeg bare helt paff kjenner jeg. Det virker ikke som om de bryr seg, og fikk beskjed om at jeg er heldig som kan velge hva jeg skal få til jul. Jeg har alltid vært glad i overraskelser og spenning og synes det er gøy å følge med på hva andre får. Men nå synes jeg jula kommer til å bli utrolig kjedelig og ikke minst kjip ettersom jeg føler de ikke bryr seg om mine følelser. Er jeg veldig urimelig? Jeg vet jo at de jobber og har sitt, men det har jo jeg og. Er fulltidsstudent og jobber deltidsjobb så jeg stresser jo selv. vurderer også å bare beholde summen og ikke bestille noe så de kan se at jeg ikke får noen pakker om jeg ikke ordner det selv. Men redd det ikke får noe effekt og at jeg til slutt føler meg dum som sitter der uten noe å pakke opp når jeg selv skulle ordnet for det i teorien. takk for meg! Dette har jeg vært igjennom selv. Eneste triste rådet jeg har er å ta initiativ til å slutte med pakker for voksne. Hva er vitsen når det bare er du som liker det?😞 Hele poenget med gaver er å få OG gi. Og da gjerne noen fine overraskelser med tanker bak. Ikke bare bytte håndkremer og parfymer. Det virker som de voksne i familien din syns gaver er mer og mer stress med årene. Når de da attpåtil er så frekke at de krever at du skal gjøre hele jobben for alle, sikkert fordi de tror du elsker det…da er det bare å sette foten ned. På en vennlig måte. Si du får inntrykk av at de andre syns alt som har med gaver å gjøre er bare stress. Og da er det vel heller bare likegreit å droppe det. Heller konsentrere dere om det hyggelige selskapet og den gode maten. Og la barna kose seg med gavene. Anonymkode: 05053...1c2 4
Helene1982 Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ditt syn på gaver er ikke mer rett en noen andres. Ja, det er urettferdig. Men du dyrker urettferdigheten. Du oppsøker situasjonene. Det betyr ikke at alle andre har det på samme måte. Ut fra hva du forteller er du den eneste i familien. Det får du ikke endret på. Du kan overdynge familien med en million perfekte gaver, det gjør dem ikke på magisk vis glad i å gi gaver selv. Så vet du hva det betyr for dem. Bare at forholde seg til det og justere innsatsen deretter. Du forventer anerkjennelse fordi du synes du har vært superflink og gjort en ekstrem viktig jobb med såkalt perfekte gaver til hele familien. Men de legger ikke samme verdi i det som deg, og det må du bare akseptere. De bryr seg ikke om det samme som deg. Igjen, det må du bare akseptere. Så må du slutte å kjøpe alle gavene selv. Du har selv oppsøkt problemet. Det er hva det er. De synes ikke det er viktig du får en overraskelse å pakke opp julaften. Gave får du. Igjen, for dem er det likegyldig om du har noe fysisk å pakke opp på julaften, som du ikke vet hva er. Du har fått gave i følge deres definisjon av gave. Anonymkode: a9459...f77 Jeg mener at TS har to viktige poenger: Ikke gi noen noe om de tar deg for gitt. og sett grenser for deg selv. Ingen trenger å være glade i å gi gaver, men har man familie, venner partner er det noe vi alle må gjøre for hverandre basert på helt enkle sosiale koder. Man kan forvente et takk når man gir en gave og når man fikser en gave for noen. Og når det gjelder grenser, må du si at du ikke vil spleise med noen i år, men har nok med egne gaver. Om andre kjøper gaver eller møter opp på julaften uten å ha gaver til andre, er deres valg. Om jeg skal gi deg ett livsråd, er det å hjelpe dem uten normal kapasitet til å ta vare på seg selv, som eldre eller barn, men aldri gjør tjenester for dem som ikke takker, men tar deg for gitt. Da ser de ikke verdien i det du gjør, og utnytter deg. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 Nekt å gjør det, de er noen lat sekker som legger alt på deg. Forstår godt at du føler at de ikke bryr seg når det er sånn, kjipt. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, det er urettferdig. Men du dyrker urettferdigheten. Du oppsøker situasjonene. De er foreldrene hennes, hun har ikke oppsøkt noe, de oppsøkte henne å burde ha normal forståelse og ansvarsfølelse til å bry seg om datteren sin. Hvorfor er det deres følelser som er foreldrene som skal høres mest? Hvorfor skal de late seg på datterens bekostning? Det er helt normalt å reagere på urettferdighet, syns ikke noe om at du legger det på ts sine skuldre at hun gjør noe feil når hun er den eneste som gjør noe rett. Anonymkode: 847ac...5b4 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Nei, du må ille det. Og det er veldig irriterende når noen tar på seg den martyr-rollen frivillig. Bare si nei, de må faktisk ordne med gaven selv. Dersom de glemmer det eller driter i det, så er det dem det er flaut for på julaften. Anonymkode: 0d3d0...88e 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 De har god tid til å ordne gaver selv fremdeles, så du sier bare nei til å ordne gaver for de. Og du skal virkelig ikke skrive navnene til brødrene dine på gaven til mor og far, de får fikse noe selv! Du tåler at de blir litt sure, det er jeg sikker på 😊 Anonymkode: fea63...b56 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 Må begynne å sette grenser for deg selv Sier du ja til alle som vil ligge for eks. Anonymkode: a6406...cf0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 Du må øve deg på å si nei. Og din familie burde mote seg til å ta samtalen om at de ønsker å kutte ut gaver til voksne.. Anonymkode: 783dd...61d 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 Du virker som en utrolig snill og god jente. Dessverre blir dette utnyttet. Jeg ville ordnet gavene i år, men sagt ifra på julaften at dette var absolutt siste gang. Familien din får nok sjokk fordi de sikkert tror du liker å ordne med gaver 😂 men samma det. (Jeg ville nok fortsatt ordne for besteforeldrene mine da) Som flere skriver over: Du må sette grenser for deg selv. Lær deg ordet nei. også ville jeg selvfølgelig ikke kjøpt gave til meg selv og pakket inn😂 for deretter å pakke opp på julaften. Hva pokker er poenget med det skuespillet der??? «Å så flott. For en overraskelse…..» Anonymkode: 0bb29...a11 3
BobbySocks Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 I år kan jeg dessverre ikke kjøpe julegaver for dere. Håper dere finner en annen løsning. God jul. Og så står du for det. 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Fra neste år gir du beskjed om at du ikke kan handle gaver fra andre enn deg selv ❤️ Du må lære deg å si nei, jente 😊 Anonymkode: 5b166...8f7 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 Du må si nei. Anonymkode: c0fca...403 1
kissmequick Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 Hvorfor må det være fra neste år? Det er fortsatt to uker til jul. Ring foreldrene og brødrene dine og si at du vippser tilbake og at de må kjøpe gavene fra seg selv til alle de vil gi gave. Fortsett å ordne for besteforeldrene dine om du og de ønsker det. Jeg forstår ikke at folk har nerve til å i så stor grad legge alt over på deg. Så lite omtenksomt og omsorgsfullt. Dette er langt innafor å si nei til. 3
Honey Dew Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 Da sier du til dem på julaften at siden du var nødt til å kjøpe gaver for dem, ble det ingen gaver fra deg til dem da du var så opptatt når du handlet andres julegaver. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 Kopier og send til alle snylterne: "Hei alle sammen. Jeg har til nå vært veldig glad i å kjøpe gaver og hjelpe en og annen i prosessen. Men nå har det gått så langt at jeg må kjøpe så godt som ALLE gavene som legges under juletreet hos oss, både fra meg selv, andre og til og med gavene til meg selv. Så derfor vil jeg si ifra om at jeg kjøper kun gaver jeg selv skal gi, jeg har nok med det ved siden av studier og alt annet som må gjøres. Vil noen andre gi gaver iår må dere dessverre kjøoe de selv. For dere som har vippset meg vil jeg vippse dette tilbake i løpet av dagen". Anonymkode: 24f69...aad 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå